De nya gröna SL-korten – hur fungerar de egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hade gärna använt appen men jag vågar inte använda den då det är samma maskin för om man ska blippa ett betalkort och med telefon som har stöd för NFC/Google Pay så kan man råka köpa en enkelbiljett istället för att läsa av QR koden. För att svara på din teori, så är det inget jag tänkt på

Fast Google Pay ligger väl inte konstant och letar efter något att kunna skicka betalning till? Det låter ju helt livsfarligt 😂 Det är tekniskt helt omöjligt att det kan hända på en iPhone iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Tempel:

Idag var det kö igen även om den inte var lika illa som igår vid KP, de hade dessutom en person som sorterade ut de med blå kort så de hade en egen spärr och kom igenom på en gång (därav den mindre kön).

Klart bättre än igår tack vare att de hade en kundvärd på plats, men idag kändes det dock som att hela systemet för gröna kort havererat på Karlaplan.

När jag och @landmarks åkte hem vid 17-tiden var läsarna för de gröna korten övertejpade (”felanmälda”) för båda spärrarna, och de med grönt kort hänvisades istället till spärrvaktens läsare. Grejen var att den läsaren inte heller lyckades registrera korten, så i slutändan släpptes alla förbi ändå efter att ha vinkat lite med kortet.

Fortsättning följer imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Fast Google Pay ligger väl inte konstant och letar efter något att kunna skicka betalning till?

Jo, så länge telefonen är upplåst med en säker upplåsning, dvs pin-kod, fingeravtryck eller grafiskt mönster och NFC är aktiverat så är det bara att lägga telefonen mot kortterminalen så gör du ett köp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, så länge telefonen är upplåst med en säker upplåsning, dvs pin-kod, fingeravtryck eller grafiskt mönster och NFC är aktiverat så är det bara att lägga telefonen mot kortterminalen så gör du ett köp

Känns ju som en ganska rutten lösning?
Bättre med Samsung pay i så fall där man måste skriva in kod/fingeravtryck för att Samsung pay ska registrera betalning

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Känns ju som en ganska rutten lösning?
Bättre med Samsung pay i så fall där man måste skriva in kod/fingeravtryck för att Samsung pay ska registrera betalning

På gott och ont. Det är störande att behöva ange kod/fingeravtryck två gånger på raken t.ex. Jag gillar Google Pay lösning. Jag kan fortsätta ha biljetten på ett kort. Annars har jag inte haft något problem alls med den lösningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På gott och ont. Det är störande att behöva ange kod/fingeravtryck två gånger på raken t.ex. Jag gillar Google Pay lösning. Jag kan fortsätta ha biljetten på ett kort. Annars har jag inte haft något problem alls med den lösningen

Räcker med en gång, Drar upp samsung pay från låsskärmen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Räcker med en gång, Drar upp samsung pay från låsskärmen

Om man redan har telefonen upplåst då? Och jag gillar inte "sträcket" eller vad man nu ska kalla det som är på hemskärmen för att få upp Samsung Pay, nä jag tar Google Pay hellre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man redan har telefonen upplåst då? Och jag gillar inte "sträcket" eller vad man nu ska kalla det som är på hemskärmen för att få upp Samsung Pay, nä jag tar Google Pay hellre

Ja då är det en annan sak

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
DingDongerMcDongface

Bara för att jag gnällt över det nu har jag faktiskt haft flera lyckades blipp-försök på första eller nästan första gången. Karlaplan igår var fortfarande Kaosplan som @JonasT redan rapporterat, men igår kväll tog det på andra blippet för mig vid Solna station. Imorse på första i Farsta, dock en spärr långt ut.

När jag klev av i Karlaplan på morgonen nu hade en spärr tagits i bruk igen och var inte längre förklistrad, men vid experiment gick det fortfarande inte att blippa gröna kortet. De som var tejpade gick inte heller, men där hände det åtminstone något och den pep argt samt visade vanliga "Läsfel"-varningen som man kunde få med blå korten också.

Mysteriet fortsätter helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag märkte att SLs läsare får problem att läsa korten om man har kortet nära ett annat kort med dessa NFC tekniker (om du har SL kortet i en plånbok och sen lägger hela plånboken på läsaren). Sen ska man hålla kortet någon centimeter ovanför läsaren och inte lägga kortet direkt på läsaren.

Men sen är nog dessa nya läsare buggiga och för avancerade. Dem ska ju kunna göra många saker samtidigt, läsa SL kort, Apple/Google pay, QR-koder och vanliga betalkort. Dem måste först lista ut vad du vill göra och sen processa detta. Tillsist ska dem prata med en server och vänta på svar. Om jag förstår rätt så sparade den gamla blåa korten datan på själva korten, men det gör inte dessa nya gröna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Jag märkte att SLs läsare får problem att läsa korten om man har kortet nära ett annat kort med dessa NFC tekniker (om du har SL kortet i en plånbok och sen lägger hela plånboken på läsaren). Sen ska man hålla kortet någon centimeter ovanför läsaren och inte lägga kortet direkt på läsaren.

Men sen är nog dessa nya läsare buggiga och för avancerade. Dem ska ju kunna göra många saker samtidigt, läsa SL kort, Apple/Google pay, QR-koder och vanliga betalkort. Dem måste först lista ut vad du vill göra och sen processa detta. Tillsist ska dem prata med en server och vänta på svar. Om jag förstår rätt så sparade den gamla blåa korten datan på själva korten, men det gör inte dessa nya gröna.

Ja, det är nog för att den inte kan hitta vilket kort den ska använda då det är samma teknik som används när du blippar med ett betalkort. SL själva säger att man ska ta ut det gröna kortet så att det bara är det kortet som den kan känna av, annars riskerar man att spärrar registrerar ett bankkort istället och då betalar en enkelbiljett istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Vanliga blå kortet gick att blippa ~3cm från läsaren. Nu måste man slita ut det gröna kortet och slå det så hårt man kan mot maskinen för att få gå igenom. Snacka om att nedgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vanliga blå kortet gick att blippa ~3cm från läsaren. Nu måste man slita ut det gröna kortet och slå det så hårt man kan mot maskinen för att få gå igenom. Snacka om att nedgradera.

För att påpeka det uppenbara så verkar det lite osannolikt att mängden våld påverkar trådlös avläsning om inte läsaren har trasiga lödningar (pga tidigare våld? ).

Tillägg: Här finns för övrigt en konflikt med läsarna kring problem med oavsiktliga avläsningar. En hel del har ju kortfodral på telefonen, så ju längre ifrån avläsning fungerar desto större är risken för oavsiktliga debiteringar vid optisk avläsning...

Permalänk
Medlem

Överlag har ju SLs lösningar gått från fungerande till det sämre. Förr gled man igenom spärrarna medans man visade ett kort. Enkelt, problemfritt och väldigt hög kapacitet vilket gjorde att det fanns plats för separata ingångar och utgångar. Minns katastrofen när de började med blippspärrarna och de var dubbelriktade

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Överlag har ju SLs lösningar gått från fungerande till det sämre. Förr gled man igenom spärrarna medans man visade ett kort. Enkelt, problemfritt och väldigt hög kapacitet vilket gjorde att det fanns plats för separata ingångar och utgångar. Minns katastrofen när de började med blippspärrarna och de var dubbelriktade

Det finns fortfarande spärrar som är dubbelriktade. Det beror helt på hur många spärrar som det finns på en station.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De bästa med dem blåa var om man hade en Galaxy nexus eller en nexus 4 så kunde man läsa kortet med deras NFC. Fanns mycket data man kunde få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

De bästa med dem blåa var om man hade en Galaxy nexus eller en nexus 4 så kunde man läsa kortet med deras NFC. Fanns mycket data man kunde få ut.

Inte bara Nexus enheter nästan alla telefoner med NFC klarar av det. T.ex. så har jag testat med Pixel 1, OnePlus 3 och 6 och det har fungerat utan problem där också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har ej följt hela tråden, men hur registrerar man det nya gröna kortet så att det går att förlustanmäla om det skulle försvinna.

Dessutom undrar jag om någon vet om det går att skanna ett foto av kortets QR-kod för att kunna blippa påladdade biljetter och betala sin resa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Jag har ej följt hela tråden, men hur registrerar man det nya gröna kortet så att det går att förlustanmäla om det skulle försvinna.

I SL appen, under fliken Biljetter och välj Ladda ditt gröna SL-kort, skanna qr koden på baksidan av kortet och när du gjort det så får du upp valet om att registrera förlustgarantin

Skrivet av MartinAsplund:

Dessutom undrar jag om någon vet om det går att skanna ett foto av kortets QR-kod för att kunna blippa påladdade biljetter och betala sin resa?

Det går inte att göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MartinAsplund:

Jag har ej följt hela tråden, men hur registrerar man det nya gröna kortet så att det går att förlustanmäla om det skulle försvinna.

Dessutom undrar jag om någon vet om det går att skanna ett foto av kortets QR-kod för att kunna blippa påladdade biljetter och betala sin resa?

QR-koden används bara för påfyllning i appen. Avläsningen i spärrarna sker via NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vi har en app men att scanna QR-koder känns bökigt i längden.

Jag förstår inte vad fan dom håller på med?

Istället för att alltså låta appen scanna kortet som NFC (som det funkar när man betalar med Apple Pay), så får alltså någon förmodligen överbetalda stjärna på SL idén att man ska tillverka gröna kortläsare med en hel jävla scanner för qr-kod istället?

Av alla femtielva miljoner sätt som det skulle gå att betala/ta sig igenom spärren på, så har dom alltså struntat i det bästa/enklaste, nfc-chippet i mobilen?

Det är så sjukt, att i stort sett varenda tjänst eller produkt man kommer i kontakt med, så kommer man själv på en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte vad fan dom håller på med?

Istället för att alltså låta appen scanna kortet som NFC (som det funkar när man betalar med Apple Pay), så får alltså någon förmodligen överbetalda stjärna på SL idén att man ska tillverka gröna kortläsare med en hel jävla scanner för qr-kod istället?

Av alla femtielva miljoner sätt som det skulle gå att betala/ta sig igenom spärren på, så har dom alltså struntat i det bästa/enklaste, nfc-chippet i mobilen?

Det är så sjukt, att i stort sett varenda tjänst eller produkt man kommer i kontakt med, så kommer man själv på en bättre lösning.

Alla har inte NFC på telefonen. Min telefon har inte det t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det går inte att göra det.

Skrivet av JonasT:

QR-koden används bara för påfyllning i appen. Avläsningen i spärrarna sker via NFC.

Men skannas inte en QR- kod i appen när denne blippas för passage av spärrarna samt betalning för resan med de enkelbiljetter eller periodbiljetter som är köpta i appen?

Varför använd NFC på kortet men QR i appen för blippning av biljetterna via de olika teknikerna?

Skulle de gå att istället ta en skärmdump på den QR-kod som finns i appen och som används för att blippa appen i spärrarna och istället lägga den som en bild som öppnas från en ikon på en av hemskärmarma, skulle alltså den då gå att skanna om det dessutom finns påladdade biljetter på det gröna kortet?

Vad händer om för den som har Apple/Google/Samsung Pay/Wallet installerat och skannar QR-kod från appen kommer även en biljett att dras från det digitala belakortet i de nämnda Pay-/Wallet-apparna då, alltså att debitering sker dubbelt?

Vad gäller SL-appen och det gröna kortet så har jag försökt att skanna av kortets QR-kod i appen på två enheter vilket ej fungerar utan ett felmeddelande dyker upp. När jag istället lägger in kortets kod så går det. Appen är uppdaterad på bägge enheterna.

Sen undrar jag varför de har missat att addera en skärm till den nya läsarna på bussar och i spärrar för visning av de gröna kortet, appens samt betalkortets kvarvarande biljetter, nuvarande biljetts kvarvarande giltighet, pris för blippad/köpt biljett osv. Då hade de som vill använda de gröna kortet eller de som kör med betalkort kunnat se priset de betalar samt pågående biljetts giltighetstid osv. Även hade detta varit smidigt för de som använder SL-appen/betalkortet i telefonen på så vis hade en sluppit kolla på telefonens skärm i det läget och ändå fått en snabb överblick av informationen om ens biljetter. Varför har de inte monterat in en skärm för detta i sina läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla har inte NFC på telefonen. Min telefon har inte det t.ex.

Vilken telefon har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Men skannar man inte en QR- kod från appen när man vill passera spärrarna och blippa samt betala för sin resa med en i appen köpt biljett eller om man i appen har en köpt periodbiljett?

Varför använd NFC på kortet men QR i appen för blippning av biljetterna via de olika teknikerna?

Nej, när du blippar det gröna kortet så är det NFC, oavsett om det är på bussen eller en spärr. Du har en QR-kod i SL appen som du skannar om du valt att ha din biljett i mobilen. Du kan också blippa ditt bankkort MEN då kan du bara betala för 1 person (än så länge) och en enkelbiljett.

Skrivet av MartinAsplund:

Skulle man istället kunna ta en skärmdump på den QR-kod som finns i appen och som används för att blippa appen i spärrarna och istället lägga den som en bild som öppnas från en ikon på en av hemskärmarma, skulle alltså den gå att skanna om man fyller på biljetter på det gröna kortet?

Nej, du kan inte använda den QR-koden, QR-koden ändras var 5:e sekund, använder du en QR-kod som du tagit en skärmdump ifrån kommer du få ett rött X när du ska blippa biljetten.

Skrivet av MartinAsplund:

Vad händer om man har Apple/Google/Samsung Pay/Wallet installerat och skannar QR-kod från appen kommer även en biljett att dras från ens belakort i de nämnda Pay-/Wallet-apparna då, alltså att man debiteras dubbelt?

Det kan se, jag har läst om att det hänt folk tyvärr och är en av anledningarna till varför jag inte tänker ha min biljett i telefonen när jag har en telefon med stöd för NFC

Skrivet av MartinAsplund:

Vad gäller SL-appen och det gröna kortet så har jag försökt att skanna av kortets QR-kod i appen på två enheter utan att det fungerar utan ett felmeddelande dyker upp. När jag istället lägger in kortets kod så går det. Appen är även uppdaterad på bägge enheterna.

Det låter väldigt märkligt. Har du testat att rensa data (om du kör Android) eller avinstallerat SL appen och testat igen? Jag har inte haft något sånt problem

Skrivet av MartinAsplund:

Sen undrar jag varför de har missat att addera en skärm till den nya läsarna på bussar och i spärrar för visning av de gröna kortet/appens/betalkortets kvarvarande biljetter/nuvarande biljetts kvarvarande giltighet osv. Då hade de som vill använda de gröna kortet kunnat eller de som kör med betalkort kunnat se priset de betalar samt när pågående biljetts giltighetstid osv. Även kunde samma ha visats för SL-appen/betalkortet i telefonen på så vis hade en sluppit kolla på telefonens skärm i det läget och ändå fått en snabb överblick på informationen om ens biljetter. Varför har de inte monterat in en skärm för detta?

Det finns redan. På den skärmen där du får en grön bock (iallafall på bussar) så står det under bocken när din biljett går ut om du skannar en QR-kod, oavsett om det är en enkelbiljett eller periodsbiljett.

Skrivet av m4gnify:

Vilken telefon har du?

Xiaomi Redmi Note 5. Det var inte förens i Redmi Note 9 Pro som NFC kom till Redmi Note serien. I Kina är det inte lika viktigt med NFC (eller iallafall var inte) då man använder en QR kod för att betala med telefonen istället för NFC

Förstod vad personen menade så la till mer info
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, när du blippar det gröna kortet så är det NFC, oavsett om det är på bussen eller en spärr. Du har en QR-kod i SL appen som du skannar om du valt att ha din biljett i mobilen. Du kan också blippa ditt bankkort MEN då kan du bara betala för 1 person (än så länge) och en enkelbiljett.
Nej, du kan inte använda den QR-koden, QR-koden ändras var 5:e sekund, använder du en QR-kod som du tagit en skärmdump ifrån kommer du få ett rött X när du ska blippa biljetten.
Det kan se, jag har läst om att det hänt folk tyvärr och är en av anledningarna till varför jag inte tänker ha min biljett i telefonen när jag har en telefon med stöd för NFC
Det låter väldigt märkligt. Har du testat att rensa data (om du kör Android) eller avinstallerat SL appen och testat igen? Jag har inte haft något sånt problem
Det finns redan. På den skärmen där du får en grön bock (iallafall på bussar) så står det under bocken när din biljett går ut om du skannar en QR-kod, oavsett om det är en enkelbiljett eller periodsbiljett.
Xiaomi Redmi Note 5. Det var inte förens i Redmi Note 9 Pro som NFC kom till Redmi Note serien. I Kina är det inte lika viktigt med NFC (eller iallafall var inte) då man använder en QR kod för att betala med telefonen istället för NFC

Att alla de gröna läsarna använder samma teknik och fungerar på samma vis inom hela SL-trafiken känner jag redan till. Dock finns ingen skärm för visning av information om ens biljetter på t-banans spärrar i dagsläget vad jag sett på de stationer jag besökt.

Att det är QR i appen och NFC på både betalkort/digitalt betalkort samt på det gröna kortet är jag medveten om. Det jag inte förstår är varför dem inte kör med samma överallt. Ligger inte de nya biljetterna i molnet hos SL istället för hos resenären? då borde ju rimligtvis SL kunna få det att fungera med en statisk QR-kod som kopplas till de köpta biljetterna i molnet tänker jag. Sedan vad är vitsen med att QR-koden ej är statisk i appen? Jag tänker att när man skannar/blippa QR på kortet i spärrarna bör ju de påladdade biljetterna som ligger i molnet kunna kommas åt och användas. Dock kanske SL resonerar som så att det är smidigare att köra med NFC via korten (både betalkort och Sls egna) då dem har detta inbyggt. När det kommer till telefoner saknar ju en del billigare/äldre modeller NFC varför de troligtvis har valt att använda QR i appen. Att köra både QR och NFC på de gröna kortet skulle troligtvis förvirra folk, dessutom är NFC smidigare. Därav har det troligtvis valt att ha olika sätt att blippa i app och kort.

De kan ju fixa möjlighet för deras app att skanna de gröna kortet med NFC för de telefoner som har detta. För övriga telefoner kan de låta folk skanna den QR som står på kortets baksida.

Att det ej är möjligt att köpa flera enkelbiljetter i appen för att bunkra för framtiden känns ologiskt och dumt. Dock vågar jag själv inte använda appen då jag har Google Pay och betalkort inlagt där av risken för att bli bubbeldebiterad.

Nej jar har inte testat mer än att skanna QR i appen. Jag har alltså inte tömt appens data osv. Dock kan jag inte testa att göra det heller då jag ej har de nämnda enheterna i min egen ägo utan de tillhör en annan person som jag har försökt hjälpa med dennes gröna kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Dock finns ingen sådan skärm för visning av information om ens biljetter på t-banans spärrar.

Att det är QR i appen och NFC på både betalkort/digitalt betalkort samt på det gröna kortet är jag medveten om. Det jag inte förstår är varför dem inte kör med samma överallt. Ligger inte de nya biljetterna i molnet hos SL istället för hos resenären? då borde ju rimligtvis SL kunna få det att fungera med en statisk QR-kod som kopplas till de köpta biljetterna i molnet tänker jag. Sedan vad är vitsen med att QR-koden ej är statisk i appen? Jag tänker att när man skannar/blippa QR på kortet i spärrarna bör ju de påladdade biljetterna som ligger i molnet kunna kommas åt och användas.

Hur många exemplar tycker du att man enkelt ska kunna kopiera upp av en 30-dagarsbiljett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Att alla de gröna läsarna använder samma teknik och fungerar på samma vis inom hela SL-trafiken känner jag redan till. Dock finns ingen sådan skärm för visning av information om ens biljetter på t-banans spärrar.

Jo då! Den blå delen/skärmen vid spärren (där du också blippar acesskorten) visar informationen om när din biljett går ut mm när du blippar ditt gröna kort. Den visar iallafall informationen om när din QR-kods biljett går ut, så jag räknar kallt med att den även gör det när man blippar ett grönt kort (ej använt ett grönt kort än, men jobbar inom SL)

Skrivet av MartinAsplund:

Att det är QR i appen och NFC på både betalkort/digitalt betalkort samt på det gröna kortet är jag medveten om. Det jag inte förstår är varför dem inte kör med samma överallt. Ligger inte de nya biljetterna i molnet hos SL istället för hos resenären? då borde ju rimligtvis SL kunna få det att fungera med en statisk QR-kod som kopplas till de köpta biljetterna i molnet tänker jag.

Jo, de ligger i molnet

Skrivet av MartinAsplund:

Sedan vad är vitsen med att QR-koden ej är statisk i appen?

För att förhindra att samma biljett används på flera ställen samtidigt. Har man en skärmbild så kan man ju sprida den till hur många som helst som då kan använda samma biljett under giltighetstiden. Är ju som att du skulle klona det fysiska gröna kortet.

Skrivet av MartinAsplund:

Men att det ej är möjligt att köpa flera enkelbiljetter i appen för att bunkra för framtiden känns ologiskt och dumt. Dock vågar jag själv inte använda appen så länge jag har Google Pay och betalkort av risken för att bli bubbeldebiterad.

Det går att köpa flera enkelbiljetter i appen, bara det att du får köpa en år gången. Har du en uppdaterad SL app så när du köpt biljetten får du valet om du vill aktivera biljetten eller inte, då är det bara att inte aktivera biljetten och köpa en till om du vill köpa flera enkelbiljetter.

Skrivet av ztenlund:

Hur många exemplar tycker du att man enkelt ska kunna kopiera upp av en 30-dagarsbiljett?

Ja, precis. Det säger väl sig själv att man inte ska kunna göra det. Dock så är det dumt att SL appen överhuvudtaget tillåter att man tar en skärmbild på QR-koden, i Skånetrafikens app får du inte ta en skärmbild när du har QR-koden uppe. Då får man en notis om att appen eller organisationen inte tillåter att du tar en skärmbild.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Hur många exemplar tycker du att man enkelt ska kunna kopiera upp av en 30-dagarsbiljett?

Ok så det är anledningen till att de ej vill köra med statiska QR-koder samt anledningen till varför kortets QR ej fungerar för blipp i deras läsare. Då förstår jag, men går det inte att bygga in i systemet att kortet endast kan skannas x antal ggr inom en vid tid osv. Eller andra typer av spärrar? Kanske att de inför fingeravtrycksläsare på de gröna kortet och låter användarens fingeravtryck lagras i kortet och absolut ej i molnet. På detta vis blir kortet personligt och kan endast användas av andra. Vill man sälja reda köpta biljetter som är kopplade till just det kortet i andra hand kan dem ju göra de möjligt att flytta dessa mellan olika kort istället för att man säljer och lämnar ifrån sig hela kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Ok så det är anledningen till att de ej vill köra med statiska QR-koder samt anledningen till varför kortets QR ej fungerar för blipp i deras läsare. Då förstår jag, men går det inte att bygga in i systemet att kortet endast kan skannas x antal ggr inom en vid tid osv. Eller andra typer av spärrar? Kanske att de inför fingeravtrycksläsare på de gröna kortet och låter användarens fingeravtryck lagras i kortet och absolut ej i molnet. På detta vis blir kortet personligt och kan endast användas av andra. Vill man sälja reda köpta biljetter som är kopplade till just det kortet i andra hand kan dem ju göra de möjligt att flytta dessa mellan olika kort istället för att man säljer och lämnar ifrån sig hela kortet.

QR-bilden på det gröna kortet används inte alls när du blippar ditt kort vid en spärr eller ombord på bussen, den används bara när du ska ladda på biljetter till kortet i telefonen! Biljetterna i SL är inte personliga och inte heller kortet. Du kan inte heller flytta biljetten mellan något kort eller telefon själv. Finns också en begränsning på att du bara kan blippa samma kort 1 gång per minut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig