3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av vviikkttoorr:

Förstår! Samma skärm för både dator och konsol?

Japp, det är vad jag tänkt mig, med min 27" ståendes vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Fy fan sälj mig evga kortet! Hatar mig själv för att jag missade det 😭😭😭😭

Låg hemma med covid vaccin dos 2 40C feber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fy fan sälj mig evga kortet! Hatar mig själv för att jag missade det 😭😭😭😭

Låg hemma med covid vaccin dos 2 40C feber

Jag såg när det fanns i lager, men tyvärr hade jag redan köpt ett 3070 från Inet tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag såg när det fanns i lager, men tyvärr hade jag redan köpt ett 3070 från Inet tidigare.

Jag är superlycklig som fick tag på det kortet igår. Fick dock ingen pingvinstång från Inet! 😱😭 Eller har de slutat med att skicka med sådana?

Permalänk
Skrivet av gavletommy:

Jag är superlycklig som fick tag på det kortet igår. Fick dock ingen pingvinstång från Inet! 😱😭 Eller har de slutat med att skicka med sådana?

Inet lär spara in miljoner per år genom o sluta skicka med godis vid varje order Extra vinst/julbonus till anställda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavletommy:

Jag är superlycklig som fick tag på det kortet igår. Fick dock ingen pingvinstång från Inet! 😱😭 Eller har de slutat med att skicka med sådana?

Ibland får man inte någon pingvinstång av praktiska skäl.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Då dök denna upp från netonnet, vet inte riktigt hur jag känner. F5at i flera veckor och hade hoppats på ett snyggare kort samt att jag hört blandade reviews om denna.

Väntar också på min custom Meshlicious build från webhallen

Kortet e lika stort som hela min nuvarande itx dator

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Då dök denna upp från netonnet, vet inte riktigt hur jag känner. F5at i flera veckor och hade hoppats på ett snyggare kort samt att jag hört blandade reviews om denna.

Väntar också på min custom Meshlicious build från webhallen

https://i.imgur.com/jd205RG.jpg

Kortet e lika stort som hela min nuvarande itx dator
https://i.imgur.com/CrCFGHZ.jpg

helt okej kort ju, kylaren är faktiskt riktigt bra om du slänger på lite ny kylpasta och byter till lite saftigare thermalpads på minnena

Fick du ett Rev 1.0 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

helt okej kort ju, kylaren är faktiskt riktigt bra om du slänger på lite ny kylpasta och byter till lite saftigare thermalpads på minnena

Fick du ett Rev 1.0 kort?

Jasså? Om jag inte pillar kortet alls o kör stock, är det ok då också? Gillar inte att mecka

Det är LHR versionen

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Nu pratar vi lagersaldo istället gubbs!

Permalänk
Skrivet av lybo:

Nu pratar vi lagersaldo istället gubbs!

Sant, bättre med lagersaldo! Ursäkta för utsvävningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Jasså? Om jag inte pillar kortet alls o kör stock, är det ok då också? Gillar inte att mecka

Det är LHR versionen

Alltså ja det skulle ja säga, har haft en del 3080 kort, allt från ventus och eagle med 320w bios till evga ftw3 o auros xtreme(450w), samt suprimx 430w. I spel märker jag ärligt ingen skillnad, i benchmarks visst siffrorna blir lite annorlunda och i hög upplösning kanske 450w korten håller core clock längre innan den klockar ner. Men nej om du inte ska pilla och jaga siffror är det fan ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Alltså ja det skulle ja säga, har haft en del 3080 kort, allt från ventus och eagle med 320w bios till evga ftw3 o auros xtreme(450w), samt suprimx 430w. I spel märker jag ärligt ingen skillnad, i benchmarks visst siffrorna blir lite annorlunda och i hög upplösning kanske 450w korten håller core clock längre innan den klockar ner. Men nej om du inte ska pilla och jaga siffror är det fan ingen skillnad alls.

Tack, skönt o höra! Kör nog på den

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Äsch, man kan ju inte spela på ett kort som inte har en skärm inkopplad..?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av japu:

Tack för det här tipset! Det blev ett köp efter mycket funderande. Jag hade klarat mig på ett 3080 men efter att ha väntat länge och fått skippa en massa kort som är för stora för mitt chassi så kändes det här till slut "billigt" nog. Mitt första riktigt high end grafikkort någonsin.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Beskattning av kryptovaluta, elkostnader och blablabla hör ej hemma här.
https://www.sweclockers.com/forum/170-kryptovalutor-och-finte...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Tack för det här tipset! Det blev ett köp efter mycket funderande. Jag hade klarat mig på ett 3080 men efter att ha väntat länge och fått skippa en massa kort som är för stora för mitt chassi så kändes det här till slut "billigt" nog. Mitt första riktigt high end grafikkort någonsin.

Haha så sjukt att just år 2021 när det är gpu brist ska alla uppgradera till det nyaste bästaste 😜😜😜

3080ti är fan inte mycket efter 3090! Gz! Det blir en skön upplevelse!

Permalänk
Medlem

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Nu när priserna kommer ner på 3080ti så börjar man att bli riktigt sugen (lanseringspriserna var hemska).

Hur lågt kan 3080ti droppa i pris tro? Såg en ventus igår för 15.990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Nu när priserna kommer ner på 3080ti så börjar man att bli riktigt sugen (lanseringspriserna var hemska).

Hur lågt kan 3080ti droppa i pris tro? Såg en ventus igår för 15.990

Fanns även Gigabyte Eagle 3080 Ti för drygt 15.000 på tyska amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Nu när priserna kommer ner på 3080ti så börjar man att bli riktigt sugen (lanseringspriserna var hemska).

Hur lågt kan 3080ti droppa i pris tro? Såg en ventus igår för 15.990

Så är det! Se min jämförelse av 3080Ti vs 3090, bägge Asus STRIX OC, i 3080Ti-tråden.
Testade de i samma PC med Superposition, Time Spy, Port Royal och Firestrike Extreme benchmarks!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Nu när priserna kommer ner på 3080ti så börjar man att bli riktigt sugen (lanseringspriserna var hemska).

Hur lågt kan 3080ti droppa i pris tro? Såg en ventus igår för 15.990

Ja, sett till performance så är 3080 TI mer som ett lite nerfat 3090, med mindre videominne och snäppet sämre prestanda, och inte som ett upphottat 3080.

Priserna lär väl först och främst gå ner till MSRP, vilket är 12,900kr här i Sverige, med moms. Svårt att säga hur lång tid det kommer att ta. Så klart skulle det ju teoretiskt kunna ske inom några veckor, men det kan ganska enkelt ta ett år till innan dom priserna är vanliga, om dom ens någonsin går ner till dom priserna innan dom ersätts av nästa generation. Väldigt svårt att förutspå, NVIDIA säger ju själva att bristen ska fortsätta tills början av 2023, och vid det laget så bör ju nästa generation redan ha kommit ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Ja, prestandamässigt i spel är det mycket riktigt så. Skillnaden mellan 3080 och 3090 var dock redan väldigt liten i spel (ca 10-15% extra prestanda för ca 100% prisökning).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Nu när priserna kommer ner på 3080ti så börjar man att bli riktigt sugen (lanseringspriserna var hemska).

Hur lågt kan 3080ti droppa i pris tro? Såg en ventus igår för 15.990

5-10fps mer
https://youtu.be/r54ze7sQHQs

Personligen ej värt det för mig men har man pengarna så varför inte

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Ja, sett till performance så är 3080 TI mer som ett lite nerfat 3090, med mindre videominne och snäppet sämre prestanda, och inte som ett upphottat 3080.

Priserna lär väl först och främst gå ner till MSRP, vilket är 12,900kr här i Sverige, med moms. Svårt att säga hur lång tid det kommer att ta. Så klart skulle det ju teoretiskt kunna ske inom några veckor, men det kan ganska enkelt ta ett år till innan dom priserna är vanliga, om dom ens någonsin går ner till dom priserna innan dom ersätts av nästa generation. Väldigt svårt att förutspå, NVIDIA säger ju själva att bristen ska fortsätta tills början av 2023, och vid det laget så bör ju nästa generation redan ha kommit ut.

Grafikkort säljs i princip aldrig till MSRP i Sverige och kommer definitivt inte att göra det under en brist som påverkar hela världen. De 3080 Ti kort som säljs till MSRP är subventionerade och detta gäller endast TUF non-OC och VENTUS 3X non-OC. Det kort som säljs hos Komplett för 15990:- är just VENTUS 3X non-OC som ska vara subventionerat (oklart om Komplett tagit del av den subventioneringen såklart, men ser inte varför dom inte skulle ha gjort det), och på Proshop säljs det t.ex. till MSRP av just den anledningen.

Har hört att "priserna går ner" i flera månader nu men har inte sett några större prisförändringar överhuvudtaget. Vissa grafikkort har t.o.m. gått upp i pris, som t.ex. 3080 EAGLE på NetOnNet, och detta efter övergången till LHR trots att folk här spådde att övergången till LHR skulle dra ner priserna. De enda kort som gått ner lite i pris är 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hur ser ni alla på 3080ti?
Min uppfattning är att 3080ti är mycket närmare 3090 än 3080.

Nu när priserna kommer ner på 3080ti så börjar man att bli riktigt sugen (lanseringspriserna var hemska).

Hur lågt kan 3080ti droppa i pris tro? Såg en ventus igår för 15.990

Krävs väl inte ett geni att fatta detta men! Ett bra sätt att hålla "er" sysselsatta att spendera era pengar för typ inget.
https://www.youtube.com/watch?v=Vtkk-_0jrPU&t=2s Enjoy

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Grafikkort säljs i princip aldrig till MSRP i Sverige och kommer definitivt inte att göra det under en brist som påverkar hela världen.

Kan inget annat än hålla med. Korten kommer enligt mej nog aldrig gå ner till MSRP. Sitter man och väntar så bäddar man för besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av japu:

Dessa verkar inte gå åt, såvida de inte är dåliga på att uppdatera lagersaldo? Börjar folk se att priserna är på väg ner tro? För det är väl ett relativt bra köp (för att vara Ti) i nuläget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Dessa verkar inte gå åt, såvida de inte är dåliga på att uppdatera lagersaldo? Börjar folk se att priserna är på väg ner tro? För det är väl ett relativt bra köp (för att vara Ti) i nuläget?

Nej, ett grafikkort för 16.000:- kan aldrig vara "ett bra köp". Ett 3080 för 9000:- är vansinne nog.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Dessa verkar inte gå åt, såvida de inte är dåliga på att uppdatera lagersaldo? Börjar folk se att priserna är på väg ner tro? För det är väl ett relativt bra köp (för att vara Ti) i nuläget?

För att vara Ti så ja. Det har funnits ett väldigt begränsat bestånd till msrp på 12999 men det har varit för proshops botlotto och för medlemmar på Svart nivå och högre på Webhallen. Annars har de börjat på 17k+ och de flesta på 18-19k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Nej, ett grafikkort för 16.000:- kan aldrig vara "ett bra köp". Ett 3080 för 9000:- är vansinne nog.

"Relativt" är nyckelordet. Jag trodde vi hade konstaterat vid det här laget att folk är beredda att betala långt över 9 000 kr för den här generationens kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080