Radeon RX 6000-serien uppges få 16 och 12 GB grafikminne

Permalänk
Medlem

Smalare minnesbuss har väl alltid varit ett problem.
Nvidia löste väl det med en 256 bitars buss i prestanda segmentet med att börja rendera i tiles istället med Maxwell och framåt.
Det tog AMD lite på sängen då de var tvungna att ha en betydligt bredare buss för att lösa samma uppgift. I och med Vega något år senare gick även de över till att rendera internt i tiles.

Om problemet med en smal minnesbuss löses så enkelt som att ha en större cache, så känns det som varför har ingen gjort det för länge sedan?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

1660 says hi.

Men nä, det är inte så ofta eftersom tillverkarna alltid ser till att bandbredden, någotsånär, hänger med prestandan. Det innebär inte att bandbredden är nått man kan bortse ifrån.

Jo men om inte AMD tillverkar deras top kort med en fixed price point tror jag inte att de skulle kväva kortet, jag kan ju tro fel men svårt att se dem förlora prestanda på det märkbart när de äntligen lyckats vända vindarna.

Sedan stirrar folk sig blinda på exempelvis GDDR6, det finns i olika implementeringar.
Per pin är gddr6 specat till 16Gbit/s, en buss på 256 kan då teoretiskt ge 512GB/s, mer troligt är dock att de hamnar på liknande siffror som 2080 dvs just under 500 och risken att de inte räcker är liten. Eller är 2080 strypta av sin buss och jag missat det?

Edit:
Problemet på 1660 var ju inte heller bussen utan minnet om man ska vara petig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har väldigt svårt att se hur AMD ska kunna konkurrera med en 256 bit buss och GDDR6.

Det är för att som alltid, AMD slåss mot föregående generationens grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Men om vi pratar rent teoretisk. Vi säger att alla kort har 20GB Vram idag. Kan utvecklare använda så mycket mer vram utan att spelen blir "dubbelt" så tunga att driva.

Ja, de kan t.ex. använda fler eller mer högupplösta texturer, vilket inte påverkar prestandan särskilt mycket men kan sluka stora mängder minne.

Permalänk
Medlem

Äh, låter min beställning av 3080 ligga kvar. Spelar 1440p ändå. Dessutom får AMD skylla sig själva om de ska sega såhär.

De måste ju ha all info redan om produkten är i produktion. Och om den inte är i produktion så lär vi ju inte se några AMD kort innan jul? Nä att de håller på info tycker jag tyder på att de inte har något som kan mäta sig. Har jag fel så får dem som sagt skylla sig, de har själva valt att leka hemliga.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande ofattbart att de inte har sin avtäckning förrän 28/10.

Vad väntar de på?

Att hinna få produkter som är färdiga att lansera.
Innan dess, är det väl smart att inte visa alla kort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ahlen: Nej spelen behöver inte bli mer tungdrivna bara för att de använder mer VRAM, precis som @perost skriver kan de placera fler texturer och andra delar av spelmotorn i minnet om det finns mer att ta av. Olika spelmotorer skalar olika bra med hur de kan expandera minnesanvändningen. Som sagt tror jag inte att massiva mängder VRAM kommer börja användas i realtid.

Jag tror däremot att det snabbt kan utvecklas när Directstorage släppts och etablerat sig på marknaden. Det ligger fortfarande några år bort, skulle tippa på minst 2-3 år innan det har nått någon större utbredning, men när data kan skyfflas med rejäl bandbredd från SSD-lagring till GPU:n lär utvecklare bli mer flinka på att mätta minnesutrymmet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns som att många missat att vram är för att rita upp bilden på en skärm +lite till ( Högre upplösning =mer vram krävs) effekter hur det är med ray tracing vet jag inte)) & inte hur mycket minne de bör ha för att driva runt grafiken i ett spel tex detta brukar normalt sett kallas internminne typ ddr4

Förväntar mig en riktig hype som vanligt när det gäller AMD i sverige sen lugnar det ner sig en sådär ett halvår efter & visar sig vara sisådär som vanligt, minns både vega föregångarna & dessutom den så otroligt revolutionerande Bulldozer som var överlägset allt, enligt sweclockers forum & om man var lite skeptisk till delade resurser så fick man rejält med pisk i forumet. Men håller tummarna att de kommer med nåt trevligt igen var all för länge sedan.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av svolter:

Smalare minnesbuss har väl alltid varit ett problem.
Nvidia löste väl det med en 256 bitars buss i prestanda segmentet med att börja rendera i tiles istället med Maxwell och framåt.
Det tog AMD lite på sängen då de var tvungna att ha en betydligt bredare buss för att lösa samma uppgift. I och med Vega något år senare gick även de över till att rendera internt i tiles.

Om problemet med en smal minnesbuss löses så enkelt som att ha en större cache, så känns det som varför har ingen gjort det för länge sedan?

Kan också vara så,att ryktet om en buss på 256 bitar är falskt.
Det är min gissning.

edit
Antingen en 256 bitars buss med en jäkligt smart lösning för att spara bandbredd, eller en enklare lösning med en bredare buss.
En smal buss, utan en smart lösning är otroligt, eftersom det skulle strypa prestandan för mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

ni får tänka på gtx 680 som hade 256bitars bus då !

Bra poäng!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa 6900 när den kommer om den har bättre prestanda än 3070.
Men kommer ingen sorts ray tracing fungera med dessa?
Det är ju det jag ser fram emot...

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

ni får tänka på gtx 680 som hade 256bitars bus då !

Och 7970 hade 384 bitars 😛

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande ofattbart att de inte har sin avtäckning förrän 28/10.

Vad väntar de på?

Är ganska säker på att mer info kommer läcka ut snart

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Äh, låter min beställning av 3080 ligga kvar. Spelar 1440p ändå. Dessutom får AMD skylla sig själva om de ska sega såhär.

De måste ju ha all info redan om produkten är i produktion. Och om den inte är i produktion så lär vi ju inte se några AMD kort innan jul? Nä att de håller på info tycker jag tyder på att de inte har något som kan mäta sig. Har jag fel så får dem som sagt skylla sig, de har själva valt att leka hemliga.

Jag känner lika, AMDs ovilja att berätta vad för produkt de har på gång i tid gör mig verkligen tveksam på Radeon denna gång. Får nog faktiskt bli att min 3080 beställning ligger kvar. Om den någonsin levereras då.

Nog för att korten är bättre än tidigare generationer men känns ändå som att företagen inte levererat tillräckligt. 3080 och raytracing var i klenaste laget. Men samtidigt känner jag inte för att vänta två år till eller vad det kan bli, för att uppgradera från mitt 1080Ti.

7825kr är relativt sett småpengar, kan nog faktiskt svälja det även om kortet inte helt är vad jag vill ha ur mitt nästa kort. 20GB modeller hamnar säkert på fel sida 10 000kr strecket, eventuellt 3080Ti ännu högre, 3090 ryktas ge 5% högre prestanda och AMD verkar inte ha något alls att konkurrera med.

Permalänk
Medlem

@Jonhed: Självklart kommer det att finnas ray-traycing i 6000-serien. PS5 och XSX har RT och de körs på RDNA 2, så att AMD:s egna kort skulle sakna det vore ju helt befängt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Och 7970 hade 384 bitars 😛

Var det inte något kort som hade 512 bit till och med? Funderade på 480 då det var ett så extremt törstigt kort men den hade också "bara" 384bit.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Jonhed: Jodå, Radeon RX 6000-serien använder RDNA 2-arkitekturen där en av de stora nyheterna är just ray tracing. Det är samma/liknande implementation som används i PS5 och Xbox Series X/S, det vill säga enkla RT-specifika enheter i varje beräkningsenhet (CU) som kan utföra RT-beräkningar parallellt med vanliga shaderberäkningar. Dessa RT-enheter är betydligt enklare än Nvidias stora RT Core-enheter, men AMD kan satsa på ett större antal små enheter än färre stora sådana. Det återstår att se hur de presterar i praktiken (på PC dvs, spelutvecklare tokoptimerar alltid för konsolernas konfiguration så det kan inte riktigt användas som riktmärke).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

@Jonhed: Självklart kommer det att finnas ray-traycing 6000-serien. PS5 och XSX har RT och de körs på RDNA 2, så att AMD:s egna kort skulle sakna det vore ju helt befängt.

Det känns väldigt skönt att höra.
Då är ju AMD ett alternativ helt plötsligt, så jag tror att jag väntar på testerna från både dessa och 3070 innan jag bestämmer mig!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Är någon här inne på att köpa någon av dessa?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

AMD har tidigare haft kort med mer minne än Nvidias motsvarighet och ändå blivit omsprungna prestandamässigt. Mer minne är ett plus men om inte grafikkretsen kan kriga mot 3080/3090 kommer det fortfarande inte vara ett alternativ för mig. Tyvärr. Men tiden får utvisa hur big navi presterar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Jonhed: Jodå, Radeon RX 6000-serien använder RDNA 2-arkitekturen där en av de stora nyheterna är just ray tracing. Det är samma/liknande implementation som används i PS5 och Xbox Series X/S, det vill säga enkla RT-specifika enheter i varje beräkningsenhet (CU) som kan utföra RT-beräkningar parallellt med vanliga shaderberäkningar. Dessa RT-enheter är betydligt enklare än Nvidias stora RT Core-enheter, men AMD kan satsa på ett större antal små enheter än färre stora sådana. Det återstår att se hur de presterar i praktiken (på PC dvs, spelutvecklare tokoptimerar alltid för konsolernas konfiguration så det kan inte riktigt användas som riktmärke).

Okej!
Ja alltså det känns ju som aldrig bra att köpa något som är mycket sämre, men skulle det i praktiken vara lika bra men kanske starkare i vissa andra saker jämfört med 3070 så tvekar jag inte att gå över till AMD.
Dom har ju dominerat en gång i tiden så varför inte igen?
Bara det att man vant sig med Nvidia och deras kontrollpanel osv. Men det går ju fort att lära om sig kanske

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Var det inte något kort som hade 512 bit till och med? Funderade på 480 då det var ett så extremt törstigt kort men den hade också "bara" 384bit.

R9 290X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RekiN:

@Jonhed: Självklart kommer det att finnas ray-traycing 6000-serien. PS5 och XSX har RT och de körs på RDNA 2, så att AMD:s egna kort skulle sakna det vore ju helt befängt.

Även Direct Storage, det finns ju på konsollerna.
Något svar på DLSS lär vi också se, det är för stor gamechanger att lämna öppet.
Gissar på något som drivs via DirectML.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Okej!
Ja alltså det känns ju som aldrig bra att köpa något som är mycket sämre, men skulle det i praktiken vara lika bra men kanske starkare i vissa andra saker jämfört med 3070 så tvekar jag inte att gå över till AMD.
Dom har ju dominerat en gång i tiden så varför inte igen?
Bara det att man vant sig med Nvidia och deras kontrollpanel osv. Men det går ju fort att lära om sig kanske

Tänk på att du kommer bli av med g-sync om du köper ett kort från AMD.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Oj just det!
Det har jag ju inte råd med (Alltså köpa ny skärm). Mycket bra poäng där.
Då väntar jag hellre på 3070ti om jag inte känner att testerna inför släppet av 3070 imponerar och får då GDDR6X, förhoppningsvis.
Verkligen tack!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Eller är 2080 strypta av sin buss och jag missat det?

Vet inte. Spelar ingen roll eftersom 2080-prestanda inte är konkurrenskraftigt längre (om det är AMDs större chip vi pratar om här).

Citat:

Problemet på 1660 var ju inte heller bussen utan minnet om man ska vara petig.

Det är ju just total minnesbandbredd (buss och minne) som vi diskuterar, inte bussbredd ensamt.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att bygga en ny dator med RTX 3080 efter att jag såg Nvidias avtäckande.
Men eftersom jag ändå tänkt vänta på Zen 3 och att dessutom obefintlig tillgång på 3080 så gör det mig inget alls att invänta både Ryzen-avtäckandet och RDNA2-avtäckandet.
När allt är presenterat och recenserat så kan man i god ro välja hur nästa bygge ska se ut. Då har man ju all info från båda lägren och så köper man det som passar bäst för en själv.
För min egen del vill jag ha så mycket prestanda som möjligt till rimligast peng. Om AMD kan komma med något bra på grafikkortsfronten som konkurrerar med 3080/3070 men till ett billigare pris så blir det nog AMD.
Men jag tror även att Nvidia kommer att släppa 3080Ti eller 3080 med 20GB, så därav en ännu bättre anledning att invänta alla lanseringar innan man bestämmer sig.

Har en konstig känsla av att Nvidia kommer släppa en "Refresh" på 7nm TSMC om ett år. Inget jag läst eller hört något om, men personligen känns det rimligt. Speciellt om AMD är betydligt med energieffektiva med RDNA2, något som varit Nvidias paradgren sedan Maxwell.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

AMD har tidigare haft kort med mer minne än Nvidias motsvarighet och ändå blivit omsprungna prestandamässigt. Mer minne är ett plus men om inte grafikkretsen kan kriga mot 3080/3090 kommer det fortfarande inte vara ett alternativ för mig. Tyvärr. Men tiden får utvisa hur big navi presterar.

Håller med till hundra procent.
Hade inte R9 290 8gb typ? Eller om det var radeon 580.
Och det var inga höjdarkort om jag förstått rätt

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag känner lika, AMDs ovilja att berätta vad för produkt de har på gång i tid gör mig verkligen tveksam på Radeon denna gång. Får nog faktiskt bli att min 3080 beställning ligger kvar. Om den någonsin levereras då.

Nog för att korten är bättre än tidigare generationer men känns ändå som att företagen inte levererat tillräckligt. 3080 och raytracing var i klenaste laget. Men samtidigt känner jag inte för att vänta två år till eller vad det kan bli, för att uppgradera från mitt 1080Ti.

7825kr är relativt sett småpengar, kan nog faktiskt svälja det även om kortet inte helt är vad jag vill ha ur mitt nästa kort. 20GB modeller hamnar säkert på fel sida 10 000kr strecket, eventuellt 3080Ti ännu högre, 3090 ryktas ge 5% högre prestanda och AMD verkar inte ha något alls att konkurrera med.

Jag funderar mer på om det var nvidia som stressade ut i förtid med tanke på deras leveranser. Amd kan lika gärna vara väldigt självsäkra just nu och sikta på en lansering med kort som inte tar slut på ett par minuter.
Men vad vet jag, allt är bara spekulationer just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag känner lika, AMDs ovilja att berätta vad för produkt de har på gång i tid gör mig verkligen tveksam på Radeon denna gång. Får nog faktiskt bli att min 3080 beställning ligger kvar. Om den någonsin levereras då.

Nog för att korten är bättre än tidigare generationer men känns ändå som att företagen inte levererat tillräckligt. 3080 och raytracing var i klenaste laget. Men samtidigt känner jag inte för att vänta två år till eller vad det kan bli, för att uppgradera från mitt 1080Ti.

7825kr är relativt sett småpengar, kan nog faktiskt svälja det även om kortet inte helt är vad jag vill ha ur mitt nästa kort. 20GB modeller hamnar säkert på fel sida 10 000kr strecket, eventuellt 3080Ti ännu högre, 3090 ryktas ge 5% högre prestanda och AMD verkar inte ha något alls att konkurrera med.

Jag orkar inte heller vänta.. Sitter med 1080 (inte TI ens!).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X