Spotify låter dig gömma oönskad musik

Permalänk
Melding Plague

Spotify låter dig gömma oönskad musik

Musikjätten rekommenderar nya dängor baserat på din lyssningshistorik, men med ny inställning kan oönskade inslag stängas ute.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om funktionen faktiskt fungerar, till skillnad från Twitch.

Permalänk
Medlem

Lär inte funka med tanke på Spotifys förkärlek för att trycka in sjuttioelva covers av olika låtar i ens discover weekly

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Free egentligen? Fick en låt skickad till mig men de kunde inte spelas upp för när man startade så fick man bara massa rekommenderade och någon shuffle-algoritm. Plus att man inte kunde byta låt mer än 5 gånger på en timme… så inte nog med reklam så kan du inte ens lyssna på musik som inte appen valt åt dig, vilket blir reklam i sig?

Blev bara en skev upplevelse. Förstår nog inte vad som är meningen att tilltala med gratisversionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur fungerar Free egentligen? Fick en låt skickad till mig men de kunde inte spelas upp för när man startade så fick man bara massa rekommenderade och någon shuffle-algoritm. Plus att man inte kunde byta låt mer än 5 gånger på en timme… så inte nog med reklam så kan du inte ens lyssna på musik som inte appen valt åt dig, vilket blir reklam i sig?

Blev bara en skev upplevelse. Förstår nog inte vad som är meningen att tilltala med gratisversionen

Det är väl mer som en radio där du kan välja "typ" vilken sorts musik som spelas.

Går såklart att göra playlists också, som spelas upp i sin helhet. Man får vara inte välja ordning själv.

På datorn kan man välja låt själv. Kör man i webbläsaren med adblock så slipper man även reklam. Hur man ser på moralen i det får man avgöra själv.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag använder inte spot&fy, jag väljer helst musik själv.
Om jag nu skulle vilja ha förslag, så skulle jag inte vilja att dem baserades på min lyssningshistorik.
Att ens samla in historik är ett sjukt beteende.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lär inte funka med tanke på Spotifys förkärlek för att trycka in sjuttioelva covers av olika låtar i ens discover weekly

Vill minnas en artikel för ett tag sedan som beskrev hur en av ägarna/anställda på Spotify hade ett samarbete(eller var delägare) med ett bolag som skapade "covers" av framförallt elektronisk musik på löpande band som sedan hade förtur in på olika "automatiskt" skapade listor. massor av pengar som gick direkt ner i den personens ficka istället för till riktiga artister.

Hittade artikeln jag refererar till.

lade till referens.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag använder inte spot&fy, jag väljer helst musik själv.
Om jag nu skulle vilja ha förslag, så skulle jag inte vilja att dem baserades på min lyssningshistorik.
Att ens samla in historik är ett sjukt beteende.

Det är en väldigt trevlig funktion tycker jag och många andra men jag förstår att man kan tycka historiksamlande obehagligt. Jag tycker det är lite mer okej när det har ett syfte som faktiskt gynnar mig samtidigt och ej strikt i reklamsyfte. Jag har upptäckt otroligt många artister, stora som små, och låtar som jag förälskat mig i totalt som jag troligtvis inte hade upptäckt annars.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Det är en väldigt trevlig funktion tycker jag och många andra men jag förstår att man kan tycka historiksamlande obehagligt. Jag tycker det är lite mer okej när det har ett syfte som faktiskt gynnar mig samtidigt och ej strikt i reklamsyfte. Jag har upptäckt otroligt många artister, stora som små, och låtar som jag förälskat mig i totalt som jag troligtvis inte hade upptäckt annars.

Precis. Man lyssnar nog på väldigt obskyr musik, typ schlager, om man tycker den datainsamlingen är jobbig.
Jäkligt skönt om man nu kan förklara för algoritmen att finsk folkpop inte intresserar mig iaf.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Något de verkligen borde fixa istället är väl den grundläggande shuffle funktionen som ALLTID spelar samma låtar oavsett om du har en lista med 40 låtar eller en lista med 1000st.

Jag vill inte höra mina "mest spelade", jag vill ju blanda alla låtar i listan!
Man får alltid gå in och manuellt välja andra låtar trots shuffle påslaget för att det inte fungerar. Uruselt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Något de verkligen borde fixa istället är väl den grundläggande shuffle funktionen som ALLTID spelar samma låtar oavsett om du har en lista med 40 låtar eller en lista med 1000st.

Jag vill inte höra mina "mest spelade", jag vill ju blanda alla låtar i listan!
Man får alltid gå in och manuellt välja andra låtar trots shuffle påslaget för att det inte fungerar. Uruselt

Blir väl lite självuppfyllande om algoritmen spelar låtarna som den själv valt att spela, hoppas de är lite smartare än så

Permalänk
Föredetting

Det saknas en "Ignore Artist"-funktion som på Tidal. Slutade betala för Spotify för ett tag sedan när varenda förbannade radio och Daily Mix innehöll saker jag aktivt avskyr.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tycker generellt att det fungerat dåligt med spellistor som baseras på det jag lyssnat till. Skulle min egen spellista ta slut börjar den med något "baserat på" och även om det generellt är ganska rätt så är det dock ibland helt jäkla fel och sånt jag verkligen vill slippa lyssna på. Kan inte byta när jag sitter och kör heller så tvingas lyssna på eländet. Så förbannad på Sony också som med senaste uppdateringen gjort att knapparna på låsskärmen för att hoppa över blivit så små att det inte går trycka rätt utan att titta på telefonen, vilket inte är så klokt när man ligger och kör på en smal krokig väg. Förut kunde jag göra detta utan att titta, det går inte längre. Det är dock inte Spotifys fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade inte hittat 90% av musiken jag lyssnar på om det inte vore för Spotifys klockrena rekommendationer. Finns så mycket bra musik där ute man aldrig hittar annars.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Något de verkligen borde fixa istället är väl den grundläggande shuffle funktionen som ALLTID spelar samma låtar oavsett om du har en lista med 40 låtar eller en lista med 1000st.

Jag vill inte höra mina "mest spelade", jag vill ju blanda alla låtar i listan!
Man får alltid gå in och manuellt välja andra låtar trots shuffle påslaget för att det inte fungerar. Uruselt

Håller med!

Även fixa filtering på android tv appen. Den börjar alltid baklänges. Att scrolla 1000 låtar med fjärr är sådär roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tycker generellt att det fungerat dåligt med spellistor som baseras på det jag lyssnat till. Skulle min egen spellista ta slut börjar den med något "baserat på" och även om det generellt är ganska rätt så är det dock ibland helt jäkla fel och sånt jag verkligen vill slippa lyssna på. Kan inte byta när jag sitter och kör heller så tvingas lyssna på eländet. Så förbannad på Sony också som med senaste uppdateringen gjort att knapparna på låsskärmen för att hoppa över blivit så små att det inte går trycka rätt utan att titta på telefonen, vilket inte är så klokt när man ligger och kör på en smal krokig väg. Förut kunde jag göra detta utan att titta, det går inte längre. Det är dock inte Spotifys fel.

Man kan stänga av den där funktionen, så att Spotify inte väljer sin egen musik utan låter dig spela enbart det som finns på din lista

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Hade inte hittat 90% av musiken jag lyssnar på om det inte vore för Spotifys klockrena rekommendationer. Finns så mycket bra musik där ute man aldrig hittar annars.

Samma här. Spotify är väldigt bra på att hitta musik som jag vill lyssna på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har hittat så otroligt mkt bra musik och så otroligt många sjukt bra favoritlåtar via Discover Weekly och Realese Radar där nya låtar från artister jag följer hamnar.

Även när en playlist tar slut och den går in på spotifys radio baserat på min lyssnar historik så har jag också hittat massa go musik.

Även grymt att den sparar mitt musiklyssnande ute vid homepage om jag missat lägga till låtar i min lista när listorna uppdaterats.

Fick iförgår att de lagt till ngt nytt, ett soundtrack för mina 2357 dagar som premium.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det saknas en "Ignore Artist"-funktion som på Tidal.

Denna funktion finns i Spotify.

Skrivet av Alphahanne:

Tycker generellt att det fungerat dåligt med spellistor som baseras på det jag lyssnat till. Skulle min egen spellista ta slut börjar den med något "baserat på" och även om det generellt är ganska rätt så är det dock ibland helt jäkla fel och sånt jag verkligen vill slippa lyssna på. Kan inte byta när jag sitter och kör heller så tvingas lyssna på eländet.

Går att stänga av detta i inställningarna.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser de. 50% av låtarna är ibland på finska. Lyssnar inte på finsk musik ens.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Något de verkligen borde fixa istället är väl den grundläggande shuffle funktionen som ALLTID spelar samma låtar oavsett om du har en lista med 40 låtar eller en lista med 1000st.

Jag vill inte höra mina "mest spelade", jag vill ju blanda alla låtar i listan!
Man får alltid gå in och manuellt välja andra låtar trots shuffle påslaget för att det inte fungerar. Uruselt

Yep, en av dom mest störande grejerna med Spotify just nu. Jag har t.ex. en egen (mixed metal) spellista som vid det här laget troligen är på minst 1000 låtar. Men det känns som att jag bara får höra max 20-30 låtar om och om igen när jag väljer att spela upp med shuffle. Så ska det ju inte vara tycker jag, jag vill ha chans att höra alla låtarna på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hoppas de löser de. 50% av låtarna är ibland på finska. Lyssnar inte på finsk musik ens.

Det nån som bara jävlas med dig.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur notoriskt värdelöst Spotify är på att hitta musik jag gillar är jag tveksam till att en dylik funktion skulle göra någon större skillnad.

Nu ska väl sägas att det nog inte är så lätt för en algoritm att hitta musik jag gillar för det handlar mer om utförande än artist eller genre. För jag antar att de bara går på meta-taggar och "andra som gillar x gillar även y och z" och inte gör någon faktisk analys av själva musiken. En metatag för crestfaktor hade ju dock varit god bit på väg, skulle jag tro.

Jag är dock nyfiken på ny musik så jag brukar ändå lyssna på discover weekly, exempelvis, även om den i regel är ganska snabbt avklarad då det är "en låt på tusen" som väcker intresse. Jag har åtminstone hittat några nya artister den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Man kan stänga av den där funktionen, så att Spotify inte väljer sin egen musik utan låter dig spela enbart det som finns på din lista

Jag vet men ibland händer det att den plockar fram något jag gillar, framförallt någon gammal låt som jag glömt bort. Då tappar jag den biten också. Det som stör mig mest är att det poppar upp låtar som är av en helt annan genre än det jag faktiskt vill få.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

YouTube skulle behöva något liknande där man kunde välja att en video man precis tittat på inte ska påverka rekommendationer, utan att man ska behöva gå in i historiken.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, har velat ha denna feature hur länge som helst.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har velat kunna blockera enskilda låtar VÄLDIGT länge, men den funktionen verkar ju dröja. Låtar som dyker upp efter ens spelningslista dvs, inga låtar i specifika spelningslistor.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Vinolik:

Denna funktion finns i Spotify.

Nja. Funktioner som finns i klienter jag inte använder räknar jag inte som funktioner som finns.

Klienterna är ju för övrigt horribla, ingen som helst möjlighet att anpassa UI:t.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.