Testpilot: Be Quiet Silent Loop 2 – kompakt och kompetent

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Be Quiet Silent Loop 2 – kompakt och kompetent

Testpiloten Björn Endre ger sig i kast med Be Quiet Silent Loop 2, en 120 mm AIO-kylare med utmärkt prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste medge att det var imponerande prestanda i den där lilla 120mm radiatorn. Nästan så att jag måste ta mig en funderare över min custom loop.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Konstigt att 120mm radiator presterar bättre än 360mm radiator.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ med möjlighet till påfyllning så det inte blir "e-waste" av den anledningen i alla fall

Hade varit fint med fläkthastighet i faktiska RPM, inte bara PWM%. Någon kommentar om ljudnivå på pumpen saknar jag också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragande:

Bra initiativ med möjlighet till påfyllning så det inte blir "e-waste" av den anledningen i alla fall

Hade varit fint med fläkthastighet i faktiska RPM, inte bara PWM%. Någon kommentar om ljudnivå på pumpen saknar jag också.

Ska jag vara ärlig hörde jag inte pumpen alls trots den gick för fullt hela tiden.
Sorry ang fläkthastigheterna - missade att jag inte skrivit ut. Den är 2000 rpm vid 100%

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YOKYO:

Konstigt att 120mm radiator presterar bättre än 360mm radiator.

Hade jag haft möjlighet hade jag velat jämföra med NZXT Kraken X73 som jag testat tidigare men den testades på en annan processor. Fractal Design Celcius S36 suger väl inte men den kan säkert optimeras lite till. inser jag var lite otydlig vid vilken inställning den kördes - det var "Standard" i AiSuite vilket innebär den ökar fläkthastighet utifrån temperatur. Den är dock högljudd när den körs tycker jag.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Hade jag haft möjlighet hade jag velat jämföra med NZXT Kraken X73 som jag testat tidigare men den testades på en annan processor. Fractal Design Celcius S36 suger väl inte men den kan säkert optimeras lite till. inser jag var lite otydlig vid vilken inställning den kördes - det var "Standard" i AiSuite vilket innebär den ökar fläkthastighet utifrån temperatur. Den är dock högljudd när den körs tycker jag.

Ändå verkar det som 120mm radiator är bättre med 10° i snitt i jämförelse med 360. Som verkar vara helt osannolikt med enkla tanke på volym skillnad i vätskemängden. Om man bortser från fläktar och pump

Permalänk
Medlem

Sitter på en 280 Silent Loop 2 och om man jämför denna med t.ex en Lian Li Galahad 240 så är denna ljus år bättre både när det gäller performance och framför allt ljudnivån, Galahaden fick jag skruva ner pumpen till 70% innan den tystnade. SL2 kan jag ha på 100% utan att det hörs.

Stavning
Permalänk
Medlem

Skulle bli mycket förvånad om detta plötsligt är den första pump "som inte hörs" på riktigt. Brukar alltid vara ett motorljud/vinande/surrade från pumpen som hörs i en tyst miljö när fläktarna inte brassar på. Men som vanligt får man köpa pumpen själv och utvärdera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Skulle bli mycket förvånad om detta plötsligt är den första pump "som inte hörs" på riktigt. Brukar alltid vara ett motorljud/vinande/surrade från pumpen som hörs i en tyst miljö när fläktarna inte brassar på. Men som vanligt får man köpa pumpen själv och utvärdera.

Allt är relativt

Permalänk
Medlem

Har själv en 240 mm variant av första iterationen och den pumpen låter aldrig högre än fläktarna (som under låg belastning i princip inte hörs alls). Där sitter dock pumpen på slangarna. Blir lite orolig att de nu ändrat designen. Någon som vet varför de flyttade pumpen till processorblocket?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Det som är det bra med dessa Silent Loop är att de kommer med deras bästa fläktar. SW3 Fungerar riktigt bra med radiatorer i custom loop.

Permalänk
Medlem

För mycket julpynt som tar upp plats (där luft mot VRM kan flöda) på vattenblocket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YOKYO:

Konstigt att 120mm radiator presterar bättre än 360mm radiator.

Det finns fler dimensioner att spela med. Nu kanske det inte är fallet här, men man skulle kunna göra en 120-radiator som är tre gånger så tjock som en 360, och sätta fläktar på båda sidor. Bör vara hyfsat likvärdig prestanda, men den blir väl närmast kubisk i formen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för en bra test!

Intressant sak, så pumpen ansluts inte till en USB header alls utan hastighet styrs bara via en fan header på moderkortet, eller läste jag slarvigt?

Det jag fiskar efter är om den kommer med egen mjukvara för att kontrollera hastighet baserat på kylvattnets temperatur?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns fler dimensioner att spela med. Nu kanske det inte är fallet här, men man skulle kunna göra en 120-radiator som är tre gånger så tjock som en 360, och sätta fläktar på båda sidor. Bör vara hyfsat likvärdig prestanda, men den blir väl närmast kubisk i formen...

Jo det går och få samma presentanda 120 som i 360 dock så tjockleken här är ju samma därför tyckte jag att det presterar likadant

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant test, hittade testet först nu. Får nog bli ett sånt här kit med troligen en 240/280mm radiator i Q58.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X