3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Gäller att ha koll sen på begagnat marknaden så man inte köper ett dåligt kort.

Andrahandsvärde måste vara riktigt lågt på dessa.

Börjar det inte bli en höna av en fjäder just nu ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Det som fattas nu i hela denna pankakereleasen är att alla som redan fått sina så kallade "feldesignade" kommer kräva ersättningskort av återförsäljaren/tillverkaren och kommer då få gå före resterande folk som ligger längre ner i kön som inte bryr sig om detta problem😂😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Det var en väldigt bra video. Tack för den!

Det känns som den där killen vet vad han pratar om och att Igor inte vet det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Börjar det inte bli en höna av en fjäder just nu ?

Tror den gränsen passerades för ett bra tag sen, läser man på reddit och diverse andra ställen så löper Spekulationerna amok och folk avbokar kort eller tänker skicka tillbaka sina kort som dom egentligen inte haft problem med men nu tror är värdelösa för andra kunder haft problem. (Problem som inte nödvändigvis är kopplade till detta)

Kan tycka man ska avvakta tills vi fått lite mer klarhet i det här fallet och framför allt hört hur AIB och Nvida tänker agerar innan fatter man själv fattar beslut om hur man ska agera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

@anonymlemur: Jo, det är sant. Köpt genom komplett och har då 60 dagars öppet köp i vilket fall. S

Skickades ditt kort idag, dvs ändrade status från "Bokad" eller vad det stod innan? Hade ett Zotac där som jag avbokade igår, till förmån för en senare bokad 3080 TUF OC från annan butik. Lite intressant att se om 26 september-datumet faktiskt var korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Här är originalartikeln om problemet från Igor's lab:

https://www.igorslab.de/en/what-real-what-can-be-investigativ...

Asus Tuf och Strix verkar köra med riktiga komponenter utan att snåla åtminstone....

Det lustiga är att på Asus egen hemsida så har korten "bara" den billiga varianten av kondingar. Har ställt frågan direkt till Asus för att få veta säkert om det skiljer sig mellan korten eller om detta bara är en gammal bild, men har av uppenbara skäl inte fått svar än.

Evga har bekräftat att dom själva haft problem när dom bara använde POSCAP varianten på sina test exemplar.

"[...]During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped.

But, due to the time crunch, some of the reviewers were sent a pre-production version with 6 POSCAP’s, we are working with those reviewers directly to replace their boards with production versions. EVGA GeForce RTX 3080 XC3 series with 5 POSCAPs + 10 MLCC solution is matched with the XC3 spec without issues. [...]" [Emphasis Added]

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Den där frågan har ASUS redan svarat på här i forumet har jag för mig. De tidigare bilderna är pre-production.
Alla Strix och TUF har MLCCs only.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@elajt_1: Den där frågan har ASUS redan svarat på här i forumet har jag för mig. De tidigare bilderna är pre-production.
Alla Strix och TUF har MLCCs only.

Ah vad bra!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja alltså de tillverkare som nu snålat ska ju få ett helvete för detta. Helt rätt, och tycker även att Nvidia har förtjänat ett helvete för att de tillåter sina partnertillverkare denna "Frihet", skit skall skit ha!

Vad säger du om G-Sync-modulen då?

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli några återkallade kort, räkna med strypta frekvenser via vBIOS.
Tuffa slag för Nvidia, alla ögon på sig och först tillgångs fiaskot och nu detta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Sida 3 i denna forumtråd

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Är väl bara låta bli att klocka då", och liknande kommentarer, utan att peka ut någon specifikt för det finns flertalet, tycker jag är att åtminstone väldigt starkt insinuera att konsumenten inte skall se det som att produkten man köpt är defekt, men är kanske jag som tolkar in för mycket i uttalanden som dessa.

Angående var problemet ligger så är det ju väl etablerat att Nvidia inte låtit tillverkarna testa korten tillräckligt länge och dels tillåtit en design som verkar orsaka problem. Men med det sagt så kanske den "dåliga" designen inte alls är dålig utan kan rättas att bete sig korrekt via en BIOS-uppdatering, så där håller jag med dig.

En bios-uppdatering som i sådana fall högst troligt begränsar boost clock något. D.v.s. gör kortet "något" sämre prestandamässigt än innan. Mjukvara kan inte bara magiskt trolla bort hårdvarumässiga begränsningar. Med det sagt så kanske det ändå inte rör sig om mer än ett par fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Fast med tanke på hur många som hävdade att detta var en papperslansering, så lär ju inte felet beröra många kort.
Och alla nya kort som säljs lär vara uppdaterade efter det här.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare är det väl så att om korten känner av att de är svala nog att pressa högre så gör de det och det är då krascherna sker, så med ditt resonemang får man i så fall "ge tusan i att ha ett för svalt kort".

Ja, och DET är ett problem - när korten inte kan köra enligt sin egen GPU Boost. Men...

Citat:

Klart folk ska få överklocka om de vill. Det som ska sätta gränsen är ju GPU/minne och inte komponenter runtikring. Så har det varit innan så inte ska det väl vara någon skillnad nu? Att acceptera det här är som konsument att finna sig i att tillverkarna snålar, och som jag sa innan så är det väl OK på utpräglade budgetkort, men på kort där man betalar premium så ska det vara toppklass rakt igenom. Annars är ju frågan varför man betalar extra för de korten liksom.

Det här är ett helt orimligt resonemang. Vad är ens gränsen för för GPU och minne? Är det när man kyler med flytande kväve, vattenkylning eller vanlig luftkylning och vilken kaliber på kylning snackar vi då? Det kommer alltid finnas begränsande faktorer, om det så är GPU, minne, VRM, kondensatorer, kylning eller annat. Finns absolut inget som säger att gränsen ska sättas av det ena eller det andra.
Korten som säljs nu är prispressade för att möta MSRP, i varje fall tillfälligt, och då kommer vi se mer kompromisser än för dyrare kort. Inget konstigt med det och självklart måste tillverkarna få göra billigare modeller.

Kort som inte klarar sina egna inbyggda funktioner är däremot ett problem. Kort som inte klarar sin inbyggda GPU Boost på grund av billiga kondensatorer är inte okej. Det är dock en annan sak mot vad du säger här ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The man swe 90:

Börjar det inte bli en höna av en fjäder just nu ?

@The man swe 90

Tuvärr är det ju inte så när evga har gått ut med att det är problem med deras kort när de använde de dåliga Komponenterna.

#18629279

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

@The man swe 90

Tuvärr är det ju inte så när evga har gått ut med att det är problem med deras kort när de använde de dåliga Komponenterna.

#18629279

Att andrahandsvärdet skulle vara "riktigt lågt" pga det känns ju dock tveksamt. Det är nog inga problem att få mer än nypris på ett några-dagar-begagnat 3080.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@The man swe 90

Tuvärr är det ju inte så när evga har gått ut med att det är problem med deras kort när de använde de dåliga Komponenterna.

#18629279

  1. Vi vet inte hur EVGAs strömförsörjning ser ut tidigare i kedjan på kortet, det är inte bara dessa 6 kondensatorer som är allena avgörande för funktionen.

  2. EVGA FTW siktar förmodligen mot överklockare och högsta möjliga klockfrekvens så det kanske är därför som inte var nöjda och krävde således lite vassare komponenter.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Att andrahandsvärdet skulle vara "riktigt lågt" pga det känns ju dock tveksamt. Det är nog inga problem att få mer än nypris på ett några-dagar-begagnat 3080.

@Thomas

Skulle du köpa ett kort som det är fel på för nypris?

Inte jag iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon298854 Definiera "fel". Massvis med användare som har kort med "otillräckliga" kondensatorer har noll problem, och andra med "bra" kondensatorer HAR problem. Det gör det ganska oklart exakt vad som händer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Korrekt. Det verkar som du tycker det hade varit bättre om jag inte hade delat med mig av mina erfarenheter?

Självklart inte. Tycker det är jättebra att alla delar med sig av sina erfarenheter. Speciellt folk som faktiskt sitter på ett kort. Det är så man kommer fram till något i slutändan. Ju fler som lägger fram åsikter desto bättre. Det är sedan upp till andra att motbevisa diverse påståenden. Detta måste dock ske i god ton.

Vart själv utsatt för en massa diverse frågor när jag la ut info om mitt Asus Strix. Först var det, "Du vet inte vad du pratar om", "du ljuger" för att sedan när jag la ut bilder och filmer på problemet att "det bara är du med problemet". Det var dock roligt att fler började kontrollera sina kort och då var snöbolls effekten igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Självklart inte. Tycker det är jättebra att alla delar med sig av sina erfarenheter. Speciellt folk som faktiskt sitter på ett kort. Det är så man kommer fram till något i slutändan. Ju fler som lägger fram åsikter desto bättre. Det är sedan upp till andra att motbevisa diverse påståenden. Detta måste dock ske i god ton.

Vart själv utsatt för en massa diverse frågor när jag la ut info om mitt Asus Strix. Först var det, "Du vet inte vad du pratar om", "du ljuger" för att sedan när jag la ut bilder och filmer på problemet att "det bara är du med problemet". Det var dock roligt att fler började kontrollera sina kort och då var snöbolls effekten igång.

Håller helt med. Visst är det märkligt hur vi människor fungerar?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

En bios-uppdatering som i sådana fall högst troligt begränsar boost clock något. D.v.s. gör kortet "något" sämre prestandamässigt än innan. Mjukvara kan inte bara magiskt trolla bort hårdvarumässiga begränsningar. Med det sagt så kanske det ändå inte rör sig om mer än ett par fps.

Beror kanske på. Om höga frekvenser i sig är ett problem eller om det är konstant frekvensbyte inom korta intervaller som orsakar det. Att lösa det senare ger möjligtvis en ganska negligerbar prestandapåverkan.

Behöver de rentutav sänka frekvenstaket så känns det däremot direkt mindre OK. Man kan säga att det går ovanför frekvenser specificerade, men givet hur GPU-boost fungerar så har de senaste jag tror minst tre generationerna fungerat så och det är därför de landar var de landar på prestandachartsen.

Skrivet av CubaCola:

Fast med tanke på hur många som hävdade att detta var en papperslansering, så lär ju inte felet beröra många kort.

”I lol’d” ^^

Skrivet av anon298854:

@The man swe 90
Tuvärr är det ju inte så när evga har gått ut med att det är problem med deras kort när de använde de dåliga Komponenterna.
#18629279

ptjo men det var prototypkort i deras fall som de valt att kommentera om. Inga evga-kort som ska vara dåliga har nått ut till kunder. Vi vet inte om det är jämförbart alls med andra tillverkares kretskort.

Efter att ha inspekterat vänster hörn noga så vill jag påpeka att det ser ut som postbilen ev. råkat köra över ditt kort

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Svarade annat; Saphire.
Asus må ha bra rykte vad gäller grafikkort med Nvidias GPU, men för AMDs har de dåligt rykte och bör undvikas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Svarade annat; Saphire.
Asus må ha bra rykte vad gäller grafikkort med Nvidias GPU, men för AMDs har de dåligt rykte och bör undvikas.

Mjo har inte köpt ett själv, men rekommenderat Sapphire när vänner velat köpa AMD-kort och jag gjort researchen åt dem. Verkar som asus och några andra tillverkare försöker minsta möjliga effort och gärna tar t.ex kylare som de från början designat för nvidia. Sapphire av uppenbar anledning gör inte så

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Kan du ta bild och lägga upp så man får se hur msi gaming trio x kortet har gjort? Inet sägs bytt bild där man ser det är mer likt nvidia FE kortet

Här är en bild :
https://drive.google.com/file/d/1gq3IYgAw7JorNPjmrpLrFXTDijcB...

Tror inte dom bytt bild utan det har varit samma bild hela tiden, även tuff korten har en annan bild på Inet sida än hur dom ser ut i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikish:

Här är en bild :
https://drive.google.com/file/d/1gq3IYgAw7JorNPjmrpLrFXTDijcB...

Tror inte dom bytt bild utan det har varit samma bild hela tiden, även tuff korten har en annan bild på Inet sida än hur dom ser ut i verkligheten

Är ganska säker på att de bytt bild på MSI. Och det kan ju bara betyda en sak, att de har tänkt att ändra på korten precis som EVGA gjorde.

På Inet:

På hemsidan (engelska):

Här nedan ser du 2 olika en med 1/5 och en med 2/4, beroende på språk du valt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

@Ejziponken:

detta måste ju vara elefanten i rummet eftersom tillverkarna ändrar på dem.. aldrig nånsin problemet skulle vara nått annat som vissa tror/hoppas

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Är ganska säker på att de bytt bild på MSI. Och det kan ju bara betyda en sak, att de har tänkt att ändra på korten precis som EVGA gjorde.

På Inet:
https://inetimg3.se/img/1600x900/5411689_4.jpg

På hemsidan (engelska):
https://asset.msi.com/resize/image/global/product/product_4_20200924142749_5f6c3c6541fdc.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/1024.png

Här nedan ser du 2 olika en med 1/5 och en med 2/4, beroende på språk du valt.

https://i.imgur.com/yivC6BM.jpg

https://i.imgur.com/hXDV515.jpg

Okej, tänkte nog inte på när jag kollade första gången om där var en eller 2 mlcc på bilden iom att diskussionen inte fanns då, men som du ser är det bara en på kortet jag har iaf, och höljet är inte lika kromat som på bilderna heller, det boostar upp till 2000 mhz iaf och har inte strulat nått så fortsätter det bara så så är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@Ejziponken:

detta måste ju vara elefanten i rummet eftersom tillverkarna ändrar på dem.. aldrig nånsin problemet skulle vara nått annat som vissa tror/hoppas

Frågan är ju om det räcker att ändra.. FE har ju redan 2/4 och kraschar likförbannat. ASUS har 0/6 och kraschar. Så det måste nog till något i bios/drivrutiner också för att få det helt stabilt?

@nikish Jag tror att MSI inte var snabba nog (som EVGA/ASUS). De han skicka ut kort med 1/5 och sälja dem. Jag tror du kommer kunna reklamera och få ett nytt när dem är redo för det och butiker lär få de nya också när dem är redo. Och jag tror fan MSI kommer be alla butiker att skicka tillbaka och/eller stoppa alla gamla kort från att säljas från och med nu.

Så alla som beställt MSI kort kanske kan komma att få vänta ett tag till (inklusive mig).

Men jag spekulerar bara nu. Men det låter ju rätt rimligt i mina öron.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

@Ejziponken: Kör MSI en fuling här och Photoshoppat in en extra grupp MLCC på produktsidan?

Har tyvärr inget bra bildprogram tillgängligt på aktuell enhet för att kunna verifiera till 100%. Jämför bilderna, skruvars rotation på backplaten, reflektioner på GPU-bygeln och SMD-komponenternas monteringsvinkel som alltid varierar något från kort till kort.