Kenneth 3D-printar vattenkylningsdel – med varierad framgång

Permalänk
Melding Plague

Kenneth 3D-printar vattenkylningsdel – med varierad framgång

Efter att ha vattenkylt sin dator med på tok för stora komponenter tar Kenneth och 3D-printar egna delar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul ide men en Resin skrivare hade vart ett bättre val

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nyhet:

Efter att ha vattenkylt sin dator med på tok för stora komponenter tar Kenneth och 3D-printar egna delar.

Läs hela artikeln här

PLA funkar för att prototypa, ska det vara tätt över tid så får du nog lacka eller epoxyförsegla plasten!
PETG skulle nog funka, det är ju samma som vattenflaskor!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känns som att CNC med akryl är ett bättre val om man vill ha det tätt, men kul att de lite annorlunda innehåll på sajten, gärna mer av detta!

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte "glass transition temperature" för PLA är ett större problem här? Dvs gränsen när plasten mjuknar och inte längre är formstabil. För vanlig PLA ligger den runt 45-60 grader om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är passande för just PLA, men man kan ju ’flamputsa’ akryl i alla fall, kanske kan hjälpa och täta eventuella hål i utskriften kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Frågan är om inte "glass transition temperature" för PLA är ett större problem här? Dvs gränsen när plasten mjuknar och inte längre är formstabil. För vanlig PLA ligger den runt 45-60 grader om jag inte missminner mig.

Ja, detta är definitivt en viktig punkt. Man brukar säga runt det spannet, kombinera det med potentiellt konstant fysiskt tryck av slangar (vilket skapar creep, något PLA inte står sig bra mot) så är det stor risk för en dålig dag.

Permalänk
Medlem

PLA är som många andra säger olämpligt både när det kommer till temperatur, men även vattentålighet. Skulle rekommendera PETG eller ASA.

Lita inte på gängor i plast! Kör insatshängor eller ännu lättare, gör plats för mutter på motsatt sida som är försänkt.

Permalänk
Medlem

Lösningen på egentligen alla problem som nämns är epoxy eller liknande material som antingen målas på eller ljuts runt delen. Ganska lätt

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte om det är passande för just PLA, men man kan ju ’flamputsa’ akryl i alla fall, kanske kan hjälpa och täta eventuella hål i utskriften kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=CdV9b4N0BVo&t=690

PLA går att behandla med värmepistol för att släta ut ytan, och material som ABS och ASA går att behandla med aceton, som gör att ytan smälter. Kombinera detta med en ytbehandling med epoxy så blir det helt vattentätt. Har gjort så här med några krukor som jag skrivit ut, och jag har hittills inte haft några läckage. Tror dock inte om jag hade vågat använda det till vattenkylning

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Glömde säga att det är ett riktigt kul initiativ!

Jag tror att med ett värmetåligate material och epoxycoating så skulle det kunna funka. Du skulle dock behöva bra tätning mellan delarna i blocket. Helst dubbla o-ringsspår. På samma sätt skulle nippeln behöva en riktig gänga och tätningsyta (det kanske redan var med?).

Permalänk

Skulle aldrig vågat använda 3d printade delar för vattenkylning i datorn. kanske en blomkruka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Frågan är om inte "glass transition temperature" för PLA är ett större problem här? Dvs gränsen när plasten mjuknar och inte längre är formstabil. För vanlig PLA ligger den runt 45-60 grader om jag inte missminner mig.

Yep, kom hit för att säga detta- om det finns risk att temp i loopen är ens över 45c skulle jag inte använda PLA för den färdiga produkten- kanske PETG eller PCTG? Eller rent av PC om man har möjlighet att printa det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt, hur som kul att du gör det och delar det med oss.

Mer grejer med 3D-printning tack.

Rack till grafikkort som "hänger".
Fäste till fläktar på både grafikkort och cpu-kylare. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Yep, kom hit för att säga detta- om det finns risk att temp i loopen är ens över 45c skulle jag inte använda PLA för den färdiga produkten- kanske PETG eller PCTG? Eller rent av PC om man har möjlighet att printa det.

Hur är det med ABS? Hur står det sig mot PETG och PC?

Permalänk
Medlem

Mr dåliga skämt här.
Jag vill ha en 2d printad "insert random name"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av CyberZzZ:

Kul ide men en Resin skrivare hade vart ett bättre val

Varför det? Oftast för skör/spröd särskilt för mindre, tunna delar i ett sådant samband.
Och beroende på hur man (inte) gör, inte nödvändigtvis vattentätt heller, tyvärr.

Jag tror att filamanet är nog vägen trots allt i detta fall, men som redan har diskuterats, inte PLA.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av CyberZzZ:

Kul ide men en Resin skrivare hade vart ett bättre val

Indeed, säger det i videon också. Vi har tyvärr ingen resin-skrivare (än?) så kunde inte prova med det.

Skrivet av DavidtheDoom:

PLA funkar för att prototypa, ska det vara tätt över tid så får du nog lacka eller epoxyförsegla plasten!
PETG skulle nog funka, det är ju samma som vattenflaskor!

Problemet med PETG för mig är all warping man får med det. Det gör det mycket svårare att få kanalerna in mot GPU-blocket helt täta eftersom den kan svaja lite där.

Skrivet av medbor:

Känns som att CNC med akryl är ett bättre val om man vill ha det tätt, men kul att de lite annorlunda innehåll på sajten, gärna mer av detta!

brb, ska bara köpa en fräs (jag vill ha det men saknar plats, pengar och kunskap. förutom det är jag på)

Skrivet av medbor:

Vet inte om det är passande för just PLA, men man kan ju ’flamputsa’ akryl i alla fall, kanske kan hjälpa och täta eventuella hål i utskriften kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=CdV9b4N0BVo&t=690

Den bästa jag visade upp är printad med "ironing"-funktionen i Cura/Ender och gör i stort sett det du beskriver. Den stryker (som ett strykjärn) plana ytor och gör det mycket jämnare och tätare. Hade inga problem med läckor från själva konstruktionen, bara in mot GPU-blocket pga lite fel mått från min sida.

Skrivet av Leffe_B:

PLA är som många andra säger olämpligt både när det kommer till temperatur, men även vattentålighet. Skulle rekommendera PETG eller ASA.

Lita inte på gängor i plast! Kör insatshängor eller ännu lättare, gör plats för mutter på motsatt sida som är försänkt.

inte gängor i plast? det är ju inte roligt, måste leva lite farligt.
Men ja, ska man göra det ordentligt och inte experimentera som jag gör bör man använda riktiga gängor i rostfritt material.

Skrivet av SCORPIUS:

Bra eller dåligt, hur som kul att du gör det och delar det med oss.

Mer grejer med 3D-printning tack.

Rack till grafikkort som "hänger".
Fäste till fläktar på både grafikkort och cpu-kylare. 👍

Hur menar du med rack? som prydnad eller något att ha i burken?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kenneth:

Problemet med PETG för mig är all warping man får med det. Det gör det mycket svårare att få kanalerna in mot GPU-blocket helt täta eftersom den kan svaja lite där.

PLA brukar lösas upp om man lägger det i vattnet varför det inte borde vara ett alternativ. 😳
ASA (bättre varianten av ABS) är bättre på Warping än ABS och funkar säkert.

Jag tippar på att du får designa formen på ett sådant sätt att warping inte uppstår om du kör ASA/PETG/ABS, självklart i samråd med slicerinställningar.

Citat:

inte gängor i plast? det är ju inte roligt, måste leva lite farligt.
Men ja, ska man göra det ordentligt och inte experimentera som jag gör bör man använda riktiga gängor i rostfritt material.

Mässingsinserts borde vara vettiga?

Stoppas med fördel ner i printade hål med hjälp av en stark lödkolv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av DavidtheDoom:

PLA brukar lösas upp om man lägger det i vattnet varför det inte borde vara ett alternativ. 😳
ASA (bättre varianten av ABS) är bättre på Warping än ABS och funkar säkert.

Jag tippar på att du får designa formen på ett sådant sätt att warping inte uppstår om du kör ASA/PETG/ABS, självklart i samråd med slicerinställningar.
Mässingsinserts borde vara vettiga?
https://shop4fasteners.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/750x/7ec7efa7c27687e0c134348f41a9af2b/b/r/brass_heat_ultrasonic_insert_2.jpg

Stoppas med fördel ner i printade hål med hjälp av en stark lödkolv.

Jag hade en i PLA med vatten i tills vatten dunstade, men det kanske tar lite längre tid för att det ska lösas upp.
Säger inte att PLA är jättebra eller att någon borde göra som jag gör, men i mina egna tester har det funkat än så länge.

Hade epoxy på insidan på ett exemplar också, slutade med att epoxyn lossnade så får tänka där om jag ska prova det igen.

Mässinginsert ser väldigt vettiga ut. Vet du om man kan kapa till såna utan att det ställer till det med gängor (om man inte hittar rätt längd)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hade epoxy på insidan på ett exemplar också, slutade med att epoxyn lossnade så får tänka där om jag ska prova det igen.

Jag bestämde mig för att experimentellt jämföra epoxy och superlim för PLA, men när superlimmet visade sig starkare än själva PLA-delen så kände jag att det räckte med test!

Kanske kan man även vattentäta med superlim?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sandos:

Jag bestämde mig för att experimentellt jämföra epoxy och superlim för PLA, men när superlimmet visade sig starkare än själva PLA-delen så kände jag att det räckte med test!

Kanske kan man även vattentäta med superlim?

Inte omöjligt! ska se om jag provar det någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag hade en i PLA med vatten i tills vatten dunstade, men det kanske tar lite längre tid för att det ska lösas upp.
Säger inte att PLA är jättebra eller att någon borde göra som jag gör, men i mina egna tester har det funkat än så länge.

Hade epoxy på insidan på ett exemplar också, slutade med att epoxyn lossnade så får tänka där om jag ska prova det igen.

Mässinginsert ser väldigt vettiga ut. Vet du om man kan kapa till såna utan att det ställer till det med gängor (om man inte hittar rätt längd)?

Jag tror inte det löses upp av vatten, men det blir mjukt och formbart av värme, vilket bör leda till läckage.

Nej, jag vet att ni inte har en CNC-fräs på kontoret, men med en sån kan man göra helt täta slutresultat, bara det jag menade

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kenneth:

Jag hade en i PLA med vatten i tills vatten dunstade, men det kanske tar lite längre tid för att det ska lösas upp.
Säger inte att PLA är jättebra eller att någon borde göra som jag gör, men i mina egna tester har det funkat än så länge.

Hade epoxy på insidan på ett exemplar också, slutade med att epoxyn lossnade så får tänka där om jag ska prova det igen.

Mässinginsert ser väldigt vettiga ut. Vet du om man kan kapa till såna utan att det ställer till det med gängor (om man inte hittar rätt längd)?

Min PLA blir iaf slemmig om jag stoppar ner den i vatten. 😁 Finns ju rätt många "PLA"-blandningar.

Mässingarna går säkert att kapa, men bättre att köpa rätt längd, borde inte vara svårt att hitta då de finns i alla tänkbara storlekar. Hur små som helst går de dock inte att hitta då gängorna helt enkelt inte håller om de är för små. Det blir alltså lönlöst att producera en icke-fungerande produkt i slutändan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för printade "pluggar" för att sedan gjuta metalldelar. Antingen med sandform eller lost PLA. Små elektriska kinaugnar räcker för koppar å är varken speciellt dyra eller stora. Man bör kanske inte hålla på med smält koppar i köket dock.

Har testat lite själv men är precis i startgroparna. Kan iaf gjuta alu och göra egen alubrons.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hur är det med ABS? Hur står det sig mot PETG och PC?

ABS tål vatten det med (egentligen tål de flesta filament vatten, problemet med fukt är mest relevant vid prints, men hållfasthet och annat kan påverkas om de är i konstant kontakt med vatten, tror inte några av dem kommer brytas ner helt precis). Vad man väljer mellan dem kommer vara lite beroende på ens resultat vid prints - jag har inte uppvärmd kammare för printer, sluten men inte extra uppvärmd - I min erfarenhet är ABS svårt att få riktigt reliable med layer adhesion, det kan vara 99% fine och sedan plötsligt får du separerade lager någonstans, därmed bättre med värmd kammare - samma gäller absolut för PC där det är ännu viktigare. Om man vet att man redan kan printa ABS perfekt så spelar det ju ingen roll, egentligen.

PETG och PCTG har jag kunnat printa väl med både öppen och sluten kammare, och båda kan ha väldigt bra layer adhesion-PETG kan mjukna vid 80c ish, PCTG är väl åtminstone okej över 90c tror jag.

Om man vill köra PLA kan man hitta en HT-PLA variant - har använt sådant print sittandes bredvid ett 3090 backplate som fan mount där vanlig PLA deformerade lite. Generellt behöver du med sådan köra annealing - kanske lättaste är om man har en väldigt stabil ugn, annars typ köpa en billig souls-vide att lägga den i, när processen är färdig tror jag den jag hade var stabil upp till 110c (finns även bättre än så tror jag) - dock var den rätt stum och inte flexibel som PETG eller PCTG. Printet kan deformera vid annealing process så kan vara en idé att ha eventuella metalldelar för loopen iskruvade medans den ligger i ugn/bad. Jag var lat med den delen och lät den bara få sin annealing "in place" så att säga, då det var okej om den skiftade lite åt något håll - har tidigare printat sag supports osv för GPU där jag kört annealing först.

Nivån av deformering beror dock en hel del på printer och settings - du kan minska det genom att printa relativt långsamt, I högre range av rekommenderade temps för filamentet du använder, uppvärmd kammare osv. Även nozzle kan ge stor skillnad - jag kör nu mest CHT nozzles från svenska Bondtech som delar upp filamentet i tre kanaler för smältning, har inte gått in för djupt i det hela själv men i diverse videos på Youtube ser man mindre curling direkt från nozzle på vettiga extrusion rates, vilket brukar betyda mindre spänningar i plasten och därmed mindre risk för warping både under print och under annealing.

Vidare kan man experimentera med lite högre extrusion multiplier, säg 1.05 eller 1.1, särskilt om man har en nozzle som redan använts mycket och kan vara sliten, det kan hjälpa att ge lite tätare print i vissa fall. Om man inte vill köra helt solid kan man även i Cura kolla på inställningar som Wall overlap, sätta fler lager på Wall och top/bottom, settings som "filter out tiny gaps", ironing osv, skadar inte att inspektera lagren i print preview så man ser att den inte hittat på några konstiga gaps någonstans.
Med PLA kan man med fördel även använda en 3dpenna för att täta eventuella skarvar, som att svetsa i princip (använder det ofta för reparationer eller bara för att fästa delar i varandra när jag är lat) och man kan alltid överväga lim av olika typ om man har möjlighet att få in dem i delen på ett bra sätt, för att täta inre lager då alltså.

En sak värd att undvika är att ha två halvor för ett block som sedan skruvas ihop- såvidare man inte har gott om marginal till glass transition temp är risken att du får deformering som öppnar läckor.
I samma anda som det är det värt att ha lite extra gods runt delar där du har högt flöde av varmt vatten, då det även om det mjuknar internt då kanske ändå är svalt nog längs ut för att delen ska hålla sin generella struktur.

/rant

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Kenneth
"Hur menar du med rack? som prydnad eller något att ha i burken?"

Jag skrev slarvigt. Jag menar något som håller upp bakänden på grafikkortet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av SCORPIUS:

@Kenneth
"Hur menar du med rack? som prydnad eller något att ha i burken?"

Jag skrev slarvigt. Jag menar något som håller upp bakänden på grafikkortet.

Ah du menar så! Det är rätt lätt att göra, behöver bara mäta avståndet och sen designa lite hur man vill. Antingen enkel pinne eller försöka göra det lite snyggare.
Jag har printat ett par hörlurshållare till kontoret, väldigt skönt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ah du menar så! Det är rätt lätt att göra, behöver bara mäta avståndet och sen designa lite hur man vill. Antingen enkel pinne eller försöka göra det lite snyggare.
Jag har printat ett par hörlurshållare till kontoret, väldigt skönt faktiskt.

Ja precis. Det är inte svårt. För sakens skull så vore det kul att se dig göra något som går att ändra avståndet på.
Hörlurshållaren vill vi se

Har du några tankar om fäste till fläktar på både grafikkort och cpu-kylare?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Indeed, säger det i videon också. Vi har tyvärr ingen resin-skrivare (än?) så kunde inte prova med det.

Problemet med PETG för mig är all warping man får med det. Det gör det mycket svårare att få kanalerna in mot GPU-blocket helt täta eftersom den kan svaja lite där.

brb, ska bara köpa en fräs (jag vill ha det men saknar plats, pengar och kunskap. förutom det är jag på)

Den bästa jag visade upp är printad med "ironing"-funktionen i Cura/Ender och gör i stort sett det du beskriver. Den stryker (som ett strykjärn) plana ytor och gör det mycket jämnare och tätare. Hade inga problem med läckor från själva konstruktionen, bara in mot GPU-blocket pga lite fel mått från min sida.

inte gängor i plast? det är ju inte roligt, måste leva lite farligt.
Men ja, ska man göra det ordentligt och inte experimentera som jag gör bör man använda riktiga gängor i rostfritt material.

Hur menar du med rack? som prydnad eller något att ha i burken?

Njae, nu ska vi inte dissa plastgängor. Bara för att ni inte kan använda rätt sorts plast 😉 Tror inte någon är nervös över nylongängor 😊