Permalänk
Medlem

Problem med dagliga nerkopplingar

Hej!

Har haft problem med dagliga nerkopplingar ganska länge nu (inte blivit av att ta tag i det förrän nu). Kan sitta och surfa eller spela online och så plötsligt kopplas jag ner, men nästan alltid bara under några sekunder. Sen ser jag att jag är online igen. Har för mig att problemen började när jag köpte min senaste router, en Asus RT-AC66U B1. Har provat att uppdatera firmware många gånger utan att det verkar bli några förbättringar.

Kör ett i dagsläget slött bredband hos Telenor (24 mbit), genom telejacket. Har ett Zyxel P-2601HN-F1 modem samt en D-Link DWA-140 trådlös adapter för att få slippa kabeln.

Är min router känd för att ha instabil uppkoppling eller vad kan annars orsaka felet?

Tacksam för hjälp,
Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad just ditt problem kan vara men om du kan schemalägga routern så den startar om sig 1 gång om dagen vid en tid du inte använder internet så brukar det lösa många problem faktiskt. Exempelvis en tid när du sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej!

Har haft problem med dagliga nerkopplingar ganska länge nu (inte blivit av att ta tag i det förrän nu). Kan sitta och surfa eller spela online och så plötsligt kopplas jag ner, men nästan alltid bara under några sekunder. Sen ser jag att jag är online igen. Har för mig att problemen började när jag köpte min senaste router, en Asus RT-AC66U B1. Har provat att uppdatera firmware många gånger utan att det verkar bli några förbättringar.

Kör ett i dagsläget slött bredband hos Telenor (24 mbit), genom telejacket. Har ett Zyxel P-2601HN-F1 modem samt en D-Link DWA-140 trådlös adapter för att få slippa kabeln.

Är min router känd för att ha instabil uppkoppling eller vad kan annars orsaka felet?

Tacksam för hjälp,
Mvh

Hos Telenor betalar du ett fast pris för DSL oavsett hastighet. Kolla med dom om dom har VDSL på din adress. Beror på vilken station och hur långt ifrån du är. Du kommer i så fall få ett nytt modem. Du kan alltid kolla om du kan få det nya modemet oavsett då den du har nu är väldigt gammal. Inget av detta ska kosta dig något och du kan få stor höjning av hastighet. Upp till 60/20 om du har tur, men mer realistiskt runt 30/3.

Har du möjlighet skulle jag testa att använda kabel ett tag och se ifall det blir likadant då. Det är svårt att veta om det är DSL-uppkopplingen, modemet, routern eller din trådlösa sticka som är problemet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av xSean145:

Jag vet inte vad just ditt problem kan vara men om du kan schemalägga routern så den startar om sig 1 gång om dagen vid en tid du inte använder internet så brukar det lösa många problem faktiskt. Exempelvis en tid när du sover.

En enklare variant utav detta är faktiskt en el-timer.

Ha den inställd på att alltid vara på, förutom en dipp mellan 04:00 -04:30 på natten typ, så får du en omstart och kommer troligtvis uppleva att saker och ting blir mycket stabilare, utan att behöva köpa ny router etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

En enklare variant utav detta är faktiskt en el-timer.
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/hem-hushall/elartiklar/timer/nedis-analog-inomhustimer(1007236)_339861_2_Normal_Large.webp

Ha den inställd på att alltid vara på, förutom en dipp mellan 04:00 -04:30 på natten typ, så får du en omstart och kommer troligtvis uppleva att saker och ting blir mycket stabilare, utan att behöva köpa ny router etc.

Enklare? Måste vara en riktigt billig router om den inte har en schemaläggare som stödjer omstarter.

Du kan även pröva att installera Merlins firmware: https://www.asuswrt-merlin.net/. Det är EOL, men ska finnas ett annat projekt som tagit över stöd för EOL-modeller också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej!

Har haft problem med dagliga nerkopplingar ganska länge nu (inte blivit av att ta tag i det förrän nu). Kan sitta och surfa eller spela online och så plötsligt kopplas jag ner, men nästan alltid bara under några sekunder. Sen ser jag att jag är online igen. Har för mig att problemen började när jag köpte min senaste router, en Asus RT-AC66U B1. Har provat att uppdatera firmware många gånger utan att det verkar bli några förbättringar.

Kör ett i dagsläget slött bredband hos Telenor (24 mbit), genom telejacket. Har ett Zyxel P-2601HN-F1 modem samt en D-Link DWA-140 trådlös adapter för att få slippa kabeln.

Är min router känd för att ha instabil uppkoppling eller vad kan annars orsaka felet?

Tacksam för hjälp,
Mvh

Känns wifi adaptern eller routern väldigt varma?

Permalänk
Medlem

Felsökning handlar om att försöka utesluta saker. Som det ser ut nu har du för många potentiella felkällor.

Felsökningsstegen sen för de enskilda delarna är olika. Först behöver du komma fram till vilken del som felar:
-DSL-anslutningen: Utanför/hos leverantör, kablage/uttag, modem osv.
-Routern: Om den klipper anslutningen på något sätt utåt el bara hänger sig/liknande.
-Trådlösa: Något med det trådlösa nätet, kanske för många grannar men överlappande nät el något i routern för trådlösa. Även wifi-adaptern ingår här, fungerar den verkligen som den ska och är stabil?
-Datorn: Hur gammal är den, hur fungerar den i övrigt, när är den ominstallerad osv.

Skulle börja med att köra kablat så långt som möjligt, dvs skippa trådlösa helt ett tag. Åtminstone för felsökning.
Blir det helt bra el bättre så är det något med trådlösa.

Sen efter det skulle jag rekommendera att prova låna annan router om möjligt. El varför inte byta med någon, där ni under en tid kör med den andras utrustning och ser hur det går.
Fungerar det fortfarande dåligt hos dig bara så är det ev något utanför el modemet/kablaget.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CymbalCrasher:

Enklare? Måste vara en riktigt billig router om den inte har en schemaläggare som stödjer omstarter.

Du kan även pröva att installera Merlins firmware: https://www.asuswrt-merlin.net/. Det är EOL, men ska finnas ett annat projekt som tagit över stöd för EOL-modeller också.

Det håller jag inte med om.
Många routers stödjer INTE schemalagd omstart.

Ja, det går att starta om via gui, men inte återkommande per automatik. Det är bara en knapp som omstart en gång.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det håller jag inte med om.
Många routers stödjer INTE schemalagd omstart.

Ja, det går att starta om via gui, men inte återkommande per automatik. Det är bara en knapp som omstart en gång.

Håller med om detta.
Visst finns det på en del routrar ja, men långt ifrån alla har den funktionen.
Sen inte heller säkert att det hjälper och det ska inte behöva göras dagligen oavsett, då är det något annat fel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd och tips! Ska prova mig fram lite och se om jag kan lösa problemet!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag hade samma sak för länge sedan när jag hade ADSL/VDSL. Det var något med telestationen som var olösligt.

Har du ingen möjlighet till fiber? telenätet kommer nog inte vara kvar så många år till så räkna inte med något större intresse för att fixa ditt problem.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

20 spänn på att det är USB-pinnen i kombo med kasst modem som inte orkar något.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommenderar att dra sladd till datorn för stabilast uppkoppling.

Sedan ska jag även känna mig lite tjatig då jag nämnt detta i andra trådar ;p
Testa att inte ha mobilen ansluten via wifi. Asus och några till har haft problem med vissa modem kombos mellan routrar och mobiler.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

DSL är notoriskt instabilt och kopparnätet dåligt underhållet. Finns en andledning till varför Telia avvecklar det.

Jag håller med övriga om felsökningsprocessen, men vill även slänga in ett råd om att börja titta efter andra uppkopplingsvarianter (ex 4G)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tackar för ytterligare svar! Ja det blir att koppla in kabel eller kanske rentav byta bredband. Kan vara dags nu att uppgradera från 24 mbit.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW