Chesterfieldsoffa - Någon som har tips på bra tillverkare?

Permalänk
Avstängd

Chesterfieldsoffa - Någon som har tips på bra tillverkare?

Vi håller på att bygga ut och renovera här hemma och har mer eller mindre bestämt oss för ett par äkta chesterfieldsoffor i vardagsrummet. Då detta är en modell egentligen och det finns en hel uppsjö av tillverkare av dessa så tänkte jag att mina underbara forumkompisar säkert har koll på detta också.

Så, är det någon som vet en bra tillverkare av just denna typ av soffa och då för enkelheten om de finns i Sverige men är inte helt omöjlig att beställa från England heller om det är vad som krävs.

De jag hittat i England är dessa två som känns vettiga.
https://fleminghowland.com/?v=f003c44deab6

https://www.englishchesterfieldcompany.com/

I värsta fall får man väl ta en semestersväng till England och förena nytta med nöje

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det bara Newport och Brittfurn som säljer vettiga Chesterfield-möbler i Sverige. Annars så brukar det komma upp lite då och då hos de större auktionshusen (Bukowskis, Stockholms/Uppsala Auktionskammare etc).

https://brittfurn.se/collections/soffor
https://www.newport.se/shop/mobler/soffor/chesterfieldsoffor

Permalänk
Avstängd

https://www.sofasbysaxon.com de skeppar överallt. Vet inte om det blir väldigt dyrt dock, men ska du till England i alla fall så kan du kanske plocka med dig en soffa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Vad jag vet så är det bara Newport och Brittfurn som säljer vettiga Chesterfield-möbler i Sverige. Annars så brukar det komma upp lite då och då hos de större auktionshusen (Bukowskis, Stockholms/Uppsala Auktionskammare etc).

https://brittfurn.se/collections/soffor
https://www.newport.se/shop/mobler/soffor/chesterfieldsoffor

Tack men de kändes som att priserna var extra tilltagna med tanke på adressen och företagets namn. Ska hålla lite koll på bukowskis kanske, nackdelen där är att man ofta får jämka på något och inte kan få exakt den modellen man vill ha.

Skrivet av snajk:

https://www.sofasbysaxon.com de skeppar överallt. Vet inte om det blir väldigt dyrt dock, men ska du till England i alla fall så kan du kanske plocka med dig en soffa.

Den sidan såg bra ut och gillar att man kan bygga ihop sin egen med olika val och även få hem lite prover. Kanske är det bästa att ta en sväng till England, älskar landet och snart kan man ju få börja resa igen. London till våren är ju inte helt fel. Har man dessutom ett extra mål med resan så blir det ännu trevligare.
Tror inte frakten är överdrivet dyr men säkerligen så tar det väl sin lilla tid innan man får sina soffor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Tack men de kändes som att priserna var extra tilltagna med tanke på adressen och företagets namn. Ska hålla lite koll på bukowskis kanske, nackdelen där är att man ofta får jämka på något och inte kan få exakt den modellen man vill ha.

Den sidan såg bra ut och gillar att man kan bygga ihop sin egen med olika val och även få hem lite prover. Kanske är det bästa att ta en sväng till England, älskar landet och snart kan man ju få börja resa igen. London till våren är ju inte helt fel. Har man dessutom ett extra mål med resan så blir det ännu trevligare.

Jo det var gratisproverna som fick upp mina ögon för dem. Tjejen var ett tag inne på att beställa en massa gratisprover av tyger, tapeter och liknande för att använda till diverse projekt och från Saxon fick man fina läderprover.

Permalänk
Medlem

Har kommit över ett par chesterfieldsoffor genom åren. Gemensamt för dem är att de är oftast ruskigt snygga att titta på och nästan blir snyggare med åren. Samtliga har dock varit extremt obekväma, speciellt de mindre varianterna där man inte kan ligga mer än 5 minuter innan man självmant reser sig (även om det i sig kan vara en fördel )

Så att beställa från nätet i alla ära, men vill man sitta i sofforna och titta på tv eller liknande så bör man med all fördel prova dem först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo det var gratisproverna som fick upp mina ögon för dem. Tjejen var ett tag inne på att beställa en massa gratisprover av tyger, tapeter och liknande för att använda till diverse projekt och från Saxon fick man fina läderprover.

Jo det brukar vara så på de bättre butikerna att man ska kunna få lite gratisprover, det kan man nog få på fler ställen så det gäller att beställa olika via olika sidor. De jag länkade till i trådstarten har också möjlighet att skicka gratisprover. Kanske kan bli en hel soffa gratis om man vill bygga stommen själv, hur svårt kan det vara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeebentoft:

Har kommit över ett par chesterfieldsoffor genom åren. Gemensamt för dem är att de är oftast ruskigt snygga att titta på och nästan blir snyggare med åren. Samtliga har dock varit extremt obekväma, speciellt de mindre varianterna där man inte kan ligga mer än 5 minuter innan man självmant reser sig (även om det i sig kan vara en fördel )

Så att beställa från nätet i alla ära, men vill man sitta i sofforna och titta på tv eller liknande så bör man med all fördel prova dem först

Jo, därför tanken på en resa inte är helt fel. Har haft en Chesterfield tidigare och tyckte den var skön att sitta i, eller ligga i som man faktiskt nästan alltid gör i sin egen soffa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, därför tanken på en resa inte är helt fel. Har haft en Chesterfield tidigare och tyckte den var skön att sitta i, eller ligga i som man faktiskt nästan alltid gör i sin egen soffa

Läste inte sista stycket, kan ni göra en resa för att prova soffa är det ju solklart en fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack men de kändes som att priserna var extra tilltagna med tanke på adressen och företagets namn. Ska hålla lite koll på bukowskis kanske, nackdelen där är att man ofta får jämka på något och inte kan få exakt den modellen man vill ha.

De låg väl ungefär i samma pris som de du länkade i din OP (d.v.s. 30-40kkr+). Ska du köpa en lädermöbel av god kvalitet tillverkad i UK (misstänker att både Brittfurn och Newport importerar därifrån snarare än gör sina egna) så kommer det kosta mycket pengar.
Finns ju betydligt billigare från alla dussinbutiker men då får du inte heller en "äkta" Chesterfield. Du kanske ska kolla efter vintagemodeller i UK också? Lär vara betydligt större utbud än i Sverige.

Permalänk
Avstängd

Det är säkerligen importerade soffor. Kollar jag på de engelska sidorna så ligger en soffa på mellan 25-40” och då kan jag välja exakt vilken modell jag vill ha. Vet inte än exakta priset på frakten men tror inte det är så stor peng i det hela.
Just nu lutar det åt en tripp till England helt enkelt och prata direkt med butikerna där som även tillverkar.
De tycks dessutom ofta ha rabatter av olika slag, höstrabatt, sommarrabatt osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10