Du kan ju börja med att informera om att du framöver har en minimumtaxa som alltid kommer faktureras om de kontaktar dig utan för ordinarie arbetstid. Känns ju rimligt om det nu kan dimpa ner uppdrag på julafton. Vet att vissa konsulter drar minimum 4 h om det kommer ett samtal utanför ordinarie arbetstid. 2 h om det är vanlig kontorstid, dvs, ringer företaget dig och säger att det är akut att lösa något, det tar 15 min så fakturerar du 2 h.
Om du nu även har ansvar för deras drift så bör du debitera för detta om de nu vill fortsätta att du förvaltar tjänster eller dyl. Tror dock det är svårt att kunna avtala sig till detta om det inte ingick i kontrakt när du gjorde jobbet.
Sedan exakt hur du löser detta är upp till dig, men värdera din tid mot vad du tjänar på jobben och om du inte kan få dem gå med på ett fast arvode per år så kan du alltid ändra hur du hanterar fakturering för dessa kunder till minimitid och eventuellt ett påslag om det är "bråttom".