Mobiltelefonen firar 50 år

Permalänk
Melding Plague

Mobiltelefonen firar 50 år

För 50 år sedan ringdes det första kommersiella samtalet, när Motorola-anställde Martin Cooper slog en signal för att retas med konkurrent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Minns jag rätt så var det en Siemens S1 som jag stolt införskaffade 1994
Gick inte ens att skicka sms med den

bildlänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Nokia 2110

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Konsolgrävare

Miss you ❤️

Skrivet av Nyhet:

När skaffade du din första mobiltelefon? Vilken modell hade du?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Inte så ofta alls jag pratar i telefonen mot örat. Majoriteten är med headset om det inte går att slippa helt med alla dagens meddelandetjänster

Permalänk
Medlem

Sent!
En Nokia 6150 runt -98 tror jag

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Fick ärva farsans 5110 någon gång runt 2000 med blått skal.

Permalänk
Medlem

Min första var en Ericsson GA628
Även lite roligt det 070 nummer som jag fick med den, har samma nummer än i dag har aldrig bytt.

tips för att se alla gamla mobiler man haft: https://www.mobilephonemuseum.com/

Permalänk
Medlem

Så 50 år sen den uppfanns, inte släpptes för konsumenter? Då fyller den inte 50 i mina ögon. Men grattis ändå. Hade också en Ericsson 628 som första telefon.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ericsson GA318 var nog första fast jag hade en Motorola MicroTac också och den släpptes väl flera år innan... Vet inte vilken som kom först, de var verkligen kassa telefoner kommer jag ihåg.

Permalänk
Medlem

Nokia 2110 innan release tack vara min far.

Permalänk

Många körde komradio långt innan mobil var vanligt. Med komradio kunde man snacka mycket skit nästan gratis, visst fanns det regler.
Men då säger någon men trafiken var okrypterad och inte inser att nmt var likant. Och man kunde med en billig scanner avlysna 450MHz bandet, 900MHz krävde dyrare scanner. Sedan avlyssnade folk polisen och allrmöjligt.

Permalänk
Medlem

@landmarks Uttrycket "Tut i luren" hade ju passat bra här 🤪

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ericsson GF 768

Jag vill säga 1998

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det är väl en definitionsfråga. Bell hade mobiltelefoni över VHF på 40-talet i USA.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vi hade en Nokia Mobira Talkman i bilen i mitten på 80-talet och några år framåt. Det var inte billigt att ringa med den

Permalänk
Medlem

En Ericsson hotline var min första.
Tror det var i 1995-6ish när jag studerade till Animator i Danmark, den var tung, klumping, kunde bara mottaga SMS och inte skicka, sen blev den bytt ut med en liten händig motorola flip telefon som liknade en såpa.

Permalänk
99:e percentilen

Telefonen släpptes officiellt elva år senare

Lol. Ett exempel på en elva år gammal telefon idag är Samsung Galaxy S3 – försök föreställa er att någon skulle lansera den idag! Och de senaste elva åren har utspelat sig i en tid av inkrementell snarare än banbrytande utveckling när det gäller mobiltelefoner. Otroligt att det gick att ”vänta” så länge med att släppa den där första Motorolan!

Att hålla en platt enhet i glas och plast mot örat är helt enkelt inte lika bekvämt för varken hand eller huvud.

Det gör man ju inte heller, annat än under mycket korta stunder. Trådlösa lurar är ett måste för att jag ska orka prata i telefon i mer än en minut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Telefonen släpptes officiellt elva år senare

Lol. Ett exempel på en elva år gammal telefon idag är Samsung Galaxy S3 – försök föreställa er att någon skulle lansera den idag! Och de senaste elva åren har utspelat sig i en tid av inkrementell snarare än banbrytande utveckling när det gäller mobiltelefoner. Otroligt att det gick att ”vänta” så länge med att släppa den där första Motorolan!

Jag vet inte, men jag gissar att det har att göra med att det tar en stund att bygga ett mobilnät också. Det var knappast välutbyggt nog för att rättfärdiggöra lansering för gemene man innan de ringde det första samtalet.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oooskar:

Jag vet inte, men jag gissar att det har att göra med att det tar en stund att bygga ett mobilnät också. Det var knappast välutbyggt nog för att rättfärdiggöra lansering för gemene man innan de ringde det första samtalet.

Så är det ju såklart. Men ändå någonstans fascinerande att det gick att lansera en mobiltelefon elva år efter att den först hade använts! Inte ens ”fortfarande sälja”. Lansera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Utveckling går väldigt fort ju äldre man blir har jag märkt...

Jag gick runt med en Motorola Flare på 90-talet, minns inte exakt år, men troligtvis 95-96.
Fick den av min far (begagnad) och kunde ungefär prata 2minuter innan batteriet dog.

Men den var rätt cool med antennen tyckte jag då

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Första var en Siemens C30. Inte speciellt bra vad jag kan minnas!
Efter det blev det en Nokia 3310.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag anmäler mig till 3310 Owners Club.
Min 3310a försvann dock men jag hittade den ett decennium efter på vinden då den hamnade i en låda med VHS-filmer.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Visst är det sant att det praktiskt taget har varit samma ljudkvalitet på samtal i evigheter? Har för mig att det är väldigt sparsamt inställt och det viktiga är att man kan höra ord tydligt, men sedan får det räcka. xD

Permalänk
Medlem

Ericsson GH337 95 eller 96.
Har kvar samma nummer än idag.
Sedan har jag jobbat inom mobiltelefoni så har nog haft alla modeller från Ericsson/Sony Ericsson/Sony fram till nyligen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Nokia 3220 var min första telefon och jag fick den som födelsedagspresent 2005

Edit. Börjar nästan sakna knapptelefonerna nu när man ser alla bilder, synd bara att man är mer eller beroende av att ha en "smarphone" idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att hålla en platt enhet i glas och plast mot örat är helt enkelt inte lika bekvämt för varken hand eller huvud.

Det gör man ju inte heller, annat än under mycket korta stunder. Trådlösa lurar är ett måste för att jag ska orka prata i telefon i mer än en minut.

Själv använder jag inte lurar alls när jag pratar i telefon i 99 av 100 fall. Går alldeles utmärkt att använda telefonen. Tur man är olika

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Svart Motorola med utdragbar antenn, runt 1996-97.

Utvecklingen borde ha stannat innan första "smartphone", folk har bara blivit dummare som stirrar i den överallt var de går.

Permalänk
Medlem

Min första var en GH 172 med ett Telia kontantkort, första året så ringde jag för mindre än 100:- och fick tanka kortet innan det året var till ända, om inte så skulle kortet dö...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!