Hur spelar ni FPS-spel på konsol?

Permalänk
Medlem

Hur spelar ni FPS-spel på konsol?

Hej,

Jag är inte så erfaren när det gäller FPS-spel - spelade mest FIFA och FM i mina dagar - men är nyfiken på hur många som använder mus/tangentbord på deras konsoler när de spelar FPS-spel och även hur ni som spelar med handkontroll gör för att jämna ut svårigheten?

Jag tycker att det är mycket svårare att sikta och manövrera med spakarna än med en mus och därför har jag ingen möjlighet alls när jag spelar live.

Finns det "rum" som man kan hålla sig till i de stora spelen för att endast spela mot personer som använder handkontroll? Kan man utnyttja någon aim-assist?

Permalänk
Medlem

Har man inte spelat fps med mus och tagentbord på pc på kanske typ 15 år, utan bara kontroll så

MEN jag hatar fps som tvunget ska använda L2 och R2 till sikte och skuta 🤬 Jag vill ha L1 och R1 för de är mycket snabbare att använda och veta när knappen är intryckt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Va väldigt länge sedan, men tror det va typ "aimbot" på typ GTA 3, 4? När man spelade dem via konsoll? Fps spel på konsoll måste ja nog ha aimbot på, för att sitta och "sikta" in sig via en L2 och joysticken hinner man ju inte.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har man inte spelat fps med mus och tagentbord på pc på kanske typ 15 år, utan bara kontroll så

MEN jag hatar fps som tvunget ska använda L2 och R2 till sikte och skuta 🤬 Jag vill ha L1 och R1 för de är mycket snabbare att använda och veta när knappen är intryckt.

Kanske lite OT, men gillar att man kan korta ner avståndet för trigger knapparna på Xbox Elite kontrollen. Används flitigt i fps. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Kanske lite OT, men gillar att man kan korta ner avståndet för trigger knapparna på Xbox Elite kontrollen. Används flitigt i fps. 🙂

Låter bra Tyvärr fins inte den funktionen på DS4 kontrollen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har man inte spelat fps med mus och tagentbord på pc på kanske typ 15 år, utan bara kontroll så

MEN jag hatar fps som tvunget ska använda L2 och R2 till sikte och skuta 🤬 Jag vill ha L1 och R1 för de är mycket snabbare att använda och veta när knappen är intryckt.

Eftersom nästan alla spel envisas med detta och vissa inte tillåter att man mappar om så slutade det med att jag mappade om det i ps4 systemet istället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt svårt att sikta med handkontroll om det är ett zombie spel får jag nästan mer kills om jag springer runt med motorsåg. Det är väl en vanesak gissar jag på?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Från att i princip ha spelat FPS spel på PC från väldigt ung ålder så har man under senare år enbart kört PS med spelkontrollen. Dock har jag aldrig landat i att kopplat in mus/tgb i konsolen. Klarat mig ganska bra med spelkontrollen på PS4/PS5. Skulle dock skänka bort all spelande på konsol vad gäller FPS spel mot att dom jag numera lirar med kliver över till FPS spelande på PC igen. Det är bara en helt annan känsla.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det gör jag inte. Finns spel där en kontroll gör sig bättre som plattformstitlar och bilspel om man inte har ratt vilket är vad jag konsol till, FPS spelar jag inte utan mus och tangentbord.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

För mig handlar spelandet om att ha kul och då spelar det inte någon roll om man liksom är på topp eller utnyttjar allt till max hela tiden. Hellre tillbakalutad i soffan än framåtlutad över skrivbordet liksom. Sen är det förstås absolut lättare att sikta med en mus men konsolspel har ju i allmänhet lite hjälp med siktandet och då funkar det bra i mina ögon. Gör det inte det så får man väl ställa ner svårighetsgraden lite helt enkelt.

Att spela online mot andra är en annan sak, mer tävlingsinriktat, och då vill man ju vara bäst. Man kör inte gång i en springtävling liksom.