Skolplattformens API:er lämnas inte ut – finns ingen dokumentation

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte ha ett modulärt system som byggs av flera olika utvecklings-team utan redig dokumentation.
Det krävs dokumentation och att man har tydliga gränssnitt mellan de olika modulerna.
Det blir lite som om de skulle ha byggt nya hissingsbron utan att ha en ritning.

Permalänk
Medlem

Om det inte är sekretess. Är dom verkligen ute på tunn is om dom vägrar att lämna ut den.

Har inga minnen av och kunde inte hitta i
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
att ”Orkar inte” skulle vara en giltigt anledning att inte lämna ut en handling

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja verkligen. Så borde kravställningen inte kunna se ut egentligen.

Men!
Hur kan man ens få den egna verksamheten att fungera bra utan att ha sina egna APIer samlade med en sådan här lösning som de byggt?

Vad får dig att tro att den fungerar bra?
Vad jag förstår har det varit många klagomål just på att skolplattformen ifråga inte fungerar särskilt bra.

Citat:

Hur felsöker man på ett vettigt sätt? Bygger ut funktioner för både app och web mot backend utan att ha ett samlat grepp på vad som går att göra?
Ja teoretiskt sett är det kanske möjligt - men såhär fungerar det väl inte i praktiken någonstans?

Sådär fungerar det i praktiken på alldeles för många ställen - offentliga som privata. Varför tror du att utveckling av stora IT-system så ofta drar över utsatt tid och utsatt budget, och ändå fungerar dåligt vid leverans?
Dålig dokumentation är nog inte så sällan en av flera anledningar.

Permalänk
Medlem

Har sagt det i många år, offentlig upphandling är en av de största bluffarna vi har och har haft, länge! Borde verkligen grävas i det här.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Om det inte är sekretess. Är dom verkligen ute på tunn is om dom vägrar att lämna ut den.

Har inga minnen av och kunde inte hitta i
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
att ”Orkar inte” skulle vara en giltigt anledning att inte lämna ut en handling

Antar att det bara är dokumentationen som inte är sekretessbelagd? Hade ju varit trevligt att kunna begära ut källkoden men av någon anledning så tror jag inte att de går med på det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ett av mest ansvarslösa jobben idag är
att jobba med upphandlingen och leka med skattepengar. Mest ansvarsbefriade yrket idag.

Som med alla andra kategoriska uttalanden av den här typen så blir det uppenbart att du inte har någon egen erfarenhet av området.

Skrivet av mikgus:

Om det inte är sekretess. Är dom verkligen ute på tunn is om dom vägrar att lämna ut den.

Har inga minnen av och kunde inte hitta i
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
att ”Orkar inte” skulle vara en giltigt anledning att inte lämna ut en handling

Detta är anmärkningsvärt! Och i KR dessutom! Om det räcker med 30h timmar för att sammanställa och skriva ut för att hävda att något inte går att lämna ut så kommer snart ALLA handlingar att förläggas på det här sättet. Detta domslut måste upphävas i nästa instans.

Permalänk
Medlem

Hur fn kan detta kosta 700miljoner?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan osarkastiskt göra en bättre lösning än detta helt själv.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gruarn:

Detta är anmärkningsvärt! Och i KR dessutom! Om det räcker med 30h timmar för att sammanställa och skriva ut för att hävda att något inte går att lämna ut så kommer snart ALLA handlingar att förläggas på det här sättet. Detta domslut måste upphävas i nästa instans.

Från domen i sin helhet verkar det framgå att något som tar över 4-6 timmar räknas som för arbetsamt. Med förbehåll för att juridisk jargong inte nödvändigtvis är min absolut starkaste sida, men det står åtminstone såhär:

"Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet HFD 2015 ref. 25 ansett att en arbetsinsats på 4–6 timmar är av en sådan omfattning att den går utöver vad som kan anses utgöra en begränsad arbetsinsats som inte är förknippad med några nämnvärda kostnader."

Oavsett vad man tycker och inte tycker om Öppna Skolplattformens varande och icke varande har jag mycket svårt att hålla mig neutral till att det inte skulle finnas någon ordnad dokumentation, och att det inte anses nödvändigt att ordna det. Jag förstår att man avslår den bit som inte ligger inom den specifika myndigheten, fair enough, men jag finner det hela väldigt märkligt överlag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Om det inte är sekretess. Är dom verkligen ute på tunn is om dom vägrar att lämna ut den.

Har inga minnen av och kunde inte hitta i
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
att ”Orkar inte” skulle vara en giltigt anledning att inte lämna ut en handling

Skrivet av landmarks:

Från domen i sin helhet verkar det framgå att något som tar över 4-6 timmar räknas som för arbetsamt. Med förbehåll för att juridisk jargong inte nödvändigtvis är min absolut starkaste sida, men det står åtminstone såhär:

"Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet HFD 2015 ref. 25 ansett att en arbetsinsats på 4–6 timmar är av en sådan omfattning att den går utöver vad som kan anses utgöra en begränsad arbetsinsats som inte är förknippad med några nämnvärda kostnader."

Oavsett vad man tycker och inte tycker om Öppna Skolplattformens varande och icke varande har jag mycket svårt att hålla mig neutral till att det inte skulle finnas någon ordnad dokumentation, och att det inte anses nödvändigt att ordna det. Jag förstår att man avslår den bit som inte ligger inom den specifika myndigheten, fair enough, men jag finner det hela väldigt märkligt överlag.

Som sagt så gäller 4-6 timmar som gräns för arbetstid om frågan kräver att en ny handling behöver sammanställas. Så i detta fall behöver det inte sitta i att dokumentation saknas, utan frågan om utlämnande kan vara ställd på ett sätt som inte stämmer med hur dokumentationen lagras.

Permalänk
Skrivet av Flipper:

Har inte läst domen men KR prövar endast om den/de potentiella handlingarna kan utgöra en allmän handling i enlighet med TFs bestämmelser.

Det skrämmande är hur Stockholms stad inte kan lyfta blicken... Som vanligt finns det ett antal chefer som inte kan erkänna fel och vidareutveckla verksamheten.

Om du var ansvarig för att ha spenderat 1 miljard skattekronor på ett system som några farsor lyckas överträffa på fritiden och som dessutom avslöjas läcka sekretessuppgifter som ett såll, hade du då "lyft blicken" och erkänt att du är ett totalt misslyckande och en skam för Sverige? Först måste de ansvariga erkänna det för sig själva. Det tror jag sitter långt inne. Det är mycket rationaliseringar som pågår i deras huvuden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det låter som du aldrig har varit i närheten av en upphandling.

Absolut. Finns många regler att förhålla sig till och leverantörerna vet detta. En bekant sålde kontorsutrustning och hade kontrakt att förse en kommun med bland annat de där Rollermouse-grejorna. När det var dags för upphandling igen kom ett större företag och lade bud på lägre priser, så låga att de förmodligen gick med förlust på Rollermouse-grejorna, så upphandlarna var tvugna att välja dem. Några månader senare kom en ny version av Rollermouse ut och den versionen omfattades inte av kontraktet vilket beydde att de bokstavligt talat kunde ta hur mycket betalt som helst, och det gjorde de också. Och kommunen fick inte köpa av någon annan. Min bekante sade allt detta till upphandlarna innan de skrev kontrakt, men de kunde inte göra något tydligen därför att de var den lägsta budgivaren...

Permalänk
Rekordmedlem

Ett avskräckande exempel på varför man inte ska upphandla/sälja ut saker, det finns alldeles för många oseriösa företagare som försöker berika sig via det bidragssystem som upphandlingar är, inget blir billigare eller bättre utan bara dyrare och sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir så när man använder konsulter som är bra på att ordbajsa på möten.

Inget nytt.

Permalänk
Medlem

Sånt här kommer fortsätta så länge man är i praktiken helt ansvarsbefriad. Dags att införa tjänstemanna-ansvar och lite bredare form av bedrägeri. Kommer kanske inte förhindra helt, men då kan man iaf. trycka dit idioterna som skapar dessa problem.

Upphandlingen kräver dokumentation. Dokumentation saknas, inte bedrägeri...

30-40 timmar anses vara för mycket på ett miljardprojekt (rimligt för att bryta mot offentligprinciper, etc.).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Sånt här kommer fortsätta så länge man är i praktiken helt ansvarsbefriad. Dags att införa tjänstemanna-ansvar och lite bredare form av bedrägeri. Kommer kanske inte förhindra helt, men då kan man iaf. trycka dit idioterna som skapar dessa problem.

Upphandlingen kräver dokumentation. Dokumentation saknas, inte bedrägeri...

30-40 timmar anses vara för mycket på ett miljardprojekt (rimligt för att bryta mot offentligprinciper, etc.).

Vi har en massa byråkratiska instanser men något som fattas är just kontrollenheter som granskar detta. Oftast är det journalister som lyckas knäcka nöten då och då. Det är lika troligt som att politiker skulle försöka dra ner på sin lön.
Sverige är långt ifrån fläckfritt från korruption och värst är det på kommunnivå då det sällan är intressant att granska.

Finns det ett enfrågeparti som driver frågan om tjänstemannaansvar så får de min röst.
Inte nog med att skattepengar betalar deras lön men sen ska de ha ett och annat ”under bordet” till företaget de genomför en tjänst för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Om du var ansvarig för att ha spenderat 1 miljard skattekronor på ett system som några farsor lyckas överträffa på fritiden och som dessutom avslöjas läcka sekretessuppgifter som ett såll, hade du då "lyft blicken" och erkänt att du är ett totalt misslyckande och en skam för Sverige? Först måste de ansvariga erkänna det för sig själva. Det tror jag sitter långt inne. Det är mycket rationaliseringar som pågår i deras huvuden.

Nu är jag inte helt insatt, men Öppna Skolplattformen är väl bara en frontend och den där miljarden som allt har kostat har betalat allt bakomliggande också (för att inte tala om undersökningar, förarbete, osv)? Tycka vad man vill om detta ärende men din jämförelse funkar tyvärr inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vi har en massa byråkratiska instanser men något som fattas är just kontrollenheter som granskar detta. Oftast är det journalister som lyckas knäcka nöten då och då. Det är lika troligt som att politiker skulle försöka dra ner på sin lön.
Sverige är långt ifrån fläckfritt från korruption och värst är det på kommunnivå då det sällan är intressant att granska.

Finns det ett enfrågeparti som driver frågan om tjänstemannaansvar så får de min röst.
Inte nog med att skattepengar betalar deras lön men sen ska de ha ett och annat ”under bordet” till företaget de genomför en tjänst för.

Grundproblemet är inte på tjänstemannanivå utan politiskt, det är lagen om offentlig upphandling som ställer till mycket skit genom att ofta komplicera, fördyra och försämra i stället för att skattebetalarna vinner något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu är jag inte helt insatt, men Öppna Skolplattformen är väl bara en frontend och den där miljarden som allt har kostat har betalat allt bakomliggande också (för att inte tala om undersökningar, förarbete, osv)? Tycka vad man vill om detta ärende men din jämförelse funkar tyvärr inte.

Detta gäller inte bara det här projektet. Offentliga IT-system är katastrof. De är dåliga och svindyra. Så är det med detta och så är det där jag jobbar också. Witcher 3 hade en utvecklingskostnad på ungefär 100 miljoner kronor. Hade Google velat göra samma sak för sina egna pengar som Stockholm stad nu försökt göra med skattepengar så hade jag varit förvånad om det kostat mer än 5% av den nuvarande kostnaden.

Systemet med att offentligt upphandla IT-system är trasigt. Det är säkert jättebra när man ska köpa nya gräsklippare eller möbler till socialkontoret men det fungerar inte till det här. Detta är bara ett av otaliga exempel. Man måste reformera processen helt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla värdelösa projektledare, chefer andra idioter får kriga för hålla fasaden uppe. 700 miljoner rakt åt helvete för ett misslyckat projekt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vi har en massa byråkratiska instanser men något som fattas är just kontrollenheter som granskar detta. Oftast är det journalister som lyckas knäcka nöten då och då. Det är lika troligt som att politiker skulle försöka dra ner på sin lön.
Sverige är långt ifrån fläckfritt från korruption och värst är det på kommunnivå då det sällan är intressant att granska.

Finns det ett enfrågeparti som driver frågan om tjänstemannaansvar så får de min röst.
Inte nog med att skattepengar betalar deras lön men sen ska de ha ett och annat ”under bordet” till företaget de genomför en tjänst för.

Medborglig Samling vill införa tjänstemannaansvar.

Jag har nära familjemedlemmar som jobbar med t.ex. anbud för kommuner/statliga myndigheter, det är så mycket inkompetens och mygel (vart skillnaden går ibland är svår att se). Inget sker sen när folk "gör fel" annat än skattebetalarna får stå för notan, när anbud måste göras om eller förvaltningsrätten måste gå igenom skiten.

Offentlig upphandling är bara bra om man samtidigt kan straffas om man bryter mot den, vilket i princip inte är fallet nu. Man måste i princip ha fastnat med fingrarna i kakburken för att åka dit. Orsaken man har offentlig upphandling är för att stävja korruption. Nu får man korruption OCH dyrare/långsammare process. Jag anser det är korruption/bedrägeri att få miljardprojekt och sen inte leverera en duglig produkt.

Vi har ju t.ex. lagar som säger vi ska ha lager för skyddsutrustning, trots det fanns inga lager i flera landsting, vilka straffas för det? Systemet är nästan helt enkelt byggt att alla ska kunna skylla ifrån sig, vilket gör att ingen kan straffas när sen medborgarna får skiten. - Inget parti verkar vilja lösa detta ansvarsfrihet heller.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Grundproblemet är inte på tjänstemannanivå utan politiskt, det är lagen om offentlig upphandling som ställer till mycket skit genom att ofta komplicera, fördyra och försämra i stället för att skattebetalarna vinner något.

Grejen är att det här med kravspecifikation fungerar fint när man upphandlar typ gräsklippare. Du skriver vilka funktioner du vill ska finnas och några modeller uppfyller kraven. Men dessa modeller är ju då framtagna som färdiga produkter att säljas på marknaden. De kommer inte sakna hjul därför att du glömde skriva det på listan.

IT-system fungerar annorlunda. Här finns inte olika kompletta produkter utan du kommer bara få exakt det som stod på din lista. Det finns inget incitament för utvecklaren att göra något annat. Det är minsta kostnad för att uppfylla kraven som gäller. Så här måste du då skriva en extremt detaljerad kravlista där även självklara saker tas upp. Det blir inte bra därför att helhetsgreppet saknas. Det är därför man omedelbart kan identifiera att ett program tagits fram på det här sättet och inte av Microsoft eller Google eller egentligen någon annan som byggt ett system utifrån en vision om hur det ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Detta gäller inte bara det här projektet. Offentliga IT-system är katastrof. De är dåliga och svindyra. Så är det med detta och så är det där jag jobbar också. Witcher 3 hade en utvecklingskostnad på ungefär 100 miljoner kronor. Hade Google velat göra samma sak för sina egna pengar som Stockholm stad nu försökt göra med skattepengar så hade jag varit förvånad om det kostat mer än 5% av den nuvarande kostnaden.

Systemet med att offentligt upphandla IT-system är trasigt. Det är säkert jättebra när man ska köpa nya gräsklippare eller möbler till socialkontoret men det fungerar inte till det här. Detta är bara ett av otaliga exempel. Man måste reformera processen helt.

Visst, men din jämförelse är fortfarande direkt felaktig. Om man ska klanka ner på saker så bör man hålla sig till sanna saker för att inte förlora förtroende. T ex, om det du skrev där var vinklat, saltat och fel, hur mycket av allt annat du skriver är det också?

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla andra inlägg med detta är ett praktexempel på vad som kallas funtionell dumhet
https://www.ihm.se/i-fokus/blogg/funktionell-dumhet-bidrar-ti...
Detta kommer blir ett magplask El Grande och kommer i framtiden att används som exempel på hur man inte skall göra.

Och...detta är bara början, vi kommer få ser mycket mer dumheter och idioti innan det havererar totalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Yrkespolitiker som blev kränkt?

Nej jag har aldrig jobbat inom politiken, men jag har jobbat med flera fritids- och deltidspolitiker och jobbat mot liknande upphandlingar och upphandlingar är inte enkla och det är löjligt att påstå att de inte tar ansvar. Politikerna får ju alltid skiten i alla lägen. Jag menar inte att de alltid gör rätt eller något åt det hållet, men det är oerhört mycket mer komplext än vad de flesta verkar inse.

Skrivet av Meathim:

Absolut. Finns många regler att förhålla sig till och leverantörerna vet detta. En bekant sålde kontorsutrustning och hade kontrakt att förse en kommun med bland annat de där Rollermouse-grejorna. När det var dags för upphandling igen kom ett större företag och lade bud på lägre priser, så låga att de förmodligen gick med förlust på Rollermouse-grejorna, så upphandlarna var tvugna att välja dem. Några månader senare kom en ny version av Rollermouse ut och den versionen omfattades inte av kontraktet vilket beydde att de bokstavligt talat kunde ta hur mycket betalt som helst, och det gjorde de också. Och kommunen fick inte köpa av någon annan. Min bekante sade allt detta till upphandlarna innan de skrev kontrakt, men de kunde inte göra något tydligen därför att de var den lägsta budgivaren...

Ja det är absolut ett stort problem. Upphandlingsförfarandet är så fokuserat på kostnad, och inte reell kostnad utan den absolut lägsta kostnaden som man kan låtsas erbjuda tjänster eller produkter för. Exempelvis var det väl något konsultbolag som vann en upphandling genom att sätta ett pris för sina IT-konsulter på en krona i timmen, sen var det förstås i princip aldrig någon som blev uthyrd för det utan allt "krävde" senioritet och då kom man in på priser som inte stod specificerade i avtalet.

Jag minns också när min farsa upphandlade en tjänst till ett bolag, där leverantören som tidigare hade utfört tjänsten, "företag A", krävde mycket högre priser och vägrade rucka på detta, istället gick kontraktet till "företag B" som kunde lägga sig en bra bit lägre. De hade dock ingen som helst kapacitet att utföra tjänsten utan hyrde in "företag A" som fortsatte som förut. Antingen gick företag B med kraftig förlust eller så gick företag A med på mycket lägre priser mot företag B än de gjorde mot företaget som hade upphandlingen. Eller så kan det förstås ha varit något annat, som att företag B tog en risk och lovade något som de egentligen inte kunde hålla, och de därmed kunde köpa in tjänsten från företag A utan att de behövde lova detta.

Men det handlar inte om inkompetens, eller i alla fall inte bara om det, utan de har ju regler och lagar att följa och det är därför avtalen ser ut som de gör. Vi borde skapa en expertmyndighet som är med i alla liknande processer och bedömer rimligheten i kraven, och möjligheten för leverantören att faktiskt leverera till utsatt pris utan att snika runt avtalet på något sätt. Detta borde förstås sitta ihop med att man har någon form av standard, eller de har säkert en standard men en bättre, över vad som ska ingå, vilka krav som alltid är med när det gäller exempelvis hållbarhet eller så. Köper det offentliga in en bespoke-utvecklad mjukvara så borde ett öppet och dokumenterat API vara ett grundkrav, i alla fall om det är något offentligheten ska ha tillgång till. Jag kan ju också tycka att om det offentliga står för hela kostnaden av utvecklingen så borde de också äga produkten och förstås källkoden, men det är väl en förhandlingsfråga förstås.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Detta gäller inte bara det här projektet. Offentliga IT-system är katastrof. De är dåliga och svindyra. Så är det med detta och så är det där jag jobbar också. Witcher 3 hade en utvecklingskostnad på ungefär 100 miljoner kronor. Hade Google velat göra samma sak för sina egna pengar som Stockholm stad nu försökt göra med skattepengar så hade jag varit förvånad om det kostat mer än 5% av den nuvarande kostnaden.

Det finns ju offentliga IT-system som fungerar bra, även om projekten har varit mer eller mindre katastrofala. Försäkringskassans onlinetjänster är exempelvis väldigt bra tycker jag. Om jag vabbar så tar det minst tio gånger längre tid att fylla i det i mitt jobbs system än vad det tar i försäkringskassans exempelvis.

Citat:

Systemet med att offentligt upphandla IT-system är trasigt. Det är säkert jättebra när man ska köpa nya gräsklippare eller möbler till socialkontoret men det fungerar inte till det här. Detta är bara ett av otaliga exempel. Man måste reformera processen helt.

Ja reformera, men att det är någon form av upphandling är viktigt i mina ögon. Det som saknas är väl rätt kompetens, och förstås mandat att ändra på saker som inte håller, hos de som formulerar kraven på upphandlingen.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

För att vara petig finns inte landsting längre, det är Region (Stockholm).

Självklart, lever bara i en lite äldre värld där det fortfarande heter Stockholms län. Min fråga var främst ställd för att många skriver Stockholms län när de menar Stockholms stad och vice versa.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har inte läst alla andra inlägg med detta är ett praktexempel på vad som kallas funtionell dumhet
https://www.ihm.se/i-fokus/blogg/funktionell-dumhet-bidrar-ti...
Detta kommer blir ett magplask El Grande och kommer i framtiden att används som exempel på hur man inte skall göra.

Och...detta är bara början, vi kommer få ser mycket mer dumheter och idioti innan det havererar totalt.

Brukar själv se rätt positivt på att dumheter förekommer, det är så många lär sig.
Idiotin är när man även försakar tillfällena att ta lärdom från de tidigare dumheterna.

Så länge kommuner skall envisas med att uppfinna hjulet på varsitt håll, lär vi nog inte uppleva någon större förändring.
Likväl, när ett projekt som detta går i stöpet eller blir misslyckat kan säkert inte mycket återanvändas heller.
Nu har väl lösningen(?) hunnit bli tillräckligt dyr för att man skall kunna fortsätta motivera dumma beslut.

-Tror även vården i Sverige skulle ha nytta av något nationellt initiativ för att man skall kunna sammarbeta utan att journalsystemen sätter stopp för det från län till län.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Självklart, lever bara i en lite äldre värld där det fortfarande heter Stockholms län. Min fråga var främst ställd för att många skriver Stockholms län när de menar Stockholms stad och vice versa.

Och det är i princip samma organisation bakom namnet fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Från domen i sin helhet verkar det framgå att något som tar över 4-6 timmar räknas som för arbetsamt. Med förbehåll för att juridisk jargong inte nödvändigtvis är min absolut starkaste sida, men det står åtminstone såhär:

"Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet HFD 2015 ref. 25 ansett att en arbetsinsats på 4–6 timmar är av en sådan omfattning att den går utöver vad som kan anses utgöra en begränsad arbetsinsats som inte är förknippad med några nämnvärda kostnader."

Oavsett vad man tycker och inte tycker om Öppna Skolplattformens varande och icke varande har jag mycket svårt att hålla mig neutral till att det inte skulle finnas någon ordnad dokumentation, och att det inte anses nödvändigt att ordna det. Jag förstår att man avslår den bit som inte ligger inom den specifika myndigheten, fair enough, men jag finner det hela väldigt märkligt överlag.

Jag hade fått för mig att det är när man kan börja ställa krav på kompensation för nedlagd arbetstid, inte att man helt kan strunta i begäran av offentlig handling helt.

Skrivet av snajk:

Ja det är absolut ett stort problem. Upphandlingsförfarandet är så fokuserat på kostnad, och inte reell kostnad utan den absolut lägsta kostnaden som man kan låtsas erbjuda tjänster eller produkter för. Exempelvis var det väl något konsultbolag som vann en upphandling genom att sätta ett pris för sina IT-konsulter på en krona i timmen, sen var det förstås i princip aldrig någon som blev uthyrd för det utan allt "krävde" senioritet och då kom man in på priser som inte stod specificerade i avtalet.

Det finns absolut upphandlingsformer som är enbart fokuserade på pris, men det finns andra former. Just upphandlingarna av IT-kosnulter till 0 kronor, som du nämner, är ju ett typexempel på när någon spelar systemet på ett ej avsett sätt.

Annars är ett problem att många tror att LOU/EU-förordningarna är skrivna för att hålla nere priset, men det är inte det primära syftet. Det primära syftet är att undvika korruption i upphandlingarna (vilket på sikt kommer hålla ner kostnaderna), men det komplicerar saker en hel del när man ska försöka "göra en bra deal"...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det finns ju offentliga IT-system som fungerar bra, även om projekten har varit mer eller mindre katastrofala. Försäkringskassans onlinetjänster är exempelvis väldigt bra tycker jag. Om jag vabbar så tar det minst tio gånger längre tid att fylla i det i mitt jobbs system än vad det tar i försäkringskassans exempelvis.
Ja reformera, men att det är någon form av upphandling är viktigt i mina ögon. Det som saknas är väl rätt kompetens, och förstås mandat att ändra på saker som inte håller, hos de som formulerar kraven på upphandlingen.

Jag vill mena att det är ett systemfel och det är inte så att tjänstemän ska utbildas i hur man ska göra en bättre offentlig upphandling. Hela angreppssättet för att upphandla IT-system måste göras om. Att du kan ge exempel på fungerande IT-system som offentligt upphandlats är såklart inte något argument mot det jag skrev. Det vore helt bisarrt om vi efter detta miljardregn inte hade fått ett enda välfungerande system. Men det är inte temat för offentliga IT-system.