Alla vi som ska köpa 3070 Rtx, vad uppgraderar ni ifrån? Och vilken upplösning ska ni köra.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sitt Gigabyte 3070 Eagle och kan berätta om det är ok ljudmässigt? Hittar ingen recension på det. När man söker på youtube kommer det bara den dyrare 3070 gaming eller videos på ryska eller hindu.

Jag har lagt ner en hel del på att få min burk tyst t.ex. bytte ut CPU kylaren till 280MM AIO och har Strix kort nu så börjar bli lite orolig att jag inte kommer vara nöjd med ljudet för bortskämd med tyst burk. 3080 Eagle verkar vara rätt ok ändå men inte exakt samma kylare på 3070.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Haha ja, det var medvetet, kom dock på det efter jag skrivit klart!

Den låter mindre än min 1070 strix vad jag kan höra nu, men då har jag också 3 fläktar på radiatorn, en utsug och en i toppen så det är svårt att avgöra.

Jag spelar i 1080p - CSgo, valorant och Warzone just nu men väntar på Far Cry 6 och Cyberpunk
(Jag behöver inte ett 3070 nu nej, men vill gärna ha ett för att sedan kunna spela saker med ray tracing. Detta är min hobby och jag mår bra av det. )

Är du inte sugen på att köpa en 1440p skärm med detta graffekort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är du inte sugen på att köpa en 1440p skärm med detta graffekort?

Jo. För man kan väl dra ner till 1080p när man spelar snabba FPS-spel ändå?
Hade ju varit askul att spela dom spel som jag ser fram emot i 1440 istället, det är en stor skillnad.
Men jag har inte i närheten råd nu, för när jag väl köper saker vill jag att dom ska vara i väldigt bra kvalitet så isåfall sparar jag nu och om några månader kan jag köpa

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Någon som fått sitt Gigabyte 3070 Eagle och kan berätta om det är ok ljudmässigt? Hittar ingen recension på det. När man söker på youtube kommer det bara den dyrare 3070 gaming eller videos på ryska eller hindu.

Jag har lagt ner en hel del på att få min burk tyst t.ex. bytte ut CPU kylaren till 280MM AIO och har Strix kort nu så börjar bli lite orolig att jag inte kommer vara nöjd med ljudet för bortskämd med tyst burk. 3080 Eagle verkar vara rätt ok ändå men inte exakt samma kylare på 3070.

Lutar åt ett Eagle för mig också men inte fått det ännu, hittade dock ett antal trådar på Reddit där dom verkade nöjda med kortet både ljud och temp mässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lutar åt ett Eagle för mig också men inte fått det ännu, hittade dock ett antal trådar på Reddit där dom verkade nöjda med kortet både ljud och temp mässigt.

Vad jag har hunnit testa så är dual oc väldigt tyst och svalt + snyggt när det sitter i datorn!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Vad jag har hunnit testa så är dual oc väldigt tyst och svalt + snyggt när det sitter i datorn!

Låter bra, men det hjälper tyvärr inte mig eftersom det kortet inte passar i chassit, har max 45 mm att gå på.

Förutom FE korten så har jag bara hittat Eagle, Zotac Twin Edge och ev EVGA XC3 som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter bra, men det hjälper tyvärr inte mig eftersom det kortet inte passar i chassit, har max 45 mm att gå på.

Förutom FE korten så har jag bara hittat Eagle, Zotac Twin Edge och ev EVGA XC3 som passar.

Just det, det var dig jag svarade igår och sa att EVGA är ett bra märke
Sorry, blandade ihop inlägg!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Är PNY nåt pålitligt märke? Och hur är ljudnivån?

https://www.inet.se/produkt/5411707/pny-geforce-rtx-3070-8gb-...

Permalänk
Medlem

Från 1080 till 3070.

ASUS Tuf OC.

Precis pluggat in det i datorn. Rensade med DDU i safe mode innan. Inga problem med kortet. Presterar som det skall i Superposition och det verkar gå bra att klämma ut mer på både core och memory clock. Jag la mig på +40 och +500 (orkar inte testa mer / bryr mig ej) samt en ytterligare profil med 80% power limit och +60 core samt +500 memory på den. Skall sätta mig och pilla in en bättre V/F-kurva för bättre "undervolt"(?) vid senare tillfälle.

Knappt något coil whine.

Fläktarna har väldigt skön ljudprofil och verkar kyla kortet väldigt bra till schyst ljudnivå. Tror jag har performarmance på, ändrade inte innan jag satte in kortet.

Vill gärna stänga av RGB, men antar att jag behöver ladda ner ASUS mjukvara då. Kanske får bli en svart tejpbit.

Alltså inga problem hittills efter några snabbtester.

Dock kan jag inte låsa upp Core Voltage i MSI Afterburner. Kommer säkert med några uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har precis satt in 3070 Eagle OC istället för ett 1070, med lite om dragning av kablar så blev det bra i ett Node 304.
Testat som hastigast i CoD MW Warzone (multiplayer) och såg till min förtjusning att jag fick upp fps med minst 100% på samma inställningar, gick från ca 90 - 100 fps till ca 200 - 220 fps

Glömde starta hwmonitor innan men kollade direkt efter spel och märkte ingen direkt temp ökning på cpum koret låg då 47°, blir att testa mer noggrant senare.
Kortet var även helt tyst under den korta spelperioden.

Jag kör kortet tillsammans med en 9700K och i 1440p

Permalänk
Relik 📜

Gick från RTX 2060 till RTX 3070 i min HTPC. Stor, stor skillnad verkligen, kan köra 4K utan större problem om än med några reglage nedjusterade i vissa spel. Ett 3080 hade såklart varit trevligt, men med 400 W nätagg och litet chassi i TV-bänken var det inte så aktuellt.

Blev ett Zotac Twin Edge, helt enkelt för att det är ett av få kort som är "riktigt" tvåslot och inte spiller över något nämnvärt. Med mitt Node 304 är det tight med plats för tjockare kort, så jag ville inte chansa. Ett Ventus 2X eller liknande hade med facit i hand fungerat, men surt som citron att få hem ett kort och bara... nähä. Så tog det säkra före det osäkra.

Generellt nöjd, kylaren helt okej trots att den är rätt liten. Kunde undervolta en del, så det är acceptabel ljudnivå trots att det sitter i litet chassi med kass ventilation runt. All in all, väldigt nöjd med mitt köp. Nu blir det 4K-gaming för hela slanten i vardagsrummet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av frong:

Från 1080 till 3070.

ASUS Tuf OC.

Precis pluggat in det i datorn. Rensade med DDU i safe mode innan. Inga problem med kortet. Presterar som det skall i Superposition och det verkar gå bra att klämma ut mer på både core och memory clock. Jag la mig på +40 och +500 (orkar inte testa mer / bryr mig ej) samt en ytterligare profil med 80% power limit och +60 core samt +500 memory på den. Skall sätta mig och pilla in en bättre V/F-kurva för bättre "undervolt"(?) vid senare tillfälle.

Knappt något coil whine.

Fläktarna har väldigt skön ljudprofil och verkar kyla kortet väldigt bra till schyst ljudnivå. Tror jag har performarmance på, ändrade inte innan jag satte in kortet.

Vill gärna stänga av RGB, men antar att jag behöver ladda ner ASUS mjukvara då. Kanske får bli en svart tejpbit.

Alltså inga problem hittills efter några snabbtester.

Dock kan jag inte låsa upp Core Voltage i MSI Afterburner. Kommer säkert med några uppdateringar.

Varför rensar folk med DDU när man går från ett Nvidia kort till ett annat nvidia kort? Det är ju samma drivers för alla geforce kort...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Varför rensar folk med DDU när man går från ett Nvidia kort till ett annat nvidia kort? Det är ju samma drivers för alla geforce kort...

Både jag och nej. Det är inte samma drivare då varje kort har ett unikt ID och därefter hämtas korrekt drivare i installationsmappen/processen.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Både jag och nej. Det är inte samma drivare då varje kort har ett unikt ID och därefter hämtas korrekt drivare i installationsmappen/processen.

Jag har ett 1070 och får mitt 3070 snart, borde inte vara några problem med att bara trycka in det och köra? Aldrig haft några problem förut...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har ett 1070 och får mitt 3070 snart, borde inte vara några problem med att bara trycka in det och köra? Aldrig haft några problem förut...

Oklart, jag hade tagit det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför rensar folk med DDU när man går från ett Nvidia kort till ett annat nvidia kort? Det är ju samma drivers för alla geforce kort...

Varför inte? Det tar 1 min.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Varför inte? Det tar 1 min.

Borde räcka med att avinstallera nvidia hd audio driver och nvidia grafik drivrutin i windows

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Borde räcka med att avinstallera nvidia hd audio driver och nvidia grafik drivrutin i windows

Ja, du kanske sparar 30 sekunder och eventuellt får problem. Kör på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har ett 1070 och får mitt 3070 snart, borde inte vara några problem med att bara trycka in det och köra? Aldrig haft några problem förut...

Jag hade ett 1070 och gick över till 3070. Det var inget "problem" men datorn var i väldigt låg upplösning och nvidia kontrollpanelen fanns inte där längre. Men efter att ha installerat rtx-drivrutiner för 3070 så löste det sig utan omstart. Så inga större problem

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Jag hade ett 1070 och gick över till 3070. Det var inget "problem" men datorn var i väldigt låg upplösning och nvidia kontrollpanelen fanns inte där längre. Men efter att ha installerat rtx-drivrutiner för 3070 så löste det sig utan omstart. Så inga större problem

Jaha är nog för att man går från GTX till RTX, aldrig haft några problem gtx korten emellan, har bytt rätt ofta i min burk, mellan GTX kort.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av alexpallex:

Gick ifrån 980 Ti till 3070 Strix OC. Ingen större skillnad efter uninstall, ddu och ominstallation av drivrutiner. Lite extra men det kändes inte rent och bra på nåt vis.

Valde då att formatera och köra in allt rent from scratch. Monumental skillnad i hur både system och GPU presterade. Har ökat i runda slängor 50-70% i fps och även i hur burken känns, och då formaterar jag ändå nån gång om året, beroende på.

Vad jag vill få fram är att det är lika bra/säkrast att formatera och ominstallera för att vara säker på att maximera potentialen i det du installerat.
Speciellt då det är en omfattande del i datorn och med viss ny teknik som man gärna vill maximera.

Må väl!

Nu är jag inte helt med, var det ingen större skillnad efter ddu, det låter skumt, men sedan när du formatera fick du 70% more fps? Jag kör aldrig format på mina ssd diskar, dom funkar hur bra som helst. Back in the days när man hade hdd, gjorde det stor skillnad.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexpallex:

Gick ifrån 980 Ti till 3070 Strix OC. Ingen större skillnad efter uninstall, ddu och ominstallation av drivrutiner. Lite extra men det kändes inte rent och bra på nåt vis.

Valde då att formatera och köra in allt rent from scratch. Monumental skillnad i hur både system och GPU presterade. Har ökat i runda slängor 50-70% i fps och även i hur burken känns, och då formaterar jag ändå nån gång om året, beroende på.

Vad jag vill få fram är att det är lika bra/säkrast att formatera och ominstallera för att vara säker på att maximera potentialen i det du installerat.
Speciellt då det är en omfattande del i datorn och med viss ny teknik som man gärna vill maximera.

Må väl!

70% mer fps av att formatera? Vad hade du gjort med din dator egentligen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha är nog för att man går från GTX till RTX, aldrig haft några problem gtx korten emellan, har bytt rätt ofta i min burk, mellan GTX kort.

Tänker samma!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Mitt 3070 Gaming X trio packas nu med leverans imorgon. Uppgraderingen är från ASUS 2070 ROG strix. Hoppas man blir nöjd med tanke på att det inte är lika stor uppgradering som för vissa som går från 1070 eller äldre. La ut mitt 2070 för försäljning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt hederligt 1070 som fått kliva åt sidan, upplösningen är fortsatt 2560x1440.
Kanske även 3440x1440 eller ev. 4k i framtiden, får se, har inte hur stort skrivbord som helst...

Det är bra mycket krutigare än ett 1070, så mycket kan man säga i alla fall...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tror ni att minnet räcker för 4k genom DSR?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tror ni att minnet räcker för 4k genom DSR?

Beror på spel och inställningar. Men 4k är svårt oavsett mängden minne. Inte riktigt tillräckligt med kraft för det. Låg runt 50-60fps i maxxat Rise of the Tomb Raider i 4k. Kör 1440p istället och får runt 70-115fps. Gillar inte när det dippar ner under 60.

Odyssey och Shadow of the Tomb Raider är också 1440p spel med 3070. Om man inte drar ner inställningar.

Men ändå bättre än innan. Har samma fps i 1440 som mitt 2070 hade i 1080.

Enda spelen som kan dra mer än 8GB just nu vad jag vet är Doom Eternal med 4k och största texturerna och jag tror även Flight Simulator.

Om du tänkt klara allt i 4k är nog 3080 ett kort som behövs dock om du vill maxxa inställningar och köra i över 60fps.

Tittar man på sweclockers test hamnar 3070 över 60fps i stort sett alla spel i 1440p även när man tittar på lägsta fps medan i 4k är det bara 60fps eller mer i 7 av 12 och då i genomsnittliga fps. Bara 5 av 12 som ligger på över 60 i lägsta fps.

Så jag kallar det ett riktigt bra 1440p kort med potential till 4k i vissa spel eller med nedskruvade inställningar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så jag kallar det ett riktigt bra 1440p kort med potential till 4k i vissa spel eller med nedskruvade inställningar.

Alright, tack för utförligt svar! Lite grann ett sånt svar jag förväntade mig. Jag kör inte 4k, men jag kan tycka om att köra 1080p>4k genom DSR i vissa spel för att undgå dålig AA.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

E det nån mer här som har beställt Gigabyte 3070 Eagle kortet på release dagen och inte fått det än?
Jag beställde och fick order bekräftelse med leverans datum 30/oktober
Jag chattede med kundservice och fick veta att de hade fel i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouMadBr00:

E det nån mer här som har beställt Gigabyte 3070 Eagle kortet på release dagen och inte fått det än?
Jag beställde och fick order bekräftelse med leverans datum 30/oktober
Jag chattede med kundservice och fick veta att de hade fel i systemet.

Om du pratar om Inet så är det väl minst 100 pers på kö som inte fått det, nån annan butik känner jag inte till

Visa signatur

Att spela är mänskligt