Köpa från Taobao (Kinas "eBay")

Permalänk
Medlem

Köpa från Taobao (Kinas "eBay")

Tja

Är det någon som har erfarenhet köpa från Taobao? Förstått att man kan behöva köpa via en mellanhand som skickar vidare ut från Kina, men är osäker på hur det går till.

Är en datordel som är svår att få tag på som jag funderar på att beställa därifrån

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kan jag passa på att hijacka tråden efter att TS fått svar och även fråga om Banggood.com? Vill beställa från Yeelights officiella shop och undrar om någon vet hur det är att beställa? Slipper man tullen och allt de där?

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från Taobao på den tiden när jag hade kinesiska kollegor som hjälpte mig. De menade på att det fanns gott om fallgropar och stor risk att man blev blåst om man inte kunde läsa allt på kinesiska. De grejerna jag köpte var helt riktiga och har fungerat bra sedan dess, så visst går det. Det här var väl kanske 6-7 år sedan. De hjälpte mig också med att skicka över grejerna tillsammans med lite annat de ändå skulle skicka.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Har använt Superbuy och Wegobuy och tycker det varit enkelt & smidigt, dock lite dyr valutaväxling och förbetalning för frakt. Det är bara klistra in länken från Taobao och beställa genom någon av dessa sidor, sen boka frakt hem till dig.

Skrivet av xSean145:

Kan jag passa på att hijacka tråden efter att TS fått svar och även fråga om Banggood.com? Vill beställa från Yeelights officiella shop och undrar om någon vet hur det är att beställa? Slipper man tullen och allt de där?

Står på de Yeelight produkter jag tittar på "Inclusive of VAT" och då borde inte du behöva oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan jag passa på att hijacka tråden efter att TS fått svar och även fråga om Banggood.com? Vill beställa från Yeelights officiella shop och undrar om någon vet hur det är att beställa? Slipper man tullen och allt de där?

Ja, du slipper tullen. Står ju på deras sida att om man beställer till EU adress ingår VAT

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Har använt Superbuy och Wegobuy och tycker det varit enkelt & smidigt, dock lite dyr valutaväxling och förbetalning för frakt. Det är bara klistra in länken från Taobao och beställa genom någon av dessa sidor, sen boka frakt hem till dig.

Okay cool. Klistrade in länken men de vill att jag anger belopp att betala? Ska jag bara skriva in beloppet för prylen + frakt då eller?

Och hur vet jag vad frakten hit kommer kosta?

Det är denna jag är ute efter i alla fall. Själva risern går att hitta lite överallt typ på ebay, men fästplåten är det värre med, bara hittat den här.

https://item.taobao.com/item.htm?spm=a230r.1.14.16.1c891020AG...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Okay cool. Klistrade in länken men de vill att jag anger belopp att betala? Ska jag bara skriva in beloppet för prylen + frakt då eller?

Och hur vet jag vad frakten hit kommer kosta?

Det är denna jag är ute efter i alla fall. Själva risern går att hitta lite överallt typ på ebay, men fästplåten är det värre med, bara hittat den här.

https://item.taobao.com/item.htm?spm=a230r.1.14.16.1c891020AG...

Aha, oftast brukar den kunna hämta priset direkt från Taobao så länge du valt rätt produkt i menyn som kommit upp. Men ja annars ser det ut som att Taobao säljaren tar 10 RMB i frakt så lägg ihop det med produktpriset.

Frakten kommer du dessvärre inte veta förrän de fått in produkten till sitt lager, och i just detta fall kommer nog fraktkostnaden kännas väldigt dyr i relation till produktpriset.

Vilken artikel är det du vill ha så kan jag kika om jag skulle hitta det någon annanstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Aha, oftast brukar den kunna hämta priset direkt från Taobao så länge du valt rätt produkt i menyn som kommit upp. Men ja annars ser det ut som att Taobao säljaren tar 10 RMB i frakt så lägg ihop det med produktpriset.

Frakten kommer du dessvärre inte veta förrän de fått in produkten till sitt lager, och i just detta fall kommer nog fraktkostnaden kännas väldigt dyr i relation till produktpriset.

Vilken artikel är det du vill ha så kan jag kika om jag skulle hitta det någon annanstans?

Åh tack, framför allt risern plus plåtarna, både för intel och broadcom. Men hela kittet med kortet med tänkte jag på att köpa faktiskt.

Edit: Jag försöker göra ungefär samma sak som den här killen.
https://norbertas.com/blog/lenovo-m720q-router/

Alltså få i ett till nätverkskort i en Lenovo ThinkCentre M720q

Risern heter 01AJ929 eller 01AJ940 och dessa går att hitta på eBay t.ex. Problemet är att hitta plåten som tillhör när man vill ha ett nätverkskort i.

Hur dyr uppskattar du fraktkostnaden till? Pratar vi 100kr eller 500kr?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |