Spotify renoveras med video i fokus

Permalänk
Medlem

Själv lyssnar jag på Bandcamp och stödjer artisterna direkt med köp där om något är bra. Går även att lyssna gratis på det mesta ett par ggr tills de tycker man bör köpa albumet. Dock saknas snabb överblick och spellistor, men det är verkligen värt att lyssna på bra musik på Bandcamp istället för Spotify då ljudkvalitén är natt o dag även med billigare hörlurar.
Tycker t o m Youtube kan ha aningen bättre ljud än Spotify ibland.

Podcasts lysnar jag på via Spotify numera då det är lättare än Apple Podcasts som har en tendens att ladda ned allt utan att man bett om det. När det gäller poddar vill jag inte ladda ned något alls helst, därmed föredrar jag Spotify. Men när jag lyssnade på en nyare Spotify-producerad podd så var det plötsligt en filmad podd. Kändes ganska onödigt även om det var intressant att se hur de som pratade såg ut. Men hade räckt med en video-trailer då jag ändå inte sitter och tittar på poddar. Vissa äldre människor kan jag tänka mig gillar det, då Sveriges Radio kört live-podd. Men hade varit bra med valfrihet på videofunktionerna.

Annars gillar jag Spotify som poddtjänst då man kan lyssna utan att vara prenumerant och speeda upp hastigheten på poddarna med flera olika hastigheter.
Numera finns möjligheten för podcast-producenter att lägga in kapitel i avsnitten vilket gör det enklare att följa med och skippa saker. Musik som spelas i avsnitten kan numera även länkas till Spotifys bibliotek. Såg även möjligheten att svara på en Q&A från en producent för att utvärdera avsnitten. Smidigt sätt att ge feedback på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag kör via en r-pi med hifiberry hat som kör raudio1 + bubbleupnp i telefonen. Lite klonkigt om man ska byta hela tiden, men annars är jag helnöjd. Raudio1 har fördelen att jag även kan spela mitt lokala flacbibliotek sömlöst via samma spelare.
Funkar även med chromecast audio fast eftersom jag lyssnar mycket på klassiskt blir dess avsaknad av gapless lite tradigt. Men för vanliga låtar funkar det bra.

Hmm, har dålig erfarenhet av bubbleupnp, fast det var iofs några år sen så kanske har blivit bättre. Men ja det är värt att fundera på iaf för den dagen jag tröttnat på Spotify.

Skrivet av Peite:

Själv lyssnar jag på Bandcamp och stödjer artisterna direkt med köp där om något är bra. Går även att lyssna gratis på det mesta ett par ggr tills de tycker man bör köpa albumet. Dock saknas snabb överblick och spellistor, men det är verkligen värt att lyssna på bra musik på Bandcamp istället för Spotify då ljudkvalitén är natt o dag även med billigare hörlurar.
Tycker t o m Youtube kan ha aningen bättre ljud än Spotify ibland.

Podcasts lysnar jag på via Spotify numera då det är lättare än Apple Podcasts som har en tendens att ladda ned allt utan att man bett om det. När det gäller poddar vill jag inte ladda ned något alls helst, därmed föredrar jag Spotify. Men när jag lyssnade på en nyare Spotify-producerad podd så var det plötsligt en filmad podd. Kändes ganska onödigt även om det var intressant att se hur de som pratade såg ut. Men hade räckt med en video-trailer då jag ändå inte sitter och tittar på poddar. Vissa äldre människor kan jag tänka mig gillar det, då Sveriges Radio kört live-podd. Men hade varit bra med valfrihet på videofunktionerna.

Annars gillar jag Spotify som poddtjänst då man kan lyssna utan att vara prenumerant och speeda upp hastigheten på poddarna med flera olika hastigheter.
Numera finns möjligheten för podcast-producenter att lägga in kapitel i avsnitten vilket gör det enklare att följa med och skippa saker. Musik som spelas i avsnitten kan numera även länkas till Spotifys bibliotek. Såg även möjligheten att svara på en Q&A från en producent för att utvärdera avsnitten. Smidigt sätt att ge feedback på.

Nej skillnaden i ljudkvalitet är inte natt o dag, inte ens i närheten. Så vida mastrarna inte diffar då, men ser noll anledning till att dom ska få olika mastrar på ett generellt basis.

Hade gärna bandcampat mer, men dom har ju inget program att köra med, så man kan inte göra några som helst spellistor, finns ingen radiofunktion alls o nåt liknande Spotify Connect finns inte alls, utan man får mer gå tillbaks 20 år i tiden som på mp3-tiden när man tankade grejer manuelt o sorterade hit o dit på disk, i spellistor, över på telefonen osv osv. Nog för att jag egentligen skulle vilja äga mer musik o ha den lokalt, men det går inte att komma ifrån att handhavandet med Spotify (o liknande tjänster) är helt överlägset.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligt och naturligt att utöka med video. Märkte ingen skillnad men fick se idag att det spelas video i min Spotifyapp samtidigt som jag spelar upp. Grymt bra tycker jag!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide