Apples AR-headset kan kosta 18 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Ja, jag lever väl kvar i tiden då Sony släppte första versionen VR till PS4 Apples produktdesigners lär ju förstås ha tagit fram en riktigt smidig lösning.

MEN, jag tror ändå inte riktigt på det. Jag tycker helt enkelt inte det är tillräckligt snyggt att ha en manick på huvudet och väldigt ocoolt att vara inne i en virtuell värld. Andelen människor som skulle vara intresserade av detta är extremt liten.

Som sagt, stor risk att jag får äta upp detta senare.

Du kanske missar att det är mer AR än VR?

Permalänk
Medlem

M1 pro! Kanske med MacOS så att Apple AR + trådlöst tangentbord = high-end laptopalternativ? Det vore nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är väldigt svårt att se hur ett regelrätt VR/MR-headset passar in i Apples produktfilosofi. Ett par AR-glasögon känns givet om sisådär 5-10 år, men inte en låda som man spänner fast på huvudet.

Om inte Apple plötsligt slutat vara Apple lär det bli ett litet och smidigt headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

MEN, jag tror ändå inte riktigt på det. Jag tycker helt enkelt inte det är tillräckligt snyggt att ha en manick på huvudet och väldigt ocoolt att vara inne i en virtuell värld. Andelen människor som skulle vara intresserade av detta är extremt liten.

Ptja, bara Quest 2 har ju sålt över 10 miljoner enheter.

Permalänk
Medlem

Kommer det relativt problemfritt fungera med existerande vr miljöer, typ steam å kanske oculus å whatnot så beställer jag gladeligen dag1, framförallt om det skulle vara oled. 2x8k skärmar haba-haba!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Vad tillför de här kommentarerna diskussionen egentligen? Tröttsamma one-liners för att jaga likes av andra Apple-hatare.

Man får tycka vad man vill men kan vi inte försöka skriva objektiva och konstruktiva inlägg som för diskussionen framåt, tack

Skulle vilja påstå att din kommentar tillför exakt lika mycket som min i denna "diskussion". Eller var det att jag missade /s på slutet? Jag är ingen Apple-hatare, tvärtom, kört iPhone sedan 3GSen och kommer nog aldrig gå ifrån nu när man är inne i dess ekosystem. Men man får väl skämta lite ibland?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Ska bli oerhört intressant att så småningom få se hur de presterar. Ja, priset är saftigt, men kretsen är ju ruskigt kompetent och apple gör ju ofta riktigt bra produkter. Jag har inte en enda applegrej själv, men allt jag testat de senaste 5-10 åren har varit bra.

Edit: det enda jag testat som jag inte gillat är tangentbordet på iPhone. Riktigt mediokert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så vilka andra headset levererar liknande specifikationer till bättre pris?

Dags att hejda Apple-hatet lite...dubbla 8K skärmar, ögonspårning, AR och en M1-systemkrets för 18 000Kr är ett väldigt bra pris.

Dubbla 8K skärmar låter imponerande faktiskt.
Säg dubbla 8K skärmar som kan köras i 144Hz eller 165Hz eller dylikt.
Under förutsättning att skärmarna är bra och inte har kassa färger eller massa andra problem så låter det som något som skulle vara tillräckligt bra för att vara intressant för VR på riktigt.

Problemet är väl bara med så bra specar... dels om headsetet kostar 20kkr+ och sen om man behöver typ dubbla RTX 3090 för att driva dem.

Men om 5-10 år så kanske man kan ha så bra VR headset och dator utan att det behöver kosta 100kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om inte Apple plötsligt slutat vara Apple lär det bli ett litet och smidigt headset.

Ja, fast även om det är litet och smidigt är det en mojäng du drar på dig och skärmar av dig från omvärlden. Det är heller ingenting du skulle gå runt med utomhus. Det är inte omöjligt att det är verkligt men det känns osannolikt, kan på min höjd tänka mig det som ett devkit för ett par glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nyheten: Väntas inkludera en egen systemkrets.

Kontexten: Systemkretsen i fråga är frukten av ett långt RnD arbete med att optimera prestanda per watt till marknadsledande position. Dvs, en krets som möjligtvis kan huseras i ett så pass litet hölje men samtidigt packa en massa prestanda som blir svårt för konkurrenter att ens ha ett svar på inom de närmsta åren.

Reaktioner här: "Höhö Betala för en LOGGA!"

Samt SweC standard.

Permalänk
Medlem

För det priset är det bäst att den kan autokorrigera för synfel.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Går det inte att koppla upp sig trådlöst mot en PC för att spela SteamVR-spel så är det ganska ointressant.

Personligen hoppas jag på en ren och skär Quest (mer Cambria) rival, där vi både får möjlighet att spela standalone-spel, tillsammans med möjligheten för PCVR. Priset som många säger är inte så galet som det kunde ha varit, man måste ändå jämföra mot prosumer VR-headsets och inte Quest 2.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Vad tillför de här kommentarerna diskussionen egentligen? Tröttsamma one-liners för att jaga likes av andra Apple-hatare.

Man får tycka vad man vill men kan vi inte försöka skriva objektiva och konstruktiva inlägg som för diskussionen framåt, tack

Just det, bara för att det inte är enhälligt hyllande av allt som Apple gör så är det "hat". Blir så trött på missbruket av ord... Jag hatar verkligen inte dem då jag använder deras produkter dagligen och tycker om de flesta av dem. Men jag hyllar inte allt de gör automagiskt heller. Man kan faktiskt ogilla nåt eller ha negativa åsikter om nåt positivt utan att "hata" det... Men bara om ens värld existerar i fler nyanser än svart och vitt.

Mitt utlägg var en respons kommentaren på hur prisvärda Apples produkter är, tro inte att en nyskapande produkt som AR-glasögonen kommer ens ligga i närheten av det föreslagna priset, speciellt inte av ett företag som tar ut höga vinstmarginaler. Visst, det har funnits AR-lösningar förut (Google Glass etc) men dessa har kostat bra mycket MYCKET mera än vad Apples tänks göra, och Apple kommer göra sina bra mer användbara. Och det kommer de ta bra betalt för.

Skrivet av DasIch:

Så vilka andra headset levererar liknande specifikationer till bättre pris?

Dags att hejda Apple-hatet lite...dubbla 8K skärmar, ögonspårning, AR och en M1-systemkrets för 18 000Kr är ett väldigt bra pris.

Fast nu vet vi verkligen inte om detta är prislappen det hamnar på. Tycker det föreslagna priset skulle göra headsetet absurt billigt, speciellt för en Apple-produkt. Kolla bara vad Apple tar för standardprodukter som t.ex digitala klockor och hörlurar, och sätt det sedan i relation till en produkt som kommer ha riktigt högupplösta skärmar, en kraftfull M1-krets och allt kring det för att få det att lira. Det är ju mer eller mindre en high end VR-hjälm med extra funktioner som få hjälmar har idag (ögonspårning t.ex). Jag skulle tippa på minst 30k om inte mer. Speciellt med de specarna.

Oavsett så blir det intressant att se, Apple brukar vara duktiga på att finslipa existerande teknik och paketera det så det tilltalar folk så blir klart kul att se vad Apple hittar på med detta. Sedan inom ett år så kommer alla andra haka på med egna modeller som då får ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja, fast även om det är litet och smidigt är det en mojäng du drar på dig och skärmar av dig från omvärlden. Det är heller ingenting du skulle gå runt med utomhus. Det är inte omöjligt att det är verkligt men det känns osannolikt, kan på min höjd tänka mig det som ett devkit för ett par glasögon.

Avskärmningen från omvärlden hjälps nog en del genom MR. Sen ska vi inte underskatta Apple som trendsättare. Inte för jag tror så många kommer springa runt med heatseten utomhus men jag tror det kommer bli populärt ändå.

Permalänk
Medlem

Ett Varjo Aero VR-headset med 30 PPD(Pixels per degree, Valve Index har ~11 PPD) med en Mini LED LCD med upplösningen 2880 x 2720 per öga kostar 20 000 SEK. Aero kräver 1-3 Valve Index Base Stationer för spårning som kostar mellan 1 600 och 4 800 SEK och eventuellt Valve Index-kontroller för 3 000 SEK. Tillsammans blir det runt 25 000-28 000 SEK för ett av de bästa PC VR-headsetten. Den saknar inbyggd SoC så du måste koppla den till en PC.

Om priset stämmer så blir inte Apples grejer så himla dyra jämfört med High End-PC-utrustning.

stavfel
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Är det något företag som kan ta 20.000 för ett headset är det Apple. Måste vara mästare att ta betalt och få det de begär. Men blir kul att se vad de kommer göra med VR/AR.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det är så många som hyllar Apples design, kvalitet och att det blir "rätt gjort" i den här tråden. Har vi redan glömt "you're holding it wrong", kuben som startade/stängdes av när man tände/släckte i rummet, sänkningen av prestanda på äldre telefoner och svårigheterna med att laga deras produkter.

Men integrerad systemkrets låter väldigt intressant. Jag hoppas verkligen att det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Konstigt att det är så många som hyllar Apples design, kvalitet och att det blir "rätt gjort" i den här tråden. Har vi redan glömt "you're holding it wrong", kuben som startade/stängdes av när man tände/släckte i rummet, sänkningen av prestanda på äldre telefoner och svårigheterna med att laga deras produkter.

Men integrerad systemkrets låter väldigt intressant. Jag hoppas verkligen att det blir bra.

Tror inte folk glömt, men folk kanske vill gå vidare?

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag tror AR som funkar bra är framtiden, mycket mer än VR. T.ex placera in saker, möbler, skärmar, personer, sällskapsspel etc. Som bibehåller den sociala aspekten om fler har AR. Så 18000 nu, sen 3000 om 5 år, för konsumenter, typ! Lovande!

Och som många påpekat, Apple kommer driva på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Fast nu vet vi verkligen inte om detta är prislappen det hamnar på. Tycker det föreslagna priset skulle göra headsetet absurt billigt, speciellt för en Apple-produkt. Kolla bara vad Apple tar för standardprodukter som t.ex digitala klockor och hörlurar, och sätt det sedan i relation till en produkt som kommer ha riktigt högupplösta skärmar, en kraftfull M1-krets och allt kring det för att få det att lira. Det är ju mer eller mindre en high end VR-hjälm med extra funktioner som få hjälmar har idag (ögonspårning t.ex). Jag skulle tippa på minst 30k om inte mer. Speciellt med de specarna.

Oavsett så blir det intressant att se, Apple brukar vara duktiga på att finslipa existerande teknik och paketera det så det tilltalar folk så blir klart kul att se vad Apple hittar på med detta. Sedan inom ett år så kommer alla andra haka på med egna modeller som då får ner priset.

Nyhetsartikeln handlar om ryktet att prislappen kommer landa på 18 000Kr och man får ju anta att kommentarerna om pris är i relation till det.

Apple är inte främmande för att sätta konkurrenskraftiga priser. Ipad Pro hade ett riktigt bra pris (och fortfarande okej efter prisökningen). Därefter har vanliga Ipads kommit närmare Pro-modellerna i funktionalitet medan Pro-modellerna blev dyrare - en ny segmentering av utbudet.

Det är mycket möjligt att de gör något liknande med deras headset. Apple har också kapiciteten att få ner priserna på hårdvaran och produktionen - mycket mer så än någon annan på marknaden. De kan hålla nere priset, presentera en exklusiv produkt för utvecklare och early adopters, kanske rentav sälja till förlust eller kapa marginalerna och i framtiden strukturera om utbudet när tillräckligt många hoppat på tåget. Därefter är det bara segmentera genom en vanlig modell som är billigare och en Pro-modell som är dyrare. I det läget lär också kostnaderna för hårdvara och produktion vara betydligt lägre så de kan åtnjuta sina fina marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Spännande! Jag tror AR som funkar bra är framtiden, mycket mer än VR. T.ex placera in saker, möbler, skärmar, personer, sällskapsspel etc. Som bibehåller den sociala aspekten om fler har AR. Så 18000 nu, sen 3000 om 5 år, för konsumenter, typ! Lovande!

Och som många påpekat, Apple kommer driva på utvecklingen.

Jo, men det blir inte så kul för alla oss som inte har stereoseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tror inte folk glömt, men folk kanske vill gå vidare?

Jaså, jag tycker det känns som märkesdyrkan. Folk glömmer gärna allt möjligt skit som deras favorit har gjort/gör. Skit ska skit ha annars fortsätter dom, dock ska cred ges där det förtjänas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Det är ju Apple, så förväntar mig inget annat än ett headset för 20k, och vill du ha en förlängningskabel så kostar det 5999kr, och ett skydd för glasögonen 7999kr....

En gång i tiden tyckte jag Apple var trots sina priser prisvärda då de levererade riktigt bra och unika produkter som bara funkade. Idag är det mest meh för absurda pengar med mer och mer problem och mer och mer inlåsningar och begränsningar.

Du missade att linserna säljs separat!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Bara 18 tusen!? Det är väl vad en Apple telefon kostar nuförtiden. Höj priset, Apple fantasterna kommer köpa grejerna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bara 18 tusen!? Det är väl vad en Apple telefon kostar nuförtiden. Höj priset, Apple fantasterna kommer köpa grejerna ändå.

20 200 kronor. https://www.webhallen.com/se/product/340717-Apple-iPhone13Pro...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är detta Apples mest sålda mobil?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Åh fy fan alltså. Värre än jag trodde

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Åh fy fan alltså. Värre än jag trodde

Ja, riktigt jobbigt när man inte kan klara sig utan Pro Max modellen med 1TB lagring.

Permalänk
Medlem

Såhär: om du ojar dig över priset är du sannolikt inte i målgruppen för produkten. Det är fortfarande skillnad på dyrt och mycket pengar. Det ska bli spännande att se vad det kommer användas till.

Jag har ett gäng arkitekter som kunder och jag misstänker att dom gärna skulle köra AR som en del i att visualisera sina projekt. Dom ritar redan helt i 3D i Archicad och gör BIM-leveranser i alla projekt så det är ju inget jättehopp. Med tanke på att 1 st arkitekt på den firman drar in ca 24-25 tusen per arbetsdag så är inte ett AR-headset för 20 tusen nån direkt katastrof.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata