Hur betalar ni säkert på internet idag om det ska skickas?

Permalänk
Medlem

Hur betalar ni säkert på internet idag om det ska skickas?

Har själv använt Blocket paketet som samarbetar med Rocker och varit nöjd med detta.

Fick svar på en köpes annons om en Hemmabio reciever och ville ha det skickat via Blocketpaket.

Men säljaren ville ha betalt direkt via Swish istället då han sa att han en gång skickat en förstärkare och köparen hade skickat tillbaka vågvikter i samma vikt och att dom återbetalat köparen och då förlorade han sina pengar på denna varan.

Fråga själv Rockers kundtjänst om detta är möjligt då säljaren logiskt borde kunna ta en bild på det han fått tillbaka i paketet eller visa detta direkt till ombudet där han hämtat ut varan.

Rocker tyckte detta lät helt otroligt om det är möjligt och att deras tjänst är säkrare men är Blockets reklamation som har hand om detta sker.

Stod över affären iallafall just nu då jag inte vill förbetala via Swish och tänkte höra hur andra tänker vid köp över internet när det ska skickas och ni inte kan hämta varan på plats.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Med Swish får du namnet på personen.
Ibland har jag betalat i förväg, ibland 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har själv använt Blocket paketet som samarbetar med Rocker och varit nöjd med detta.

Fick svar på en köpes annons om en Hemmabio reciever och ville ha det skickat via Blocketpaket.

Men säljaren ville ha betalt direkt via Swish istället då han sa att han en gång skickat en förstärkare och köparen hade skickat tillbaka vågvikter i samma vikt och att dom återbetalat köparen och då förlorade han sina pengar på denna varan.

Fråga själv Rockers kundtjänst om detta är möjligt då säljaren logiskt borde kunna ta en bild på det han fått tillbaka i paketet eller visa detta direkt till ombudet där han hämtat ut varan.

Rocker tyckte detta lät helt otroligt om det är möjligt och att deras tjänst är säkrare men är Blockets reklamation som har hand om detta sker.

Stod över affären iallafall just nu då jag inte vill förbetala via Swish och tänkte höra hur andra tänker vid köp över internet när det ska skickas och ni inte kan hämta varan på plats.

Jag hade undvikit att göra den affären, endast om det varit möjligt att träffas. Låter precis som en "dålig" ursäkt för att du ska betala i förskott.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Köpte en gitarr på blocket för några månader sedan och swishade i förväg men jag skrev även till personen på facebook och hittade han i en gemensam gitarrgrupp där han varit något aktiv så det kändes rätt okej. Fick gitarren hemskickad utan problem inslagen i merch från hans band så det visade sig vara en toppenaffär! Men man vill ju gärna ha lite mer kött på benen än ett namn på blocket.

Sålde mitt PS4 för någon månad sedan också och jag vågade inte ta blocketpaketet då jag läst om dessa som fått andra saker tillbaka i samma kartong, vet inte om det är sant eller något de som luras hittat på?
Väntade tills jag fick en köpare jag kunde möta upp för det var ingen som var sugen på att swisha i förväg.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Med Swish får du namnet på personen.
Ibland har jag betalat i förväg, ibland 50%.

Tyvärr hindrar ju inte det en del bedragare som är djupt nere i sumpmarken med spelberoende e dyl.

Permalänk
Medlem

Finns inget som är säkert förutom att göra affären genom att träffas fysiskt ( finns väl risker där med ).

Är det någon som redan sitter i skiten och går all in så kommer de dra in en bra peng från massa offer innan de åker dit, tyvärr får inte offren någon ersättning i majoriteten av fallen.

Swish har väl inget betalskydd om du överför pengar till en annan privat person, skulle undvika det, inte för att någon annan tjänst hindrar dem från att lura en men blir mer jobb för dem att göra det.

Permalänk
Medlem

Skrivit om min erfarenhet tidigare av en total blåsning från köpare och blocketpaket som säljare.

Skrivet av grizzly666:

Det var inget krav då jag blev blåst som säljare men det var ju några år sedan.
Och det var då runt 500:- i värde och jag skickade ett paket som vägde typ 3kg, köparen sa att det var tomt och jag fick kräva samt betala för att det skulle skickas tillbaks och det vägde då typ 0,2kg istället.
Vikten var enligt postens info (kommer bara inte ihåg exakta vikterna) när man sökte på kolliid.
Skickade in det med ett par bilder på min paketering innan och efter igentejpningen, men nope blocketpaket sket fullständigt i mig, fanns inga som helst bevis på att köparen plockat ur nåt ur paketet och sen skickat tillbaks enligt dom.

Krävs bankid numera så ja det blir ju något bättre då, men fortfarande väldigt osäkert då det är dom okunniga/första och kanske andra gångs blåsarna som stoppas.
Medans majoriteten skiter fullständigt i om dom behöver legitimera sig för dom vet att det är extremt otroligt om nåt alls skulle hända, och skulle det nästintill värsta tänkbara hända så är det att dom ökar sin skuld hos inkasso bolag/kronolle med nån enstaka promille.
Och den som blev blåst får aldrig se ett öre då skulderna dom har är så höga redan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns flera trådar om samma ämne och självklart är tjänster som t.ex. Blocketpaketet helt osäkert för säljaren men väldigt bra för köparen.

Köparen kan enkelt lägga i tegelsten, ta en bild och säga att säljaren skickade tegel och snabbt få sina pengar tillbaka medan säljaren får tillbaka en kartong med tegel. Att ta bilder på ett öppnat paket med produkten är inga bevis som säljare för att man faktiskt har tejpat igen paketet och skickat det till köparen.

Antingen möts man upp eller så betalar man i förskott.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade nog inte vågat skicka pengar först till folk idag, man kan inte lita på någon idag tyvärr, kan man inte mötas upp plats fysiskt så hade jag avstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns flera trådar om samma ämne och självklart är tjänster som t.ex. Blocketpaketet helt osäkert för säljaren men väldigt bra för köparen.

Köparen kan enkelt lägga i tegelsten, ta en bild och säga att säljaren skickade tegel och snabbt få sina pengar tillbaka medan säljaren får tillbaka en kartong med tegel. Att ta bilder på ett öppnat paket med produkten är inga bevis som säljare för att man faktiskt har tejpat igen paketet och skickat det till köparen.

Antingen möts man upp eller så betalar man i förskott.

Har själv skickat mycket med blocket paketet och även köpt och aldrig haft några problem.

Därför både köpare och säljare använder BankID så tänkte jag att när man tar bilder på produkten när man packar med alla vinklar produkten i emballage, bilder av packningen, bilder när man skickar och frakt handlingen och lappen m.m.

Så borde alla dessa bilder vara tillräckligt med bevis och självklart har jag även ombudet namn på mitt kvitto via email som tagit emot paketet.

Om dom nu mot all förmodan skulle skicka tillbaka något annat med all den information menar du att Blocket ignorerar detta tillsammans med BankID på köparen.

När jag läser informationen från Blocket paketet så låser dom pengarna om jag som säljare meddelar dom inom 5 dagar från paketet återkommit vid retur vid tvist.

Så då får ingen pengarna tills man löst detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har själv skickat mycket med blocket paketet och även köpt och aldrig haft några problem.

Därför både köpare och säljare använder BankID så tänkte jag att när man tar bilder på produkten när man packar med alla vinklar produkten i emballage, bilder av packningen, bilder när man skickar och frakt handlingen och lappen m.m.

Så borde alla dessa bilder vara tillräckligt med bevis och självklart har jag även ombudet namn på mitt kvitto via email som tagit emot paketet.

Om dom nu mot all förmodan skulle skicka tillbaka något annat med all den information menar du att Blocket ignorerar detta tillsammans med BankID på köparen.

När jag läser informationen från Blocket paketet så låser dom pengarna om jag som säljare meddelar dom inom 5 dagar från paketet återkommit vid retur vid tvist.

Så då får ingen pengarna tills man löst detta.

Men det finns ju inget som hindrar dig att först ta bilder när du packar ner produkten, från allehanda vinklar, men sen byter du ut innehållet innan du tejpar igen och tar bilder på det. Samma sak på andra sidan, det finns inget som hindrar säljaren från att öppna paketet och byta innehållet, tejpa igen paketet och "filma uppacket" där fel innehåll konstateras. Det är alltså praktiskt talet omöjligt att bevisa vem som ljuger, därav att det är osäkert.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag säljer med blocketpaket. Kör Swedroid med betrodda medlemmar. Swishar i förväg när jag köper och får betalt via Swish innan jag skickar.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Aldrig i livet att jag säljer med blocketpaket. Kör Swedroid med betrodda medlemmar. Swishar i förväg när jag köper och får betalt via Swish innan jag skickar.

Använder samma taktik och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men det finns ju inget som hindrar dig att först ta bilder när du packar ner produkten, från allehanda vinklar, men sen byter du ut innehållet innan du tejpar igen och tar bilder på det. Samma sak på andra sidan, det finns inget som hindrar säljaren från att öppna paketet och byta innehållet, tejpa igen paketet och "filma uppacket" där fel innehåll konstateras. Det är alltså praktiskt talet omöjligt att bevisa vem som ljuger, därav att det är osäkert.

Men via Blocket paketet har man åtminstone en 3 part som håller pengarna om en tvist uppstår.

Förskottsbetalning då vet man inte ens om dom skickar en vara och hört vissa som sålt varor till riktigt bra priser och sålt samma vara till massa köpare och detta går inte med blocket paketet om du inte skapar 8 likadana annonser på samma vara via Blocket paketet men då lär dom flesta reagera och även Blocket.

Sett lockpriser på Tradera ibland också på mobiltelefoner och massa likadana varor om man kollar säljarens annonser och ibland kapade konton med massa positiva omdömen.

Dessa säljare vill aldrig ta Blocket paketet eller liknande tjänster när man frågat och har rapporterat sådant till Tradera och då har annonserna låsts.

Men nu har Tradera sin egna tjänst för säker betalning där Tradera håller pengarna som 3 part tills köparen fått varan och har säkert tillkommit pga ovanstående som jag skriver om.

Därför jag frågade hur folk tänker när man köper dyrare varor på internet om de ska skickas.

PayPal känns som mer tryggt en Swish om man ska gå så långt som förskottsbetalning.

Payson Garanti är liknande Blocket paketet och Rocker erbjuder samma tjänst om man köper utanför Blocket annonser men är dyrare då men inte lika dyrt som Payson.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.