Vilken vattenkokare ska man välja?

Permalänk
Medlem

Som många ovan nämnt: Köp inte en vattenkokare i plast eftersom het plast släpper ifrån sig plastämnen som sen blandas med vattnet och de ämnena ska var farliga.
Har haft metall i många år och det funkar bra. En svart 1-liters Logik från Elgiganten. Det är sällan man behöver mer än en liter men för att det ska gå snabbt ska vattenkokaren ha minst 2000W.
Bra är om man direkt häller ut det överblivna vattnet och öppnar locket så att bakterier och mögel inte får fäste i ljumt vatten.
Köpte en i glas med ledbelysning...på Jula för 129:- utifall att, men har inte packat upp och börjat använda än.

Permalänk
Avstängd

Problemet med de i metall, speciellt de billigare, är ju att de blir sjukt varma på utsidan vilket de i plast inte blir på samma sätt. Problemet med plasten är ju främst BPA vilket är olagligt här så det är väl inte något större problem, om man inte köper billig skit från Aliexpress eller så.

Permalänk
Medlem

Den bäst typen av vattenkokare är den som är av modellen dispenser / vattenautomat.

Men det beror lite på vilket användningsområde man oftast har den till.
Dricker man koppvis med te eller bara skall ha en liten skvätt varmt vatten så är en med termos smidigt.

https://www.discovery-japan.me/category/select/pid/7096/langu...

https://www.amazon.com/Chefman-Electric-Hot-Water-Instant/dp/...

https://www.klarstein.se/Koeksapparater/Vattenkokare/Hot-Spri...

En schysst vanlig vattenkokare med smal pip och ställbar värme är såklart kanske det bästa om du skall köra pour over-metod för ditt kaffe. Där har jag ingen vidare erfarenhet.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med de i metall, speciellt de billigare, är ju att de blir sjukt varma på utsidan vilket de i plast inte blir på samma sätt.

Brukar du ställa den så småbarn kommer åt den eller vad är problemet?
Kastruller blir också varma.

Som alla sagt, det är en tämligen enkel produkt, gå efter den volym som behövs, design som tilltalar och om den behöver kunna ställa lägre temperatur.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Brukar du ställa den så småbarn kommer åt den eller vad är problemet?
Kastruller blir också varma.

Nej, men det kan vara ett problem att ha en stor cylinder som blir uppemot hundra grader på köksbänken eller diskbänken. Men folks generella rädsla för plaster som har kommit på senare tid är inte rationell, det finns massvis av olika plaster och de som används för sånt här är förstås noga utvalda för att fungera bra i höga temperaturer och vara säkra för livsmedelshantering, även i höga temperaturer. En kokare i plast är lättare, billigare och, argumenterbart, säkrare.

Porslin är förstås finare, men dyrare och det tar längre tid att värma vattnet. Glas funkar väl också men de flesta är billiga och fula, och man har ju samma problem att det tar längre tid. Metall funkar ju bra på många sätt dock, men de blir varma som fan och antingen är de dyra eller så har de rätt dålig kvalitet, enligt min erfarenhet i alla fall. Sen har ju många av dessa kokare i alternativa material ändå plast som kommer i kontakt med det varma vattnet eller ångan, så man får ju verkligen göra sin research om man ska undvika alla plaster.

Citat:

Som alla sagt, det är en tämligen enkel produkt, gå efter den volym som behövs, design som tilltalar och om den behöver kunna ställa lägre temperatur.

Jo absolut. Bryr man sig inte om utseendet så mycket eller funktioner för olika temperaturer eller så, så har denna fått bra betyg, tror den vann något test i Råd och Rön, och är hyfsat billig. Blir inte så varm på utsidan, bra skala som är lätt att läsa av och ett välfungerande lock (vilket är ovanligare än man tror).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men det kan vara ett problem att ha en stor cylinder som blir uppemot hundra grader på köksbänken eller diskbänken. Men folks generella rädsla för plaster som har kommit på senare tid är inte rationell, det finns massvis av olika plaster och de som används för sånt här är förstås noga utvalda för att fungera bra i höga temperaturer och vara säkra för livsmedelshantering, även i höga temperaturer. En kokare i plast är lättare, billigare och, argumenterbart, säkrare.

Hur gör du med kastruller eller om du plockar ut något ur ugnen som kanske är 200-250 grader varm?
Tycker det är mer irrationellt än rädsla för plast.
Sen hoppas jag fler väljer bort plast för att det är fult än för att de är rädda för materialet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Hur gör du med kastruller eller om du plockar ut något ur ugnen som kanske är 200-250 grader varm?

Då håller jag koll på det. Jag säger inte att det är en katastrof att kokarna blir varma, det är svårt att undvika om man inte ska köra någon termos-variant, men rädslan för plaster generellt faller ofta samman med extrem oro för ens barns säkerhet eller liknande och då väljer man ju bort en väldigt låg potentiell risk för en reell om än också låg, risk.

Min son är lugn, han har varit med och lagat mat ganska mycket och har aldrig varit i närheten av att välta något varmt på sig eller så. Men han har ju en del kompisar som inte kan sitta stilla mer än typ fem sekunder (utan surfplatta i alla fall) utan är uppe och klättrar på köksbänkar, i skafferiet, uppe på soffryggen, på alla bokhyllor och så. Även dessa "vettlösa" barn har ju vett nog att hålla sig borta från plåtar som kommer från ugnen och sånt, men vattenkokaren verkar de inte ha respekt för på alls samma sätt.

Många har ju också spillskydd på spisen just för att hindra barnen från att klättra upp där och dra ner något varmt, men man har inte spillskydd på resten av köksbänken liksom. Jag var hemma hos en familj bara förra veckan som var stora tedrickare men som körde med kastrull på spisen bara för att barnen inte kunde sluta klättra på köksbänken. Sen att jag inte hade gjort så, jag anser att barn inte utsätts för tillräckligt mycket risker idag och att de hade mått bra av att lära sig att allt inte är madrasserat liksom, är en annan fråga.

Citat:

Tycker det är mer irrationellt än rädsla för plast.

Man kan säkert kolla upp siffror på faktiska risker på något sätt och då tror jag att det är fler som bränns av vattenkokare än som får cancer av dem eller vad nu rädslan är med plast. Alltså är det väl mer rationellt att vara rädd för att bränna sig, kanske?

Citat:

Sen hoppas jag fler väljer bort plast för att det är fult än för att de är rädda för materialet

Det är ju mer en smaksak förstås. Plast medger ju mer kreativ formgivning, i alla fall om det inte ska bli väldigt dyrt, och den här rostfria restaurangkök-looken är väl ganska passerad nu, eller? Jag tycker den vi har (finns i fler färger) är bland de snyggare vattenkokarna jag sett.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till? Jag skulle köpa en med varmhållning och där man kan ställa in olika temperaturer.

Har själv en Brewista Artisan Gooseneck-kokare för att göra pour over-kaffe. Kan ställa temp mellan 60-100 grader med 1 grads inkrement, kan hålla den temp man har satt och kan ställa timer. men då är den rätt liten så det är inte så att man kokar upp 1,7l bara för att ha kokande vatten, men det gör vi på induktionshällen. Rätt fint i många sammanhang att kunna ställa en given temperatur dock.

Önskar dock den kunde ställa ner till 37 grader för bakning och för välling och sånt, men man har lärt sig nu att bara köra igång boil-funktionen och vid kanske 30 grader tar man upp kannan och rör om kannan för att blanda vattnet och sätta ner den igen så har man runt 35-40 grader beroende på vattenmängd. Hade den inte kunnat visa tempen på en display hade man ju aldrig kunna göra så utan fått använda en extern termometer. Men vissa andra kokare kanske går ställa in på t.ex 40 grader och då kommer man nära nog.

Eller så köper du nån billig Bosch typ som bara kokar vattnet till 100 grader, stänger av sig och sen inte gör nåt mer än så Beror som sagt på vad du ska göra.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Ja just det. Den står undanstoppad i ett skåp efter att ha gått sönder.
Metallmembranet för avstängning när vattnet är varmt har valt att ställa sig i position - avstängd. Alltid.

Det går att lösa med en katastrofal fix. Tryck in en träbit under "on"-knappen så kan den inte stängas av.
Precis så man inte ska göra haha. Så den kopplas inte in igen förrän den är fixad.

Det var @Holmfrid som ledde mig till den där kokaren när han hade problem med en likadan sådan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1418528-vad-kan-det-va...

<Uppladdad bildlänk>

Synd att kvaliteten inte verkade finnas där, den var sjukt fin.

Personligen har jag en i metall från Lidl, fungerar utmärkt. På kontoret har vi en äldre version av den ställbara Electrolux-variant som länkats ovan och får medge att den är rätt smidig. Särskilt funktionen som håller vattnet varmt ett tag, om man vill ha en till kopp nära inpå

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då håller jag koll på det. Jag säger inte att det är en katastrof att kokarna blir varma, det är svårt att undvika om man inte ska köra någon termos-variant, men rädslan för plaster generellt faller ofta samman med extrem oro för ens barns säkerhet eller liknande och då väljer man ju bort en väldigt låg potentiell risk för en reell om än också låg, risk.

Min son är lugn, han har varit med och lagat mat ganska mycket och har aldrig varit i närheten av att välta något varmt på sig eller så. Men han har ju en del kompisar som inte kan sitta stilla mer än typ fem sekunder (utan surfplatta i alla fall) utan är uppe och klättrar på köksbänkar, i skafferiet, uppe på soffryggen, på alla bokhyllor och så. Även dessa "vettlösa" barn har ju vett nog att hålla sig borta från plåtar som kommer från ugnen och sånt, men vattenkokaren verkar de inte ha respekt för på alls samma sätt.

Många har ju också spillskydd på spisen just för att hindra barnen från att klättra upp där och dra ner något varmt, men man har inte spillskydd på resten av köksbänken liksom. Jag var hemma hos en familj bara förra veckan som var stora tedrickare men som körde med kastrull på spisen bara för att barnen inte kunde sluta klättra på köksbänken. Sen att jag inte hade gjort så, jag anser att barn inte utsätts för tillräckligt mycket risker idag och att de hade mått bra av att lära sig att allt inte är madrasserat liksom, är en annan fråga.
Man kan säkert kolla upp siffror på faktiska risker på något sätt och då tror jag att det är fler som bränns av vattenkokare än som får cancer av dem eller vad nu rädslan är med plast. Alltså är det väl mer rationellt att vara rädd för att bränna sig, kanske?
Det är ju mer en smaksak förstås. Plast medger ju mer kreativ formgivning, i alla fall om det inte ska bli väldigt dyrt, och den här rostfria restaurangkök-looken är väl ganska passerad nu, eller? Jag tycker den vi har (finns i fler färger) är bland de snyggare vattenkokarna jag sett.

Rädsla är ofta baserad på okunskap. Man vet att vattenkokaren är varm, den har ett handtag som inte är varmt, alltså behöver man inte vara rädd. Hur plasten påverkar är mer diffust.

Smaken är som baken, den där ser ut att komma från tupperware och inget jag skulle ställa i köket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vi har haft en Krup vattenkokare i 10+ år som fungerat väldigt bra. har elektroniken i handtaget och inget i själva kokaren som vatten kan ta sig in i vilket har dödat ett par andra billigare kokare. vet inte om den går att få tag på längre men här är länk till pricerunner sidanhttps://www.pricerunner.se/pl/68-2961806/Vattenkokare/Kr...

har funktion för varmhållning och olika grad antal också.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Rädsla är ofta baserad på okunskap. Man vet att vattenkokaren är varm, den har ett handtag som inte är varmt, alltså behöver man inte vara rädd. Hur plasten påverkar är mer diffust.

Precis, rädd för diffusa saker som inte är farliga enligt vad man har kommit fram till efter många års användning = irrationellt? Att vara rädd för metallprodukter som blir så varma att man kan få faktiska brännskador från dem = rationellt kanske?

Citat:

Smaken är som baken, den där ser ut att komma från tupperware och inget jag skulle ställa i köket.

Som sagt, en smaksak. Att den skulle påminna om tupperware håller jag inte med om dock, kanske på den lilla bilden på prisjakt men den ger ett helt annat kvalitetsintryck i verkligheten. Inte för att den är perfekt på något sätt, den hade kunnat ha bättre kvalitetskänsla i locket och så, men funkar bra, passar in hos oss och var inte så dyr är väl ganska bra liksom.

Design är ju alltid svårt. Kollar man på toppsäljarna på Prisjakt så finns det ju några tydliga inriktningar. En del kör någon bullig retro-inspirerad design som Smeg eller Kitchen Aid, eller Russel Hobbs om man vill köpa något med pissig kvalitet. En del har den där hipster-designen med smal hals som man "måste ha" för att göra sitt "pour-over kaffe" typ Bodum Melior eller Brewista Artisan (allt som heter något med Artisan är onödigt dyrt, bra regel). En del kör på vanlig tråkdesign, som Electrolux, Philips och de där, en mix av kanna och termos typ. Glaskannorna har ju ofta liknande design men med glas förstås, och ofta billig silverfärgad plast. Sen är det några som försöker ha en modern designad form liksom, den som jag länkade eller typ Steltons EM77.

Vi har haft några i tråkig design, vilka ofta fungerar rätt bra men känns ju lite B om man vill ha lite fina saker i köket. Vi har också haft en mer femtiotalsinspirerad grej, lite modern variant av en engelsk kettle typ, men den var inte så praktisk eller bra. Den första jag hade efter jag flyttade hemifrån hade lite liknande design, men var i vit/gulnad nittiotalsplast med exponerat värme-element i (ovanför) botten och dessutom utan bas så man fick trycka in en vanlig apparatsladd vid varje användning, den var inte alls bra.

Den vi har nu passar in bra, funkar bra och var inte så dyr även om det var kanske dubbla priset mot en tråkig Philips eller så, men det är ett litet pris att betala för något som står framme jämt och som man använder flera gånger om dagen.

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny vattenkokare då min börjar ge upp.

Har någon tips på en vattenkokare för med torrkokningskydd, inte blir varm på utsidan (ingen metall?) samt skydd att den inte går att starta/koka om inte locket är på ordentligt. En småbarnvänlig helt enkelt

Har nu en Braun där torrkoknngskyddet gett upp så det är inte så bra med en 1,5 och 3,5 åring som kan få för sig att pilla på de flesta knapparna.

På prisjakt så finns det inget filter för att hitta en där locket måste vara på för att kunna koka.

Edit, har idag en braun som det finns en variant fortfarande av. Får se om den går hem hemma, Den kanske är "för svart"

Permalänk

Jag letar efter en vattenkokare åt en granne som har ett väldigt litet kök. P.g.a det söker jag bland kokare på en liter och mindre, men blir en kokare på 0,8 liter märkbart mindre är en 1-liters? Russel hobbs har nån på 0,8 men tidigare inlägg antyder att dom inte är så bra. Smeg har nån i samma storlek men dom kostar hutlöst och går bort.
Sedan ska det så klart vara torrkokningsskydd och sladdlös kanna.

Har ni några tips?
I brist på annat så kanske det blir den här, den liknar min egen kokare som jag haft i tio år.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2968823

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/