Årsavgift som egenföretagare

Permalänk
Inaktiv

Årsavgift som egenföretagare

Hej.

Jag är egenföretagare och fakturerar några av mina kunder per timme som konsult/specialist. Jag har ett par kunder där det rör sig om väldigt få antal timmar per år och det är ofta dessutom väldigt bråttom när de tar kontakt med mig.

Finns det någon möjlighet att ta någon typ av årlig avgift utöver timarvode för att jag är tillgänglig när som helst och dessutom bär ett visst ansvar för företagen i fråga.

Vad hade jag kallat denna avgift på ett professionellt sätt i så fall? Att höja timarvode för vissa kunder känns inte intressant i dagsläget.

Min plan var att diskutera saken med företagen i fråga och ifall de inte är intresserade så kommer jag tacka nej till framtida jobb. Vill dock gärna höra vad ni tycker om saken först.

Mvh.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Du kan ju börja med att informera om att du framöver har en minimumtaxa som alltid kommer faktureras om de kontaktar dig utan för ordinarie arbetstid. Känns ju rimligt om det nu kan dimpa ner uppdrag på julafton. Vet att vissa konsulter drar minimum 4 h om det kommer ett samtal utanför ordinarie arbetstid. 2 h om det är vanlig kontorstid, dvs, ringer företaget dig och säger att det är akut att lösa något, det tar 15 min så fakturerar du 2 h.

Om du nu även har ansvar för deras drift så bör du debitera för detta om de nu vill fortsätta att du förvaltar tjänster eller dyl. Tror dock det är svårt att kunna avtala sig till detta om det inte ingick i kontrakt när du gjorde jobbet.

Sedan exakt hur du löser detta är upp till dig, men värdera din tid mot vad du tjänar på jobben och om du inte kan få dem gå med på ett fast arvode per år så kan du alltid ändra hur du hanterar fakturering för dessa kunder till minimitid och eventuellt ett påslag om det är "bråttom".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan ju börja med att informera om att du framöver har en minimumtaxa som alltid kommer faktureras om de kontaktar dig utan för ordinarie arbetstid. Känns ju rimligt om det nu kan dimpa ner uppdrag på julafton. Vet att vissa konsulter drar minimum 4 h om det kommer ett samtal utanför ordinarie arbetstid. 2 h om det är vanlig kontorstid, dvs, ringer företaget dig och säger att det är akut att lösa något, det tar 15 min så fakturerar du 2 h.

Om du nu även har ansvar för deras drift så bör du debitera för detta om de nu vill fortsätta att du förvaltar tjänster eller dyl. Tror dock det är svårt att kunna avtala sig till detta om det inte ingick i kontrakt när du gjorde jobbet.

Sedan exakt hur du löser detta är upp till dig, men värdera din tid mot vad du tjänar på jobben och om du inte kan få dem gå med på ett fast arvode per år så kan du alltid ändra hur du hanterar fakturering för dessa kunder till minimitid och eventuellt ett påslag om det är "bråttom".

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat ta betalt per leverans, säga att den tjänsten du utför kostar nu X kr per leverans och vill de inte ha det får de hitta någon annan. Jag skulle säga att det oftast är fördelaktigt när vi pratar kortare uppdrag, att du effektiviserar ditt arbete betyder ju inte att kunderna ska betala mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hej.

Jag är egenföretagare och fakturerar några av mina kunder per timme som konsult/specialist. Jag har ett par kunder där det rör sig om väldigt få antal timmar per år och det är ofta dessutom väldigt bråttom när de tar kontakt med mig.

Finns det någon möjlighet att ta någon typ av årlig avgift utöver timarvode för att jag är tillgänglig när som helst och dessutom bär ett visst ansvar för företagen i fråga.

Vad hade jag kallat denna avgift på ett professionellt sätt i så fall? Att höja timarvode för vissa kunder känns inte intressant i dagsläget.

Min plan var att diskutera saken med företagen i fråga och ifall de inte är intresserade så kommer jag tacka nej till framtida jobb. Vill dock gärna höra vad ni tycker om saken först.

Mvh.

Jag antar att det beror på vad det specifikt är som du levererar i din konsultroll, men detta brukar väl kallas supportavgift, och regleras av ett service level agreement - d.v.s. så länge det de vill ha ryms i vad ni har avtalat på förhand betalar de bara en fast årsavgift, och vill de ha något mer utöver detta tar du också ut en timkostnad.

Permalänk
Medlem

Årlig jouravgift?

Det har vi på några uppdrag där vi är tillgängliga 24/7 vid eventuellt avbrott.
Utöver det så fakturerar vi ett minimum av 3 timmar och mer om det längre tid att lösa + ev omkostnader.

Ska man vara beredd att alltid rycka in oavsett tidpunkt så är det rimligt att man har en fast ersättning för den beredskapen. Enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Årlig jouravgift?

Det har vi på några uppdrag där vi är tillgängliga 24/7 vid eventuellt avbrott.
Utöver det så fakturerar vi ett minimum av 3 timmar och mer om det längre tid att lösa + ev omkostnader.

Ska man vara beredd att alltid rycka in oavsett tidpunkt så är det rimligt att man har en fast ersättning för den beredskapen. Enligt mig.

Skulle gå för något likt detta upplägg. Känns annars väldigt orimligt att behöva stå givakt så fort dom ringer.

Det ska kännas bra för både dig och motparten. En ömsesidig relation där bägge faktiskt har någon nytta av varandra på ett hälsosamt sätt.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv

Jouravgift kallas det för och priset kan variera kraftigt.

Permalänk
Medlem

Det där är verkligen ingen lätt fråga att svara på. Och det beror ju väldigt mycket vad du har för relation med kunden men även hur mognaden runt IT är.

Jag har haft några kunder historiskt där man helt enkelt inte vill betala för IT och man tror att det räcker med dom timmarna man akut ringer in en konsult.
Jag tänker att prata med kunden om inbokad tid då ni går igenom underhåll osv, ofta så kan man ju motverka brandkårsutryckningarna med proaktivt arbete.

En annan del är ju att försöka styra så att kontorstid är (då du förhoppningsvis kan ta jobb) är billigare än utanför den tiden.
Har du inbokat tid så kan du ju utöver ej inbokad tid ta en inställelseavgift.

Mycket handlar ju om relationen, ofta så förstår kunden om man förklarar men ibland så är IT-mognaden låg och känner du att dom kanske inte riktigt förstår eller respekterar din tid så bör du kanske hjälpa dom hitta en ny partner.
Det är ofta så kunder inser att dom kanske haft det rätt förmånligt med en lojal konsult.

Permalänk
Medlem

Jour eller beredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag är egenföretagare och fakturerar några av mina kunder per timme som konsult/specialist. Jag har ett par kunder där det rör sig om väldigt få antal timmar per år och det är ofta dessutom väldigt bråttom när de tar kontakt med mig.

Finns det någon möjlighet att ta någon typ av årlig avgift utöver timarvode för att jag är tillgänglig när som helst och dessutom bär ett visst ansvar för företagen i fråga.

Vad hade jag kallat denna avgift på ett professionellt sätt i så fall? Att höja timarvode för vissa kunder känns inte intressant i dagsläget.

B2B kan man sälja vad som helst förstås. Du vet att de har ett behov och detta behov har ett värde för dom. Självklart ska du ta betalt för detta. Du kan t.ex. avtala om att du finns tillgänglig att ”ringa in” med X tidsenhet responstid och att detta har en kostnad. Vill de inte ha detta så är det ”best effort”, du får tydlig-göra att du kanske arbetar i annat projekt och kan återkomma 14 dagar senare i så fall t.ex.

Sen hur du utformar betalningsmodellen är ren förhandlingsfråga. Du kan ta mycket för ”tillgängligheten” och lite för varje gång det inträffar eller lite för ”tillgängligheten” men att varje utryckning blir kostsam. Men det där känner du nog själv vilken nivå som passar dig och dina kunder.

Skulle kallat erbjudandet beredskapsavtal, det kan du kombinera med timbank, d.v.s. att de för-betalar för säg t.ex. 20h per år, så räknas timmarna av därifrån när du behövs. Timmar därutöver kostar X kronor.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Tusen tack för alla svar!