Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat Zotac trinity från tysk ebay säljare för 16900 kr. Använt i två månader nu. Har kvitto från Mindfactory. Pyttelite coilwhine men hörs absolut ingenting med hörlurar. Går stabilt på 110 power, 90 på volt, 200 core samt 990 på memory. Vet dock inte hur garantiärenden hade funkat men tog chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad tur är så finns reklamation i 3 är i Sverige iaf 😊

Lite svårt att hävda ursprungsfel på ett grafikkort efter 2 år och 264 dagar då bevisbördan ligger på konsumenten efter de sex första månaderna från köptillfället.
Reklamationsrätt i tre år betyder inte att man per automatik får rätt i ett case bara att man som konsument har rätt att reklamera en vara.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite svårt att hävda ursprungsfel på ett grafikkort efter 2 år och 264 dagar då bevisbördan ligger på konsumenten efter de sex första månaderna från köptillfället.
Reklamationsrätt i tre år betyder inte att man per automatik får rätt i ett case bara att man som konsument har rätt att reklamera en vara.

Nu ligger väl bördan i 2 år hos ÅF sedan 2022?
Och fel med pcb så kan man enkelt hänvisa till andra ärenden om man söker lite.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu ligger väl bördan i 2 år hos ÅF sedan 2022?
Och fel med pcb så kan man enkelt hänvisa till andra ärenden om man söker lite.

My bad, stämmer helt och hållet. Det betyder då raka motsatsen att vi har ett väldigt starkt konsumentskydd.
Men efter de där två åren har gått skulle jag fortfarande säga att när bevisbördan kommer till att man själv ska rota fram bevisen så blir det knepigare.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

My bad, stämmer helt och hållet. Det betyder då raka motsatsen att vi har ett väldigt starkt konsumentskydd.
Men efter de där två åren har gått skulle jag fortfarande säga att när bevisbördan kommer till att man själv ska rota fram bevisen så blir det knepigare.

Knepigare, absolut men om man kan påvisa flera med liknande problem så brukar just vissa orsaker vara enklare att reklamera.
Saker som enbart berörs vid tillverkning är ju enkelt att påvisa just som tillverkningsfel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite svårt att hävda ursprungsfel på ett grafikkort efter 2 år och 264 dagar då bevisbördan ligger på konsumenten efter de sex första månaderna från köptillfället.
Reklamationsrätt i tre år betyder inte att man per automatik får rätt i ett case bara att man som konsument har rätt att reklamera en vara.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nu ligger väl bördan i 2 år hos ÅF sedan 2022?
Och fel med pcb så kan man enkelt hänvisa till andra ärenden om man söker lite.

Skrivet av Elakekocken:

My bad, stämmer helt och hållet. Det betyder då raka motsatsen att vi har ett väldigt starkt konsumentskydd.
Men efter de där två åren har gått skulle jag fortfarande säga att när bevisbördan kommer till att man själv ska rota fram bevisen så blir det knepigare.

Skrivet av Swedishchef_90:

Knepigare, absolut men om man kan påvisa flera med liknande problem så brukar just vissa orsaker vara enklare att reklamera.
Saker som enbart berörs vid tillverkning är ju enkelt att påvisa just som tillverkningsfel

Vi kan väl återkomma till ämnet när det faktiskt finns rapporter om att grafikkortet dör för att det har sämre komponenter än andra.
Bara för att någon snubbe sagt att komponenterna är dåliga (i jämförelse med annat som är dyrare) betyder det inte att korten kommer dö dagen efter garantin är borta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Efter mycket velande fram och tillbaka, mellan grönt och rött, pris vs prestanda, så blev det i slutändan ett 4090 FE.

Min nuvarande dator kör en 5800x och 3070 TUF (asus patenterade coilwhine vid 130+ fps). Anledningen till att jag redan hoppar på en ny generation är att 3070 + nya väldigt grafiskt fina spel gör att 3070 svettas ganska bra i 1440p.

4090 bör ju hålla åtminstone 5 år. Nu är bara frågan om man ska byta upp sig till en 4k eller ultrawide oled skärm i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrimsonEyed:

Efter mycket velande fram och tillbaka, mellan grönt och rött, pris vs prestanda, så blev det i slutändan ett 4090 FE.

Min nuvarande dator kör en 5800x och 3070 TUF (asus patenterade coilwhine vid 130+ fps). Anledningen till att jag redan hoppar på en ny generation är att 3070 + nya väldigt grafiskt fina spel gör att 3070 svettas ganska bra i 1440p.

4090 bör ju hålla åtminstone 5 år. Nu är bara frågan om man ska byta upp sig till en 4k eller ultrawide oled skärm i framtiden.

Välkommen in i klubben! Jag rekommenderar Samsung G9 eller storebror 🙏

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CrimsonEyed:

Efter mycket velande fram och tillbaka, mellan grönt och rött, pris vs prestanda, så blev det i slutändan ett 4090 FE.

Min nuvarande dator kör en 5800x och 3070 TUF (asus patenterade coilwhine vid 130+ fps). Anledningen till att jag redan hoppar på en ny generation är att 3070 + nya väldigt grafiskt fina spel gör att 3070 svettas ganska bra i 1440p.

4090 bör ju hålla åtminstone 5 år. Nu är bara frågan om man ska byta upp sig till en 4k eller ultrawide oled skärm i framtiden.

Fokusera mer på vad panelen erbjuder istället för upplösningen. OLED is the shit, tänk om du köper en 49 så kan du dela upp skärmen 10|27|10 om du vill spela esport spel via mjukvaror.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrimsonEyed:

Efter mycket velande fram och tillbaka, mellan grönt och rött, pris vs prestanda, så blev det i slutändan ett 4090 FE.

Min nuvarande dator kör en 5800x och 3070 TUF (asus patenterade coilwhine vid 130+ fps). Anledningen till att jag redan hoppar på en ny generation är att 3070 + nya väldigt grafiskt fina spel gör att 3070 svettas ganska bra i 1440p.

4090 bör ju hålla åtminstone 5 år. Nu är bara frågan om man ska byta upp sig till en 4k eller ultrawide oled skärm i framtiden.

Woohoo!
Bytte själv från ett 5900K system ihop med ett 3070. I mitt fall hade jag ett par månader innan bytt från 3440x1440 till 3840x2160 som mitt kort inte orkade. Inga problem för 4090, 4K120Hz är sällan ett bekymmer.

Sugen på något med OLED antingen i form av den 32" jag redan har eller ultrawide. Men inväntar någon intressant produkt. Dell/Alienwares ultrawide lockar men vill inte riktigt ner till x1440 igen.

Vad blir premiärspelet?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Välkommen in i klubben! Jag rekommenderar Samsung G9 eller storebror 🙏

49" är lite för bred för mig xd

Skrivet av andra94:

Fokusera mer på vad panelen erbjuder istället för upplösningen. OLED is the shit, tänk om du köper en 49 så kan du dela upp skärmen 10|27|10 om du vill spela esport spel via mjukvaror.

Samsung G8 4k oled ser ju riktigt nice ut just nu, specielt eftersom den är nere på samma pris som alienware/dell modellen atm. Och 49 för stort för mig xd. Fast kanske senare, beror på när jag byter lägenhet med. (Bor i en 34 kvadrat)

Skrivet av anders190:

Woohoo!
Bytte själv från ett 5900K system ihop med ett 3070. I mitt fall hade jag ett par månader innan bytt från 3440x1440 till 3840x2160 som mitt kort inte orkade. Inga problem för 4090, 4K120Hz är sällan ett bekymmer.

Sugen på något med OLED antingen i form av den 32" jag redan har eller ultrawide. Men inväntar någon intressant produkt. Dell/Alienwares ultrawide lockar men vill inte riktigt ner till x1440 igen.

Vad blir premiärspelet?

Mjo Samsung G8 oled med 4k är riktigt lockande, får se om det blir en sån eller en ultrawide.

Premiär spelet blir Baldurs Gate 3 eftersom jag lovat brosan att köra det coop när jag kommer hem. Har jobbat borta 3 månader över sommaren så har inte haft tillgång till datorn ;_;
Kommer dock inte hem fören den 19:e så jag måste stå ut med Lund i ett par veckor till.
Sen blir det nog en hel del armored core 6 och starfield när det kommer.

Permalänk
Medlem

Blev sugen på ett 4090 till höstmörkret men så är FE inte i lager. Hur ofta brukar det dyka upp ni som har haft span tidigare? Ska det inte finnas hos diverse återförsäljare också, eller har jag drömt det? T.ex. Proshop.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Blev sugen på ett 4090 till höstmörkret men så är FE inte i lager. Hur ofta brukar det dyka upp ni som har haft span tidigare? Ska det inte finnas hos diverse återförsäljare också, eller har jag drömt det? T.ex. Proshop.

Försök hålla koll på tisdagar och torsdagar. Då fyller de på sina lager med några st.

När du köper av Nvidia så är det via Proshop den köps. Men det går inte att beställa den direkt av Proshop.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Blev sugen på ett 4090 till höstmörkret men så är FE inte i lager. Hur ofta brukar det dyka upp ni som har haft span tidigare? Ska det inte finnas hos diverse återförsäljare också, eller har jag drömt det? T.ex. Proshop.

Jag kan gå vidare med beställning på 4090 via nvidias hemsida vad det ser ut som:

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Blev sugen på ett 4090 till höstmörkret men så är FE inte i lager. Hur ofta brukar det dyka upp ni som har haft span tidigare? Ska det inte finnas hos diverse återförsäljare också, eller har jag drömt det? T.ex. Proshop.

Samtliga FE har varit i lager de senaste par dagarna när jag har kollat, även precis nu. Nvidias butik . (Jag kämpar med villhovet själv...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Samtliga FE har varit i lager de senaste par dagarna när jag har kollat, även precis nu. Nvidias butik . (Jag kämpar med villhovet själv...)

Come join the dark side

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Come join the dark side

Mer the green side ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Försök hålla koll på tisdagar och torsdagar. Då fyller de på sina lager med några st.

När du köper av Nvidia så är det via Proshop den köps. Men det går inte att beställa den direkt av Proshop.

Skrivet av revolt_III:

Jag kan gå vidare med beställning på 4090 via nvidias hemsida vad det ser ut som:
https://i.ibb.co/mH3w2bF/Namnl-s.jpg

Skrivet av 0cool:

Samtliga FE har varit i lager de senaste par dagarna när jag har kollat, även precis nu. Nvidias butik . (Jag kämpar med villhovet själv...)

Och här har man haft span genom mobilen som visar att det inte finns i lager, nu gick jag in på datorn i stället och titt på fan där visas dom som i lager. Tack hörni!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Och här har man haft span genom mobilen som visar att det inte finns i lager, nu gick jag in på datorn i stället och titt på fan där visas dom som i lager. Tack hörni!

Det var så lite så. Blev det ett köp?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Det var så lite så. Blev det ett köp?

Hehe inte än, men i veckan förhoppningsvis när alla räkningar har dragits.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Happ.... 4080FE byttes ut till ett 4090, så nu får jag vara med i denna klubb verkar det som. Hade gärna haft ett 4090 FE men dels var de inte i lager och så tänkte jag att fläktarna nog låter mer än på mitt f.d 4080FE vilket jag inte hade haft någon lust med. Så även om de är så sjukt snygga och bara skriker "vill ha!!" Så fick det bli annat.

Gainward RTX 4090 Phantom

Har numera öppnat upp chassit lite mer pga ökad värme, hade tidigare lite täckskivor och ljudisolering osv (i bild). Men det funkade inte nu utan chassit får andas lite mer istället. Men fläktarna på detta kort är som tur är tystare än 4080FE. Och mindre coil whine också.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Happ.... 4080FE byttes ut till ett 4090, så nu får jag vara med i denna klubb verkar det som. Hade gärna haft ett 4090 FE men dels var de inte i lager och så tänkte jag att fläktarna nog låter mer än på mitt f.d 4080FE vilket jag inte hade haft någon lust med. Så även om de är så sjukt snygga och bara skriker "vill ha!!" Så fick det bli annat.

Gainward RTX 4090 Phantom
<Uppladdad bildlänk>

Har numera öppnat upp chassit lite mer pga ökad värme, hade tidigare lite täckskivor och ljudisolering osv (i bild). Men det funkade inte nu utan chassit får andas lite mer istället. Men fläktarna på detta kort är som tur är tystare än 4080FE. Och mindre coil whine också.

Ledsen att säga det men sätt på något som gör att din Night baron tycker att fläktarna ska snurra till. Då är det inte roligt längre.
Byggde själv en "tyst dator" vid årskiftet och datorn är knäpptyst. Dock inte grafikkortet.... riktigt trist tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Ledsen att säga det men sätt på något som gör att din Night baron tycker att fläktarna ska snurra till. Då är det inte roligt längre.
Byggde själv en "tyst dator" vid årskiftet och datorn är knäpptyst. Dock inte grafikkortet.... riktigt trist tycker jag.

Va? Tycker inte de låter så fasansfullt mycket. Visst, de hörs men det är ingen orkan. Det är ju inte nf-a12x25-tyst förstås, det kan man ju inte säga... men det som är lite störigt är det dova brummandet fläktmotorerna ger ifrån sig men det kan jag leva med. Kör custom fläktkurva och undervolt så de går i princip aldrig över 35-40%...

4080 FE jag hade innan lät mer med fläktarna på 30%

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Va? Tycker inte de låter så fasansfullt mycket. Visst, de hörs men det är ingen orkan. Det som är lite störigt är det dova brummandet fläktmotorerna ger ifrån sig men det kan jag leva med. Kör custom fläktkurva och undervolt så de går i princip aldrig över 35-40%...

4080 FE jag hade innan lät mer med fläktarna på 30%

Jasså? sjukt vad det kan variera då. Här är det mer en liten orkan när fläktarna går upp i varv

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Jasså? sjukt vad det kan variera då. Här är det mer en liten orkan när fläktarna går upp i varv

Custom fläktkurva som sagt, prova med det

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Va? Tycker inte de låter så fasansfullt mycket. Visst, de hörs men det är ingen orkan. Det är ju inte nf-a12x25-tyst förstås, det kan man ju inte säga... men det som är lite störigt är det dova brummandet fläktmotorerna ger ifrån sig men det kan jag leva med. Kör custom fläktkurva och undervolt så de går i princip aldrig över 35-40%...

4080 FE jag hade innan lät mer med fläktarna på 30%

Vad använder du för program för att justrera fläkthastighet?

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Vad använder du för program för att justrera fläkthastighet?

msi afterburner

Permalänk
Administrativ avgift

Då det diskuteras om lite orkaner i tråden så rekommenderar jag er att undervolta men att följa denna metod: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ybxa3c/there_are_two...

Ofta bättre än stock resultat + minnesklockning som är möjlig pga lägre temps

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Då det diskuteras om lite orkaner i tråden så rekommenderar jag er att undervolta men att följa denna metod: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ybxa3c/there_are_two...

Ofta bättre än stock resultat + minnesklockning som är möjlig pga lägre temps

Undervolt är närmast en nödvändighet om man vill slippa orkaner med ett 4090 😅

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Eismannen:

Undervolt är närmast en nödvändighet om man vill slippa orkaner med ett 4090 😅

Inte om man köper ett kompetent kort med bra luftflöde Problemet är snarare coilwhine om man inte undervoltar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3