Kvalité på Disney+ börjar bli dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Disney+ har producerat lite nytt i år som har väldigt låg bithastiget som är mycket stämmer än materialet från förra året bara en tids fråga till dom skärner på alt material.

Jag frågar igen, har du data för att backa upp detta?

Raya mot Soul? Winter soldier mot Wanda? Mandalorian s01 mot s02? Eller vad jämför du för material? Prova gärna att logga trafiken för exemplen ovan så får vi det på svart å vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Så du menar att du har en gammal CRT skärm altså bildtörs tv. Dagens högupplösta skärmar är lite bättre än så.

Nej jag har en 65” samsung 4K från 2018 och perfekt syn. Men du får gärna klanka ner på alla som inte har samma åsikt som du.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag tänker att mitt första inlägg i tråden är av relevans här.

Alltså om de på landsbygd vill ha bättre uppkoppling så är det ju inte något de kan kräva av disney. Disney levererar ju inte bredband.
Vill man på landsbygden ha snabbare uppkoppling så är det ju en fråga man driver mot bredbandsleverantör.
Den frågan är inte disney intresserad av - ellerhur?

Är det kanske att du inte har tagit i beaktning att en streamingtjänst kan ha olika streamingkvalitéer för samma video kanske? För det fungerar ju.
Eller hur får du ihop logiken att disney alls skulle vara intresserade av frågan om landsbygdsuppkoppling?

Det är Disney som erbjuder 4k till alla för att dom som bor på landsbyggden världen över tycker att dom vill ha 4k och då tycker Disney att låg bithastigeten är bra vilket inte funkar i värkligheteten och många tror att man kan strömma 4k med låg internet uppkoplig så ladsbyden är det som förstör för stora massan. Och många blir häpna när dom får se riktig kvalité.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Det är Disney som erbjuder 4k till alla för att dom som bor på landsbyggden världen över tycker att dom vill ha 4k och då tycker Disney att låg bithastigeten är bra

Hur vet du att det är så Disney resonerar?
Jag tycker det låter som ogrundade påståenden.
Det här vill ja ha ordentligt underlag för om jag ska tro på det.

Edit:
Det går fint att lansera en tjänst som erbjuder bra kvalité för de med bra uppkoppling - och som samtidigt erbjuder sämre kvalité fr de med dålig uppkoppling. Det är inte något antingen-eller scenario här. Disney har inget som helst intresse i frågan om deras kunder bor i glesbygd eller tätbebygt område. Det är skit samma för disney.
Hur snabb uppkopplingen är på landsbygden är i grunden en fråga för internetleverantörer - inte för disney.
Disney kan leverera till både och - det är tekniskgt högst görbart.

Rimligen är det snarare så att hög bitrate kostar mer på serversidan för disney. De väljer väl rimligen en nivå där de tror en stor del av kunderna håller sig nöjda. Och det kan säkert vara så att tecknat och liknande har en tittarskara som kräver lite mindre än en streamingkanal för vuxenfilm generellt. Rätt eller fel kan man tycka vad man vill om.
Men jag tror alltså snarare att det handlar om en kundbasfördelning baserat på innehållstyp i tjänsten än att det på något sätt skulle vara en landsbygdsfråga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nucky:

Som en tidigare användare förslog så verkar Pied Pieper lösning vara det TS är ute efter.

Rekommenderar TS att läsa på här hur streaming fungerar från dessa typer av tjänster.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.562487/sa-strommar-net...

Bandbredd är inte gratis.

Artikeln är från 2014 det har hänt mycket sen dess och NETFIX har tappat sinna kvalitéts kunder sen dess och företag måste börja lyssna på kvalitéts kunder också. Och sen vill idag alla ha tillgång till 4k och med dom tekniska lösningar som finns på står företag att låg bithadtighet funkar bra men inte i verkligheten. Sen är bandbredd i princip gratis Holiwod gör årligen 2miljader i aktse utdelning efter vinst så bandbredd är ingen stor pengar fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror inte du riktigt förstod vad som menades.
"Kvalitet" kan vara både objektivt (pixlar, bitrate, HDR..) samt subjektivt (är det en bra film?).

Och ja, jag ser hellre Mandalorian i 720p än Sharknado i 4K.

Ja men samtidigt ser jag hellre Mandalorian i 4k än 720p. Att bra film är bättre än dålig visst men det hör inte direkt till bitrate diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Det är Disney som erbjuder 4k till alla för att dom som bor på landsbyggden världen över tycker att dom vill ha 4k och då tycker Disney att låg bithastigeten är bra vilket inte funkar i värkligheteten och många tror att man kan strömma 4k med låg internet uppkoplig så ladsbyden är det som förstör för stora massan. Och många blir häpna när dom får se riktig kvalité.

Jag fattar inte vad det är du försöker säga med detta, vad har landsbygden med detta att göra? Kvalitetsnivåerna är adaptiva, har du dålig uppkoppling så anpassar sig videon du strömmar efter det. Att dom har dålig uppkoppling påverkar inte vilken bandbredd högsta nivån kräver.

Man lägger datamängden på lägsta möjliga nivå för att spara pengar för bandbredd och lagring är en stor driftkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Det är Disney som erbjuder 4k till alla för att dom som bor på landsbyggden världen över tycker att dom vill ha 4k och då tycker Disney att låg bithastigeten är bra vilket inte funkar i värkligheteten och många tror att man kan strömma 4k med låg internet uppkoplig så ladsbyden är det som förstör för stora massan. Och många blir häpna när dom får se riktig kvalité.

Nä, så är det ju inte riktigt.

"4K" levereras troligen i flera steg, t.ex. 25 Mbps, 20 Mbps, 15 Mbps, ner till kanske 8 Mbps, samtliga i 2160p, och det kan vara så att de valt att ta bort de övre stegen. Netflix har både gjord blindtester och datagrundade analyser av innehållet (finns blogginlägg på deras sida) som visar att de flesta användare inte ser någon skillnad mellan de övre stegen. De sparar därmed en massa pengar på att inte behöva lagra innehållet i "onödigt" hög bitrate, och inte heller "slösa" pengar på bandbredd som kan istället användas för att nå fler kunder innan det behöver byggas ut.

Visst, jag är en av dem som ser skillnaden mellan t.ex. Netflix och en bra Blu-Ray, eller t.o.m. Disney+, men min sambo är ett perfekt exempel på de flesta av deras kunder -- hon ser ingen som helst skillnad!

Dessutom gällande de lagringstjänsterna du nämnde tidigare; du bör ha i åtanke att ingen av dem är förberedda att kunna leverera den lagringsmängden till alla betalande kunder idag. De utökar kapaciteten allteftersom, och kommer den dagen när alltför många vill faktiskt använda allt utrymme de betalar för, så kommer priserna gå upp eller tjänsten slopas helt. Oftast använder folk endast en bråkdel, och samma sak gäller våra uppkopplingar.

Du kanske har 1 Gbps in till ditt hem, men jag kan garantera dig att om alla i ditt område försöker maxa sina anslutningar tillsammans, så kommer ni kanske få ut 10-20 % per hushåll som max, och då snackar vi endast om flaskhalsen in till ert område. Ju högre upp i nätet vi kommer, alltså närmare operatörens stamnät, desto mer överbokning ser vi. Det är inte helt ovanligt att i stamnätets nyckelpunkter (t.ex. core-routrar) finns det kanske allt som allt 500 Gbps transit, medan operatören kanske har flera hundratusentals kunder med minst 100 Mbps uppkopplingar. Således om alla skulle plötsligt försöka ta in trafik som behöver gå över transit, så ser vi kapacitetsbrist på närmare 85-90%, och det är väldigt generöst räknat, troligen hamnar vi någonstans närmare 95-99% i verkligheten.

När globala innehållsleverantör som Netflix, Disney, eller Apple ska räkna på allt ovan, så kan de inte räkna med den relativt låga trafikkostnaden för Sverige som om det gäller alla delar i världen. De anpassar därför sitt innehåll efter majoriteten av kunder. De anpassar innehållet utifrån upplevd kvalitet, och snitthastigheter mot de flesta kunder, samt kostnader för innehållet, och mycket mer. Ju mer data de får in som styrker att de tjänar pengar samtidigt som de flesta kunder fortsätter vara nöjda, desto mer kommer de dra ner på saker som bitrate.

Skrivet av guraktersnura:

Sen är bandbredd i princip gratis Holiwod gör årligen 2miljader i atxse utdelning efter vinst så bandbredd är ingen stor pengar fråga!

Så funkar inte det riktigt med ett offentligt, vinstdrivande aktiebolag som måste svara till sina aktieägare, men OK!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Teoretiskt sett går det förstås att göra en tjänst som har riktigt bra kvalitet men det skulle förmodligen kosta såpass mycket mera att den bara är intressant för ett fåtal kunder.

Det stora massan (jag med flera inräknade) nöjer sig ganska bra med den kvalitet Disney+, Netflix och andra streamingtjänster tillhandahåller. Det är också där man måste göra en avvägning mellan pris och kvalitet. Märkbart bättre kvalitet kanske skulle dra upp priset med 50%. Superkvalitet, kanske 500%?

Skulle dock uppskatta om Disney+ kunde släppa en vettig app för Windows som gör att man kan få ut lite bättre bildkvalitet än 720p vilket man verkar vara låst till idag om man kör via webbläsaren och inte har en helt ny TV. Kompabilitetsstrul pga kopieringsskydd är inte något som jag är jätteimponerad av.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Nä, så är det ju inte riktigt.

"4K" levereras troligen i flera steg, t.ex. 25 Mbps, 20 Mbps, 15 Mbps, ner till kanske 8 Mbps, samtliga i 2160p, och det kan vara så att de valt att ta bort de övre stegen. Netflix har både gjord blindtester och datagrundade analyser av innehållet (finns blogginlägg på deras sida) som visar att de flesta användare inte ser någon skillnad mellan de övre stegen. De sparar därmed en massa pengar på att inte behöva lagra innehållet i "onödigt" hög bitrate, och inte heller "slösa" pengar på bandbredd som kan istället användas för att nå fler kunder innan det behöver byggas ut.

Visst, jag är en av dem som ser skillnaden mellan t.ex. Netflix och en bra Blu-Ray, eller t.o.m. Disney+, men min sambo är ett perfekt exempel på de flesta av deras kunder -- hon ser ingen som helst skillnad!

Dessutom gällande de lagringstjänsterna du nämnde tidigare; du bör ha i åtanke att ingen av dem är förberedda att kunna leverera den lagringsmängden till alla betalande kunder idag. De utökar kapaciteten allteftersom, och kommer den dagen när alltför många vill faktiskt använda allt utrymme de betalar för, så kommer priserna gå upp eller tjänsten slopas helt. Oftast använder folk endast en bråkdel, och samma sak gäller våra uppkopplingar.

Du kanske har 1 Gbps in till ditt hem, men jag kan garantera dig att om alla i ditt område försöker maxa sina anslutningar tillsammans, så kommer ni kanske få ut 10-20 % per hushåll som max, och då snackar vi endast om flaskhalsen in till ert område. Ju högre upp i nätet vi kommer, alltså närmare operatörens stamnät, desto mer överbokning ser vi. Det är inte helt ovanligt att i stamnätets nyckelpunkter (t.ex. core-routrar) finns det kanske allt som allt 500 Gbps transit, medan operatören kanske har flera hundratusentals kunder med minst 100 Mbps uppkopplingar. Således om alla skulle plötsligt försöka ta in trafik som behöver gå över transit, så ser vi kapacitetsbrist på närmare 85-90%, och det är väldigt generöst räknat, troligen hamnar vi någonstans närmare 95-99% i verkligheten.

När globala innehållsleverantör som Netflix, Disney, eller Apple ska räkna på allt ovan, så kan de inte räkna med den relativt låga trafikkostnaden för Sverige som om det gäller alla delar i världen. De anpassar därför sitt innehåll efter majoriteten av kunder. De anpassar innehållet utifrån upplevd kvalitet, och snitthastigheter mot de flesta kunder, samt kostnader för innehållet, och mycket mer. Ju mer data de får in som styrker att de tjänar pengar samtidigt som de flesta kunder fortsätter vara nöjda, desto mer kommer de dra ner på saker som bitrate.

Vad pratar du om. Data lagras på servrar hallar välden över. Och opratörer har mycket bandbredd idag kan man själv beställa 1Gb/s och om du inte ser någon skillnad på kvalitén så föreslår jag att köp ni tv eller bildskärm du kanske har en gammal skärm som har lite trög panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Vad pratar du om. Data lagras på servrar hallar välden över. Och opratörer har mycket bandbredd idag kan man själv beställa 1Gb/s och om du inte ser någon skillnad på kvalitén så föreslår jag att köp ni tv eller bildskärm du kanske har en gammal skärm som har lite trög panel

Tippar på att jag vet nog både det ena och det andra om detta med tanke på att det är mitt jobb sedan länge tillbaka, och vi arbetar med bl.a. Netflix för att leverera innehållet till kunder i Sverige.

Läs om mitt inlägg är min rekommendation.

Vi har en LG OLED C9 på 65 tum för vardagsrummet, och en LG OLED 48CX för sovrummet. Jag märker tydligt skillnad, medan sambon och majoriteten av kunderna gör inte det, och det påvisar även innehållsleverantörernas egna undersökningar.

Permalänk
Medlem

Ovanligt låg nivå på denna tråd, men som andra sagt så är bandbredd inte gratis.
Kan man skära i den utan att det ser allt för djävligt ut så är det klart att de gör det.
Det skulle nog de flesta företag göra som tillhandahåller liknande tjänster!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

upplösning är inte allt, Floatplanes 1080p är lika bra eller bättre än youtubes 4k. its all about them bitrates

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Är det kvalité som är viktigast så får du köra från skiva

Permalänk
Avstängd

På era dåliga motargument så är ni långt ifrån HiFi för video kvalité.som jag har skrivit så är problemet att alla ska kan kunna få 4k och då löser man det med låg bithadtighet vilket inte funkar i verkligheten oavsett internet hastighet och vad man bor. Väx upp och kom med riktiga lösningar.Man vill ha Hifi kvalité för video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Är det kvalité som är viktigast så får du köra från skiva

Problemet är att ingenting nytt görs på skivor längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

På era dåliga motargument så är ni långt ifrån HiFi för video kvalité.som jag har skrivit så är problemet att alla ska kan kunna få 4k och då löser man det med låg bithadtighet vilket inte funkar i verkligheten oavsett internet hastighet och vad man bor. Väx upp och kom med riktiga lösningar.Man vill ha Hifi kvalité för video.

Språkbruket i den här tråden gör att man får huvudvärk. Det går ju knappt att förstå vad du skriver? Sedan verkar dina argument hyfsat tunna men jag kan som sagt inte vara säker på att jag tolkar dina inlägg korrekt. Lycka till med att få svar på din fråga, alternativt ditt påstående bekräftat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst*

Diskussionvärde = false, hänglås = true.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär