LGTV Companion - app for powering on or off your LG WebOS TV with your PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Tack till leadc4ge och weenan för ert tålamod med att förklara.

Efter att ha blankat skärmen med -screenoff kan den aktiveras igen med valfri knapp på fjärrkontrollen (precis vilken knapp som helst). Men aktivering kan inte ske med mus/tangentbord förrän efter x antal minuter, beroende på hur många minuter man har ställt in "Automatic user idle" på i LGTV Companion.
Med user idle inställt på 2 minuter fungerar -screenoff i praktiken som jag vill.

En liten bugg (?) utan större betydelse: När jag tar bort någonting från Whitelist går det inte att spara ändringen (OK-knappen är dimmad), men så fort jag gör ytterligare en ändring i Additional Options så går det att spara. Så det är bara att ta bort en rad från Whitelist, göra en annan ändring i inställningarna och direkt ändra tillbaka, så kan Whitelist sparas.

Yes, precis så! Av anledningar som nämnt ovan.

Men nu lade jag till "-idle" och "-unidle" som command line switches så du kan trigga user idle mode istället så funkar det som du vill. Jag tycker det finns ett use case, så i nästa version kan du kika på det. Fixade buggen med "delete" också när jag ändå höll på. Tack för buggrapporten!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@leadc4ge är det möjligt att lägga till ett commandline argument för att ändra hdmi input, på vald port, från PC-läge till vanligt hdmi-läge och tillbaka?

Det skulle varit väldigt smidigt att snabbt kunna ändra mellan beroende på om man spelar spel eller tittar på video. Då man tittar på video vill man kanske använda True Motion eller liknande som inte är möjligt i PC-läge.

Permalänk
Medlem

New version v2.2 published here: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

New features:

  • Option to enable API for external scripts and applications (i e scripting support)

  • Option to enable user idle mode fullscreen exclusions

  • Option to mute built-in speakers in user idle mode

  • Command line parameter for muting built in TV-speakers: -mute [DeviceX|Name], -unmute [DeviceX|Name]

Bugfixes:

  • Powering off the devices while currently in user idle mode did not work properly

  • Rapidly executing command line parameters did not work properly

  • Additional checks implemented to ensure correct configuration settings

  • Display Topology feature sometimes disabled erroneously

  • Double buffered drawing of windows

  • Rate limiter for topology changes

  • Many minor fixes

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

New version v3.0 published here: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Version 3 of the application expands on the original scope and provide the user with a large range of command line tools to control both the application and managed devices. For example you can now simulate remote key presses, set picture and audio preferences, manage options and menus, launch apps, launch service menus (careful). This can be used standalone or in external scripts/applications to automate, e.g automatic picture mode changes when a game is launched etc

New features:

Other important fixes

  • Improved support for multiple users accounts logged in on the system

  • Improved reliability when powering off the screen at shutdown/reboot

  • Tweaked User Idle Mode to prevent a situation where the screen was awoken erroneously by some applications (f e Rocket League, Hogwarts Legacy) and also by some controllers.

  • Added further validation of the application configuration.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

@leadc4ge är det möjligt att lägga till ett commandline argument för att ändra hdmi input, på vald port, från PC-läge till vanligt hdmi-läge och tillbaka?

Det skulle varit väldigt smidigt att snabbt kunna ändra mellan beroende på om man spelar spel eller tittar på video. Då man tittar på video vill man kanske använda True Motion eller liknande som inte är möjligt i PC-läge.

Kolla in v3

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Kolla in v3

Strålande!

Permalänk
Medlem

Den här appen är helt otrolig. Utöver att den gör så att en LG TV (C2 hos mig) fungerar som en datormonitor så kan man nu med nya updaten ställa in macros på tangentbordet för exempelvis knapptryck på kontrollen. Men även så mycket mer som exempelvis visa FPS eller släcka skärmen.
Hos mig har jag ställt in så jag kan byta source input mellan PC, PS5 och Nintendo Switch med bara ett knapptryck på tangentbordet. Har även ställt in så jag kan ändra volym på TVn genom tangentbordet.

Min kunskap är väldigt begränsad men behöver någon hjälp med att ställa in Logitech G Hub så kan jag hjälpa till.

Här är ett urklipp från dokumentationen
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion/blob/master/Docs/...

"
Button commands
-button [button] - virtual remote key press
[button]: LEFT, RIGHT, UP, DOWN, RED, GREEN, YELLOW, BLUE, CHANNELUP, CHANNELDOWN, VOLUMEUP, VOLUMEDOWN, PLAY, PAUSE, STOP, REWIND, FASTFORWARD, ASTERISK, BACK, EXIT, ENTER, AMAZON, NETFLIX, 3D_MODE, AD (Audio Description), ADVANCE_SETTING, ALEXA, AMAZON, ASPECT_RATIO, CC (Closed Captions), DASH (Live TV), EMANUAL, EZPIC, EZ_ADJUST (CAREFUL! EzAdjust Service Menu. Default code is 0413), EYE_Q, GUIDE, HCEC, HOME (Dashboard), INFO, IN_START (CAREFUL! InStart Service Menu. Default code is 0413), INPUT_HUB, IVI, LIST, LIVE_ZOOM, MAGNIFIER_ZOOM, MENU, MUTE, MYAPPS, NETFLIX, POWER, PROGRAM, QMENU, RECENT, RECLIST, RECORD, SAP, SCREEN_REMOTE, SEARCH, SOCCER, TELETEXT, TEXTOPTION, TIMER, TV, TWIN, UPDOWN (Always Ready app) USP, YANDEX, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Examples:
Display the info-panel on device 1

"LGTV Companion.exe" -button INFO device1
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Är det möjligt att vitlista youtube på firefox? Jag vill ju gärna att skärmen släcks om jag inte kollar på youtube.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Är det möjligt att vitlista youtube på firefox? Jag vill ju gärna att skärmen släcks om jag inte kollar på youtube.

Det mesta är möjligt. Lägger till som en feature request och funderar lite på det

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Fortsätter att hylla denna App! Har nu bytt ut min gamla CX 48 mot en C3 48. Gud så go denna App är! (v3.2.9)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Fortsätter att hylla denna App! Har nu bytt ut min gamla CX 48 mot en C3 48. Gud så go denna App är! (v3.2.9)

Ja den appen är guld värd! Skapar rejält förbättrad user experience om man har en LG-TV som skärm!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

New version v3.4 published here: Link

This version adds some new command line features specific for the LG OLED Flex:

  • New button command: BENDABLE (virtual key press of the curve settings button on the remote)

  • Set/modify curve presets: -set_curve_preset, -adjust_curve_preset

  • Set curvature directly: -set_curvature

  • Control ambient light: -ambientlight, -ambientlight_mode, -ambientlight_brightness

  • ... and more for controlling ambient light colors, sync modes, etc.

Other:

  • Bugfixes

  • Updated documentation

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Hedersmedlem

@leadc4ge Trevligt program!
Går det att ställa in så att det inte startar TV:n automatiskt, utan enbart om man själv kör ett sådant kommando? Det känns som om den inställningen borde ligga längst upp, ovanför "Shutdown"-gruppen.

Jag har en vanlig 27"-skärm, men har även HDMI-sladd till TV:n och sitter där och spelar/kollar YouTube en del. Vill ha programmet främst för att styra backlight med genvägar/hotkeys, och det funkar redan prima. Men TV:n startar av sig själv när jag kommer tillbaka till datorn efter en stund, vilket jag inte vill.

Har kanske löst det genom att stänga av daemon-processen, men det är ju isåfall ett fulhack.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@leadc4ge Trevligt program!
Går det att ställa in så att det inte startar TV:n automatiskt, utan enbart om man själv kör ett sådant kommando? Det känns som om den inställningen borde ligga längst upp, ovanför "Shutdown"-gruppen.

Jag har en vanlig 27"-skärm, men har även HDMI-sladd till TV:n och sitter där och spelar/kollar YouTube en del. Vill ha programmet främst för att styra backlight med genvägar/hotkeys, och det funkar redan prima. Men TV:n startar av sig själv när jag kommer tillbaka till datorn efter en stund, vilket jag inte vill.

Har kanske löst det genom att stänga av daemon-processen, men det är ju isåfall ett fulhack.

Tjena, tack!

TVn startar automatiskt då windows noterar att du är tillbaka och det är en huvudfunktion i appen.

Så om du inte vill att det ska hända skulle jag:

a) Om du vill att appen ska fortsätta att i huvudsak automatiskt slå av/på din TV etc så bör du istället konfigurera support för multipla skärmar (global options -> support multi-monitor topolgy) i appen (om du inte redan gjort det) och därefter i Windows ställa in så att desktop endast ska vara på din 27". D v s som man gör om du haft två monitorer istf en tv och en monitor. WIN+P är en bra keyboard shortcut, alternativt använd windows display configuration i settings eller ditt grafikkorts inställningar. Det torde vara lösningen du är på jakt efter.

b) Eller, om du inte alls vill att appen skall sätta på/stänga av din TV automatiskt kan du ju stänga av automatic management av TV via checkboxen direkt när du kommer in i main UI. kom ihåg klicka "apply". Därefter har du ju en massa möjlighet att kontrollera TVn manuellt via command line, t ex power on/off, automatic management of/off etc. Då kan du ju sätta ett gäng shortcuts på start menyn, eller en stream deck etc för att sköta saker lite mer manuellt.

c) En hybrid av ovan går ju också att tänka sig om du disablar automatic management av TV, men när du vill använda TVn så klickar du en shortcut som drar igång TVn och enablar automatic management därefter.

relevanta kommandon för att lösa ovan är -poweron -poweroff -autodisable -autoenable och det finns som du vet massor av mer att läsa kring CLI här: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion/blob/master/Docs/...

Mvh J

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Hedersmedlem

@leadc4ge Tackar! Jag hade redan det mesta i ordning sedan innan med ett Powershell-script för att växla osv, så jag ville inte ha den automatiska biten. Insåg inte vad "Manage this device" faktiskt gjorde (en liten "What's this?" kanske inte vore dumt där också?), men att bocka ur den löser nog allting.

La till -powerOn och -powerOff i powershell-scriptet, så nu sköts även den biten av mitt script. Bara trycker en hotkey för att starta TVn, byta skärm och till TV:ns högtalare, auto-dölja taskbar, ändra inställningar för skärmsläckare, och temp-starta Logitech Options för att mappa om F-knapparna på sofftangentbordet.

Om någon är intresserad så är ser det väldigt ostrukturerade scriptet ut såhär:

Klicka för mer information

# Self-elevate the script if required # Unfortunately LogiOptions.exe can't be killed without this. # NOTE: This apparently changes the working directory! if (-Not ([Security.Principal.WindowsPrincipal] [Security.Principal.WindowsIdentity]::GetCurrent()).IsInRole([Security.Principal.WindowsBuiltInRole] 'Administrator')) { if ([int](Get-CimInstance -Class Win32_OperatingSystem | Select-Object -ExpandProperty BuildNumber) -ge 6000) { $CommandLine = "-File `"" + $MyInvocation.MyCommand.Path + "`" " + $MyInvocation.UnboundArguments Start-Process -FilePath PowerShell.exe -Verb Runas -ArgumentList $CommandLine Exit } } $signature = @ [DllImport(user32.dll")] public static extern bool SystemParametersInfo(int uAction, int uParam, ref int lpvParam, int flags ); "@ $systemParamInfo = Add-Type -memberDefinition $signature -Name ScreenSaver -passThru Function Set-ScreenSaverActive { Param ([Boolean]$active) [Int32]$nullVar = 0 # SPI_SETSCREENSAVETIMEOUT = 0xf $value = If ($active) {3 * 60} else {9998 * 60} $systemParamInfo::SystemParametersInfo(0xf, $value, [REF]$nullVar, 2) } $switchToTV = $args[0] -eq "TV" $displaySwitchArg = if ($switchToTV) { "4" } else { "1" } if ($switchToTV) { & 'C:\Program Files\LGTV Companion\LGTVcli.exe' -powerOn & 'C:\Program Files\Logitech\LogiOptions\LogiOptions.exe' /noui # Safe default... The screen saver blanks after 3 minutes, so ideally this would be set to 0 (never), but # IF the screen saver were to not blank for whatever reason, perhaps this could literally help save the screen. # After this hits, the TV will show "no signal" for 15-20 minutes or something and then finally turn off entirely. Powercfg /Change monitor-timeout-ac 45 } else { & 'C:\Program Files\LGTV Companion\LGTVcli.exe' -powerOff Powercfg /Change monitor-timeout-ac 15 } DisplaySwitch.exe $displaySwitchArg Set-ScreenSaverActive($switchToTV) . C:\Users\serenity\PS-TaskbarAutohide.ps1 if ($switchToTV) { Enable-AutoHideTaskBar } else { Disable-AutoHideTaskBar } # The Fx keys work without this software for as long as the keyboard is powered on, so let's kill it # If we switch TO the TV, we want to let it start first, then kill it. # Trying to kill it regardless won't hurt though, so I see no point in checking here. Start-Sleep -Seconds 10 taskkill /F /IM:LogiOptions.exe /T

Visa mer

Skulle dock rekommendera att använda LGTV Companion istället för detta för screen saver-biten. Jag kanske tar och ändrar det själv och kör lösning c ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Najs! Alltid kul med scripts

Jag tänker ändå att alternativ a) är vad du vill eftersom då startar skärmen upp på "DisplaySwitch.exe $displaySwitchArg" helt automagiskt. Om du även klickar i "keep topology configuration also at logon screen after boot" så TVn inte startar upp en kort stund varje boot 😎

Då blir scriptet typ så här (otestat)

Klicka för mer information

# Self-elevate the script if required # Unfortunately LogiOptions.exe can't be killed without this. # NOTE: This apparently changes the working directory! if (-Not ([Security.Principal.WindowsPrincipal] [Security.Principal.WindowsIdentity]::GetCurrent()).IsInRole([Security.Principal.WindowsBuiltInRole] 'Administrator')) { if ([int](Get-CimInstance -Class Win32_OperatingSystem | Select-Object -ExpandProperty BuildNumber) -ge 6000) { $CommandLine = "-File `"" + $MyInvocation.MyCommand.Path + "`" " + $MyInvocation.UnboundArguments Start-Process -FilePath PowerShell.exe -Verb Runas -ArgumentList $CommandLine Exit } } $switchToTV = $args[0] -eq "TV" $displaySwitchArg = if ($switchToTV) { "4" } else { "1" } if ($switchToTV) { & 'C:\Program Files\Logitech\LogiOptions\LogiOptions.exe' /noui } DisplaySwitch.exe $displaySwitchArg . C:\Users\serenity\PS-TaskbarAutohide.ps1 if ($switchToTV) { Enable-AutoHideTaskBar } else { Disable-AutoHideTaskBar } # The Fx keys work without this software for as long as the keyboard is powered on, so let's kill it # If we switch TO the TV, we want to let it start first, then kill it. # Trying to kill it regardless won't hurt though, so I see no point in checking here. Start-Sleep -Seconds 10 taskkill /F /IM:LogiOptions.exe /T

Visa mer
Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Antar att det inte går att stänga av input från fjärrkontroll? Har en LG som monitor och en som TV. Den jag använder som monitor behöver i princip aldrig någon input, men tar emot alla signaler som ska skickas till TV:n.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Antar att det inte går att stänga av input från fjärrkontroll? Har en LG som monitor och en som TV. Den jag använder som monitor behöver i princip aldrig någon input, men tar emot alla signaler som ska skickas till TV:n.

Har själv behov av detta med kids i rummet bredvid. Så tills jag eventuellt löst detta programmatiskt får jag rekommendera work around

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.