3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

https://www.dustinhome.se/product/5011199977/aorus-geforce-rt...

Beställde mitt kort igår vid 7 tiden på morgonen och fick ett mail precis nu om uppdaterad leveranstid till den 15/10 😁

Var detta första uppdateringen med beräknad leveranstid du fick? Beställde själv samma fast lite senare några timmar innan de ändrade pris och tog bort beräknad tid i lager.. men bara fått orderbekräftelse ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Inga kommentarer 😉. Överlåter det till nVidia.

Om man säger så här, har asus planer på att utöka 3080 serien utöver de 4st kort som redan finns inom den närmsta tiden?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cellen:

Om man säger så här, har asus planer på att utöka 3080 serien utöver de 4st kort som redan finns inom den närmsta tiden?

omg... Kan ni inte fokusera på att ställa frågor han kan svara på? Antingen är det officiell information du kan hitta själv, eller så är det inte det och då lär han väl inte kunna svara på det eller?

Plus vad har det med tråden att göra?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om 3080 släpps i framtiden med 7nm TSMC och den presterar bättre än Samsung 8nm blir det högaffeln.
Dock OK om den döps till "Super" med ett prispåslag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Om man säger så här, har asus planer på att utöka 3080 serien utöver de 4st kort som redan finns inom den närmsta tiden?

Du kommer inte kunna få det svaret för det är hemligt. Men det vi kan konstatera är att OM nvida släpper kort på tsmc inom ett år så har vi kastat 20300kr i sjön 😅
För skillnaden på 3080 och 3090 är redan väldigt liten. Ett 3080 med 20gb vram och 7nm tsmc som förmodligen drar mindre ström som förmodligen kommer kunna ha högre frekvenser så är 3090 ett helt dött kort. Och då kommer Titan kortet kliva in.

Sitter själv och diskuterar med mig själv om jag ska avboka och hoppa över denna fiasko lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Inga kommentarer 😉. Överlåter det till nVidia.

Haha tack, det gör du förmodligen rätt i... det här ställer ju minst sagt till det hela en aning, Nvidia alltså, inte du 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Haha tack, det gör du förmodligen rätt i... det här ställer ju minst sagt till det hela en aning, Nvidia alltså, inte du 😁

Det här är bara ett rykte och inte ens som sådant är det speciellt specifikt. För allt vi vet kommer det vara hösten 2021 och bara beröra 3050 Ti. Det är inte som att det 1a Januari kommer finnas en miljard 7nm RTX 3080/3090.

Tumregeln är ju såklart att om man har is i magen kommer det alltid komma något bättre så härdar du ut kommer ju t.om. nästa generations kort komma förr eller senare =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloakedAlien:

Det här är bara ett rykte och inte ens som sådant är det speciellt specifikt. För allt vi vet kommer det vara hösten 2021 och bara beröra 3050 Ti. Det är inte som att det 1a Januari kommer finnas en miljard 7nm RTX 3080/3090.

Tumregeln är ju såklart att om man har is i magen kommer det alltid komma något bättre så härdar du ut kommer ju t.om. nästa generations kort komma förr eller senare =D

Exakt och har man tillräckligt mycket is i magen hinner man dö av hög ålder utan att ha köpt ett enda grafikkort.

Så som folk pratar kan man tro att flera här är på god väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Om man säger så här, har asus planer på att utöka 3080 serien utöver de 4st kort som redan finns inom den närmsta tiden?

Ja, de kommer sannolikt släppa en med radialfläkt i plastskrud. Var väl det du hoppades på?

Jag tror inte man ska utläsa det ryktet som att nästa batch är TSMC och asus filar på en ny rgb-lampa till en januarilanserad 3080 super. Får jag spekulera skulle jag säga att tsmc-kapaciteten först går till kretsar ämnade för laptops.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Du kommer inte kunna få det svaret för det är hemligt. Men det vi kan konstatera är att OM nvida släpper kort på tsmc inom ett år så har vi kastat 20300kr i sjön 😅
För skillnaden på 3080 och 3090 är redan väldigt liten. Ett 3080 med 20gb vram och 7nm tsmc som förmodligen drar mindre ström som förmodligen kommer kunna ha högre frekvenser så är 3090 ett helt dött kort. Och då kommer Titan kortet kliva in.

Sitter själv och diskuterar med mig själv om jag ska avboka och hoppa över denna fiasko lanseringen.

Är det garanterat bättre med 7nm minne från TSMC?

Permalänk
Medlem

Är det då så stor skillnad i transistortäthet och teknik mellan Samsungs 8 nm och TSMC's 7 nm? (Jag kommer ihåg från ett nyligt Fredagsfokus så diskuterades det att siffran betyder egentligen väldigt lite och att teknikerna lika gärna kunde heta typ Samsung Blåbär och TSMC Dumle... så jag litar inte rakt av på att lägst siffra = bäst.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Palit GeForce RTX 3090 GamingPro18599:- 5st i lager hos Komplett

*edit* Slut

Permalänk
Medlem

Blir avboka och vänta ser dom ska gå över till tmc igen me 7 nm så blir nog ett 3090 strix oc som ja säger upp på inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloakedAlien:

Det här är bara ett rykte och inte ens som sådant är det speciellt specifikt. För allt vi vet kommer det vara hösten 2021 och bara beröra 3050 Ti. Det är inte som att det 1a Januari kommer finnas en miljard 7nm RTX 3080/3090.

Tumregeln är ju såklart att om man har is i magen kommer det alltid komma något bättre så härdar du ut kommer ju t.om. nästa generations kort komma förr eller senare =D

Okej fast du ser ju förbi en sak och det är att det är helt uppenbart att produktionskapaciteten är eftersatt, det är inget rykte... kan mycket väl tänka mig att Nvidia har klausuler och annat gott i sina avtal med Samsung kring leveranskapacitet. Kan dom dessutom få 7nm till en lägre kostnad, varför inte?

Alla gör som dom vill, jag kommer hänga kvar vid mitt 3080 FE men för min brorsa och alla andra som ännu inte fått sina kort tycker jag ändå det är värt att ha detta i beaktning

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Är det då så stor skillnad i transistortäthet och teknik mellan Samsungs 8 nm och TSMC's 7 nm? (Jag kommer ihåg från ett nyligt Fredagsfokus så diskuterades det att siffran betyder egentligen väldigt lite och att teknikerna lika gärna kunde heta typ Samsung Blåbär och TSMC Dumle... så jag litar inte rakt av på att lägst siffra = bäst.)

Dumle är tätare

Om en Dumle GA102 klockar högre känns oklart då frekvenstaket för blåbär verkar vara ganska högt redan. Men Dumle lär dra mindre ström, ganska säkert bet.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cellen:

Om man säger så här, har asus planer på att utöka 3080 serien utöver de 4st kort som redan finns inom den närmsta tiden?

Svar - Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Svar - Ja

Ett svar folk troligen inte förväntade sig ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

11 lusentappar för ett 3080?! Är du galen?

Det är ju såklart ett ganska dyrt kort och hade egentligen tänkt mig ett asus tuf oc från början men jag har inte lust att stå i kö och har tillräckligt god ekonomi för att köpa ett mer ”premium” kort.

Skrivet av Tillmar:

Var detta första uppdateringen med beräknad leveranstid du fick? Beställde själv samma fast lite senare några timmar innan de ändrade pris och tog bort beräknad tid i lager.. men bara fått orderbekräftelse ännu.

Det var första uppdateringen jag fick och jag såg de ökade priset rätt fort efter jag hade beställt mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ett svar folk troligen inte förväntade sig ;p

Nu kan det iof vara vad som helst, typ dual eller liknande...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fatpala:

Palit GeForce RTX 3090 GamingPro18599:- 5st i lager hos Komplett

1 kvar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloakedAlien:

Det här är bara ett rykte och inte ens som sådant är det speciellt specifikt. För allt vi vet kommer det vara hösten 2021 och bara beröra 3050 Ti. Det är inte som att det 1a Januari kommer finnas en miljard 7nm RTX 3080/3090.

Tumregeln är ju såklart att om man har is i magen kommer det alltid komma något bättre så härdar du ut kommer ju t.om. nästa generations kort komma förr eller senare =D

Detta.

Fattar inte hysterin ens. Det är ju inte så att de 3080 som finns nu fortfarande kommer att vara nya kort när dessa eventuella kort dyker upp

Ett annat kort ligger alltid runt hörnet.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mastrovious:

Bra, det var postat här med.

Skrivet av mastrovious:

Okej fast du ser ju förbi en sak och det är att det är helt uppenbart att produktionskapaciteten är eftersatt, det är inget rykte... kan mycket väl tänka mig att Nvidia har klausuler och annat gott i sina avtal med Samsung kring leveranskapacitet. Kan dom dessutom få 7nm till en lägre kostnad, varför inte?

Alla gör som dom vill, jag kommer hänga kvar vid mitt 3080 FE men för min brorsa och alla andra som ännu inte fått sina kort tycker jag ändå det är värt att ha detta i beaktning

Helt klart viktigt att ha i åtanke. Valet av Samsung för tillverkning var från början ett stort misstag, de kan inte leverera. Ryktats länge om att TSMC skulle ta över tillverkningen också, men rykten utan någon riktig substans.

Känns verkligen inte tilltalande att avboka men det är nog vad det blir ändå. 21 september på Inet och då ett 3080 TUF OC. Hinner lanseras nya kort innan jag fått mitt kort. Ser man hos butikerna som skickar kort så verkar Inet inte kommit många minuter in efter kl 15:00 17e sept dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om 3080 släpps i framtiden med 7nm TSMC och den presterar bättre än Samsung 8nm blir det högaffeln.
Dock OK om den döps till "Super" med ett prispåslag.

Endast 14 dagar kvar tills AMD presentation. Efter det lär vi nog se Nvidias motdrag. 3080 20 GB med TSMC vore sweet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

https://www.dustinhome.se/product/5011199977/aorus-geforce-rt...

Beställde mitt kort igår vid 7 tiden på morgonen och fick ett mail precis nu om uppdaterad leveranstid till den 15/10 😁

Min avsikt är inte att hälla smolk i glädjebägaren utan bara delge info så att dina förhoppningar hålls inom rimlig nivå.

Jag beställde mitt Aorus på Dustin kvällen den 12e, pratade med supporten den 13e som bekräftade att jag var nummer 2 i kön på den leverans som är beräknad idag. Jag vet minst 10 andra personer som bokade kortet samma kväll. Med tanke på att du bokade 1 dag efter release på produkten hos Dustin skulle jag inte hoppas på ett kort om jag var du.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Äsch, jag gav upp "the waiting game" för längesedan.
Oavsett om en 3080 TI variant kommer så lär den vara lite bättre säkert, men om du sitter på ett gammalt kort kommer 3080 vara mer än nog uppgradering. Att vänta någon/några månader för nåra fps mer när du kanske sitter på 40-80 fps under 3080 redan kommer inte märkas av. Med tanke på att 7800 var nvidia FE 3080 , 16800 för 3090 och skillnaden på dessa kort är minimal spelmässigt. Kommer ett 3080TI kan dem inte göra det för kraftfullt, så dem konkurrerar ut sitt egna 3090.

Behöver du inte en upgrade, sure. vänta

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra, det var postat här med.

Helt klart viktigt att ha i åtanke. Valet av Samsung för tillverkning var från början ett stort misstag, de kan inte leverera. Ryktats länge om att TSMC skulle ta över tillverkningen också, men rykten utan någon riktig substans.

Känns verkligen inte tilltalande att avboka men det är nog vad det blir ändå. 21 september på Inet och då ett 3080 TUF OC. Hinner lanseras nya kort innan jag fått mitt kort. Ser man hos butikerna som skickar kort så verkar Inet inte kommit många minuter in efter kl 15:00 17e sept dessutom.

Alla rapporter innan gav att Samsung gav jättebra yields. Nu sägs det att nVidia har köpt miljoners nyckelenheter till 3080 som de håller inne på för att hålla nere tillverkningshastigheten för att kunna hålla uppe efterfrågan/prissättning. De verkar bombsäkra på att slå AMD även denna generation så de har råd att hålla på så här.

Att de priser vi har nu är introduktionspriser som ska höjas längre fram när tillgången blir större styrker ju bara denna teori. Allting går enligt plan för nVidia skulle jag tippa och de är ju väldigt nöjda i sina pressreleaser också med takten de tillverkar i.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Pliind:

Om vi får en lika stor batch som OC så bör du ha ett kort med den leveransen.
Den kan du ligga och fundera på inatt 🤩

Vad ligger man i för kö på non OC på klockslaget?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Det kommer ju alltid bättre kort förstår inte resonemanget? Man kan ju alltid vänta "lite till". Om Nvidia också laddar på 20GB minne på rtx 3080 varianten lär kortet inte bli billigt till % performance

Permalänk
Lego Master
Skrivet av oqvist:

Alla rapporter innan gav att Samsung gav jättebra yields. Nu sägs det att nVidia har köpt miljoners nyckelenheter till 3080 som de håller inne på för att hålla nere tillverkningshastigheten för att kunna hålla uppe efterfrågan/prissättning. De verkar bombsäkra på att slå AMD även denna generation så de har råd att hålla på så här.

Att de priser vi har nu är introduktionspriser som ska höjas längre fram när tillgången blir större styrker ju bara denna teori. Allting går enligt plan för nVidia skulle jag tippa och de är ju väldigt nöjda i sina pressreleaser också med takten de tillverkar i.

Fast hearts and minds är också viktigt, man måste väl ändå ta den PR-mässiga shitstorm de utsatts för i beaktan?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Det kommer ju alltid bättre kort förstår inte resonemanget? Man kan ju alltid vänta "lite till". Om Nvidia också laddar på 20GB minne på rtx 3080 varianten lär kortet inte bli billigt till % performance

Exakt. Visst de kommer ha mer minne, men de kommer fortfarande bli dyrare.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless