Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otur:

står om IPD på Ars Technica

---

Jag är tveksam till att köpa det eftersom det låses till ditt FB-konto.

Aj då. Jag är tveksam till att köpa det eftersom Ars i princip totalsågar det...
Lägsta inställningen kanske funkar till mig baserat på vad som stod där, men med alla andra nackdelar är det nog inte värt det ändå. Jag är nästan enbart intresserad av att koppla det till datorn också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Verkar nice. Bara att köra med ett nytt FB-konto som du inte använder till något annat.

/hulle.

Använder du falskt namn så kommer du portas från hela ditt spelbibliotek.
Så gör detta på egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Använder du falskt namn så kommer du portas från hela ditt spelbibliotek.
Så gör detta på egen risk.

Nja, ser risken som väldigt liten.
Vad som kan vara "riskhöjande" om du har 2 facebook konton ett "riktigt" och ett "falskt" och sen även använder det falska som facebook konto också.

Då kan man samtidigt ställa sig frågan varför ska man ha 2 facebook konton. Du kan lika gärna använda ditt "riktiga".
Din VR-aktivitet syns inte på "Facebook sidan" om du inte väljer i klassisk facebook maneer att "dela" dit, tex en stream, film eller screenshot från ett spel.
Notiser från Facebook syns inte inne i VR.
Det kommer säkert komma inställningar där du kan ställa in att få notiser från Facebook inne i VR men blir knappast tvång.

Varför facebook gör så här gissar jag är för dom ska släppa sitt sociala spel Facebook Horizon, där kommer det garanterat bli riktad reklam och allt vad man kan associera facebook med fast inne i en VR-värld.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Valfri kabel är väl lite att ta i?
(Såvida inte Oculus fixat det)

Det var ju tal om att väldigt få kablar faktiskt kan användas till Oculus Link (senast jag kolla), därav kom det en excel-fil tillgänglig på r/OculusQuest där användare testar kablar och rapporterar om det fungerar eller ej.

I början var det så, men för ett tag sen låstes USB2-kablar upp så då funkar ”allt”, till exempel den inkluderade laddkabeln. Jag har kört med en kort 50kr USB2-kabel utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Aj då. Jag är tveksam till att köpa det eftersom Ars i princip totalsågar det...
Lägsta inställningen kanske funkar till mig baserat på vad som stod där, men med alla andra nackdelar är det nog inte värt det ändå. Jag är nästan enbart intresserad av att koppla det till datorn också.

Ars recension sticker ut rätt mycket i sin negativitet, kan vara värt att samla fler bedömningar. En del av klagomålen är sådant man vet kommer fixas också.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Men är det exakt samma kvalité med den inkluderade laddkabeln? Känns ju sådär isåfall att ha köpt oculus link kablen för 900 kr :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

@Halldin: Men är det exakt samma kvalité med den inkluderade laddkabeln? Känns ju sådär isåfall att ha köpt oculus link kablen för 900 kr :/.

Jag ser personligen ingen skillnad och jag känner väl ungefär som du. Däremot så är ju kabeln 5 meter lång och är lätt/flexibel, när Oculus låser upp mer bandbredd över Link är den även redo för upp till 10 Gbps vilket kommer se mycket bättre ut än dagens 0,15 Gbps.

Trådlöst (förbehållet att det funkar bra) är dock överlägset och Quest 2 kommer troligtvis vara bättre där då den stödjer Wifi-6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Aj då. Jag är tveksam till att köpa det eftersom Ars i princip totalsågar det...
Lägsta inställningen kanske funkar till mig baserat på vad som stod där, men med alla andra nackdelar är det nog inte värt det ändå. Jag är nästan enbart intresserad av att koppla det till datorn också.

Ars är ganska unikt hård mot Quest 2, på punkter jag inte hör i många andra recensioner. Det känns lite som de tog i för att få trafik till sidan och att deras kritik inte är helt ärlig. Något jag misstänker också fungerade då deras recension är den mest delade på samtliga VR-subreddits.

Jag är inte säker men jag tror Ars dissade den så väldigt hårt för att artikeln skulle få onaturlig spridning. Jag har inte hört någon annan vara så negativ. Jag tror verkligen inte att de har försämrat spårningen, i alla fall inte permanent, och ingen annan visar upp en försämring i batteritid. Det Ars skriver om att de skulle vara färre IR-dioder på kontrollerna stämmer inte, det är identiskt på Tested video.

Den enda kritiken de delar med de andra är att banden ska vara dåliga. Det låter i alla fall riktigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Ni som har första generationens Quest. Hur långt räcker 64 GB? Är sugen, men vill samtidigt snåla.

Som många säger så är det ju bara att avinstallera de spel som du inte spelar och då räcker 64GB mer än väl. Annat är väl om du vill ha en massa sparat på Questen. Jag köpte en 128GB och har bara typ 3 spel installerade. I övrigt kör jag trådlöst och har spelen på datorn. Nu är jag sån att jag gärna beställer det "bästa" för att eventuellt kunna få lite mer för prylarna när jag säljer dem samt att de med mer minne kanske kan vara lite mer eftertraktade på begagnatmarknaden. Beställde 256GB versionen nu, men kommer troligen aldrig behöva använda allt minne.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ars är ganska unikt hård mot Quest 2, på punkter jag inte hör i många andra recensioner. Det känns lite som de tog i för att få trafik till sidan och att deras kritik inte är helt ärlig. Något jag misstänker också fungerade då deras recension är den mest delade på samtliga VR-subreddits.

Jag är inte säker men jag tror Ars dissade den så väldigt hårt för att artikeln skulle få onaturlig spridning. Jag har inte hört någon annan vara så negativ. Jag tror verkligen inte att de har försämrat spårningen, i alla fall inte permanent, och ingen annan visar upp en försämring i batteritid. Det Ars skriver om att de skulle vara färre IR-dioder på kontrollerna stämmer inte, det är identiskt på Tested video.

Den enda kritiken de delar med de andra är att banden ska vara dåliga. Det låter i alla fall riktigt.

VR-sajterna är beroende av annonsering och trafik. Deras naturliga respons är att hypa allt som kan tänkas driva volym.

Ars technica är inte en VR-sajt och inte beroende av VR relaterad annonsering och trafik.

Permalänk
Medlem

Visst skulle dom nya kontrollerna fungera till Quest 1?
Då borde väll Quest 1 kontrollerna fungera till Quest 2?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

VR-sajterna är beroende av annonsering och trafik. Deras naturliga respons är att hypa allt som kan tänkas driva volym.

Ars technica är inte en VR-sajt och inte beroende av VR relaterad annonsering och trafik.

"VR-sajterna" besöks också av personer med mer koll på ämnet. Och där sidans sakkunnighet blir bedömt hårdare än hos generella sidor.

Expressen skrev igår om priset på den nya Playstation 5 för både modellen med och utan hårddisk.
The Verge (tror jag) har ett välkänt klipp där de håller en Quest i solljus med linserna mot solen.

När mer generella sidor, teknik eller annat, skriver som prylar utanför sin inriktning är det sällan de ens lyckas kopiera specifikationsbladet korrekt. Även Sweclockers första utkast på Reverb G2 lanseringen var typ ~15% korrekt i bara fakta.

Det var inte så att Roadtovr, uploadVR, VRfocus höll tillbaka i sin kritik kring Vive Cosmos eller Vive Focus. Där var alla enhetligt kritiska.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Halvdum fråga från en som har absolut noll koll på VR över huvudtaget, men kan man ansluta detta VR-headset till sin PC? i syfte att spela i VR givetvis..?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Tycker Carmacks monolog om VR och Quest 2 i vanlig ordning är superintressant. Ärlig med kommentarer om misstag som gjorts med utvecklingen, vilka nackdelar Quest 2 har trots att han är väldigt positiv om den, och kritik mot tidigare arbete med Samsungs telefoner och Gear VR. Lång, men väl värd att se för den som är intresserad av insikt i en skärpt hjärna inom VR.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Andreyas86: Jag ställde samma fråga och fick svar på att man kunde casta från sin PC till detta VR-headset på trådlöst håll. Så yes det verkar fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Visst skulle dom nya kontrollerna fungera till Quest 1?
Då borde väll Quest 1 kontrollerna fungera till Quest 2?

Ryktet sade så, men någon (Tested?) sa att dom ej funkar med första Quest.

Permalänk
Medlem

Har länge velat skaffa VR, problemet med denna är att jag har redan en dator som klarar VR. Självklart funkar det att koppla till dator, men vill inte betala för en top-end inbyggd mobilprocessor i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

vilka nackdelar Quest 2 har trots att han är väldigt positiv om den

Har inte sett allt än, men han säger bl a att synfältet minskat en aning för genomsnittsanvändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har länge velat skaffa VR, problemet med denna är att jag har redan en dator som klarar VR. Självklart funkar det att koppla till dator, men vill inte betala för en top-end inbyggd mobilprocessor i onödan

Förstår helt, men denna är billigare än allt annat på marknaden bortsett från PSVR. Ändå har Quest 2 den näst mest högupplöst skärmen, inbyggda högtalare, troligtvis kommer den ha bland den bästa spårningnen och det bredaste mjukvarustödet av samtliga konsument headsets.

Det finns orsaker att välja andra headset, men problemet med att betala extra för den inbyggda processorn är inte så stort när den fortfarande är billigast.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Förstår helt, men denna är billigare än allt annat på marknaden bortsett från PSVR. Ändå har Quest 2 den näst mest högupplöst skärmen, inbyggda högtalare, troligtvis kommer den ha bland den bästa spårningnen och det bredaste mjukvarustödet av samtliga konsument headsets.

Det finns orsaker att välja andra headset, men problemet med att betala extra för den inbyggda processorn är inte så stort när den fortfarande är billigast.

Antar att Facebook lägger sig lågt i pris för att få med den marknaden också. Känns ändå som PC implementeringen är lite påklistrad och med 800kr kabeln + en usb-c expansionkort så sticker priset iväg fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Antar att Facebook lägger sig lågt i pris för att få med den marknaden också. Känns ändå som PC implementeringen är lite påklistrad och med 800kr kabeln + en usb-c expansionkort så sticker priset iväg fort

Notera dock att du inte måste ha dessa saker, du kan köra med en no-name kabel och USB-C till USB-A. Alternativt trådlöst över Virtual Desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Antar att Facebook lägger sig lågt i pris för att få med den marknaden också. Känns ändå som PC implementeringen är lite påklistrad och med 800kr kabeln + en usb-c expansionkort så sticker priset iväg fort

Det kan funka med billigare kablar också.
Quest 1 fungerar tex med laddningskabeln.

Men det finns ingen mening att använda kabel med Quest, den stora fördelar är att köra trådlöst. Det finns det inget på marknaden som erbjuder förutom HTC och det är dyrare och sämre.
Enda anledningen att köra med kabel är om man har dåliga förutsättningar med sin router och nätverk

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Antar att Facebook lägger sig lågt i pris för att få med den marknaden också. Känns ändå som PC implementeringen är lite påklistrad och med 800kr kabeln + en usb-c expansionkort så sticker priset iväg fort

De vill ju sälja din data, det allt handlar om. Marknadsdominans och datainsamling. De kan se vad du tittar på, vad som drar din uppmärksamhet. Hur du rör dig kan säga hur du mår eller hur din fysik är. Ifall senare generationer kommer ha eye-tracking kommer de kunna utläsa extremt mycket om vad du har för åsikter och känsloläge.

Jag tycker det Facebook försöker med ska vara olagligt. I Tyskland har de ju dessutom stoppat försäljningen efter att Facebook ändrat sin policy för Oculus. Vet inte hur det ser ut än. Tycker själv att det måste komma lagstiftning mot såhär invasiv datalagring.

Personligen skulle jag aldrig köpa det hur billigt det än blir. Ser fram emot HP G2 Reverb. Ska man ändå köra PC VR är det nog fortfarande ett bättre alternativ trots priset. Man får ju med bättre skärm, komfort, extremt bra ljud och ingen kompression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Förstår helt, men denna är billigare än allt annat på marknaden bortsett från PSVR. Ändå har Quest 2 den näst mest högupplöst skärmen, inbyggda högtalare, troligtvis kommer den ha bland den bästa spårningnen och det bredaste mjukvarustödet av samtliga konsument headsets.

Det finns orsaker att välja andra headset, men problemet med att betala extra för den inbyggda processorn är inte så stort när den fortfarande är billigast.

Fast den är ju dyrare än Rift S som går för 450 euro med deluxe headstrap, batteritid same oculus link inbyggt samt bättre tracking så länge kabeln räcker. Verkar ha bättre komfort och lite bättre bygge överlag än Quest 2 men panelen är förhoppningsvis en nedgradering från quest 2 iaf.

Så vet inte om Quest 2 är en nobrainer om man ändå ska ha en pc vid sidan om. För standalone vr dock så ser jag inget bättre iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Tycker Carmacks monolog om VR och Quest 2 i vanlig ordning är superintressant. [...] Lång, men väl värd att se för den som är intresserad av insikt i en skärpt hjärna inom VR.

Lång ja, men inte lång nog för han blev tvungen att hoppa över en massa på slutet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan funka med billigare kablar också.
Quest 1 fungerar tex med laddningskabeln.

Men det finns ingen mening att använda kabel med Quest, den stora fördelar är att köra trådlöst. Det finns det inget på marknaden som erbjuder förutom HTC och det är dyrare och sämre.
Enda anledningen att köra med kabel är om man har dåliga förutsättningar med sin router och nätverk

Vad jag kan se så finns det ännu ingen trådlös koppling till PC (än iaf), eller menar du stand-alone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast den är ju dyrare än Rift S som går för 450 euro med deluxe headstrap, batteritid same oculus link inbyggt samt bättre tracking så länge kabeln räcker. Verkar ha bättre komfort och lite bättre bygge överlag än Quest 2 men panelen är förhoppningsvis en nedgradering från quest 2 iaf.

Så vet inte om Quest 2 är en nobrainer om man ändå ska ha en pc vid sidan om. För standalone vr dock så ser jag inget bättre iaf

Jag kanske missförstår dig. Men Quest 2 är ju 100 euro billigare än Rift S, eller samma pris som Rift S om man köper till Link kabeln.
Quest 2 kostar 350 euro från Oculus.

Sen håller jag ju med om att det inte är det självklara valet för en PCVR headset. Allt jag säger är att kostnaden för den extra hårdvaran i form av processorn med mera inte reflekteras i priset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Barsk66: Haha, ja jag är övertygad om att herr Carmack skulle kunna raljera en hel arbetsdag oavbrutet om han fick, sjukt intressant karl att lyssna på

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag kanske missförstår dig. Men Quest 2 är ju 100 euro billigare än Rift S, eller samma pris som Rift S om man köper till Link kabeln.
Quest 2 kostar 350 euro från Oculus.

Sen håller jag ju med om att det inte är det självklara valet för en PCVR headset. Allt jag säger är att kostnaden för den extra hårdvaran i form av processorn med mera inte reflekteras i priset.

Med batteripack och liknande headstrap samt link så blir quest 2 dyrare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x