Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Motorola Moto Z som mördade sitt sitt eget batteri efter lite mer än ett år då laddningen hettade upp det, ingen mer Lenovo/Motorola igen tror jag.

Ersatte den med en Xiaomi Redmi Note 7 som för sina 2500 kr rullar på helt ok. Den fick A10 för inte så länge sen vilket gladde mig när jag inte hade förväntat mig det av en sån billig telefon som både har bra hårdvara för priset (snapdragon) och hyfsat avskalad mjukvara som uppdaterats från A8.0 Oreo.

Jag har varit nyfiken på att återgå till Samsung, jag hade en Galaxy S och en Galaxy Ace 4 innan Motorolan.
Men jag minns hur "gulligulligt" och färglatt UI't och menyerna var, något som inte lockar mig tillbaka.
Båda telefonerna fungerade bra på den tiden när de var i fas med dagens appar och webbtjänster.

Jag gillar det avskalade, robusta, minimalistiska.
Men då menar jag inte bara utseendemässigt, det är inte precis så att varje gång mobilerna får en dubblering i minneskapacitet så stannar apparna kvar på vilken nivå av minne de vill dra.

Givetvis skalas mjukvara upp hela tiden så att vi ska vilja köpa nya mobiler för att klara av den nya mjukvaran.

Multitasking fungerar knappt med min 4GB mobil i dagsläget, så fort jag byter mellan fler än 3 appar så rensas en ut ur minnet för att ge plats för en annan. Precis så var det för 10 år sen med min galaxy S, men det var en telefon som hade 1/8 av minnet i min Redmi.
Det är inte åt Samsung jag hytter åt med näven, utan snarare Google och packet som ska pumpa ut sina bloatappar som de otekniska massorna glatt använder utan att begripa varför telefonerna blir segare och segare.

Det ska inte behöva vara så jävla svårt att göra appar som gör det de ska bra. Ingenting försvarar varför de ska bloatas på.

Många telefoner har batterisparfunktioner som antagligen är mer ansvariga för att "döda appar" än vad minneshanteringen är.
Det är ju trevligt att batteriet räcker längre, men jag är så trött på android att jag är intresserad av alternativ.
IOS lockar mig inte heller.

Jag saknar 3310, gjorde det den skulle, bra.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Luminous:

Jag köpte en Motorola Moto Z som mördade sitt sitt eget batteri efter lite mer än ett år då laddningen hettade upp det, ingen mer Lenovo/Motorola igen tror jag.

Ersatte den med en Xiaomi Redmi Note 7 som för sina 2500 kr rullar på helt ok. Den fick A10 för inte så länge sen vilket gladde mig när jag inte hade förväntat mig det av en sån billig telefon som både har bra hårdvara för priset (snapdragon) och hyfsat avskalad mjukvara som uppdaterats från A8.0 Oreo.

Jag har varit nyfiken på att återgå till Samsung, jag hade en Galaxy S och en Galaxy Ace 4 innan Motorolan.
Men jag minns hur "gulligulligt" och färglatt UI't och menyerna var, något som inte lockar mig tillbaka.
Båda telefonerna fungerade bra på den tiden när de var i fas med dagens appar och webbtjänster.

Jag gillar det avskalade, robusta, minimalistiska.
Men då menar jag inte bara utseendemässigt, det är inte precis så att varje gång mobilerna får en dubblering i minneskapacitet så stannar apparna kvar på vilken nivå av minne de vill dra.

Givetvis skalas mjukvara upp hela tiden så att vi ska vilja köpa nya mobiler för att klara av den nya mjukvaran.

Multitasking fungerar knappt med min 4GB mobil i dagsläget, så fort jag byter mellan fler än 3 appar så rensas en ut ur minnet för att ge plats för en annan. Precis så var det för 10 år sen med min galaxy S, men det var en telefon som hade 1/8 av minnet i min Redmi.
Det är inte åt Samsung jag hytter åt med näven, utan snarare Google och packet som ska pumpa ut sina bloatappar som de otekniska massorna glatt använder utan att begripa varför telefonerna blir segare och segare.

Det ska inte behöva vara så jävla svårt att göra appar som gör det de ska bra. Ingenting försvarar varför de ska bloatas på.

Många telefoner har batterisparfunktioner som antagligen är mer ansvariga för att "döda appar" än vad minneshanteringen är.
Det är ju trevligt att batteriet räcker längre, men jag är så trött på android att jag är intresserad av alternativ.
IOS lockar mig inte heller.

Jag saknar 3310, gjorde det den skulle, bra.

Jag upplever inte att UI:t i dag är särskilt färgglatt eller "gulligulligt" från start, så det tror jag inte att du skulle störa dig på längre.
Angående prestanda och utvecklingen av mjukvara så blir det ju en effekt av att många konsumenter också vill se en utveckling där nya funktioner läggs till och blir bättre. Men jag förstår så klart synpunkten kring att äldre modeller tappar lite fart när det läggs till fler funktioner.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RVX:

Hjälpte farsan alldeles nyss med att byta teleon till en A71, och det gick smidigt med eran smart transfer som behövdes från den äldre Sony Xperia Compact som han hade.
Men fan vad skräpappar som följer med, är knappast nånting som är unikt för er. Men eftersom ni efterlyser kritik så applicerar jag det här.
Det är alltifrån Candy Crush Saga, Calm (nån relaxapp?) till kortspel och Eniro navigation.
Please stop it, avinstallerade nog en 10-tal appar.

Jag tar med den synpunkten, absolut!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av creativ:

Nu äger jag ingen Samsungtelefon och en anledning är alla dubletter av appar som finns. Det är väl i princip varenda googleapp som de har en motsvarighet förinstallerad på telefonerna?

Vad är relativt lätt? Gå in på inställningar-appar-app-avinstallera? Eller via google play?
Om det går att avinstallera alla dessa dubletter till appar så får man kanske lägga Samsung i listan på nästa telefon.

För vi pratar väl om avinstallera och inte inaktivera va?

En del appar som "kalender" och "Samsung notes" verkar vara sådana som går att avaktivera, medan andra går att avinstallera. Jag kan ta med önskemålet om att kunna avinstallera "allt".

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Själv skulle jag önska mig en fortsättning på på S10 serie strategin med mera kompakt format i S10e men ändå helt bra specs jämfört med flagskepp modellen. Var väldigt välkommet koncept då det fanns ingen direkt konkurrent om kompakta formatet var hög prioritet.

Däremot tycker jag nog 6.2" i S21 är någorlunda acceptabelt specs vs storlekmässigt, kan nog själv tänka mig den storleken ännu men gärna får om toppmodellerna växer i storlek och så får det nog gärna komma ut en 5.9~6.2" kompakt variant ännu, tror nog det det finns en del efterfrågan på åtminstone aningen mindre format, snart kommer nog väggen emot för den breda skaran vad gäller godtycklig storlek från en smidighets perspektiv, dvs folk betalar nog nästan samma pris för lite mindre format att det blir en smakfråga mera än att klassa mindre som sämre. Apple tycks ju ha förstått detta, 5.4" är faktiskt ganska vågat idagsläget skulle jag säga, dock den ligger väl en aning på den mindre sidan för breda skaran idag, känns som åtminstone 5.8~6" är mera lättsålt då man kliver upp i prisklassen, säkert finns det alltid en mindre skara folk som skulle betala bra pris även för en kapabel typ 5" telefon t.o.m. om än ganska få skulle jag gissa.

Skulle uppskatta att det skulle få ges feedback om smarta klockor oxå då jag gärna vill ha en sån men finns inte nån som kommer tillräckligt nära önskemålen att man blir intresserad:

- 3 dagars batteritid (eller bättre) *host Ticwatch 3 Pro implementering host*
- Google Pay stöd
- Trådlös Qi laddningsstöd

Samsung kommer ju nära förutom de första två punkterna vilket gör att den trillar bort som alternativ, TicWatch 3 Pro återigen för att den inte stöder trådlös laddning och ska envisas med sin special laddningsställning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Så trött på att bra kameror ska likställas med stora telefoner. Något liknande Galaxy S21 Ultras kamerasetup i "vanliga" Galaxy 21:s formfaktor (yay, platt skärm dessutom!) så är vi hemma.

Ja, jag saknar Sonys potenta compact-serie.

Permalänk
Medlem

När jag går in på Samsungs svenska hemsida och tar fram deras lista på modeller får man 38 resultat varav 27 går att köpa/förköpa. Detta kombinerat med att i princip alla modeller är omöjliga att reparera utan att skada mobilen (repor, indenteringar, sprickor, försämrad tätning, osv), modeller som inte är flaggskepp överges efter något år och flaggskeppen efter (numera) tre år skriker om extremt mycket e-skräp, slösade utvecklingsresurser, och onödig kundförvirring (lycka till att hjälpa mormor hitta skal till sin modell över telefon).

Detta är saker som plågat många tillverkare i många år men speciellt Samsung som alltid kört med taktiken att kasta all de har mot väggen och se vad som fastnar.

Vad jag skulle vilja se är att Samsung skaffar ett bättre fokus samt äkta hänsyn till vår planet istället för "vi skippar laddaren lol".
Hur gör dem det?

  • Minska antal modeller till max två varianter per prisklass/serie
    (Varianterna är för markanta skillnader som storlek. Detta hade minskat antal mobiler i nuvarande butiken till 10st (lite fler om man behöver fler prissegment men absolut inte över 16) om man räknar en generation vilket betyder att mycket mer av utvecklingsresurserna hos Samsung kan fördelas till varje modell.)

  • Prioritera att göra det lättare att plocka isär mobilerna, jag vet att skruvar av någon korkad anledning anses osexiga men skruvar tillsammans med en tätande list istället för lim gör att ni fortfarande kan ha "täta" mobiler samt vara mer redo än konkurrenter inför de allt mer hårdare lagar som håller på att utvecklas inom reparationsrätt i EU.

  • Lägg utveckling på att försöka lösa förbättra AOSP eller eran gren till att kanske till slut kunna få näst intill hårdvaruagnostiska uppdateringar som till PC och därav lösa problemet med endast 1-3 år av uppdateringar.
    (Med den minskade mängden modeller som jag föreslår så kanske detta faktiskt kan uppnås)

  • (Bonus, släpp max en generation per år vilket inte bara gäller för flaggskeppen utan även för budget varianterna.)

  • (Bonus 2, använd samma dimensioner och knappfördelning på alla varianter (där det är möjligt) även om materialen skiljer sig)

Permalänk
Medlem

Haft flera Samsung genom åren - S3, S5, S6, S8 och nu S10+

Hade gärna sluppit följande:
1. Galaxy Store - Räcker med Play Store
2. Alla förinstallerade Galaxy appar (eller att 1a gångs konfigurationen föreslår appar, Wearables är ju en viktig sådan om man har en klocka som jag har)
3. Rundade kanter - Om olyckan är framme känns det bättre om man har ett skal som täcker sidorna, något som inte går om skärmen är rundad på kanterna
4. Bixbyknappen - Har aldrig och kommer aldrig använda röststyrning. Om nu knappen måste finnas där hade jag föredragit en fysisk kameraknapp.

S10+ är definitivt den bästa jag haft hittills. Synd att 3,5mm jacket försvann med S21, däremot saknar jag personligen inte minneskortet då jag anser att 128GB är full tillräckligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haft flera Samsung genom åren - S3, S5, S6, S8 och nu S10+

Hade gärna sluppit följande:
1. Galaxy Store - Räcker med Play Store
2. Alla förinstallerade Galaxy appar (eller att 1a gångs konfigurationen föreslår appar, Wearables är ju en viktig sådan om man har en klocka som jag har)
3. Rundade kanter - Om olyckan är framme känns det bättre om man har ett skal som täcker sidorna, något som inte går om skärmen är rundad på kanterna
4. Bixbyknappen - Har aldrig och kommer aldrig använda röststyrning. Om nu knappen måste finnas där hade jag föredragit en fysisk kameraknapp.

S10+ är definitivt den bästa jag haft hittills. Synd att 3,5mm jacket försvann med S21, däremot saknar jag personligen inte minneskortet då jag anser att 128GB är full tillräckligt.

Bixbyknappen är borta på både S20 och S21.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

Bixbyknappen är borta på både S20 och S21.

Ja, precis, det är inte längre en knapp dedikerad enbart till Bixby-funktionen, utan per default framkallas Bixby nu med knappen nedanför volymkontrollen. Det går också att ändra beteende för den knappen i menyerna, exempelvis till att inte alls ta fram Bixby.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Automata:

När jag går in på Samsungs svenska hemsida och tar fram deras lista på modeller får man 38 resultat varav 27 går att köpa/förköpa. Detta kombinerat med att i princip alla modeller är omöjliga att reparera utan att skada mobilen (repor, indenteringar, sprickor, försämrad tätning, osv), modeller som inte är flaggskepp överges efter något år och flaggskeppen efter (numera) tre år skriker om extremt mycket e-skräp, slösade utvecklingsresurser, och onödig kundförvirring (lycka till att hjälpa mormor hitta skal till sin modell över telefon).

Detta är saker som plågat många tillverkare i många år men speciellt Samsung som alltid kört med taktiken att kasta all de har mot väggen och se vad som fastnar.

Vad jag skulle vilja se är att Samsung skaffar ett bättre fokus samt äkta hänsyn till vår planet istället för "vi skippar laddaren lol".
Hur gör dem det?

  • Minska antal modeller till max två varianter per prisklass/serie
    (Varianterna är för markanta skillnader som storlek. Detta hade minskat antal mobiler i nuvarande butiken till 10st (lite fler om man behöver fler prissegment men absolut inte över 16) om man räknar en generation vilket betyder att mycket mer av utvecklingsresurserna hos Samsung kan fördelas till varje modell.)

  • Prioritera att göra det lättare att plocka isär mobilerna, jag vet att skruvar av någon korkad anledning anses osexiga men skruvar tillsammans med en tätande list istället för lim gör att ni fortfarande kan ha "täta" mobiler samt vara mer redo än konkurrenter inför de allt mer hårdare lagar som håller på att utvecklas inom reparationsrätt i EU.

  • Lägg utveckling på att försöka lösa förbättra AOSP eller eran gren till att kanske till slut kunna få näst intill hårdvaruagnostiska uppdateringar som till PC och därav lösa problemet med endast 1-3 år av uppdateringar.
    (Med den minskade mängden modeller som jag föreslår så kanske detta faktiskt kan uppnås)

  • (Bonus, släpp max en generation per år vilket inte bara gäller för flaggskeppen utan även för budget varianterna.)

  • (Bonus 2, använd samma dimensioner och knappfördelning på alla varianter (där det är möjligt) även om materialen skiljer sig)

Det är intressanta synpunkter, jag för vidare dessa! Jag håller med om att Samsung har ett brett produktutbud, men bygger också på tanken att det ska finnas en modell för de allra flesta. Hållbarhet är ett av kärnvärdena som Samsung arbetar mycket med, och att minska "e-waste" är ju en stor del av detta.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RPGWiZaRD:

Själv skulle jag önska mig en fortsättning på på S10 serie strategin med mera kompakt format i S10e men ändå helt bra specs jämfört med flagskepp modellen. Var väldigt välkommet koncept då det fanns ingen direkt konkurrent om kompakta formatet var hög prioritet.

Däremot tycker jag nog 6.2" i S21 är någorlunda acceptabelt specs vs storlekmässigt, kan nog själv tänka mig den storleken ännu men gärna får om toppmodellerna växer i storlek och så får det nog gärna komma ut en 5.9~6.2" kompakt variant ännu, tror nog det det finns en del efterfrågan på åtminstone aningen mindre format, snart kommer nog väggen emot för den breda skaran vad gäller godtycklig storlek från en smidighets perspektiv, dvs folk betalar nog nästan samma pris för lite mindre format att det blir en smakfråga mera än att klassa mindre som sämre. Apple tycks ju ha förstått detta, 5.4" är faktiskt ganska vågat idagsläget skulle jag säga, dock den ligger väl en aning på den mindre sidan för breda skaran idag, känns som åtminstone 5.8~6" är mera lättsålt då man kliver upp i prisklassen, säkert finns det alltid en mindre skara folk som skulle betala bra pris även för en kapabel typ 5" telefon t.o.m. om än ganska få skulle jag gissa.

Skulle uppskatta att det skulle få ges feedback om smarta klockor oxå då jag gärna vill ha en sån men finns inte nån som kommer tillräckligt nära önskemålen att man blir intresserad:

- 3 dagars batteritid (eller bättre) *host Ticwatch 3 Pro implementering host*
- Google Pay stöd
- Trådlös Qi laddningsstöd

Samsung kommer ju nära förutom de första två punkterna vilket gör att den trillar bort som alternativ, TicWatch 3 Pro återigen för att den inte stöder trådlös laddning och ska envisas med sin special laddningsställning.

Jag tror att vi kan tillåta att du kommer med synpunkter kring smarta klockor också! Jag för vidare önskemålen om funktioner!

Precis som du säger tar ju S21 ett litet kliv nedåt i skärmstorlek, och det linjerar ju ganska väl med vad rätt många haft som önskemål i den här tråden. Det blir helt klart intressant att se hur den utvecklingen fortsätter. Jag tror personligen att det skulle kännas väldigt litet att gå tillbaka till en mobil med under 5 tums skärm, men det beror nog också mycket på att jag konsumerar media på ett annat sätt i dag än när jag hade den storleken på telefon.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av stais:

Så trött på att bra kameror ska likställas med stora telefoner. Något liknande Galaxy S21 Ultras kamerasetup i "vanliga" Galaxy 21:s formfaktor (yay, platt skärm dessutom!) så är vi hemma.

Ja, jag saknar Sonys potenta compact-serie.

Är det hela kamerasetupen du skulle vilja ha över till vanliga S21, eller exempelvis framförallt den större huvudsensorn?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är intressanta synpunkter, jag för vidare dessa! Jag håller med om att Samsung har ett brett produktutbud, men bygger också på tanken att det ska finnas en modell för de allra flesta. Hållbarhet är ett av kärnvärdena som Samsung arbetar mycket med, och att minska "e-waste" är ju en stor del av detta.

Det finns dock en balansgång mellan att erbjuda modeller för alla och att inte onödigt förvirra kundbasen, har i tidigare jobb bland annat haft skal till samsung modeller att sälja men det fick vi sluta med snabbt för det var helt omöjligt att ekonomiskt täcka alla modeller och ingen kund förstod att deras "J" modell inte passar skalet för en "S" modell osv.

Angående e-waste så är just denna punkten något som samsung inte verkar lyckats förbättras inom när man tittar på Samsungs sida för hållbarhetsstrategi där man bland annat ser denna

grafen
som visar på att de miljömässiga åtgärderna inte verkar prioritera att bli bättra utan snarare att inte bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det skulle vara lite intressant att höra hur många som föredrar en "naken" telefon kontra en med skal/fodral. Jag har nog haft åtminstone skal på samtliga mina sedan iPhone 4.

Helt klart föredrar jag en telefon utan skal!! Sen att telefontillverkarna mer eller mindre tvingar en till att använda skal för att telefonen är för hal eller har rundade kanter är ju en annan grej. Jag vägrar dock skal på min telefon.

Jag har själv aldrig använt en Samsung då jag avskydde all bloat som var installerad och inte gick att få bort. Jag hoppade tidigt på OnePlus-tåget och har varit relativt nöjd där. Men en sak jag inte förstår är varför man envisas med att ha baksidor av glas och sluttade kanter på telefonerna. Det är för mig bara negativt och gör risken större att telefonen skadas om man skulle råka tappa den.

3,5mm hörlursuttag var för mig inte något som jag såg som nödvändigt, men lutar nog mer och mer åt att jag vill ha det på min telefon. Bluetooth är inte fritt ifrån krångel. En sladd har inte de problemen, åtminstone inte förrän efter många år när sladden till slut börjar glappa.

Så i korthet. ALLA appar som inte är nödvändiga för att telefonen skall fungera SKALL gå att avinstallera! Skippa glas på baksida och se till att inte ha rundade kanter på telefonerna. Se till att det finns telefonmodeller som har hörlursuttag.
Då kanske jag kan tänka mig att köpa en Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det hela kamerasetupen du skulle vilja ha över till vanliga S21, eller exempelvis framförallt den större huvudsensorn?

Helst hela, men jag förstår att det kanske då blir platsblist i ett kompaktare format. Antar att det är 10x zoom som skulle kunna stryka på foten först.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska mig en Samsungmobil i mellansegmentet med mindre AMOLED-skärm (max 6"), med typ snapdragon 765 (eller motsvarande), mindre påkostat materialval (med typ plastbaksida) fast MED trådlös laddning. Detta till ett pris runt 4000:-
Det finns inga billigare telefoner med trådlös laddning tyvärr...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ni kan ju börja med ett renare Android utan era bloatware kanske?

Jag är enig. Varför ett "eget" lager ovanpå Android? Kör Vanilla Android fullt ut och skippa egna märkesberoende lösningar, det hoppas jag samtliga tillverkare kommer göra. Se på Apple och ta efter. Bytte från Android till Apple i november och har har inte ångrat mig en sekund. Tills dess att "Android-världen" är likadan och lika konsekvent så blir jag med glädje kvar i Apple-ekosystemet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Samsung Sverige

Nu när jag körde igång S21 Ultra så fick jag upp det här fönstret. Det har ju varit ett flertal användare i tråden som efterfrågat "Opt in" för Samsungs egna programvaror. Är inte detta just det?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu när jag körde igång S21 Ultra så fick jag upp det här fönstret. Det har ju varit ett flertal användare i tråden som efterfrågat "Opt in" för Samsungs egna programvaror. Är inte detta just det?

https://i.imgur.com/2sOe3VC.jpg

Ser intressant ut, men undrar om vilka man får välja bort, listan verkar ju vara i bokstavsordning, och översta är G, och det är inte bara samsung appar i listan, kan man välja bort facebook?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av during:

Ser intressant ut, men undrar om vilka man får välja bort, listan verkar ju vara i bokstavsordning, och översta är G, och det är inte bara samsung appar i listan, kan man välja bort facebook?

Det kollade jag faktiskt inte! Jag ska återställa Note 20 Ultra och kan köra igenom processen en gång till igen under veckan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Notiser:
Helt plötsligt kan telefonen vibrera men ingen notis finns.

Appar:
S21 Ultra är proppad med bloatware, äckligt!
Bixby (Kan inte mappa om dubbeltryck till annan assistent)
Kalender, Free, Notes, Tips, Decopic, Game booster/launcher/Optimizer, Galaxy Friends, Alla AR-appar medflera
Facebook Services, MS Swiftkey

Energi;
Varför finns det bara normalt läge och maximalt energisparläge?
Trots sina 5000 mAh är batteritiden medioker, förhoppningsvis "lär den sig" att räcka längre..
Långtrycka på batteriet i rullgardinsmenyn tar en till energisparläge, tidigare togs man till "Battery & Device care > Battery" (Där man SUPERENKELT kan ta sig till just energisparläge)

Snabbknappar:
Varför finns inte valet VPN? Eller varför kan man inte lägga till egna?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tcntad:

Appar:
S21 Ultra är proppad med bloatware, äckligt!
Bixby (Kan inte mappa om dubbeltryck till annan assistent)
Kalender, Free, Notes, Tips, Decopic, Game booster/launcher/Optimizer, Galaxy Friends, Alla AR-appar medflera
Facebook Services, MS Swiftkey

Fick du inte upp installationsalternativen jag visade en skärmdump på tidigare i tråden? Det mesta du nämner som bloatware finns ju där och installeras inte om du inte väljer det. Eller missförstår jag?

Jag verkar inte heller kunna mappa knappen till Google-assistenten, ska ta med det som ett önskemål.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Fick du inte upp installationsalternativen jag visade en skärmdump på tidigare i tråden? Det mesta du nämner som bloatware finns ju där och installeras inte om du inte väljer det. Eller missförstår jag?

Jag verkar inte heller kunna mappa knappen till Google-assistenten, ska ta med det som ett önskemål.

Jag fick INTE välja vid installation vilka appar jag ville ha eller inte, den körde bara på och tog med allt.

Gillar inte nya "fullscreen" notifikationsfältet sen kan man inte sätta grid på toggles, nu vill det att man kör med alla annars visar det en + knapp för att lägga till mer skräp.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

Jag fick INTE välja vid installation vilka appar jag ville ha eller inte, den körde bara på och tog med allt.

Gillar inte nya "fullscreen" notifikationsfältet sen kan man inte sätta grid på toggles, nu vill det att man kör med alla annars visar det en + knapp för att lägga till mer skräp.

Konfigurerade du telefonen med Smart transfer, säkerhetskopia, eller från grunden?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Konfigurerade du telefonen med Smart transfer, säkerhetskopia, eller från grunden?

Helt från grunden, sen här tycker jag S8an är mycket bättre upplagd när jag kunde välja 3x3 layout:

S21 Ultra: https://i.imgur.com/x4i6W8V.png

S8: https://i.imgur.com/yIIgfKj.jpg

Skrivet av tcntad:

Appar:
S21 Ultra är proppad med bloatware, äckligt!
Bixby (Kan inte mappa om dubbeltryck till annan assistent)
Kalender, Free, Notes, Tips, Decopic, Game booster/launcher/Optimizer, Galaxy Friends, Alla AR-appar medflera
Facebook Services, MS Swiftkey

AR Zone är en del av kamera appen tror ja men man kan ta bort ikonen för det gjorde jag, samma med Game Launcher grejen den kan man också dölja.

Stör mig själv på att man inte kan ta bort Samsung Messages och det kommer 2 meddelande appar förinstallerat, Tips är också en app som är konstigt att man inte kan ta bort.

Annars är jag nöjd, mindre skit än vad jag trodde det skulle va.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samsung:

Fick du inte upp installationsalternativen jag visade en skärmdump på tidigare i tråden? Det mesta du nämner som bloatware finns ju där och installeras inte om du inte väljer det. Eller missförstår jag?

Jag verkar inte heller kunna mappa knappen till Google-assistenten, ska ta med det som ett önskemål.

Inte vad jag tänkte på nej.
De du listar i skärmdumpen ovan är ju bara om man vill uppdatera dem,
De appar jag listade ligger i /system och kan inte inaktiveras. Några har jag avinstallerat/inaktiverat men mer än hälften är kvar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LeVvE:

AR Zone är en del av kamera appen tror ja men man kan ta bort ikonen för det gjorde jag, samma med Game Launcher grejen den kan man också dölja.

Stör mig själv på att man inte kan ta bort Samsung Messages och det kommer 2 meddelande appar förinstallerat, Tips är också en app som är konstigt att man inte kan ta bort.

Annars är jag nöjd, mindre skit än vad jag trodde det skulle va.

Jo förvisso är AR-apparna man inte direkt märker av men ändå.
Två meddelandeappar?! Tror jag bara har en förutom att jag böt till Truecaller på direkten.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

Helt från grunden, sen här tycker jag S8an är mycket bättre upplagd när jag kunde välja 3x3 layout:

S21 Ultra: https://i.imgur.com/x4i6W8V.png

S8: https://i.imgur.com/yIIgfKj.jpg

AR Zone är en del av kamera appen tror ja men man kan ta bort ikonen för det gjorde jag, samma med Game Launcher grejen den kan man också dölja.

Stör mig själv på att man inte kan ta bort Samsung Messages och det kommer 2 meddelande appar förinstallerat, Tips är också en app som är konstigt att man inte kan ta bort.

Annars är jag nöjd, mindre skit än vad jag trodde det skulle va.

Nu återställde jag S21 Ultra på nytt och gick igenom hela processen igen utan säkerhetskopia eller överföring från annan telefon. I ett av stegen efter att jag har lagt till mitt Google-konto och godkänt villkoren kommer den här menyn fram:

Om jag väljer bort samtliga appar finns Netflix och Facebook när jag startar telefonen. De Samsung-specifika lösningarna är bland annat Samsung Notes, Samsungs meddelandefunktion och Samsung Free som ersätter det gamla nyhetsflödet. Jag tycker nog för egen del att det känns ganska begränsat i bloat-hänseende?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu återställde jag S21 Ultra på nytt och gick igenom hela processen igen utan säkerhetskopia eller överföring från annan telefon. I ett av stegen efter att jag har lagt till mitt Google-konto och godkänt villkoren kommer den här menyn fram:

https://i.imgur.com/PVAPR11.jpg
https://i.imgur.com/AmTcdBx.jpg

Om jag väljer bort samtliga appar finns Netflix och Facebook när jag startar telefonen. De Samsung-specifika lösningarna är bland annat Samsung Notes, Samsungs meddelandefunktion och Samsung Free som ersätter det gamla nyhetsflödet. Jag tycker nog för egen del att det känns ganska begränsat i bloat-hänseende?

Som sagt, fick inte den listan men jag kunde ta bort alla de där alternativen iaf sen, enda jag har kvar från den listan är Calculator och Samsung Pay.

En fråga, varför kan man inte använda live wallpaper lockscreen grejen på hemskärmen?

Har installerat ett par appar men här är allt som är kvar: