Permalänk
Medlem
Skrivet av Patoffs:

Ska man tolka tystnaden som att inget intressant händer, eller att många har fått leveranser och har fullt upp med att leka?😅

Förutom den ovan beskrivna förändringen i lagerstatus misstänker jag att det hänt rätt lite på sistone, eftersom de flesta av leverantörerna jag kollat upp har haft oförändrad "det finns inga processorer"-status. Webhallens förbeställningar på 5950X gick ner från 100 till 67 till förra uppdateringen, men hur många av de som tröttnat helt och hur många som fått sin processor någon annanstans är svårare att säga.

Permalänk
Medlem

Jag kan uppdatera att mitt köp från pccomponentes.com (spanien) i tisdags har lämnat tyskland

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag kan uppdatera att mitt köp från pccomponentes.com (spanien) i tisdags har lämnat tyskland

Kul att höra! Borde det förhoppningsvis inte dröja allt för lång tid innan det dimper ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag kan uppdatera att mitt köp från pccomponentes.com (spanien) i tisdags har lämnat tyskland

Är Spanien ett land du rekommenderar för att köpa billiga dataprylar generellt sett, eller var det här mer av en Ryzen-specifik ansats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWinther:

Är Spanien ett land du rekommenderar för att köpa billiga dataprylar generellt sett, eller var det här mer av en Ryzen-specifik ansats?

Nja, det var den enda sidan i Europa som hade 5900x i lager till ett rimligt pris. Annars har jag ingen erfarenhet av att handla från Spanien ☺️

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Kan gott meddela att jag fick en autentisk Ryzen 5900X från Spanien. Nu återstår att installera och stresstesta för att säkerställa funktionen. Beställde 23:43 på måndag den 5:te april. Hämtade ut måndag den 12:te april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsu:

Kan gott meddela att jag fick en autentisk Ryzen 5900X från Spanien. Nu återstår att installera och stresstesta för att säkerställa funktionen. Beställde 23:43 på måndag den 5:te april. Hämtade ut måndag den 12:te april.

Wow! Gratulerar.
Återkom gärna så fort du stresstestat så kanske man kniper en därifrån.

Permalänk
Medlem

Har provat cinebench R20 nu och fick först resultat (direkt efter bytet) 7 651.

Har gjort om testerna och kör en DH-15s som kylare, med nya meshify caset och 5 fläktar, nu ligger den på 8 134. Med 100% load är cpu temp 61 till 62 grader. Idle 38 grader. Är dessa scores bra? Lite osäker på hur jag ska tolka dem.

Helt stock är detta. Kanske google-bar fråga men finns det en definitiv guide här på swec hur man går tillväga för att få ut mest av denna processor? Den är i alla fall bra jäkla rapp (jämfört med i7-3820 och 3700X) och allt från spel till musikproduktion går alldeles utmärkt. Har inte provat videoredigering ännu.

Edit: Verkar som att 8 134 inte är så dåligt i R20 jämfört med vad som rapporterats online.

Spanat in andras resultat av R20
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lsu:

Har provat cinebench R20 nu och fick först resultat (direkt efter bytet) 7 651.

Har gjort om testerna och kör en DH-15s som kylare, med nya meshify caset och 5 fläktar, nu ligger den på 8 134. Med 100% load är cpu temp 61 till 62 grader. Idle 38 grader. Är dessa scores bra? Lite osäker på hur jag ska tolka dem.

Helt stock är detta. Kanske google-bar fråga men finns det en definitiv guide här på swec hur man går tillväga för att få ut mest av denna processor? Den är i alla fall bra jäkla rapp (jämfört med i7-3820 och 3700X) och allt från spel till musikproduktion går alldeles utmärkt. Har inte provat videoredigering ännu.

Edit: Verkar som att 8 134 inte är så dåligt i R20 jämfört med vad som rapporterats online.

Nu kommer man med en dum fråga, vad är det för skillnad mellan r20 och r23? trott den senare var en nyare uppdatering..
Testat ens dator ganska nyligen efter att bytt till bättre låda med luftflöde samt cpu-fläkt:

https://imgur.com/a/1F7zUIh

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Nu kommer man med en dum fråga, vad är det för skillnad mellan r20 och r23? trott den senare var en nyare uppdatering..
Testat ens dator ganska nyligen efter att bytt till bättre låda med luftflöde samt cpu-fläkt:

https://imgur.com/a/1F7zUIh

Jag tror mång använder R20 för att det funnits längre, är därför vanligare och du kan lättare jämföra dina score med andra. Gissar att det är lättare att hitta liknande builds som ditt att jämföra med i R20.

Vill man bara testa mot sig själv skulle jag valt R23, men någon kunnigare får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weenan:

Jag tror mång använder R20 för att det funnits längre, är därför vanligare och du kan lättare jämföra dina score med andra. Gissar att det är lättare att hitta liknande builds som ditt att jämföra med i R20.

Vill man bara testa mot sig själv skulle jag valt R23, men någon kunnigare får gärna rätta mig om jag har fel.

Ah, tackar för svaret (Y)

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk

Knep en 5800x som fyndvara på Netonnet förra veckan.
Tänkte para ihop med mitt Prime X470-PRO som just nu huserar en R7 2700. Har beställt ny usb-sticka för bios uppdatering samt till Windows. Blev ny kylpasta också det börjar vara några år sen sist. Minns att det räckte med en 4gb usb sist jag installerade om 😊
Fick lösa det med att klona senast eftersom jag inte hade tillräckligt stor usb hemma när jag skulle flytta Windows till SSD på grabbens dator... Funkade för övrigt riktigt smutt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av jblomberg:

Knep en 5800x som fyndvara på Netonnet förra veckan.
Tänkte para ihop med mitt Prime X470-PRO som just nu huserar en R7 2700. Har beställt ny usb-sticka för bios uppdatering samt till Windows. Blev ny kylpasta också det börjar vara några år sen sist. Minns att det räckte med en 4gb usb sist jag installerade om 😊
Fick lösa det med att klona senast eftersom jag inte hade tillräckligt stor usb hemma när jag skulle flytta Windows till SSD på grabbens dator... Funkade för övrigt riktigt smutt 👍

Tog också hem ett 5800X fyndvara. Men jag skickade tillbaka det då det var en använd CPU. Var rester av kylpasta kvar på den så jag ville inte chansa att det var ett dåligt exemplar eller något fel på den. Visst hade jag kunnat montera in och testa den men orkade inte då jag ändå hade en ny 5800x från Amazon som jag skulle returnera. Blev retur till NoN istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Tog också hem ett 5800X fyndvara. Men jag skickade tillbaka det då det var en använd CPU. Var rester av kylpasta kvar på den så jag ville inte chansa att det var ett dåligt exemplar eller något fel på den. Visst hade jag kunnat montera in och testa den men orkade inte då jag ändå hade en ny 5800x från Amazon som jag skulle returnera. Blev retur till NoN istället.

Vad hade du förväntat dig? Fyndvaror är nästan alltid åtminstone testade på något sätt och därmed använda.

Där kan jag visserligen tycka att NetOnNet och vissa andra butiker kunde bli bättre på att ge en bra bedömning av skicket innan man beställer, likt Webhallen och en del andra butiker gör.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad hade du förväntat dig? Fyndvaror är nästan alltid åtminstone testade på något sätt och därmed använda.

Där kan jag visserligen tycka att NetOnNet och vissa andra butiker kunde bli bättre på att ge en bra bedömning av skicket innan man beställer, likt Webhallen och en del andra butiker gör.

Var lite av en chansning att det var en ouppackad retur eller kartongskada. Gjorde bedömningen att den såg lite för använd ut för vad jag var bekväm med.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Tog också hem ett 5800X fyndvara. Men jag skickade tillbaka det då det var en använd CPU. Var rester av kylpasta kvar på den så jag ville inte chansa att det var ett dåligt exemplar eller något fel på den. Visst hade jag kunnat montera in och testa den men orkade inte då jag ändå hade en ny 5800x från Amazon som jag skulle returnera. Blev retur till NoN istället.

Jag räknar med att den är använd. Varför köpa en till fullt pris och sen öppna förpackningen utan att använda den.
Kan visserligen tycka att butiken kan gå igenom och åtminstone rengöra. Det visar ju åtminstone att de struntat gå igenom hur returen såg ut.
Tänker att de flesta returer beror på att kunden fått tag i en 5600x eller 5900x som är mer prisvärda än 5800x för 5kkr.

Permalänk
Medlem

Fick en 5600x på webhallen som jag hämtade ut igår. Beställde för 2 veckor sedan den 30e.
Så nu blir det bygga i helgen när allt har kommit. Första gången på många år som det kommer bara sitta AMD i burken!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Var lite av en chansning att det var en ouppackad retur eller kartongskada. Gjorde bedömningen att den såg lite för använd ut för vad jag var bekväm med.

Returnerade varor som ej packats upp av köparen lär knappast säljas som fyndvaror. Det finns ingen anledning för butikerna att göra det, och det är i mitt tycke inte rimligt att kräva det. Kartongskada är dock fullt möjligt, men det är nog betydligt mer sannolikt att det är returer där folk packat upp och testat varan samt sedan utnyttjat ångerrätten.

Att det finns lite rester av kylpasta kvar gör i mitt tycke inte speciellt mycket då man ändå vill rengöra ytan innan man applicerar sin egen kylpasta, även på en ny processor. Däremot är det ju subjektivt vad man anser vara alltför begagnad och inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Returnerade varor som ej packats upp av köparen lär knappast säljas som fyndvaror. Det finns ingen anledning för butikerna att göra det, och det är i mitt tycke inte rimligt att kräva det. Kartongskada är dock fullt möjligt, men det är nog betydligt mer sannolikt att det är returer där folk packat upp och testat varan samt sedan utnyttjat ångerrätten.

Att det finns lite rester av kylpasta kvar gör i mitt tycke inte speciellt mycket då man ändå vill rengöra ytan innan man applicerar sin egen kylpasta, även på en ny processor. Däremot är det ju subjektivt vad man anser vara alltför begagnad och inte.

Precis. Jag menar...hade den förra ägaren lagt 1 minut på att torka bort kylpastan skulle väl inte CPUn varit mindre begagnad/använd?
En lite för begagnad CPU i mitt tycke är en CPU som man VET har gått mycket med extrem överklock. Att man VET att den överklockats under lång tid. Där hade jag varit lite tveksam. Annars är det ju svårt att skilja på lite begagnad och mycket begagnad när det gäller CPUer som är så här nya.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Nu tycker jag inte att köparen ska behöva acceptera en vara som inte är ordentligt rengjord. Även om den är fyndvara.
Om förra ägaren varit så slarvig så vetefasen hur denne skött varan ifråga.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Är man pedant så är man

Ni vet när en processor blir så där lite brunaktig i färgen och texten blir lite suddigare, då är den inte bara provmonterad utan använd. Om någon använt den och sedan monterat ur den och skickat tillbaka - då börjar funderingarna om varför den skickades tillbaka. Var det ett måndagsexemplar? var det nått fel på den? Har NetOnNet verkligen kontrollerat den? För min del känns det då värt några hundralappar för lite peace of mind med en helt ny processor. Ni är välkomna att köpa den då den kommer ut som fyndvara igen

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Nu tycker jag inte att köparen ska behöva acceptera en vara som inte är ordentligt rengjord. Även om den är fyndvara.
Om förra ägaren varit så slarvig så vetefasen hur denne skött varan ifråga.

Kan man inte acceptera lite spår av kylpasta från den tidigare ägaren bör man undvika att köpa processorer som fyndvaror. Sannolikheten att stöta på det är troligen väldigt hög. De flesta butiker anger explicit för fyndvaror att det kan finnas spår av användning, så att lite kylpasta kan finnas kvar är bara ett exempel på detta.

Nu låter det ju eventuellt som att det fanns annat som indikerade att den kanske använts lite längre tid.

Skrivet av weenan:

Är man pedant så är man

Ni vet när en processor blir så där lite brunaktig i färgen och texten blir lite suddigare, då är den inte bara provmonterad utan använd. Om någon använt den och sedan monterat ur den och skickat tillbaka - då börjar funderingarna om varför den skickades tillbaka. Var det ett måndagsexemplar? var det nått fel på den? Har NetOnNet verkligen kontrollerat den? För min del känns det då värt några hundralappar för lite peace of mind med en helt ny processor. Ni är välkomna att köpa den då den kommer ut som fyndvara igen

Ja, jag kan ha vissa pedantiska drag jag med.

Ok, då låter det som att någon kanske kört den ett tag medan de väntar på sin 5900X eller liknande, inte bara testat den. Även om processorn förmodligen fungerar utmärkt kan jag förstå att man väljer att avstå ifall man inte känner sig bekväm med detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Någon som fått 5900x skickat från Elgiganten senaste tiden? Beställde i början av Mars och då hette det att de skulle vara i lager 8e April och beräknat leveransdatum var idag 13e April. Inte fått någon avisering ännu, och kundtjänst är lagom hjälpsamma och säger att de hör av sig om det är något problem med beställningen, men kan inte ge någon annan information gällande lagerstatus.

Uppdatering: Försökte igen och fick tag på en mer kunnig inom kundtjänst, de hade inte mottagit någon leverans från AMD och det nya förväntade leveransdatumet är i Juni..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampsvamp:

Någon som fått 5900x skickat från Elgiganten senaste tiden? Beställde i början av Mars och då hette det att de skulle vara i lager 8e April och beräknat leveransdatum var idag 13e April. Inte fått någon avisering ännu, och kundtjänst är lagom hjälpsamma och säger att de hör av sig om det är något problem med beställningen, men kan inte ge någon annan information gällande lagerstatus.

Uppdatering: Försökte igen och fick tag på en mer kunnig inom kundtjänst, de hade inte mottagit någon leverans från AMD och det nya förväntade leveransdatumet är i Juni..

Samma visa för mig, min skulle ha kommit i fredags. Beställde i mars som du och efter någon timme så kunde man inte beställa den mer, som om den batchen var slutsåld. Ingen återkoppling om att de inte kunde leverera. Frågande när man kontaktar dom.
Vet inte vad jag ska säga, blir bara så trött. Känns väldigt oseriöst.

Permalänk

Hade flax och min 5800x som fyndvara var oöppnad.
Tog tid innan jag fick bekräftelsen och när jag frågade om status gick det snabbt och jag fick besked att den var skickad.
Kanske var de glad bara att bli av med någon extra 😊
Nytt säljknep?

Permalänk
Medlem

Har 1 väntande 5600X men saknar ännu moderkortet från MSI, X570 tomahawk. Kortet ska komma i månadsskiftet sen ska det bli en komplett PC även om inte maxad. Beställde 23 Februari på Inet.
Kollade i beställningen och det står i lager i morgon på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Beställde 5900x i mitten av december på komplett och har ännu inte anlänt. Vet någon hur långt i kön komplett har kommit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Beställde 5900x i mitten av december på komplett och har ännu inte anlänt. Vet någon hur långt i kön komplett har kommit?

Sitter också och väntar från Komplett, dock med lite senare datum än dig så det bådar ju inte jättegott..

@Komplett har ni någon indikation på hur läget ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Beställde 5900x i mitten av december på komplett och har ännu inte anlänt. Vet någon hur långt i kön komplett har kommit?

Inte till November 27 iallafall!

Permalänk
Medlem