Skolplattformens API:er lämnas inte ut – finns ingen dokumentation

Permalänk
Melding Plague

Skolplattformens API:er lämnas inte ut – finns ingen dokumentation

Kammarrätten avslår Öppna Skolplattformens begäran om att få ut dokumentation eftersom att det är för arbetskrävande att sammanställa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Skrämmande att det inte finns dokumentation, bara för det interna arbetet underlättar det enormt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Modus operandi inom offentlig förvaltning

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Avstängd

WTF... Hur kan man inte ha det som ett krav i en upphandling att det finns dokumentation över API:er? Hur kan en offentlig organisation inte ha det som krav att produkter som byggs på deras uppdrag har öppna API:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skrämmande att det inte finns dokumentation, bara för det interna arbetet underlättar det enormt

Det finns säkert, dom vill bara inte ge ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

WTF... Hur kan man inte ha det som ett krav i en upphandling att det finns dokumentation över API:er? Hur kan en offentlig organisation inte ha det som krav att produkter som byggs på deras uppdrag har öppna API:er?

Om du läser hela artikeln så framgår det tydligt
"I ett dokument från 2013 gällande Stockholms Stads upphandling av Skolplattformen framgår det att leverantörer skulle tillhandahålla både skriftlig dokumentation och Software Developer Kit (SDK) innan systemet sattes i drift."

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av m4gnify:

Det finns säkert, dom vill bara inte ge ut den.

Känns lite väl riskfyllt att mörka det men man vet aldrig, tror mer på att dom har mindre dokumentation som är några år gammal och man pallar inte uppdatera den.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

WTF... Hur kan man inte ha det som ett krav i en upphandling att det finns dokumentation över API:er? Hur kan en offentlig organisation inte ha det som krav att produkter som byggs på deras uppdrag har öppna API:er?

Ett av mest ansvarslösa jobben idag är
att jobba med upphandlingen och leka med skattepengar. Mest ansvarsbefriade yrket idag.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Skrämmande att det inte finns dokumentation, bara för det interna arbetet underlättar det enormt

Skrivet av m4gnify:

Det finns säkert, dom vill bara inte ge ut den.

Det finns en väldigt intressant Twitter-tråd där en förälder går igenom och granskar Skolplattformen. Detta var alltså startskottet till ALLT som har skett gällande Skolplattformen, med dess säkerhetsläckor och sanktioner från IMY. https://mobile.twitter.com/mansj/status/1164077910430556160

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat mot Stockholms län, det var krav på en viss mängd dokumentation, vad det var var inte så noga. En kollega kom på att vi kunde skriva ut olika revisioner av källkoden och ha det som bilagor i dokumentation. Även personen som skulle ganska var mycket nöjd, blev inte så mkt arbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Om du läser hela artikeln så framgår det tydligt
"I ett dokument från 2013 gällande Stockholms Stads upphandling av Skolplattformen framgår det att leverantörer skulle tillhandahålla både skriftlig dokumentation och Software Developer Kit (SDK) innan systemet sattes i drift."

Men då så. Detta är förstås offentliga handlingar så då är det väl bara att begära ut dem, eller nej det var ju det som inte gick nej.

Skrivet av Ryssfemma:

Ett av mest ansvarslösa jobben idag är
att jobba med upphandlingen och leka med skattepengar. Mest ansvarsbefriade yrket idag.

Det låter som du aldrig har varit i närheten av en upphandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Jag har arbetat mot Stockholms län, det var krav på en viss mängd dokumentation, vad det var var inte så noga. En kollega kom på att vi kunde skriva ut olika revisioner av källkoden och ha det som bilagor i dokumentation. Även personen som skulle ganska var mycket nöjd, blev inte så mkt arbete.

Så du och din kollega är en av dessa ansvarslösa personer som artikeln handlar om? Tack.

Permalänk
Medlem

Oj ja, 30-40 timmar!! Det måste bli en stor kostnad i sammanhanget!!! Sist jag kollade låg budgeten på 700 miljoner kronor.

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Jag har arbetat mot Stockholms län, det var krav på en viss mängd dokumentation, vad det var var inte så noga. En kollega kom på att vi kunde skriva ut olika revisioner av källkoden och ha det som bilagor i dokumentation. Även personen som skulle ganska var mycket nöjd, blev inte så mkt arbete.

Skrivet av Don_Tomaso:

Så du och din kollega är en av dessa ansvarslösa personer som artikeln handlar om? Tack.

Vill bara ha det förtydligat, är det Stockholms län eller Stockholms stad du har jobbat mot? Det är Stockholms stad (kommunen) som har köpt Skolplattformen, inte landstinget.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vill bara ha det förtydligat, är det Stockholms län eller Stockholms stad du har jobbat mot? Det är Stockholms stad (kommunen) som har köpt Skolplattformen, inte landstinget.

För att vara petig finns inte landsting längre, det är Region (Stockholm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Modus operandi inom offentlig förvaltning

Kanske någon som vill tjäna pengar genom extern support....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skrämmande att det inte finns dokumentation, bara för det interna arbetet underlättar det enormt

skrämmande? då vill du inte veta hur 99% av alla IT system fungerar, statliga som privata..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Swager är ypperligt sätt att dokumentera api:er samtidigt som man kan testa dom direkt. Detta borde vara ett krav vid upphandlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

skrämmande? då vill du inte veta hur 99% av alla IT system fungerar, statliga som privata..

Jag dokumenterade en funktion åt en region för ett tag sedan, de blev lite överraskade när dokumentet var relativt utförligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

För att vara petig finns inte landsting längre, det är Region (Stockholm).

Säkert preskriberat då

Permalänk
Medlem

Hjälper ju inte att konsultbolag ofta inte uppfyller kraven som är ställda, tar mer tid på sig än uttalat, men att det blir för kostsamt med stämningar mm, så det blir halvmesyr på halvmesyr för varje konsult man tar in...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men då så. Detta är förstås offentliga handlingar så då är det väl bara att begära ut dem, eller nej det var ju det som inte gick nej.
Det låter som du aldrig har varit i närheten av en upphandling.

Yrkespolitiker som blev kränkt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Skrämmande att det inte finns dokumentation, bara för det interna arbetet underlättar det enormt

Skrivet av snajk:

WTF... Hur kan man inte ha det som ett krav i en upphandling att det finns dokumentation över API:er? Hur kan en offentlig organisation inte ha det som krav att produkter som byggs på deras uppdrag har öppna API:er?

Ja verkligen. Så borde kravställningen inte kunna se ut egentligen.

Men!
Hur kan man ens få den egna verksamheten att fungera bra utan att ha sina egna APIer samlade med en sådan här lösning som de byggt?
Hur felsöker man på ett vettigt sätt? Bygger ut funktioner för både app och web mot backend utan att ha ett samlat grepp på vad som går att göra?
Ja teoretiskt sett är det kanske möjligt - men såhär fungerar det väl inte i praktiken någonstans?

Jag tycker det låter väldigt märkligt. Så pass märkligt att jag har svårt att tro på det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir arg när jag läser detta?
Hur fan kan man hävda att ett "modulärt" system som kostat en miljard inte har en samanställd dokumentation?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ryssfemma:

Ett av mest ansvarslösa jobben idag är
att jobba med upphandlingen och leka med skattepengar. Mest ansvarsbefriade yrket idag.

Lite som att vara politiker jo men jag håller med dig, finns inget ansvarstagande någonstans så varför lägga tid på det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Klart det finns dokumentation, frågan är om nissarna orkar gå igenom den för en granskning och sammanställning för utlämning.

Eller pjae... Skulle inte förvåna mig heller om koden är så taskigt skriven att man inte vill lämna ut det av den anledningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Är det bara jag som blir arg när jag läser detta?
Hur fan kan man hävda att ett "modulärt" system som kostat en miljard inte har en samanställd dokumentation?

Dom behövde uppenbarligen avvara dessa 30-40h på något viktigare...vad det skulle vara kan man bara sia om.

Kanske dags att återinföra en modell av tjänstemannaansvar?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Söderbäck:

Ja verkligen. Så borde kravställningen inte kunna se ut egentligen.

Men!
Hur kan man ens få den egna verksamheten att fungera bra utan att ha sina egna APIer samlade med en sådan här lösning som de byggt?
Hur felsöker man på ett vettigt sätt? Bygger ut funktioner för både app och web mot backend utan att ha ett samlat grepp på vad som går att göra?
Ja teoretiskt sett är det kanske möjligt - men såhär fungerar det väl inte i praktiken någonstans?

Jag tycker det låter väldigt märkligt. Så pass märkligt att jag har svårt att tro på det.

Det är väldigt vanligt det fungerar på det här sättet, men i större projektet som det här känns det mera ovanligt och oansvarigt.

Om tanken från starten i projektet inte var att koden ska användas av någon extern aktör så kan jag se att man låter dokumentationen glida (dom har säkert dokumentation men orkar inte sammanställa den) och att folk som har varit med längre får axla det ansvaret att lära ut nya anställda, till exempel.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Oj ja, 30-40 timmar!! Det måste bli en stor kostnad i sammanhanget!!! Sist jag kollade låg budgeten på 700 miljoner kronor.

Håller med. En arbetsvecka för en person är ju inte dyrt i sammanhanget, även om man kostar 5k i timmen.

Absurt..

Permalänk
Medlem

Har inte läst domen men KR prövar endast om den/de potentiella handlingarna kan utgöra en allmän handling i enlighet med TFs bestämmelser.

Det skrämmande är hur Stockholms stad inte kan lyfta blicken... Som vanligt finns det ett antal chefer som inte kan erkänna fel och vidareutveckla verksamheten.