Permalänk
Avstängd

weenan:

Tack för tipset, kollat lite förut och det lär behövas flera genomgångar tills man känner sig hemma och vet vad man gör.

För ett par dagar sedan så insåg man att man hade satt cpu fläkten åt fel håll, så var det bara att ta och lossa på och göra rätt denna gång. Såg att jag hade i lite för mycket kylpasta, rann lite över. Vart lite besvärligt och rengöra.

Mindre kylpasta denna gång och ca 32-33gr idle, 65gr i valheim. Inte hunnit testa andra spel än så länge, men såg att man fick förbättrade resultat på cinebench, med ca 200p. Lite jobb återstår men är nöjd faktiskt.. Kanske det får låtas vara så.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

RoboKopp: Jag kan bjuda på att när jag äntligen var "färdig och tryckte på powerknappen så lyste bara minnena och agget rörde sig lite, annars helt död..
Fick dubbel och trippelkolla hur den vill jag ska koppla pin'sen till knappen mot moderkordet, hmm, död.. och allt rätt.. hmm
Det visa sig att det var kvar nån nanometer (överdriver) för mig att trycka in ATX strömmen mot agget.. *doh!*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

RoboKopp: Jag kan bjuda på att när jag äntligen var "färdig och tryckte på powerknappen så lyste bara minnena och agget rörde sig lite, annars helt död..
Fick dubbel och trippelkolla hur den vill jag ska koppla pin'sen till knappen mot moderkordet, hmm, död.. och allt rätt.. hmm
Det visa sig att det var kvar nån nanometer (överdriver) för mig att trycka in ATX strömmen mot agget.. *doh!*

Haha kan förstå känslan där, har jag pajat nåt?

För när jag efter att rengört cpun och fläkten med lite aceton, starta datorn.. Allt svart men allt går igång..
Var några nervösa sekunder tills bilden dök upp och allt funka som det skulle, fick ställa om inställningar i biosen osv.. Brukar sånt nollställas efter att tagit loss cpun, rengöra och sen sätta tillbaks?

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Haha kan förstå känslan där, har jag pajat nåt?

För när jag efter att rengört cpun och fläkten med lite aceton, starta datorn.. Allt svart men allt går igång..
Var några nervösa sekunder tills bilden dök upp och allt funka som det skulle, fick ställa om inställningar i biosen osv.. Brukar sånt nollställas efter att tagit loss cpun, rengöra och sen sätta tillbaks?

Ja, eller om man fått hem defekta grejor, knappast MIG det är fel på

Moderkortet har ju ett batteri så man kan ju tycka att BIOS är kvar.
Det ser ut som att BIOS uppdateringarna fortsätter att aktivt trilla in så, lika bra att uppdatera om du har nytt till din med.
Och Tack för påminnelsen, ska dyka in och kolla läget själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Ja, eller om man fått hem defekta grejor, knappast MIG det är fel på

Moderkortet har ju ett batteri så man kan ju tycka att BIOS är kvar.
Det ser ut som att BIOS uppdateringarna fortsätter att aktivt trilla in så, lika bra att uppdatera om du har nytt till din med.
Och Tack för påminnelsen, ska dyka in och kolla läget själv.

Jo, glömde nämna att jag innan dess hade uppdaterat biosen till den senaste, f13g.. Tänkte det var likabra och fixa allt på en och samma gång.

När skärmen visade svart var man ju som sagt nervös, sekunderna kändes som en evighet.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Jo, glömde nämna att jag innan dess hade uppdaterat biosen till den senaste, f13g.. Tänkte det var likabra och fixa allt på en och samma gång.

När skärmen visade svart var man ju som sagt nervös, sekunderna kändes som en evighet.

Jo tack, jag kan relatera
Så allt funkar nu hos dig så att du kan köra benchmarktest och få kylpastan till att känna den lever, kolla om tempen är acceptabel osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Jo tack, jag kan relatera
Så allt funkar nu hos dig så att du kan köra benchmarktest och få kylpastan till att känna den lever, kolla om tempen är acceptabel osv?

Testade nyss, lite sämre än igår. Första gången fick man väl 15025... Igår nåt 15200..
Datorn kändes lite varmare än vanligt men klockar något högre. Allt stock än så länge.

https://imgur.com/1F0gEPh

Edit: Vad får du för resultat? såg först nu dina specs och du har bättre dator än mig.

Jag har just nu kolink stronghold låda, den har betjänat mig väl men insett att den har vissa begränsningar.
Funderat på att köpa en nån kvalitets sådan, men det är rena rama djungeln därute och helst skulle vilja ha en prisvärd sådan för runt 1000-1500kr. Någon som har bra förslag? Har inte större krav, fönster sida är rätt fint där man kan se in på ens gamla rx vega 56 som lyser orangea. Vill annars inte ha nåt med rgb. Stilrent, enkel och bra med luftflöde.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Nu börjar man bli otålig.
Gått och väntat på cpu:n men kunde inte hålla mig längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

https://imgur.com/1F0gEPh

Edit: Vad får du för resultat? såg först nu dina specs och du har bättre dator än mig.

Ladda hem Cinebench R23 och körde en runda CPU (Multicore) och djäklar! nu fick CPUn känna den lever
(Tctl/Tdie) pendla mellan 78-79c och resultatet blev 15409pts, inte så långt från dig ju
Allt jag hunnit göra är att sätta på XMP eller vad det heter i AMD-speak så man kör minnena i 3600, 10.000 år sen man var All AMD asså

Ps, lika brau att förbereda sig weenan, tar inte 5 minuter och man är ju ivrig att få ihopa det hela när det e dags

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ladda hem Cinebench R23 och körde en runda CPU (Multicore) och djäklar! nu fick CPUn känna den lever
(Tctl/Tdie) pendla mellan 78-79c och resultatet blev 15409pts, inte så långt från dig ju
Allt jag hunnit göra är att sätta på XMP eller vad det heter i AMD-speak så man kör minnena i 3600, 10.000 år sen man var All AMD asså

Med lite undervoltning och överclockning verkar det som att 5800X ska gå att kräma ur runt 16000pts lite beroende på silikonlotteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Med lite undervoltning och överclockning verkar det som att 5800X ska gå att kräma ur runt 16000pts lite beroende på silikonlotteriet.

Har fått 15969 *helt* stock, se här #19005759. Inte ens PBO på. Alla fläktar på max hastighet och endast en körning dock. Men tappar enbart 100-200 poäng när jag kör på vanlig fläktkurva.

Med undervolt och bra kylning kan du säkert få 16200 eller mer utan problem. Ska testa köra Curve Optimizer igen senare och se hur mycket mer jag kan få hahahah.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är jättesugen på att överklocka när man just fått hem allt, men Ryzen Master är ju nice från AMD och.. Adrenalin 2020, jag undrar ju nu, var är alla drivrutinsproblemen alla snackat om i 10.000 år? jag hittar inga issues
(fel tråd kanske, främst GPU sidan)
Och så finns det något som heter nerklocka och optimera ja, men jag är lite fegis just nu, får läsa på lite först

Permalänk
Medlem

Vill man absolut ha en 5900X och är villig att betala ca 1000:- extra så finns det i lager på PC Componentes i Spanien (EU land och skickar till Sverige)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

fegis just nu, får läsa på lite först

Vilken tur att du är på Sweclockers forum då

Spanien? wow, nu blev någon glad

Permalänk
Medlem

Finns ett 5600x på Inet i Sisjön, Göteborg. Går endast att köpa den i butik

https://www.inet.se/produkt/5303474/amd-ryzen-5-5600x-3-7-ghz...

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min 5900x på webhallen igår. Beställd 14/12. Håll ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Vill man absolut ha en 5900X och är villig att betala ca 1000:- extra så finns det i lager på PC Componentes i Spanien (EU land och skickar till Sverige)

Tack för tipset! Pröjsade cirka 7 250 kr för det och den skickas i dag. Uppdaterar när jag får hem den. Har beställningar hos svenska återförsäljare också men det verkar vara en bristvara här i norden.

Såg nu i mitt leveransmail att den uppskattas levereras redan den 7:de april. Detta verkar vara ett aprilskämt i sig men jag blir väldigt glad om den dyker upp redan i morgon. Sen kanske det är en miss i översättningen och det är den 7:de april som den skickas. Allt blev mycket mer spännande nu när det är på ett språk man inte behärskar.

Svårt att förstå spanska.
Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Vill man absolut ha en 5900X och är villig att betala ca 1000:- extra så finns det i lager på PC Componentes i Spanien (EU land och skickar till Sverige)

Intressant! Har du köpt där ifrån? Vad ligger leveranstiden på, vet du det?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Intressant! Har du köpt där ifrån? Vad ligger leveranstiden på, vet du det?

Nej jag har inte handlat därifrån, men det är en väldigt stor leverantör och jag tror inte man behöver vara rädd för att handla därifrån. Gällande leveranstid så anger dom själva 3-9 dagar inom EU beroende på land. Skulle tro kanske ett par dagar längre leveranstid än från svensk butik.

@Isu kan nog ge mer info då han lagt en beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nej jag har inte handlat därifrån, men det är en väldigt stor leverantör och jag tror inte man behöver vara rädd för att handla därifrån. Gällande leveranstid så anger dom själva 3-9 dagar inom EU beroende på land. Skulle tro kanske ett par dagar längre leveranstid än från svensk butik.

@Isu kan nog ge mer info då han lagt en beställning

Super, tack för tipset. Det blev en beställning. Har allt förutom CPU och det känns inte jättekul att vänta till den 27e (netonnet) eller 3 maj (komplett) och sen frakt på det.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Super, tack för tipset. Det blev en beställning. Har allt förutom CPU och det känns inte jättekul att vänta till den 27e (netonnet) eller 3 maj (komplett) och sen frakt på det.

Sitter i samma sits och har allt utom cpu, jag gav upp på 5900x och köpte en 5800x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Super, tack för tipset. Det blev en beställning. Har allt förutom CPU och det känns inte jättekul att vänta till den 27e (netonnet) eller 3 maj (komplett) och sen frakt på det.

Sen är det absolut ingen garanti på att det faktiska preliminära datumet stämmer, då det bara är en uppskattning. Från början skulle Komplett leverera den 3:de februari men den uteblev där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

La precis en beställning från Net On Net utöver Webhallen. Håller fortfarande tummarna för leverans innan Juni..

Edit: På en 5900x givetvis.

Permalänk
Medlem

Synd att det är 40 mil dit 😭

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Därför min 5900x aldrig verkar komma i lager funderar jag på att skaffa en ny hobby. Vet någon var man kan köpa en minigris i skåne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Därför min 5900x aldrig verkar komma i lager funderar jag på att skaffa en ny hobby. Vet någon var man kan köpa en minigris i skåne?

Har du inte hört?

Det råder extrem minigrisbrist för tillfället. Det är bara att börja köa som alla andra. Har du tur får du en lagom till julskink...julen 👍

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

5950X

För ett par veckor sedan ställde Webhallen om till "Beställningsvara" som lagerstatus på 5950X, vilket möjligtvis kan argumenteras vara vilseledande med tanke på leveranssituationen...

Idag var jag inne och kollade, och de har ställt tillbaka, och hävdar att det är 50+ på ingång, vilket torde ta hand om merparten av förra årets beställningar (inklusive min). Till och med min senfärdiga SFX-PSU har hunnit dyka upp, så det blir att kavla upp ärmarna och bygga dator, vad det verkar! Och innan midsommar!

Permalänk
Medlem

Ska man tolka tystnaden som att inget intressant händer, eller att många har fått leveranser och har fullt upp med att leka?😅

Permalänk
Medlem

Jag vill inte stå i kö så har nu helt släppt tanken på att uppgradera både processor och grafikkort denna generation.