Permalänk
Medlem

Grafikkort äldre dator

Hej!

Funderar på om det är någon idé att skaffa en gpu till en äldre dator för att kunna köra några spel, typ fortnite eller om det är lika bra att köpa nytt hela alltet.

Det är en i5 3570K cpu som sitter i, lätt överklockad vill jag minnas, 16gb ram. Liten ssd sitter i men det kan skaffas en större om det är någon idé med gpu. Kommer inte ihåg vad jag hade för gpu på tiden datorn användes till spel men det såldes eftersom jag bara surfade på datorn och spelade på Playstation.

Vad för gpu borde fixas om någon?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Recommended System Requirements
Video Card: Nvidia GTX 960, AMD R9 280, or equivalent DX11 GPU
Video Memory: 2 GB VRAM
Processor: Core i5-7300U 3.5 GHz, AMD Ryzen 3 3300U, or equivalent
Memory: 8 GB RAM or higher
OS: Windows 10/11 64-bit

Minimum System Requirements
Video Card: Intel HD 4000 on PC; AMD Radeon Vega 8
Processor: Core i3-3225 3.3 GHz
Memory: 8 GB RAM
OS: Windows 7/8/10/11 64-bit or Mac OS Mojave 10.14.6

Epic Quality Presets Specifications
Video Card: Nvidia RTX 3070, AMD Radeon RX 6700 XT, or equivalent GPU
Video Memory: 8 GB VRAM or higher

Processor: Intel Core i7-8700, AMD Ryzen 7 3700x or equivalent
Memory: 16 GB RAM or higher
Hard Drive: NVMe Solid State Drive
OS: Windows 10/11 64-bit

If you just meet the minimum system requirements, Fortnite will run on your machine, but probably not on the highest settings. Reducing the graphics settings in Fortnite and disabling background apps will help.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

I datorn jag sitter nu har en i5 3470 från samma generation som din och den är lite sämre och det fungerade då att spela lite fortnite när jag testade för några år sedan. Grafikkortet jag har är ett GTX 660. CS GO t ex flyter på riktigt bra. Då har jag bara 8gb ram också. Men om du vill uppgradera så försök hitta ett begagnat 1060 6b eller något i den stilen det lär duga till en del spelande för liten slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

I datorn jag sitter nu har en i5 3470 från samma generation som din och den är lite sämre och det fungerade då att spela lite fortnite när jag testade för några år sedan. Grafikkortet jag har är ett GTX 660. CS GO t ex flyter på riktigt bra. Då har jag bara 8gb ram också. Men om du vill uppgradera så försök hitta ett begagnat 1060 6b eller något i den stilen det lär duga till en del spelande för liten slant.

Ja det är typ nåt sånt jag tänkte. Behöver liksom inte va top tier utan räcker med lite lagom för enklare spel etc då merparten körs på ps5 ändå.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö