Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

https://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white

Har inte sagt att det du tar upp är det jag förespråkar. Bara konstaterar (igen) att det finns för- och nackdelar med olika saker.

Absolut.

https://lmgtfy.com/?q=humor+and+sarcasm

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Riktigt tråkigt att spelen kommer se mindre bra för att Microsoft vill snåla.

På sätt och vis är det väl inte Microsoft som snålar. De gör en billigare variant för de som inte har råd med den dyra. Sedan kan man diskutera sättet de gör det på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att något blev fel i priskalkylen. Vi har en läcka från Januari 2019 som är spot on med Series X, men series S är på 259$ , har en 1TB NVME och 12GB VRAM.

Med tanke på att priset är högre nu, och specifikationerna sämre... de där 2 extra GB:en hade gjort saker lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Den enkla lösningen vore att utveckla för X, och sen bara gimpa sönder spelet så mycket som det behövs för S.
I ett extremfall så är det väl bara att "sätta allting på LOW". Problemet är ju att alla review:ers och ägare av S då kommer grina över att spelet ser skit ut, och MS lär väl inte ens låta det certas igenom...

Det är inte bara grafiken som påverkas heller, det är möjligt att utvecklarna måste dra ner på t.ex. hur många objekt som är i en scen, hur bra AI:n är, etc. De hamnar då i en situation där de antingen måste släppa ett spel till X som är sämre än det skulle behöva vara, eller släppa ett spel som uppför sig olika på X och S (vilket troligtvis inte skulle fungera om det är ett multiplayer-spel).

Så den vanligaste lösningen kommer troligtvis vara den motsatta som du beskriver, d.v.s. att utveckla för S och sen bara dra upp grafiken för X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Detta problem kunde man ju se direkt när man såg specen för series s för ett tag sedan. Grafikdelen är väl till och med klenare än dagens xbox one x?

Nej, grafiken i XSS skall faktiskt prestera en bra bit bättre än den i X1X som jag förstått det.

Skrivet av X-TroNiC:

Drabbar ju iaf inte mig då jag bara är ute efter PS5 exclusives

Tror inte du är ensam. De som klagar mest och högst i alla Xbox-trådar tenderar oftast att vara de som aldrig skulle köpa en oavsett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

PS5-exklusiva titlar behöver inte nerfas till ett sämre system.

Hoppas att PS exklusiva släpps mer och mer på PC så att detta fenomen slipper höjas till skyarna, aldrig sett det som något bra med exklusivitet.

Permalänk
Medlem

Se där, då kommer alla spel (även PC) kommande fem år byggas med Series S som baseline (för att maximera marknaden). Trist!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

På sätt och vis är det väl inte Microsoft som snålar. De gör en billigare variant för de som inte har råd med den dyra. Sedan kan man diskutera sättet de gör det på.

Helt riktigt. De hade nog gärna sålt så dyra saker som möjligt (om de kunde).

Hänger på att alla köpare inte vill, eller kan, lägga så mycket pengar. Mycket annat som skall finansieras i livet, och inte alla som är lika kapitalstarka (och inte genom alla faser i livet).

Verkligheten kallas sådant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Hoppas att PS exklusiva släpps mer och mer på PC så att detta fenomen slipper höjas till skyarna, aldrig sett det som något bra med exklusivitet.

Verkar som om Sony allt mer inser vinsterna med att sälja mer mjukvara och tjänster till PC-spelare, och är en marknad som de troligen inte kan ignorera.

Jag undrar dock om vi inte får samma problem där, att PS5 håller tillbaka utvecklingen jämfört med high-end gaming-PC?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

GPU är inte klenare än One X. Och Halo ska ju komma till denna generation också så där är inte Series S att beskylla.

Vad jag kan få fram så ligger XBox one X på 6TFLOP och series S är på 4TFLOP. Men riktigt så enkelt är det inte men endå, jämfört med series x så ligger ju S långt efter.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Vad jag kan få fram så ligger XBox one X på 6TFLOP och series S är på 4TFLOP. Men riktigt så enkelt är det inte men endå, jämfört med series x så ligger ju S långt efter.

Går inte jämföra på det viset, det är olika arkitekturer. Jag gissar att dom ligger runt varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Gnäller man över detta så är man ju en kackig programmerare. Det har nog aldrig varit så enkelt att göra spel till konsoller som nu...
Det var annat när utvecklare hade PS3 och 360 där det var helt ny arkitektur (PowerPC var en uppoffring då MS inte fick igenom affären med Intel).

Det som klagas på är väl att MS dinglar Series X som ett löfte om prestanda när det egentligen är Series S som kommer ha störst påverkan på hur slutprodukterna utformas i praktiken. Programmeraren är ju i detta fallet bara realist - det är i många fall inte proggarna som sitter på all beslutsmakt om hur studions pengar ska spenderas. Beslutsfattarna kommer inte allokera all den tid som krävs för att skapa en optimal Series X upplevelse, utan proggarna kommer ombes optimera för Series S och stanna vid "tillräckligt bra" för Series X.

(Värt att komma ihåg att det inte går att kompensera genom att klämma ut mer prestanda ur det långsamma systemet med något smart trick, för då skulle samma trick fungera även på det snabba syskonet när det inte är någon arkitektonisk skillnad mellan dem.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Där försvann hypen för min del.

Avvakta tills konsolerna och spelen är ute i verkligheten (är fö. alltid en god idé att göra).

Sajter som Digital Foundry kommer att ge grundliga analyser ner till pixelnivå när de jämför spelsläpp som körs på XSX och PS5 (till den grad som inte ens 95% av vanliga spelare skulle kunna normalt urskilja).

Först då får du reda på vilken konsol som presterar bäst gällande samma multiplatformspel (trots vad folk tror så avgörs det inte i våra debatter på Swecs forum ).

Du får du äkta svar på vem av de två som vinner de sista pixlarna och millimetrarna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja, detta var ju klart som korvspa när man läste specsen. Kändes som MS gjort en riktig tabbe här som onekligen kommer ställa till det. Åtminstone under konsolens första levnadsperiod.

Min känsla är att sneakversionen kommer finnas i ungefär 5 minuter (eller ett år) och sen tyst försvinna ifrån hyllorna eller uppgraderas. Varpå ägare av den första versionen råkar glömmas bort.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@obadja: Så är det, men det gör det inte mindre problematiskt för tillverkarna.

@martinot: Så man får bara vara kritisk eller ha en åsikt till något man har köpt, eller tänker köpa. Blir första generationen jag inte köper ett XBox men det har med brist på exklusiva titlar att göra.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@obadja: Så är det, men det gör det inte mindre problematiskt för tillverkarna.

@martinot: Så man får bara vara kritisk eller ha en åsikt till något man har köpt, eller tänker köpa. Blir första generationen jsg inte köper ett XBox men det har med brist på exklusiva titlar att göra.

Absolut inte. Har jag heller aldrig påstått (vet inte var du fått det ifrån?).

Men det är ganska typiskt för de flesta forum och produkt/varumärkesdiskussioner; de som är nästan orimligt kritiska och negativa, och klagar mest är de som aldrig använt, eller ens (oavsett det som debatteras/klagas på) tänkt att köpa produkterna!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@heatm: "råkar glömmas bort" tror jag inte på, men däremot något liknande kanske, som att MS börjar tumma lite på vad som anses som acceptabel spelupplevelse på Series S; du vet, tillbaka till den "cinematiska upplevelsen".

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Microsoft vill verkligen inte vinna konsolkriget alltså. Det är helt otroligt hur de tillåts sänka Xbox-avdelningen så här.

Tror dock från Microsofts sida att detta är bra då XBSS kommer säljas som smör pga priset medans entusiaster och spelutvecklare vill ha en högre lägsta nivå att utgå från. Det hade varit bättre om de kommer med en Pro-variant senare för då är ju lägsta nivån XBSX istället för XBSS.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

...som har en sambo som älskar vitt/beige och är en dekorationsnazi.

Haha! Tack för dagens garv. Känner igen mig i att vissa vill ha Stockholmsvitt målat på precis allt. Har själv funderat på All-access paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men postaren hänvisade att det vore en anledning för honom att välja PS5 istället.

Min tanke är att, om detta verkligen är så besvärligt att anpassa för olika konsoler, även kommer att drabba honom även om han väljer PS5?

Vad blir alltså fördelen med PS5 jämfört med att välja en XSX (givet att XSS ändå finns, oavsett vad man själv väljer)?

Eller har jag missförstått utvecklaren på id Software som tyckte jobbet var stökigt (uppfattade det som att det skulle påverka även andra plattformar, och inte bara high end Series X)?

Problemet är att multiplattformspel måste anpassas efter minsta gemensamma nämnare. En av anledningarna till att Switch många gånger blir utan release även om den säljer bra och har en stor marknad. Vi pratar alltså multiplattformspel och i det fallet spelar det ingen roll om vilken plattform du väljer. Last gen håller alltid tillbaka spelen lite i början innan man ta klivet helt över på de nya plattformarna, men nu kommer Xbox Series S att vara en flaskhals hela generationen. Det är iaf min tolkning av vad utvecklaren på ID säger och det har flera andra sagt också, både Remedy och Infinity Ward - https://www.gamesradar.com/xbox-series-s-could-bottleneck-som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag antar att det är sådana som jag (bland annat) som är den tilltänkta målgruppen för Series S? Småbarnsförälder som gejmar casual när tid finnes, och som har en sambo som älskar vitt/beige och är en dekorationsnazi. Blir ingen mindre träff med Game Pass Ultimate och att EA Play nu kommer till tjänsten.

On that note - jag ber på förhand om ursäkt om spelutvecklingen får stå tillbaka på grund av mig.

PC master race.

*LOL*

Ja, du får ha dåligt samvete för att ha fördärvat världen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur ser du då på PS4 och PS4 Pro? Är inte det just två olika konfigurationer?

Känns som mycket skenhelighet här i debatten!

Det är ju ett faktum att allt utvecklats för PS4 vanilla, folk vill inte att nästa generation ska utvecklas för XSS eftersom hårdvaran i den är så mycket sämre. Handlar ju inte om skenhelighet någonstans.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: ah du menade så. Nej jag tror inte Switch har hållit tillbaka utvecklingen denna generation, och det tror jag inte heller att XSS kommer göra. Den risk jag ser med Microsofts strategi är att utvecklare tvingas välja mellan att lägga en massa resurser på att få både XSX- och XSS-versionen i paritet med varandra eller att släppa en XSS-version som är "good enough". Större utvecklare/utgivare med mycket resurser i ryggen kommer kunna investera de resurser som krävs för att nå paritet, men en mindre utvecklare har inte den möjligheten.

Ska de dessutom sikta in sig på både Xbox och PS5, som har en enda högre prestandakonfiguration, blir det ännu svårare för den lilla utvecklaren. Risken finns att XSS-versionen antingen skalas ned sett till ambitionen, eller att den helt enkelt flyter sämre. Men precis som det varit med tidigare generationer kommer utvecklare säkert mejsla fram en bra modell för att skala upp spelen efter resurserna, så det blir nog primärt ett problem under konsolernas första år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Verkar som om Sony allt mer inser vinsterna med att sälja mer mjukvara och tjänster till PC-spelare, och är en marknad som de troligen inte kan ignorera.

Jag undrar dock om vi inte får samma problem där, att PS5 håller tillbaka utvecklingen jämfört med high-end gaming-PC?

PS5 är inget som kommer hålla tillbaka utvecklingen på PC-sidan. Se på exklusiva PC-spel. Det är inte direkt några tekniska/grafiska mästerverk och det är pga att man vill nå så många som möjligt. Dom flesta sitter med betydligt sämre komponenter än vi på Swec. Ser man på Steam hårdvaru-servey så sitter fler på 720p skärmar än 1440p och 4k tillsammans.

Det som håller tillbaka PC är PC.

Permalänk
Medlem

Rätt beslut från Microsoft. Visst, spelen kommer inte utvecklas i den takt de kunde det närmaste decenniet med starkare system som basnivå - men de kommer istället sälja fler konsoler.

Fler sålda konsoler = Större marknadsandel -> Fler köper konsolen (eller den dyrare) för att deras bekanta har den och vill kunna spela tillsammans (samt mindshare/alla har den) -> Större marknadsandel -> osv.

Skulle inte förvåna mig om Sony måste göra ett liknande drag för att kontra, alternativt sänka priset och gå betydligt mer med förlust per såld enhet.

Så vad man får se detta som är att Microsoft istället för att vänta några år med att lansera XboxTwoXPro lanserar den samtidigt med basmodellen.
Om några år kanske det kommer en XBoxTwoXProX som kanske bättrar på laddtider och man kan kräma ur aningens högre framerate eller högre grafikinställningar - men spelens struktur kommer fortfarande dikteras av basmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som konsoler blir mer och mer likt PC. Flera olika versioner med olika tekniska specifikationer, nya modeller släpps oftare, och priserna börjar också närmare sig datorpriser.

Absolut. Det är helt klart dit trenden går.

Dels utvecklar sig och förfinas konsolmarknaden, så vi har inte längre en enda tänkt produkt som passar alla köpgrupper. Vissa har förfinade högre krav, och vissa har mer normala modesta krav på sitt konsolspelande.

Dels så har har användandet av standardkomponenter gjort det billigare och enklare för tillverkare som Sony och Microsoft att utveckla olika hårdvarukonfigurationer.

PS4 och PS4 Pro, var en start. Sedan kom X1S och X1X. Nur har vis XSS och XSX. Kommer garanterat även fler varianter även under nästa gen från både Sony och Microsoft.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@heatm: "råkar glömmas bort" tror jag inte på, men däremot något liknande kanske, som att MS börjar tumma lite på vad som anses som acceptabel spelupplevelse på Series S; du vet, tillbaka till den "cinematiska upplevelsen".

24 fps är ju vad Stanley Kubrick skulle föredra så det kan ju inte vara dåligt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

PS5 är inget som kommer hålla tillbaka utvecklingen på PC-sidan. Se på exklusiva PC-spel. Det är inte direkt några tekniska/grafiska mästerverk och det är pga att man vill nå så många som möjligt. Dom flesta sitter med betydligt sämre komponenter än vi på Swec. Ser man på Steam hårdvaru-servey så sitter fler på 720p skärmar än 1440p och 4k tillsammans.

Ahh. Så du menar att PS5 kommer ge än bättre spelupplevelse än en high-end gaming-PC?

Tycker PS5 kommer bli en helt grym konsol (precis som XSX), men det där tror jag inte ett dugg på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Så du menar att PS5 kommer ge än bättre spelupplevelse än en high-end gaming-PC?

Tycker PS5 kommer bli en helt grym konsol (precis som XSX), men det där tror jag inte ett dugg på.

Läs om vad jag skrev.

Permalänk
Medlem

Tycker Microsoft skitit i det blå skåpet här.

Deras Series X är inte heller speciellt dyr utan snarare lägre i pris än väntat. Så varför de känner behovet av att släppa denna som en säck med grus i maskineriet förstår jag inte.

Men Microsoft lyckas alltid sabba något känns det som. Jag har inte förlåtit dem för Modern UI i Windows än.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC