3070 beställningar, vem hann?

Permalänk
Skrivet av dagas:

Inet måste tycka jag är galen nu men bokade eagle sedan avbokade, bokade zboz series x sedan avbokade. Bokade ventus 3x oc sedan avbokade jag och nu bokade jag gaming x trio. Jag fick sån ångest att jag kanskw inte blir nöjd. Är så tjinkig med ljudnivån och mätte att gaming x ska passa så tog den ändå.

Om det är lägsta ljudnivå du är ute efter så är gaming x det bästa, du kommer bli mycket nöjd.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ett tips; Inet har ca 90st 3070 på lager i skrvandes stund

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk

Här är mitt nya ventus 3oc, blev snyggt med svart/vit.

Fläktarna hörs lite mer än mitt 1070 gaming x, körde en 7 timmar session nu, hörs knappt med hörlurar på, två gånger dock drog fläktarna på utav bara helvete (i typ 2 min) och jag tänkte fan ska det låta så här hela tiden, men sedan planade det ut och hördes knappt igen, tänkte att jag borde ha köpt ett gaming x istället då dom drog igång igen, men sedan var allt chill.

Sjukt nöjd med mitt kort, kul att kunna maxa ultra i alla spel och ha okey fps, vissa spel ser ju ut som ett helt annat spel med allt på ultra.

Testade lite ray tracing och shit vilken performance sink, kommer nog inte köra det i något spel, tappade 50 fps i wow när jag körde allt annat ultra.

mitt 1070 låg på 60-65 grader i spelande, mitt 3070 ligger på 50-51.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Fick mitt ventus 3070 igår och jävlar vilken skillnad mot mitt 1070. Mer än dubbla prestandan i red dead 2

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@blue_eyed_devil Har ditt moderkort det undre pci-express porten som huvudport? Jag trodde det var övre porten som standard.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Här är mitt nya ventus 3oc, blev snyggt med svart/vit.

https://i.ibb.co/KhFxHcv/Ventus-3oc.jpg

Fläktarna hörs lite mer än mitt 1070 gaming x, körde en 7 timmar session nu, hörs knappt med hörlurar på, två gånger dock drog fläktarna på utav bara helvete (i typ 2 min) och jag tänkte fan ska det låta så här hela tiden, men sedan planade det ut och hördes knappt igen, tänkte att jag borde ha köpt ett gaming x istället då dom drog igång igen, men sedan var allt chill.

Sjukt nöjd med mitt kort, kul att kunna maxa ultra i alla spel och ha okey fps, vissa spel ser ju ut som ett helt annat spel med allt på ultra.

Testade lite ray tracing och shit vilken performance sink, kommer nog inte köra det i något spel, tappade 50 fps i wow när jag körde allt annat ultra.

mitt 1070 låg på 60-65 grader i spelande, mitt 3070 ligger på 50-51.

Konstigt att fläktarna drog på så mycket. Men bra de varvade ner igen. Blir det för störande kan man ju alltid ställa in manuell fläktkurva. Det verkar ju vara svalt nog att kunna dra ner på rpm om du vill.

Mitt Gaming X Trio är skickat idag. Goppas allt fungerar som det ska. Vad jag mätt ska jag ha ca 5mm till godo från att slå i radiatorn i fronten så blir trångt men ska gå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av TM:

@blue_eyed_devil Har ditt moderkort det undre pci-express porten som huvudport? Jag trodde det var övre porten som standard.

Jag råkade förstöra den översta porten då jag slet ut ett 1050 som hade fastnat på något konstigt sätt.

Förlorar man prestanda på att inte använda den översta? Tror inte det påverkar luftflödet så värst mycket att ha det där nere heller.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av dagas:

Konstigt att fläktarna drog på så mycket. Men bra de varvade ner igen. Blir det för störande kan man ju alltid ställa in manuell fläktkurva. Det verkar ju vara svalt nog att kunna dra ner på rpm om du vill.

Mitt Gaming X Trio är skickat idag. Goppas allt fungerar som det ska. Vad jag mätt ska jag ha ca 5mm till godo från att slå i radiatorn i fronten så blir trångt men ska gå.

Ja ja blev förvånad, lät som en lövblås, kanske höll på i 4 min när jag tänkte efter och under den tiden så tänkte jag, jag skickar tillbaka detta imorgon och beställer ett gaming x istället, men sedan efter det lirade jag 3 timmar utan att märka något. Tror det är i början av gaming seseions den drar på lite.

Du kommer nog bli väldigt nöjd, älskar gaming x, haft några själv.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag råkade förstöra den översta porten då jag slet ut ett 1050 som hade fastnat på något konstigt sätt.

Förlorar man prestanda på att inte använda den översta? Tror inte det påverkar luftflödet så värst mycket att ha det där nere heller.

Nä, sålänge portsrns bara har samma hastighet. De flesta körs väl i 16 idag.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

RandomgamingHD har gjort en 3070-video där han berättar att han varit inne på nvidias hemsida häromdagen och 3070 FE var åter i lager, så han beställde en, och testar den i sin video.

Kollade själv, men får inte fram FE-modellen när jag kollar.
Säljer de inte till Sverige?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

RandomgamingHD har gjort en 3070-video där han berättar att han varit inne på nvidias hemsida häromdagen och 3070 FE var åter i lager, så han beställde en, och testar den i sin video.

Kollade själv, men får inte fram FE-modellen när jag kollar.
Säljer de inte till Sverige?

De verkar bara hänvisa till sina återförsäljare på 3070 och ingen av dem har ju FE-versionen. Tror det bara går att köpa FE i USA och andra större länder. Surt.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt MSI 3070 Gaming X Trio. Det finns dock inte längre i lager på inet. Bara Gigabyte kort kvar nu i stort sett.

AORUS master är dock ett kul kort om man har fönster så man kan se in i datorn då kortet har display. Koppla det med en Kraken Z AIO och ett ASUS ROG PSU så har du en display på nästan alla komponenter inne i datorn. Eftersom det är ju nödvändigt. Men inte billigt kort. Och der har väl samma konstiga strömkontakter som de andra Gigabytekorten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Nöjd med mitt MSI 3070 Gaming X Trio. Det finns dock inte längre i lager på inet. Bara Gigabyte kort kvar nu i stort sett.

AORUS master är dock ett kul kort om man har fönster så man kan se in i datorn då kortet har display. Koppla det med en Kraken Z AIO och ett ASUS ROG PSU så har du en display på nästan alla komponenter inne i datorn. Eftersom det är ju nödvändigt. Men inte billigt kort. Och der har väl samma konstiga strömkontakter som de andra Gigabytekorten.

Kul att du gillar ditt gaming x, personligen hade jag inte köp ett Gigabytekor efter allt man läst med deras strömkontakter.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kul att du gillar ditt gaming x, personligen hade jag inte köp ett Gigabytekor efter allt man läst med deras strömkontakter.

Har det varit problem med 3070-korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Har det varit problem med 3070-korten?

Sneda pins i strömkontakten. Skall vara åtgärdat på det som producerats efter v. 39.

EDIT: alltså samma fel som uppdagades i 3080.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Mitt Gigabyte Gaming OC hade böjda pins.
Fick ta en liten skruvmejsel och böja till dom i 6pin uttaget.
Sen funka allt som vanligt.
/Dennis

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Mitt 3070 Eagle OC hade inga problem med kontakterna, båda var som dom skulle.

Permalänk
Skrivet av Normgivaren:

Har det varit problem med 3070-korten?

Känner flera som fått kort med grov coil whine också...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

En liten snabb recension av mitt MSI 3070 Gaming X Trio.

Ljudnivån är riktigt bra. Ställde in AIOn på zero RPM mode för att höra endast grafikkortet men ändå överröstas grafikkortet av PSU och chassifläktarna och då har jag ändå tysta chassifläktar. Först över 50% RPM hörs kortet alls men det går inte över 50% under auto ens i tung belastning. Kan nämna att kortet testades i Furmark och med OC och var ändå tyst.

Inte provat styra RGB men som standard är det regnbågsfärger på själva RGB remsan som är rätt snygga men tittar man ser man att det är 6 individuella lysdioder. Hade kunnat gjort snyggare med bättre diffuser och fler mindre dioder.

Kortet väger ca 1,5kg och är väldigt stort så känns väldigt premium. Många har kritiserat MSI för att använda grafen och inte metall men de har åtminståne thermal pads mot så hjälper nog mer än många aluminiumplåtar som inte har några thermal pads eftersom värmen inte når plåten då ändå. MSI säger att det leder värme 20 gånger bättre än plast vilket ger att värde runt 5 i thermal conductivity enligt tabellen jag hittade då plast ligger på runt 0,25. Aluminium är ca 50x bättre än grafen dock med ett värde på ca 250. Så aluminium hade varit bättre. De flesta kort med aluminium har dock bara luft mellan sig och kortet (Bara några få verkar använda thermal pads) så då hjälper det inte alls utan låser snarare in värmen.

OC mässigt är det inget att hurra för då man har power limit på bara 104% men det jag var ute efter var tyst och svalt och det levererar det utan tvekan.Med AIOn i quiet mode så kommer det bara en snäll tyst pust från datorn ens under load. Datorn låter inget mer än i idle.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Fick mitt Palit RTX 3070 GamingPro idag från Wehallen, beställde igår, helnöjd! har inte haft några problem alls..Uppgraderade från ett GTX 1070.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Inaktiv

Idag fick jag hem mitt Asus RTX 3070 Dual ifrån NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324914:

Idag fick jag hem mitt Asus RTX 3070 Dual ifrån NetOnNet

Samma här, blev rejält förvånad över att de lyckades få in icke OC versionen när inte de stora datorbutikerna lyckats på 2 veckor. Riktigt nöjd med kortet, inte så onödigt stort heller eftersom den bara ligger på drygt 200W.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Förresten om nån är intresserad av att skaffa sig ett Asus 3070 dual OC innan helgen och kan ta sig till butiken i Nordstan Göteborg, så finns det ett sånt kort där..... nu I alla fall om Webhallen gjort som jag sett tidigare, dvs sälja korten i butik när folk avbeställt eller returnerat där

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Det rör sig sakta framåt på Inet, just nu har dom 106st 3070 av 4 olika modeller i lager. Sedan är det ett gäng på ingång om 2 veckor 30/11.

Såg också att dom lagt till en variant på hur dom uttrycker tillgängligheten. Istället för datum står det "Beställningsvara 45 vardagar" så jag antar att man redan vid beställning vet att det kommer ta 1 1/2 månad innan man får det istället. Skulle varit trevligt att ha på mitt kort också, vet bara att det kan komma in den 15/12 men inte om jag kommer få något i den omgången.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Fick också hem mitt 3070 Dual-kort i förra veckan från Netonnet, förvånad över att de fanns i lager så blev helt på impuls. Håller väldigt bra temps och boostar sefault upp mot ~1940 utan några tweaks. Körde även duktigt undervoltat på samma boost clock ända till jag började spela Godfall som inte alls gillade inställningarna. Väldigt prisvärt kort helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Fick också hem mitt 3070 Dual-kort i förra veckan från Netonnet, förvånad över att de fanns i lager så blev helt på impuls. Håller väldigt bra temps och boostar sefault upp mot ~1940 utan några tweaks. Körde även duktigt undervoltat på samma boost clock ända till jag började spela Godfall som inte alls gillade inställningarna. Väldigt prisvärt kort helt klart!

Jag gick också på att undervolta, fick upp den till 1830 Mhz från 850mV och den går 10 grader kallare fastän jag sänkt fläkten så den går märkbart tystare. Prestandan är samma som default eftersom jag tryckte upp minnena 1000MHz också.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag gick också på att undervolta, fick upp den till 1830 Mhz från 850mV och den går 10 grader kallare fastän jag sänkt fläkten så den går märkbart tystare. Prestandan är samma som default eftersom jag tryckte upp minnena 1000MHz också.

Fick ngt liknande! Men Godfall var en sån där brutalkinkig titel så släppte det tillfälligt. Sjukt underskattat att undervolta annars!

Permalänk
Medlem

Nej, det blev inget Radeon 6800 istället för 3070 idag. Dels för att priserna inte var i närheten av vad jag gav för 3070:t och dels för att de tog slut. Läste dessutom recensionen och insåg att det var ganska hugget som stucket om man tänkt köra blandat spel med/utan raytracing. Så det blir till att fortsätta vänta på Inets leverans.

Någon som gjorde tvärtom?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Någon som vet om det finns några 3070 i lager någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Nej, det blev inget Radeon 6800 istället för 3070 idag. Dels för att priserna inte var i närheten av vad jag gav för 3070:t och dels för att de tog slut. Läste dessutom recensionen och insåg att det var ganska hugget som stucket om man tänkt köra blandat spel med/utan raytracing. Så det blir till att fortsätta vänta på Inets leverans.

Någon som gjorde tvärtom?

Jag har följt mycket läckt info om Big Navi och att de skulle vara klart sämre med ray tracing. För min del var det ett stort minus eftersom AMD inte har nån variation av DLSS heller vilket de större spelen med ray tracing ofta har. Det var också därför jag bestämt mig för att skaffa en billigare variant av 3070 vilket jag nu efter att ha sett en bunt recensioner känner var det bästa valet. Jag är dock intresserad av att se hur AMD kan utveckla sig ytterligare med RDNA3 och förbättra sig på ray tracing, ryktena säger att det kommer ett stort kliv i prestanda även då från nuvarande generation.

Visa signatur

Att spela är mänskligt