3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Skrivet av Qeel:

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Vad har du för Psu och mobo?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Mätningar med oscilloskop borde dyka upp snart och det kommer att ge en bättre bild på det hela.
Och att tillgången på kort är riktigt dålig kan mycket väl bero på att problemet uppdagades i sista skedet.

Undrar om Nvidia övht kommer att kommentera att deras design är undermålig.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

@Anthraxious Jo, och ska man vara sån så är det fel att säga att ett kort har "6 MLCC" också eftersom det finns plats för 6 SP-CAPs eller 60 MLCCs.
Utöver alla de dussintals mindre MLCCs som sitter runt omkring.

När man snackar om så specifika delar i teknik så är det bättre att vara korrekt i terminologin också. Det ÄR skillnad på vissa saker som tas upp och folk som drar snabba slutsatser för att de såg en header i en artikel eller liknande kan förstöra för andra också.

Tänk om någon säljer ett 3080, så kommer Nisse-retard in i tråden och börjar slänga runt ord som "POSCAPs på denna är fel! Köp inte!" eller något? Visst, extremfall, men för en helt vanlig person som kanske inte har mycket koll är det en röd flagg oavsett. Bara en tanke egentligen men tyvärr är det såhär dagens människor agerar i stort. De får eld i arslet så fort något är minsta off i deras ögon så börjar häxjakten. Om bara folk kunde lära sig att hålla igen tills man får all, eller den mesta, infon så vore det toppen.

Permalänk

Väldigt nöjd med att jag valde ett Rog Strix. Får väl se när det dyker upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av At The Gates:

Väldigt nöjd med att jag valde ett Rog Strix. Får väl se när det dyker upp.

@At The Gates

"Grapevine says that there are reports of instabilities on ASUS TUF and Strix cards as well. So 6x MLCC does not make you immune."
D.v.s att de kör med 6x MLCCs är inte en garanterad lösning för detta problem

Bara vänta och se när experterna kommer fram med svar vad problemen kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Msi 3080 Ventus 3x OC har har inte haft några problem med krascher. Hitills..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Hur har dessa rappoterade problem yttrats sig rent konkret egentligen? Har också ett Gigabyte Gaming 3080 OC, har vid en spelsession fått två st totala frysningar av spelet och fått force quita det. I övrigt har det fungerat och presterat utmärkt. Har iof fått liknande problem i just CoD tidigare (m 2070) så inte riktigt beredd att skylla på nya kortet men lite fundersam blir man.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Mätningar med oscilloskop borde dyka upp snart och det kommer att ge en bättre bild på det hela.
Och att tillgången på kort är riktigt dålig kan mycket väl bero på att problemet uppdagades i sista skedet.

Undrar om Nvidia övht kommer att kommentera att deras design är undermålig.

Är det inte komponenterna som är undermåliga och inte Nvidias design?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Hur har dessa rappoterade problem yttrats sig rent konkret egentligen? Har också ett Gigabyte Gaming 3080 OC, har vid en spelsession fått två st totala frysningar av spelet och fått force quita det. I övrigt har det fungerat och presterat utmärkt. Har iof fått liknande problem i just CoD tidigare (m 2070) så inte riktigt beredd att skylla på nya kortet men lite fundersam blir man.

Är väl bara att testa sänka mhz så får du veta om det är det...

Har bara ett 2080 men själv brukar jag låsa alla spel som jag kör (och som har setting för det) till 60 fps, vilket betyder att dom sällan stressar GPUn till bristningen och dessutom kör svalare och tystare.

Detta problem tror jag kommer vara extremt diffust i framtiden om det handlar om strömförsörjningen eftersom alla kort kommer bete sig annorlunda.

Permalänk
Medlem

Vi hade nog inte haft den här tråden om Nvidia hade skickat ut drivrutiner till AIB partners i god tid innan lansering. Var de inte färdiga med dem eller var de rädda för läckor? Om det är det senare så har detta nu straffat sig.

"Grattis till din nya bil, tyvärr har vi inte kunnat provköra den innan leverans men motorn fungerade bra i testbänken i alla fall."

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Qeel:

Jag sitter på ett gigabyte rtx 3080 gaming oc som strular massor för mig tyvärr!
Jag får inga kraschar till skrivbordet dock utan datorn tappar helt kontakt med skärmen och det blir ett ”no DisplayPort connected” och jag måste starta om datorn.

Har testat att underclocka och undervolta men det har inte hjälpt. Skumma är att i fredags kunde jag spela utan problem från att ha haft lite strul i torsdags. I lördags har det strulat hela kvällen. Har testat i Metro exodus bla och just nu kraschar det på samma ställe varje gång, benschmarks ger olika resultat där det funkar att köra hela ibland.

Vad tror ni? Bara att vänta på drivrutin eller skicka tillbaka?

Man ska inte behöva underclocka och undervolta ett sånt nytt kort, lämna tillbaka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Är det inte komponenterna som är undermåliga och inte Nvidias design?

Nvidia bör ha ganska tydliga krav på vad som krävs och jag betvivlar verkligen att 3 partstillverkare kan smälla dit vad tusan som.
Och vi vet inte vilka värden som behövs, det kan mycket väl vara att "felet" sitter på ett annat ställe på strömförsörjningen.

Det vi vet är att SP-caps inte filtrerar lika mycket som MLCC, och Nvidia borde ha gett ett minimum på komponentvärde.
Det som får mig att tro att det är alla olika kombinationer som vi har sett, där är tid och pengar att spara.
Och en sak att inte glömma, MLCC värde kan inte identifieras utan att dom mäts upp. (mig veterligen)

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Mätningar med oscilloskop borde dyka upp snart och det kommer att ge en bättre bild på det hela.
Och att tillgången på kort är riktigt dålig kan mycket väl bero på att problemet uppdagades i sista skedet.

Undrar om Nvidia övht kommer att kommentera att deras design är undermålig.

Varför skulle Nvidia det ? Det är ju tredjepartstillverkare som har använt fel kondingar, står ju i dokumentet att dom skall använda minst en bank med tio st mlcc kondingar men det har ju vissa skitit i (Gigabyte, colorful och zotac) knappast Nvidias fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Börjar fundera om det här kan vara en anledning till att det finns så få 3080 kort på marknaden. Någonstans under produktionen upptäcktes problemet och stoppades för att ta reda på vad det är.

Dom skeppade korten som redan fanns. Varför skulle det fortfarande inte finnas nya kort på marknaden med inget nytt datum på när nästa last kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Varför skulle Nvidia det ? Det är ju tredjepartstillverkare som har använt fel kondingar, står ju i dokumentet att dom skall använda minst en bank med tio st mlcc kondingar men det har ju vissa skitit i (Gigabyte, colorful och zotac) knappast Nvidias fel.

Du har missat att NVidia FE och ASUS kort också har samma problem?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Varför skulle Nvidia det ? Det är ju tredjepartstillverkare som har använt fel kondingar, står ju i dokumentet att dom skall använda minst en bank med tio st mlcc kondingar men det har ju vissa skitit i (Gigabyte, colorful och zotac) knappast Nvidias fel.

Det var mer än jag visst, snacka om att vara klantiga.
Har du en länk till dokumentet?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du har missat att NVidia FE och ASUS kort också har samma problem?

På forumen jag kollat så är det extremt sällan ett FE kort iaf.
Men det kanske blir fler o fler när fler personer får sina kort, isåfall är det ju värre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Så blir det när partnertillverkarna inte ges tid, utan måste stressa fram någonting utan tid att hinna propert validera innan lansering...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

På forumen jag kollat så är det extremt sällan ett FE kort iaf.
Men det kanske blir fler o fler när fler personer får sina kort, isåfall är det ju värre.

Det är för FE utav alla kort har lägst boost klocka 1710 mhz. De andra har boost klocka över 1710mhz och ju högre boost så uppstår det krascher.
Det är för tidigt ännu att veta exakt hela problemen. Bara vänta och ser vad nvidia och alla andra tillverkare säger när dom undersökt saken.
EVGA som är först ut med liten förklaring, vågar inte själv påpeka 100% att just POSCAPS/MLCC är hela problemet. Alla drar tidiga slutsatser bara för en artikel påpekar om det och Igor vågar inte själv 100% påpeka att just detta är roten till problemen. Han skrev "likely" säger själv att han själv är inte heller 100% säker på det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Sanningen verkar vara mer komplex än att MLCC löser problemen.

BuildZoid eletronik djupdykning

Nvidia FE korten har t ex 2 x MLCC men sedan 2 st transistorer med låg kvalitet och 2 normala med högre kvalitet.

Zotac verkar ha 6 st med lägsta kvalitet 330 medan Gigabyte verkar ha 6 st med högre kvalitet 470.

Jag lutar nog mest åt Tech Yes city förklaring i videon ovan.

Mitt Gigabyte har aldrig kraschat efter 9 dagars spelande och Folding@home.
Dock har jag kört med BIOS i silent läge, nu är jag så fascinerad av detta att jag ska boota om och sätta den i OC läge och utvärdera vidare.

Kapacitet och kvalitet är inte samma sak i detta fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Svårt med text, e-post och forum, svårt att tolka vad som menas, helt klart är att detta skapar hög temperatur och debatt. Jag tycker det är rätt intressant!

Jag tror att jag själv är rätt desillusionerad när det gäller stora företag, har gått på så många minor genom åren att man mer eller mindre räknar med att bli blåst då och då.

Denna åkte jag på, det var den första riktiga torsken som jag åkte på när det gäller grafikkort:
3dfx Voodoo Rush

Sedan minns jag ASUS Riva TNT Ultra Deluxe flagskeppskort som ASUS slutade supporta när Windows XP släpptes, typ ett år efter jag köpte det. Ungefär som att support för 3080 skulle upphöra när höstreleasen av Windows 10 släpps nästa år. Då var JAG väldigt upprörd, vem ville sitta med Windows ME/98 när det fanns Windows XP. Jösses, VR glasögon och ALLT....15 år före sin tid
ASUS Riva TNT 2 Ultra Deluxe

Ja visst går man på minor ibland och visst kan man bli luttrad. Men jag tycker ändå man fåste fortsätta reagera och protestera. Annars accepterar man liksom affärsmodeller "Hittar vi på tillräckligt med dumheter vänjer sig folk och vi kan göra som vi vill utan risk att affärerna påverkas negativt", och det kommer jag aldrig någonsin gå med på.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad säger du om G-Sync-modulen då?

Jag får nog läsa på lite om det där innan jag svarar.. Min skärm är från 2005 så har varken G-sync eller Freesync. Men har aldrig gillat in/utlåsningen som Nvidia sysslar med, men har för mig att de nu börjat tillåta G-sync även på skärman som "bara" är Freesync-kompatubla så det är ju bra i så fall.

Skrivet av elajt_1:

En bios-uppdatering som i sådana fall högst troligt begränsar boost clock något. D.v.s. gör kortet "något" sämre prestandamässigt än innan. Mjukvara kan inte bara magiskt trolla bort hårdvarumässiga begränsningar. Med det sagt så kanske det ändå inte rör sig om mer än ett par fps.

Ne, såklart inte. Men man kan kanske justera annat och på så sätt dämpa problemet, typ switch-frekvens på VRM, LLC med mera. Det stuket. Men nej självklart går det inte ändra på hårdvarans faktiska begränsningar med en m uppdatering.

Om de tvingas sänka frekvenserna hoppas jag det många RMA-ärenden för dem, för då har folk fått mindre prestanda än vad de betalat för.

Skrivet av DasIch:

Ja, och DET är ett problem - när korten inte kan köra enligt sin egen GPU Boost. Men...

Det här är ett helt orimligt resonemang. Vad är ens gränsen för för GPU och minne? Är det när man kyler med flytande kväve, vattenkylning eller vanlig luftkylning och vilken kaliber på kylning snackar vi då? Det kommer alltid finnas begränsande faktorer, om det så är GPU, minne, VRM, kondensatorer, kylning eller annat. Finns absolut inget som säger att gränsen ska sättas av det ena eller det andra.
Korten som säljs nu är prispressade för att möta MSRP, i varje fall tillfälligt, och då kommer vi se mer kompromisser än för dyrare kort. Inget konstigt med det och självklart måste tillverkarna få göra billigare modeller.

Kort som inte klarar sina egna inbyggda funktioner är däremot ett problem. Kort som inte klarar sin inbyggda GPU Boost på grund av billiga kondensatorer är inte okej. Det är dock en annan sak mot vad du säger här ovan.

Om det nu var så att berörda tillberkare gått ut och sagt "Lol det är budgetkort, vad väntar ni er?", så hade jag ju fått ge mig, helt klart, nen när nu tillverkare scramblar för att antingen åtgärda designen i hårdvara eller med en uppdatering av BIOS så pekar det ju på att de vet att något inte står rätt till. Så det är klart att jag kommer hålla fast vid att detta är oacceptabelt beteende, även för "budget"-kort.

Skrivet av Erik_T:

Det är ingen mänsklig rättighet att kunna överklocka, även om jag håller med om att folk naturligtvis skall få försöka om de vill. Vad som sätter gränsen för överklockning är den "sämsta" komponenten som är inblandad - det kan vara GPU/minne men behöver inte vara det. Det kan lika gärna vara strömförsörjning eller kylning eller något annat. Så har det alltid varit, och det är inget nytt att någon halvt slumpmässig komponent är det som råkar begränsa.

Det är ingen mänsklighet att äga ett 3080/3080 heller, så alla som gnäller på att det var en papperslansering skall hålla käften då eller? Ingen ska någonsin få klaga på något som går utanför ramen för mänskliga rättigheter. Kul liv det blir för alla då

Så här ligger det till: Självklart kan det vara någon annan komponent som i enstaka fall sätter stopp. Så är det ju. Men det som händer nu är något helt annat. i 0% av fallen får GPU'n chans att sträcka på benen tills det tar stopp, och det är såklart inte något "normalt" eller något man som konsument skall behöva finna sig i, så de får ju åtgärda det eller som jag var inne på tidigare, ta bort marknadsföringen om överklockning, eller trycka hårt på att korten är "billigare alterntiv för dig som tycker att överklockning inte är en mänsklig rättighet", men så har det ju inte direkt sett ut när man tittat på marknadsföringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Börjar fundera om det här kan vara en anledning till att det finns så få 3080 kort på marknaden. Någonstans under produktionen upptäcktes problemet och stoppades för att ta reda på vad det är.

Dom skeppade korten som redan fanns. Varför skulle det fortfarande inte finnas nya kort på marknaden med inget nytt datum på när nästa last kommer.

Fast det kommer ju löpande leveranser till alla företag.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Datavetare

Från Igors Lab

"An interesting pattern of behavior emerged that did not affect all cards or manufacturers and the problems only occurred at certain boost clock rates above or just around 2 GHz."

Om det markerade stämmer lär lösningen bli ett nytt VBIOS som helt sonika sätter ett lägre tak på maximal frekvens. Går inte precis klaga över den lösningen givet att allt över 1710 MHz rent strikt är högre än specifikation och ingen man kan räkna med.

Tror tyvärr att vissa system ändå kommer vara vingliga med 3080-kort. Att ASUS lagt till sensorer för att dekretera brownout på deras bättre modeller är väldigt mycket en indikation på att de själva stött på fall där systemen varit instabila även fast PSU på pappret ska orka med.

Är ytterst få GPUer genom tiderna som dragit så mycket ström som 3080/3090, har väl tidigare bara hänt hos kort med två GPU-kretsar. Säkert ett mindre problem tidigare och antagligen kommer det vara ett mindre problem med 3090 helt enkelt då de få som köper dessa har toppkomponenter rakt igenom, inklusive PSU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

På forumen jag kollat så är det extremt sällan ett FE kort iaf.
Men det kanske blir fler o fler när fler personer får sina kort, isåfall är det ju värre.

Det är kanske inte konstigt med tanke på den låga tillgången på FE... Hur ser, med avseende på antal kort i cirkulation, förhållandet AIB:FE ut? Min gissning är att det spelar stor roll i dina observationer!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Fast det kommer ju löpande leveranser till alla företag.

Gör det? På webhallen så står det bara att dom väntar på nästa leverans och vet inte när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Låter jobbigt. Har du prövat studiodrivrutinen?
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/163535/en-...

Jag hade avaktat med RMA någon vecka.

Skrivet av dabman:

Vad har du för PSU, ett bra ett? Som kan leverera en jämn och fin ström till kortet, är min fundering.

Skrivet av Ratatosk:

Testa en annan port.
Testa att starta om skärmen.
Du kan starta om drivarna till grafikkortet med Win+Ctrl+Shift+B, testa detta.
Någonting med viloläget?
Ladda ned HWMonitor för att se om det blir en dipp i spänningen.
Testa att underklocka.

Lycka till!

Skrivet av blue eyed devil:

Vad har du för Psu och mobo?

Skrivet av Ma6b:

Hur har dessa rappoterade problem yttrats sig rent konkret egentligen? Har också ett Gigabyte Gaming 3080 OC, har vid en spelsession fått två st totala frysningar av spelet och fått force quita det. I övrigt har det fungerat och presterat utmärkt. Har iof fått liknande problem i just CoD tidigare (m 2070) så inte riktigt beredd att skylla på nya kortet men lite fundersam blir man.

Skrivet av murklor:

Är väl bara att testa sänka mhz så får du veta om det är det...

Har bara ett 2080 men själv brukar jag låsa alla spel som jag kör (och som har setting för det) till 60 fps, vilket betyder att dom sällan stressar GPUn till bristningen och dessutom kör svalare och tystare.

Detta problem tror jag kommer vara extremt diffust i framtiden om det handlar om strömförsörjningen eftersom alla kort kommer bete sig annorlunda.

Hade tidigare detta PSU EVGA Supernova G2 750W men köpte tidigare idag Corsair HX850 och har testat med det i någon timme nu, Mobo är ett Z390-f.
Datorn är mycket stabilare, inga kraschar där den tappar kontakten med skärmen hittills. Ska även vara sagt att jag lyckades få in kontakterna till GPUn helt nu efter lite pillande (Gigabytes kontakter på GPUn är under all kritik).

Däremot får jag de klassiska CTD felet i Metro Exodus nu (de som de flesta fått med poscap problemet m.m) direkt när jag förösker starta min laddning.

Ska testa lite mera, hojta om ni kommer på något Men min slutsats är att första felet där den kraschade och tappade kontakt med skärmen antingen hade med PSUn eller att jag inte fick n kontakten helt (om det inte börjar krascha snart igen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Gör det? På webhallen så står det bara att dom väntar på nästa leverans och vet inte när den kommer.

Vi/Asus levererar iaf TUF 3080 kort löpande till norden, dock i små leveranser, STRIX har inte skeppats än men skeppas förhoppningsvis nästa vecka om vi får tillräckligt med GPU'er till fabriken från nVidia. Om vi får GPU'er som planerat ska vi skeppa ganska mycket från fabrik nästa vecka så iaf en stor del som redan bokat borde kunna få TUF kort inom ~2 veckor.
Iom att efterfrågan är så stor och tillgången så begränsad blir det svårt för återförsäljarna att ge exakta datum just nu, det är tyvärr verkligheten.
Vi har fått beskedet att leveranserna av GPU'er från nVidia ska öka från mitten oktober och trappas upp ännu mer under Q4, så förhoppningsvis mot slutet Oktober/November borde det börja släppa men innan vi verkligen vet om det släpper är det svårt att ge besked när man skulle få kort, iaf om man inte redan bokat eller bokat tidigt.

Permalänk
Medlem

så här skriver der8auer i kommentarsfältet i sin senaste video

"Regarding the whole Cap-Topic:
I'm sacrificing my 3090 right now and replacing caps for testing. Right now all I see is speculation and no evidence. What if the vendor just has a terrible BIOS configuration and didn't do proper evaluation before shipping the cards? I've been doing cap mods for many years starting from like 8800GT over to GTX580, GTX780Ti... from what I remember cap mods usually helped to improve clocks by 20-40 MHz but not 100-200 MHz. I mean look at the TUF in this video. It has only MLCCs in the back but it's not a golden overclocker? I had to do quite extreme mods to push it to 2100 MHz. Keep this in mind with your pitchforks"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Asus.David: Tack för ditt arbete här på forumet! Önskar att flera märken var såhär aktiva

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X-TroNiC:

@Asus.David: Tack för ditt arbete här på forumet! Önskar att flera märken var såhär aktiva

tack så mycket!