Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk

Jag har samma önskemål oavsett tillverkare.

-En android mjukvara nära stock.
-Flat skärm i 16:9 format, anser att det är videor som är den största meningen med en stor skärm. Det mesta utbudet är i detta formatet.
-Inga rundade hörn på skämen.
-Framåtfriktade stereohögtalare.
-Inget meningslöst inkräktande på skärmyta i form av selfiekamera.
-Kameramodul som inte sticker ut från baksidan, gör hellre telefonen tjockare och utnyttja utrymmet för med batterikapacitet.

Asus gör en del av detta rätt på ROG Phone 3.

Ha mer miljötänk i form av:
-Design där man inte behöver riskera att ta skada telefonen för att byta ut ett batteri, och därmed kan använda telefonen längre.
-Längre support med mjukvara/säkerhetsuppdateringar.

Sen är det ju alltid trevligt med 3,5mm uttag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Tack för det! Jag tittade lite på en mobiltelefon från en annan tillverkare tidigare med en pop up-kamera, men det blir ju en lite mer komplicerad mekanisk lösning. Har du själv testat modeller med pop-up? Fungerar det bra?

Ja, jag har en Xiaomi Poco F2 Pro, köpt sommaren 2020. Jag bytte från en S7 Edge då den blev för sliten efter 4 år, batteriet och programvaran. Jag köpte S7 Edge för att det var den bästa telefonen på marknaden år 2016 och jag fick det till ett bra pris runt 5k när den kom ut, pris/prestanda. Poco F2 Pro var inte den telefonen jag ville ha, men det fanns ingen annan mobil på hela marknaden som jag föll för. Jag köpte min från Amazon.de för ca 4000 kr (399 Euro). I somras var chipset Snapdragon 865 näst bäst i hela världen, idag plats 4 men det skiljer sig väldigt FÅ marginaler, 5 poäng från topp 2 enligt Tech Centurion. För att få en liknande mobil enbart med samma chipset kostade runt 8-10 k när jag köpte min telefon!

Mina önskningar var en helt fläckfri skärm, så bra chipset som möjligt, batteritid och en bra OS. Jag tar inte så många bilder idag så jag fick offra kameran. Det är ganska komiskt att Samsung skulle sakna investeringspengar på att göra smartphones med heltäckande skärm och en popup kamera eller någon annan lösning. Kineser löser ju det väldigt bra! Jag använder popup kameran när jag facetimar och det är ganska ofta, INGA som helst problem efter 5-6 månaders användning. Så pop up kameran fungerar utmärkt!

Så länge Samsung närmar sig Apple fasoner kan jag tyvärr som en tech nörd/geek inte rekommendera dessa enheter till mina icke tech kunniga vänner. Men jag vet att i framtiden kommer nyare generationer bli mer tech kunniga därför kommer status prylar som apple försvinna från marknaden illa kvickt speciellt hur världs ekonomin ser ut idag.

https://www.techcenturion.com/smartphone-processors-ranking

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon321099:

Ja, jag har en Xiaomi Poco F2 Pro, köpt sommaren 2020. Jag bytte från en S7 Edge då den blev för sliten efter 4 år, batteriet och programvaran. Jag köpte S7 Edge för att det var den bästa telefonen på marknaden år 2016 och jag fick det till ett bra pris runt 5k när den kom ut, pris/prestanda. Poco F2 Pro var inte den telefonen jag ville ha, men det fanns ingen annan mobil på hela marknaden som jag föll för. Jag köpte min från Amazon.de för ca 4000 kr (399 Euro). I somras var chipset Snapdragon 865 näst bäst i hela världen, idag plats 4 men det skiljer sig väldigt FÅ marginaler, 5 poäng från topp 2 enligt Tech Centurion. För att få en liknande mobil enbart med samma chipset kostade runt 8-10 k när jag köpte min telefon!

Mina önskningar var en helt fläckfri skärm, så bra chipset som möjligt, batteritid och en bra OS. Jag tar inte så många bilder idag så jag fick offra kameran. Det är ganska komiskt att Samsung skulle sakna investeringspengar på att göra smartphones med heltäckande skärm och en popup kamera eller någon annan lösning. Kineser löser ju det väldigt bra! Jag använder popup kameran när jag facetimar och det är ganska ofta, INGA som helst problem efter 5-6 månaders användning. Så pop up kameran fungerar utmärkt!

Så länge Samsung närmar sig Apple fasoner kan jag tyvärr som en tech nörd/geek inte rekommendera dessa enheter till mina icke tech kunniga vänner. Men jag vet att i framtiden kommer nyare generationer bli mer tech kunniga därför kommer status prylar som apple försvinna från marknaden illa kvickt speciellt hur världs ekonomin ser ut idag.

https://www.techcenturion.com/smartphone-processors-ranking

Nu har inte jag insyn i exakt vilka diskussioner som pågår och vilka avväganden som görs kring just pop up-funktion på frontkameran på Samsungs utvecklingsavdelningar. Men jag vet att många användare känner att det är en vattendelare. Flera tillverkare har ju testat och gått ifrån konceptet, även på lite mer flaggskeppsbetonade modeller. Men det är absolut en intressant lösning, med sina fördelar och nackdelar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Sålänge Samsung kör Exynos kommer jag aldrig att köpa en mobil från er. Verkligen det enda som stoppar mig från att köra Samsung. Tänk om Apple hade gjort likadant, hade blivit årets shitstorm. Alla europeér får en sämre version med -30% prestanda och sämre batteritid för samma pris. Varför Samsung har fått för sig att det är acceptabelt vet jag inte.

EDIT: glömde nämna Bixby, utan tvekan en spirituell efterträdare till Microsoft Clippy.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av runicgol:

Sålänge Samsung kör Exynos kommer jag aldrig att köpa en mobil från er. Verkligen det enda som stoppar mig från att köra Samsung. Tänk om Apple hade gjort likadant, hade blivit årets shitstorm. Alla europeér får en sämre version med -30% prestanda och sämre batteritid för samma pris. Varför Samsung har fått för sig att det är acceptabelt vet jag inte.

EDIT: glömde nämna Bixby, utan tvekan en spirituell efterträdare till Microsoft Clippy.

Vad upplever du är problemet med Exynos? Är det att prestandan inte räcker till, eller att det finns sida-vid-sida-jämförelser där Snapdragon har varit bättre i vissa avseenden?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad upplever du är problemet med Exynos? Är det att prestandan inte räcker till, eller att det finns sida-vid-sida-jämförelser där Snapdragon har varit bättre i vissa avseenden?

Exynos så vitt jag vet har nästan alltid haft sämre prestanda än motsvarigheter från Qualcomm. https://www.androidauthority.com/galaxy-s20-snapdragon-vs-exy... Så där är det ett litet minus.

Men att Samsung släpper versioner med Qualcomm till USA med bättre prestanda och Exynos till Europa med sämre prestanda är ett ännu större minus. Det är som att håna europeiska kunder IMO.

Om jag idag skulle köpa en mobil tittar jag huvudsakligen på 3 alternativ. En Iphone, en Samsung eller en Oneplus.

Iphone:
+ Toppledande flagship prestanda
+ Support
- Priset, IOS

Samsung:
- Sämst flagship prestanda
- Priset
- Bloatware
+ Support

Oneplus:
+- Average flagship prestanda
+ Priset
+ Ingen bloatware
- Support

Så varför skulle jag välja en Samsung i dagsläget? Det finns även fler saker som t.ex 120hz support som jag inte har tagit med men som även skulle påverka mitt beslut. Betalar jag ett premium pris förväntar jag mig den senaste tekniken och bästa prestanda som finns.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av runicgol:

Exynos så vitt jag vet har nästan alltid haft sämre prestanda än motsvarigheter från Qualcomm. https://www.androidauthority.com/galaxy-s20-snapdragon-vs-exy... Så där är det ett litet minus.

Men att Samsung släpper versioner med Qualcomm till USA med bättre prestanda och Exynos till Europa med sämre prestanda är ett ännu större minus. Det är som att håna europeiska kunder IMO.

Om jag idag skulle köpa en mobil tittar jag huvudsakligen på 3 alternativ. En Iphone, en Samsung eller en Oneplus.

Iphone:
+ Toppledande flagship prestanda
+ Support
- Priset, IOS

Samsung:
- Sämst flagship prestanda
- Priset
- Bloatware
+ Support

Oneplus:
+- Average flagship prestanda
+ Priset
+ Ingen bloatware
- Support

Så varför skulle jag välja en Samsung i dagsläget? Det finns även fler saker som t.ex 120hz support som jag inte har tagit med men som även skulle påverka mitt beslut. Betalar jag ett premium pris förväntar jag mig den senaste tekniken och bästa prestanda som finns.

Tack för det tydliga svaret! Jag förstår absolut hur du tänker kring rå prestanda. Jag har själv gått från ett Snapdragon-flaggskepp som jag hade innan det här uppdraget för Samsung, till en Galaxy Note20 Ultra, och vet inte om jag på något sätt upplever den senare som långsammare. Jag säger inte att det inte finns skillnader, men frågan är vilka som en normal användare märker under vardaglig användning, kontra vad som syns i olika benchmarks.

Oavsett är det ju intressant med prestanda-resonemanget. Om vi säger hypotetiskt att nästa generation av Exynos (givet samma upplägg) blir snabbare än Snapdragon, ska vi i så fall ändå ha Snapdragon på den här marknaden?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ala extra appar måste bort, bixby knox och all övrig bloat och browser. Så rent android som möjligt och jag hade lätt kunnat köpa en Samsung. Gillar hårdvaran men avstår pågrund av Samsungs egna påhitt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sleepyoh:

Ala extra appar måste bort, bixby knox och all övrig bloat och browser. Så rent android som möjligt och jag hade lätt kunnat köpa en Samsung. Gillar hårdvaran men avstår pågrund av Samsungs egna påhitt.

Det är ju åtminstone några i tråden som uttryckt att de föredrar Samsungs lösningar på vissa appar och funktioner. Ser du någon bra lösning på hur båda "lägren" kan få sin vilja igenom?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på framtida Exynos framförallt nu när man kan se att de arbetar för AMD grafik i Linux drivrutiner samt att AMD utvecklare har utvecklingshårdvara så börjar det kännas som att det närmar sig.

Permalänk
Medlem

Ännu en grej ang Bixby, förstår att Samsung vill pusha sitt alternativ men ge oss i alla fall möjligheten att välja google.
Köpte ett par Galaxy buds + och där fanns också bara möjlighet till Bixby så just den biten är oanvändbar för mig

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är ju åtminstone några i tråden som uttryckt att de föredrar Samsungs lösningar på vissa appar och funktioner. Ser du någon bra lösning på hur båda "lägren" kan få sin vilja igenom?

Jag hade nöjt mig med ett enkelt sätt att helt avinstallera de av Samsungs egna appar jag inte vill ha.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Verdurakh:

Ännu en grej ang Bixby, förstår att Samsung vill pusha sitt alternativ men ge oss i alla fall möjligheten att välja google.
Köpte ett par Galaxy buds + och där fanns också bara möjlighet till Bixby så just den biten är oanvändbar för mig

Jag har absolut tagit med synpunkterna kring Bixby och att exempelvis kunna koppla knappen till Google-assistenten i mina sammanfattningar av den här tråden. Det är med på topplistan över frågor som många nämnt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tack för det tydliga svaret! Jag förstår absolut hur du tänker kring rå prestanda. Jag har själv gått från ett Snapdragon-flaggskepp som jag hade innan det här uppdraget för Samsung, till en Galaxy Note20 Ultra, och vet inte om jag på något sätt upplever den senare som långsammare. Jag säger inte att det inte finns skillnader, men frågan är vilka som en normal användare märker under vardaglig användning, kontra vad som syns i olika benchmarks.

Oavsett är det ju intressant med prestanda-resonemanget. Om vi säger hypotetiskt att nästa generation av Exynos (givet samma upplägg) blir snabbare än Snapdragon, ska vi i så fall ändå ha Snapdragon på den här marknaden?

Absolut om Samsung lyckas få nästa generation Exynos till att prestera bättre i single-core, multi-core, GPU, värmeutveckling och batterianvändning så hade det varit ett mer attraktivt val. Men då hade detta varit ett icke-problem, hela anledningen till att folk klagar är just för att Exynos är sämre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kommer att sammanställa alla synpunkter i tråden och presentera detta på ett överskådligt sätt till rätt personer på Samsung. Angående diskussionen kring Exynos och Snapdragon verkar ju nya generationen av Exynos rätt intressant. Om vi hypotetiskt antar att kommande flaggskeppsmodell blir snabbare med Exynos än Snapdragon, ska Samsung ändå välja Snapdragon?

Tycker dom skall släppa dom med olika modell namn!
Ge oss möjligheten att välja S21 Ultra eller en S21 "Trabant".
Inte ge intryck av att det är samma mobil vi får, vilket göra folk besvikna och känna sig lurade och överge fabrikatet.
Och tror inte folk kommer nöja sig med ett NÄSTAN lika bra, om det så bara skiljer 2% så kommer vi vilja ha den bättre om dom kostar lika.
Och blir Exynos bättre lär Nordamerika "skrika" så då förlorar nog Samsung kunder där.
Fast har en känsla av att USA får den som blir bäst och Europa får nöja sig med...
Så ge oss 2 modeller och anpassa priset lite så man kanske väljer den som presterar lite sämre för den är billigare.
Gör det till ett medvetet val så känner sig inte folk lurade.
Gör det riktigt tydligt och ge dom namn typ S21 Ultra Exynos och S21 Ultra Snapdragon.
Typ att "jag valde Exenos modellen för den var 1000kr billigare" inte Samsung lurade oss i EU igen med sämre grejer till samma pris.
Tror antingen det eller så överger man en av processorerna helt, så man får en likvärdig mobil vart i välden man en har köpt den.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av runicgol:

Absolut om Samsung lyckas få nästa generation Exynos till att prestera bättre i single-core, multi-core, GPU, värmeutveckling och batterianvändning så hade det varit ett mer attraktivt val. Men då hade detta varit ett icke-problem, hela anledningen till att folk klagar är just för att Exynos är sämre.

Jag förstår absolut! Det blir hur som helst spännande att se vad framtiden bär med sig för nya tekniska framsteg på SoC-fronten. Exynos börjar ju dyka upp i även andra modeller än Samsungs egna, så jag tror att det finns all anledning att följa utvecklingen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas_Br:

Tycker dom skall släppa dom med olika modell namn!
Ge oss möjligheten att välja S21 Ultra eller en S21 "Trabant".
Inte ge intryck av att det är samma mobil vi får, vilket göra folk besvikna och känna sig lurade och överge fabrikatet.
Och tror inte folk kommer nöja sig med ett NÄSTAN lika bra, om det så bara skiljer 2% så kommer vi vilja ha den bättre om dom kostar lika.
Och blir Exynos bättre lär Nordamerika "skrika" så då förlorar nog Samsung kunder där.
Fast har en känsla av att USA får den som blir bäst och Europa får nöja sig med...
Så ge oss 2 modeller och anpassa priset lite så man kanske väljer den som presterar lite sämre för den är billigare.
Gör det till ett medvetet val så känner sig inte folk lurade.
Gör det riktigt tydligt och ge dom namn typ S21 Ultra Exynos och S21 Ultra Snapdragon.
Typ att "jag valde Exenos modellen för den var 1000kr billigare" inte Samsung lurade oss i EU igen med sämre grejer till samma pris.
Tror antingen det eller så överger man en av processorerna helt, så man får en likvärdig mobil vart i välden man en har köpt den.

Frågan är ju dock om det blir mer komplicerat för de kunder som kanske inte har lika bra koll på olika benchmarks och diskussionerna som pågår. Orden "Exynos" och "Snapdragon" säger ju kanske inte så mycket för en icke invigd person.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad upplever du är problemet med Exynos? Är det att prestandan inte räcker till, eller att det finns sida-vid-sida-jämförelser där Snapdragon har varit bättre i vissa avseenden?

Hahahaha... "vissa avséenden"
Alltså... Er Soc drar mer ström och levererar sämre prestanda aka den suger stenhårt.

F.Ö, leverera en ren Android, sluta ta en jäkla massa tid för updates och bygg inte egen mjukvara när det redan finns mjukvara som löser just det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av _niko_:

Hahahaha... "vissa avséenden"
Alltså... Er Soc drar mer ström och levererar sämre prestanda aka den suger stenhårt.

F.Ö, leverera en ren Android, sluta ta en jäkla massa tid för updates och bygg inte egen mjukvara när det redan finns mjukvara som löser just det.

Jag varken försvarar eller kritiserar någon av systemkretsarna. Däremot tror jag alla på Samsung är medvetna om att det funnits synpunkter just kring Snapdragon och Exynos, och det är ju så klart något som tas med i utvecklingen av nya modeller.

Tack för synpunkterna kring mjukvaran. Det verkar som sagt vara en vattendelare, där det också finns en del som tycker att Samsung har bättre lösningar än vad Android har i grundutförande. Men det är så klart en smaksak!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Frågan är ju dock om det blir mer komplicerat för de kunder som kanske inte har lika bra koll på olika benchmarks och diskussionerna som pågår. Orden "Exynos" och "Snapdragon" säger ju kanske inte så mycket för en icke invigd person.

Tror endå på möjligheten att välja och inte att idiotförklara alla.
Och det andra alternativet är väll att Samsung bestämmer sig antingen för Snappdragon eller Exynos och har samma till alla marknader..

Hoppas ju dom som spekulerar i nästa modell i jan har rätt.
Skjutit upp mitt byta mobil i 2 modeller nu bland annat för S10 kom med ett dumt hål i skärmen och processerna i S20 gör mig så arg så jag ser rött.
Men kommer dom och ger oss sämre igen då får jag testa ett annat fabrikat efter att ha haft Samsung i närmare 10 år.
Kan inte vänta med att byta nå längre då min nuvarande mobil börjar bli så trött så trött.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas_Br:

Tror endå på möjligheten att välja och inte att idiotförklara alla.
Och det andra alternativet är väll att Samsung bestämmer sig antingen för Snappdragon eller Exynos och har samma till alla marknader..

Hoppas ju dom som spekulerar i nästa modell i jan har rätt.
Skjutit upp mitt byta mobil i 2 modeller nu bland annat för S10 kom med ett dumt hål i skärmen och processerna i S20 gör mig så arg så jag ser rött.
Men kommer dom och ger oss sämre igen då får jag testa ett annat fabrikat efter att ha haft Samsung i närmare 10 år.
Kan inte vänta med att byta nå längre då min nuvarande mobil börjar bli så trött så trött.

Håller verkligen tummarna att du blir nöjd med nästa serie! Har du testat att göra en systemåterställning eller rensa upp lite gamla systemfiler på din nuvarande? Det är ju tråkigt om det går vansinnigt långsamt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det verkar som sagt vara en vattendelare, där det också finns en del som tycker att Samsung har bättre lösningar än vad Android har i grundutförande. Men det är så klart en smaksak!

Ja, det är en smaksak, men de Samsung appar som finns med ska gå att inaktivera.

Nu har jag iofs. bara haft en Samsung vilken var en Galaxy J5 så har ingen aning om det har blivit något bättre på senare modeller, och jag retade mig på att jag inte kunde inaktivera Samsung's webläsare (vilken autostartade) på den.

Det är dock inte bara Samsung som har egna appar som inte går att inaktivera, har varit så på flera märken som jag har haft.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är ju åtminstone några i tråden som uttryckt att de föredrar Samsungs lösningar på vissa appar och funktioner. Ser du någon bra lösning på hur båda "lägren" kan få sin vilja igenom?

Erbjud att via ett knapptryck installera "Samsung paket" med alla dess appar? Kanske är jobbigare med Knox och mer djupgående delar av operativsystemet. Kanske kan vara en del av första setup'en av telefonen, typ, "Välj detta val om du vill ha standard Android, välj det här valet om du vill ha Samsungs alla funktioner och appar vi tillhandehåller för att ge dig "insert bussword sales pitch"".

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

I den frågan upplever jag att One UI som levereras i dag är förhållandevis "rent", och det är relativt lätt att ta bort eventuella Samsung-appar användaren inte vill ha. Vilka delar skulle du ta bort från hur det ser ut i dag?

Nu äger jag ingen Samsungtelefon och en anledning är alla dubletter av appar som finns. Det är väl i princip varenda googleapp som de har en motsvarighet förinstallerad på telefonerna?

Vad är relativt lätt? Gå in på inställningar-appar-app-avinstallera? Eller via google play?
Om det går att avinstallera alla dessa dubletter till appar så får man kanske lägga Samsung i listan på nästa telefon.

För vi pratar väl om avinstallera och inte inaktivera va?

Permalänk

Mina kommentarer som nyanvändare av S20+ 5G Exynos (bytte från Oneplus 3)

Positivt
- Bixby är bättre än min erfarenhet med Oneplus 3
- Skärmstorleken passar mig
- Samsung apparna är okej
- Tycker kameraplaceringen är okej, skulle inte betala mer om den kunde poppa ut. Om det blir samma pris så skulle jag bara acceptera pop out om det inte förstör livslängden

Vad som borde ändras
- Om mobiler har olika processorer borde de vara olika modeller, skulle aldrig betalat mer än 6000kr för Exynos
- Öka stöd för Samsung pay genom att lägga till Revolut och implementera i flera EU länder.
- TILLÅT ATT AVINSTALLERA ALLA TREDJEPARTSAPPAR (Speciellt facebook), vill inte betala för storage jag aldrig kan använda oavsett hur få megabytes, fine att de kommer preinstalled så länge de går att radera. (Om någon har en tutorial på vad man kan göra skulle jag vara tacksam)
- Inkludera sladdlös adapter för 3.5mm jack till usb-c i telefonen

Ytterligare frågor
- Finns det något sätt att ställa in så att vissa appar körs med andra skärmsinställningar? (typ 4k x 60hz på netflix, 2k x 120 på resten av appar), om inte skulle det vara en nice feature.
- Några rekommendationer på telefonskal (plats med 1-3 kort)?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av psp123:

Hej @Samsung
Vet inte om du kan hjälpa mig men eftersom du representerar Samsung hoppas jag verkligen det.

Jag och många andra har fått stora problem när vi försökt lämna Samsungs Upgrade+-program.

Den korta versionen är att jag 15 veckor efter att ha lämnat tillbaka telefonen till Samsung och gjort samtliga inbetalningar fortfarande har en skuld hos Sevenday Bank som står för det tillfälliga lånet.
Jag har varit i kontakt med Samsungs support över 50 gånger och de säger att det varit tekniska problem men att det snart ska lösas.
Det är fullständigt hopplöst och jag börjar tvivla på om det någonsin kommer att få ett slut.

Det finns en lång tråd på Swedroid: https://swedroid.se/forum/threads/samsung-upgrade-uppgradera-...

Det tog lite tid, men nu bör problemet närma sig en lösning! Jag fick det här meddelandet från min kontakt som har jobbat med det här sedan du skrev.

"Vi beklagar det dröjsmål som vissa kunder upplever när det är dags att uppgradera. När en telefon returneras ska en avslutssignal skickas för att avsluta krediten. Som en konsekvens av corona-lockdown försenades utvecklingen av denna signalen hos en av våra samarbetspartners. Det problemet är nu åtgärdat och kommande kunder kan förvänta sig smidiga uppgraderingar. Vi har stängt krediten för de kunder som har returnerat sina telefoner. De kunder som till följd av problemet fick betala mer än 12 månadsbetalningar har nu fått återbetalning. I vissa fall kan de fortfarande se ut som att man har en öppen kredit på ”mina sidor” på banken, men information på ”mina sidor” kommer att uppdateras under nästa vecka. Returkiten som används för att returnera sin gamla telefon efter beställning av upgrade-telefon skickas numera ut tillsammans med upgradetelefonen."

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det tog lite tid, men nu bör problemet närma sig en lösning! Jag fick det här meddelandet från min kontakt som har jobbat med det här sedan du skrev.

"Vi beklagar det dröjsmål som vissa kunder upplever när det är dags att uppgradera. När en telefon returneras ska en avslutssignal skickas för att avsluta krediten. Som en konsekvens av corona-lockdown försenades utvecklingen av denna signalen hos en av våra samarbetspartners. Det problemet är nu åtgärdat och kommande kunder kan förvänta sig smidiga uppgraderingar. Vi har stängt krediten för de kunder som har returnerat sina telefoner. De kunder som till följd av problemet fick betala mer än 12 månadsbetalningar har nu fått återbetalning. I vissa fall kan de fortfarande se ut som att man har en öppen kredit på ”mina sidor” på banken, men information på ”mina sidor” kommer att uppdateras under nästa vecka. Returkiten som används för att returnera sin gamla telefon efter beställning av upgrade-telefon skickas numera ut tillsammans med upgradetelefonen."

Tack för återkopplingen. Min skuld är nu justerad till 0.00 kr.
Tyvärr tog det 16 veckor och mängder med samtal till en kundtjänst som inte haft koll på läget. Förhoppningsvis löses det för alla och funkar bättre i framtiden.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av psp123:

Tack för återkopplingen. Min skuld är nu justerad till 0.00 kr.
Tyvärr tog det 16 veckor och mängder med samtal till en kundtjänst som inte haft koll på läget. Förhoppningsvis löses det för alla och funkar bättre i framtiden.

Ja, det är ju bara att beklaga att det inte varit en smidig process. Jag har inte varit inblandad i Upgrade+, men förhoppningsvis ska det fungera som tänkt från början. Det är ju just smidigheten och valfriheten som programmet ska bygga på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ser det är väldigt olika vad folk vill ha.

Min "önskelista"
Jag vill ju till skillnad mot många här ha en stor mobil.
Vill precis som många andra ha tillbaks 3,5mm hörlurs uttaget.
Vill ju ha Snapdragon 888 om den är bäst.
Högst upp på önskelistan är inget hål i skärmen, utan tar hellre en liten kant som det var förr.
Men vill endå inte ha en popup kamera då rörliga grejer ofta går sönder i längden.
Vid drop tester jag sett är Samsung bättre en Apple så länge den landar på glaset på framsidanmen men sämmre om den landar påkanten. Velat ha en ram i rostfritt stål som Apple i stället för Alu för hållbarhetens skull.
Även glas baksidan känns onödig då det bara är en sak till som kan gå sönder/spricka.
Har ju inget emot lite kant i stället för skärm hela framsidan, så hade velat ha högtalare som gamla HTC.
2 rejäla framåtriktade högtalare för film/serie/youtube tittande.
Vill INTE ha raka kanter som Note som många klagar på gör ont i handen utan lite rundade som det är på vanliga modeller nu.
Saknar även att kunna byta batteri själv.
Då det antagligen ej går, så är det på vissa ställen i Sverige svårt att hitta en seriös firma som gör ett bra jobb med orginal batterier mm.
En kompis fick ett batteri som skramlade runt i hennes iphone efter ett byte hos en oseriös firma.
Velat se en typ av service där man kan få det utfört lite som knivbrev har för kniv slipning.
Velat kunna köpa tjänsten av Samsung där man till ett bra pris får hem passande förpackning att skicka telefonen i, adresslappar med förbetalt porto mm.
Gärna försäkrat.
Och att telefonen när den nått service stället typ skall vara på väg tillbaks inom 2-3 arbetsdagar.
Gillar flera av Samsungs appar men har precis som flera andra velat kunna avinstallera sådant jag ej vill ha.
Facebook och nu senast allt från Microsoft.
Har nu flera olika program för samma sak så velat kunna välja den jag gillar och ta bort övriga.
Ett plus om den är snygg som S20 Note Ultra.
Ser helst att dom ej siktar på att göra den för tunn utan ser hellre att det lämnas utrymme så den ej blir för varm + att det finns plats för ett stort batteri mm.
Även så inte kanterna blir tunna och obehagliga att håll i, som dom på S6 Edge och S6 Edge + som man måste ha skal på.
Även om jag tillhör dom som alltid har ett rejält skall för maximalt skydd.

Permalänk
Medlem

Hjälpte farsan alldeles nyss med att byta teleon till en A71, och det gick smidigt med eran smart transfer som behövdes från den äldre Sony Xperia Compact som han hade.
Men fan vad skräpappar som följer med, är knappast nånting som är unikt för er. Men eftersom ni efterlyser kritik så applicerar jag det här.
Det är alltifrån Candy Crush Saga, Calm (nån relaxapp?) till kortspel och Eniro navigation.
Please stop it, avinstallerade nog en 10-tal appar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X