Permalänk
Medlem

4090 slut i lager på NVIDIA's hemsida, intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kör mitt 4090 på 78% power och +110 på gpu, +800 på minne. Får mer fart än stock med lägre effekt.

Gött att höra att det finns lite att hämta med minimal handpåläggning!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har nu fått hem och lekt lite smått med mitt 4090 FE som ersatt mitt felande KFA2. Inga fel vid VRAM-test på nya kortet och inga krascher eller artefakter i Forspoken med DLSS+RT i ett snabbtest på ca 30 minuter vilket var helt omöjligt att spela i mer än 5 minuter med det "gamla" felande kortet.
Intryck så här långt; FE känns som en kompakt tung klump metall i jämförelse med mitt KFA2 som var betydligt större men plastigare. Hör fläktarna något mer på FE och temperaturen är några grader högre, kring 70C i mitt chassi vid stresstest, jämfört med 67C för KFA2 (vars fläktar gick något tystare då). Hör även lite coilwhine på mitt FE om jag kör huvudet nära mot chassit, mitt KFA2 hade noll sådant, dock så kan coilwhine minska efter ett tags använding och det är även så lite att jag aldrig kommer att höra det vid normal användning.
Positivt är även att AIOn till processorn tycks gå något tystare och svalare, möjligen pga att del av värmen trycks ut ur chassit med FE istället för att gå genom radiatorn i toppen av chassit. Eller så är det bara svalare i rummet idag jämfört med sist jag testade förra veckan.
Vill även nämna "premiumkänslan" man får när man öppnar förpackningen till 4090FE, går nog närmast att jämföra med Apple-produkter.
Återkommer med fler intryck om något ändras då jag testat det mer, men hittills är jag nöjd med FE och kan rekommendera det till de flesta, möjligen bör man titta på annat kort om man vill ha ett tystare kort eller vill maxa överklockning.

Skönt att se att det ordnade sig för dig tillslut och att du känner dig nöjd med 4090FE!
Tänkt på dig och ditt kort lite till och från, just då jag själv har samma modell. Min verkar fungera bra så här långt men man blir ju lite nipprig med felrapporter. Mer så med 12VHPWR-anslutningen då.

Nästa gång jag uppgraderar blir det nog FE med om Nvidia tillåter oss att köpa omedelbart. Om det blir ett 5090FE eller 6090FE återstår dock att se. Sjukt nöjd med mitt kort och prestandan den ger idag men om 1-3 år återstår ju att se. Förväntar mig att utvecklingen fortsätter och att när även simplare kort klarar real time RT vettigt så har vi någon annan teknik som är för bra för att låta bli.

Skrivet av heatm:

Slog till på ett Ventus X3 till slut.

Återkommer om jag hör något gnällande.

Ledsnade på alla skitkort och hatar att köpa datorhårdvara numer, så jag köpte det värsta och det enda kortet på år och dar som är riktigt imponerande.

Dragit ner det till 80 % power target och gick Timespy E gick från 19170 till 18430 i GPU score. Ska dra ner det lite mer framöver för att se vart man hamnar. Något annat man ska göra om man inte behöver prestandan utan bara vill att det ska cruisa där det är som mest effektivt?

Lite skillnad i Timespy motför RX580.
<Uppladdad bildlänk>

Om någon vill veta något om just MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC så kanske jag kan hjälpa till. Såg ingen som skrivit något om det här innan när jag sökte.

Edit: Kan väl säga att den där anti-sagg-manicken de skickade med var ett skämt iaf. Men jag satte dit den så jag vet vart jag har den. Så ska ni hålla och och flytta burken ståendes i bilar så skulle jag köpa något som inte bara är en skönhetspanel.

Lite så jag kände med. Vet att man resonerar konstigt för en del när 4090 trots priset är det enda som känns vettigt att köpa. Och kanske rentav prisvärt. Men jag misstänker att de flesta av oss som köpt kortet resonerar något åt det hållet. Vad som är billigt och dyrt är sedan ganska relativt.

Stödet påminner om vad som följde med mitt 3070 Ventus 3X jag hade innan. Imponerade inte jättemycket på mig heller. Att faktiskt få grafikkortet att stödjas var svårt då den bågnade bort från grafikkortet och stödet saknade något att haka fast i själva grafikkortet. Tanken var väl god iallafall. I 3070's fall så behövdes det knappt men med ett 4090 så behövs den mer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Problemet med min 4090 Suprim X (svart skärm+100% fläktar) blev värre och värre. Lämnade in det på min närmaste Inet, felsökningen kunde göras lokalt. En dag senare var garantin godkänd och jag blev erbjuden en ASUS TUF som ersättning men valde att vänta på att Suprim skulle åter in i lager. Två dagar senare fick jag en ny SuprimX. Utmärkt handlagt @Inet.

Tyvärr har det nya kortet volt limit på 1.070 (trodde detta gällde bara FE korten) och når inte i närheten av samma klock som det gamla kortet. Stock volt går upp till 1.050 och med 1.070(100% i afterburner) klarar kortet knappt 2950mhz under port Royale. Gamla kunde gå upp till 3120 och klarade PortRoyal och gaming på 3090Mhz. Man är i stort sett volt begränsad hela tiden under Port Royale. Med gamla kortet kunde man spela Cod i 3090Mhz utan problem, kanske några få fps mer än 2950.

Men med 1.070 volt så är det mer självklart än någonsin att man inte får så mycket mer prestanda av en dyrare 4090. Väntade med att vattenkyla det gamla kortet för att se om problemet med svart skärm skulle bli värre. Nu vet jag inte om det är meningsfullt att vattenkyla det nya kortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heisen:

4090 slut i lager på NVIDIA's hemsida, intressant.

Den är åter i lager nu. Jag passade på att slå till på ett. Så nu är jag i 4090 Owners Club.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Kanske frågats tidigare i tråden men Corsair RM750X kommer det räcka för en 4090 FE? Ihop med B550-F Strix och 5800x3d i en Meshify C

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör sitt Founder Edition kort Power limited? Och vilka clocks kör ni? Jag kommer succesivt uppgradera datorn kommande 1-2 månader. Det som gav störst förändring var att byta ut GPU först. Nästa är Nätagg + Chassi och sen köra 5800x3d. Ni ser i signaturen vad jag kör nu.

Jag kör kortet i 70% Power Limit och det flyter på bra med en del flaskande på CPU. Men det hade jag räknat med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Kanske frågats tidigare i tråden men Corsair RM750X kommer det räcka för en 4090 FE? Ihop med B550-F Strix och 5800x3d i en Meshify C

Jag kör ett sf750 med en 5800x3d utan några problem, har det dock undervoltat nu för att gå svalare i itx burken.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Har haft ögonen på 4090 FE ett tag nu och såg att Proshop höjt priset med en tusing. Var det rea tidigare eller är det den usla kronan?

Permalänk
Medlem

Kronan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Finns olika slags kärlek. Jag älskar mitt 4090, kostade en förmögenhet, ångrar inte en sekund köpet. Prestandan är enorm. 5000 serien kommer naturligtvis vara kraftigare, men 4090 kommer ha kraft till 4k spelande lång tid. Om åtta år kommer det för aaa spel nog ha minst 60 fps på 1440p med maxade inställningar.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Jag lär nog köra på detta kort minst 4-5 år till, spelar i princip enbart med handkontroll på TV med undantag CS där jag kör 24" 1080p 390Hz skärm, så länge jag når 60+ fps 4K/DLSS Quality så är jag nöjd.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett TUF som är utan Coilwhine? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Är det någon som har ett TUF som är utan Coilwhine? 🤔

Jag har inget coil-whine på mitt Tuf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag har inget coil-whine på mitt Tuf.

Nice! Lite sugen på ett nämligen 🙏

Permalänk
Medlem

Går allt väl så är jag med i denna klubb om 1-2 dagar! Må jag icke bli blåst 😅

Permalänk
Medlem

Palit GameRock är väl fortfarande ett av de billigaste 4090 korten. Sjukt nöjd med mitt. Tyst, inget coilwhile och låg förbrukning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Palit GameRock är väl fortfarande ett av de billigaste 4090 korten. Sjukt nöjd med mitt. Tyst, inget coilwhile och låg förbrukning.

Är det bara två år garanti på det?

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Är det bara två år garanti på det?

Det stämmer.

Mitt 4090 FE har 3 års garanti från Nvidia. Tror 3 år är ganska standard i övrigt.

För övrigt, just pga hur det är byggt och den korta garantin så skulle jag nog undvika Palit Gamerock 4090.
Kom själv in på just den när jag försökte komma fram till vilket 4090 jag skulle köpa. Den såg billig och bra ut. Men billig behöver ju som sagt inte betyda bra. Den kortare garantin är också lite avslöjande.
Här är tråden jag hittade om hur de har byggt kortet. Buildzoid's GPU PCB Breakdown of the Palit RTX 4090 GameRock OC "Big oof, it's supposed to last the warranty period"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monster08:

Det stämmer.

Mitt 4090 FE har 3 års garanti från Nvidia. Tror 3 år är ganska standard i övrigt.

För övrigt, just pga hur det är byggt och den korta garantin så skulle jag nog undvika Palit Gamerock 4090.
Kom själv in på just den när jag försökte komma fram till vilket 4090 jag skulle köpa. Den såg billig och bra ut. Men billig behöver ju som sagt inte betyda bra. Den kortare garantin är också lite avslöjande.
Här är tråden jag hittade om hur de har byggt kortet. Buildzoid's GPU PCB Breakdown of the Palit RTX 4090 GameRock OC "Big oof, it's supposed to last the warranty period"

Jag funderade på att köpa det, men när jag hörde att det var uselt gjort och tydligen nu för kort garanti, dessutom Palits undvikande att reparera inom garantin:

Citat:

I was debating on buying but if you look at their warranty RMA clauses on their website, they look like they skate away from covering ANYTHING

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Jag funderade på att köpa det, men när jag hörde att det var uselt gjort och tydligen nu för kort garanti, dessutom Palits undvikande att reparera inom garantin:

Jo, sen vill de att man kör ett 1200w nätagg och skulle du inte göra det och det går sönder så kan de avbryta ditt försök till RMA pga det. Saxat från redditposten "Also, lets not forget that Palit recommends a minimum of 1200W PSU for the GameRock 4090, the only manufacturer to do so and says on their website that they can decline RMA for insufficient PSU wattage."

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Jaha. Det lät annat förr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Det stämmer.

Mitt 4090 FE har 3 års garanti från Nvidia. Tror 3 år är ganska standard i övrigt.

För övrigt, just pga hur det är byggt och den korta garantin så skulle jag nog undvika Palit Gamerock 4090.
Kom själv in på just den när jag försökte komma fram till vilket 4090 jag skulle köpa. Den såg billig och bra ut. Men billig behöver ju som sagt inte betyda bra. Den kortare garantin är också lite avslöjande.
Här är tråden jag hittade om hur de har byggt kortet. Buildzoid's GPU PCB Breakdown of the Palit RTX 4090 GameRock OC "Big oof, it's supposed to last the warranty period"

Blandade omdömen i den tråden. Jag visste när jag köpte kortet att det var ”enklare” byggt än andra men att det inte fanns någon anledning till oro såå länge man inte ska överklocka.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Blandade omdömen i den tråden. Jag visste när jag köpte kortet att det var ”enklare” byggt än andra men att det inte fanns någon anledning till oro såå länge man inte ska överklocka.

Gjort är gjort, kör 70% power limit förlorar bara 5% fps.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monster08:

Jo, sen vill de att man kör ett 1200w nätagg och skulle du inte göra det och det går sönder så kan de avbryta ditt försök till RMA pga det. Saxat från redditposten "Also, lets not forget that Palit recommends a minimum of 1200W PSU for the GameRock 4090, the only manufacturer to do so and says on their website that they can decline RMA for insufficient PSU wattage."

Glad jag köpte Asus rog strix för ett par tusenlappar mer, värt.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Glad jag köpte Asus rog strix för ett par tusenlappar mer, värt.

Hur är det med Coil whine?

Permalänk

Hade en Asus och en PNY hemma kort efter release, skiljde sig flera tusen mellan dom men valde PNY och inte haft några problem alls - trots att det ska vara ett ganska "sketet" alternativ. Nöjd med köpet så här långt, ingen coilwhine eller problem. *knock on wood*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Hur är det med Coil whine?

Inget coil whine, tyst, utmärkt grafikkort.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Inget coil whine, tyst, utmärkt grafikkort.

Najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Gjort är gjort, kör 70% power limit förlorar bara 5% fps.

Fungerar utmärkt med stock värdena också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken