Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Melding Plague

Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

En programmerare inom Id Software lyfter fram skillnaderna i spelkonsolernas primärminne som ett bekymmer för spelutvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undra hur mycket pengar Microsoft sparar på detta att snåla in så på den billiga varianten.
Konsolerna har sedan urminnestider haft fördelen att hårdvaran har varit identisk och det har varit lätt att anpassa för detta. Även om det har funnits visa undantag som N64 RAM Expander.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att spelen kommer se mindre bra för att Microsoft vill snåla.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Känns som att en av de primära fördelarna med konsol är att utvecklarna slipper flera olika konfigurationer. På sådant sätt anser jag att sony gör helt rätt i att släppa 2 st identiska konsoler där den enda skillnaden är skivläsaren. Gör det enklare för utvecklare helt enkelt.

Med microsofts konfigurationer där be blandar minnesstorlek och bandbreddshastighet samt också en mycket lägre ssd-hastighet vet jag inte hur mycket nytta deras starkare grafikkort egentligen gör.

Föredrar utan tvekan sony's konfiguration.

Permalänk
Medlem

Finns ens id Software??

Trodde Bethesda svalde upp de flera år tillbaka.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Med microsofts konfigurationer där be blandar minnesstorlek och bandbreddshastighet samt också en mycket lägre ssd-hastighet vet jag inte hur mycket nytta deras starkare grafikkort egentligen gör.

Föredrar utan tvekan sony's konfiguration.

Du måste ju inte köpa en S, om du vill ha en next gen Xbox.

Finns ju även Series X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag säger som förut, förstår ändå inte.

Det är 36% billigare pris. Men man torskar 8/12 TFLOP på gpu, 6 gig ram, och ram är betydligt lånsammare, 50% HDD...
Helt enkelt, det känns som att man förlorar betydligt mer än vad som motsvarar 36% besparing i pris.

Känns riktigt fattigt för en konsol som ska hålla 6-7 år.

Permalänk

Se där. Flera valmöjligheter och fragmentation är inte alltid av godo.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Låter mer och mer som att prestandaskillnaden mellan Series X och PS5 spelar försvinnande liten roll i praktiken, och att exklusiva PS5-titlar förmodligen kommer att bli mer tekniskt imponerande i längden. På Xbox-sidan måste utvecklarna förhålla sig till S under hela kommande generation. Känns dödfött.

Synd att MS valt att gå den här vägen (om nu detta stämmer) när hårdvara och prissättning för en gångs skull verkat så lovande. Hoppas innerligt att jag har fel.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur mycket pengar Microsoft sparar på detta att snåla in så på den billiga varianten.
Konsolerna har sedan urminnestider haft fördelen att hårdvaran har varit identisk och det har varit lätt att anpassa för detta. Även om det har funnits visa undantag som N64 RAM Expander.

Anledningen med den billigare modellen är väl att få in användarna att spela strömmande via Xbox pass eller vad det heter istället. Då är den lokala maskinens hårdvara inte så viktig. Deras grund strategi är helt enkelt att försöka förändra marknaden att gå mer mot strömmande spel. Något som kan bli mycket lönsam för Microsoft långsiktigt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur mycket pengar Microsoft sparar på detta att snåla in så på den billiga varianten.
Konsolerna har sedan urminnestider haft fördelen att hårdvaran har varit identisk och det har varit lätt att anpassa för detta. Även om det har funnits visa undantag som N64 RAM Expander.

Min gissning är att de förlorar pengar på konsollerna, då det verkar vara rätt så dugliga komponenter under huvet för ett lågt pris, men vinner sen på subscription modellen.

Men absolut, med liiite högre pris på S kanske de kunde ha slängt i dugligare minne.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du måste ju inte köpa en S, om du vill ha en next gen Xbox.

Finns ju även Series X.

Det spelar ju ingen roll. Utvecklarna måste ändå anpassa sina spel för Series S. Jag vet inte om utvecklare måste anpassa spel så de fungerar på både Series X och Series S? Jag antar att så är fallet då det var så med Xbox One och Xbox One X (även PS4 och PS4 Pro för den delen). I det fallet blir Series S en flaskhals. Du kan ju aldrig gå för långt med nya koncept på Series X eftersom du hela tiden måste ha Series S i baktanke.

Permalänk
Medlem

Antar att de utvecklar spelen till lägsta nämnaren.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det spelar ju ingen roll. Utvecklarna måste ändå anpassa sina spel för Series S. Jag vet inte om utvecklare måste anpassa spel så de fungerar på både Series X och Series S? Jag antar att så är fallet då det var så med Xbox One och Xbox One X (även PS4 och PS4 Pro för den delen). I det fallet blir Series S en flaskhals. Du kan ju aldrig gå för långt med nya koncept på Series X eftersom du hela tiden måste ha Series S i baktanke.

Jo, och problemet är ju att det ändå känns som utvecklarna har någon form av rykte att tänka på, tyvärr.

Den enkla lösningen vore att utveckla för X, och sen bara gimpa sönder spelet så mycket som det behövs för S.
I ett extremfall så är det väl bara att "sätta allting på LOW". Problemet är ju att alla review:ers och ägare av S då kommer grina över att spelet ser skit ut, och MS lär väl inte ens låta det certas igenom...

Permalänk
Inaktiv

@Durkadur:

Precis, och detta är varför jag tycke att Xbox's bakåtsträvande är dåligt och är lite som att de håller i bromsen medan de samtidigt försöker gasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Känns som att en av de primära fördelarna med konsol är att utvecklarna slipper flera olika konfigurationer. På sådant sätt anser jag att sony gör helt rätt i att släppa 2 st identiska konsoler där den enda skillnaden är skivläsaren. Gör det enklare för utvecklare helt enkelt.

Med microsofts konfigurationer där be blandar minnesstorlek och bandbreddshastighet samt också en mycket lägre ssd-hastighet vet jag inte hur mycket nytta deras starkare grafikkort egentligen gör.

Föredrar utan tvekan sony's konfiguration.

Är ju fortfarande bra mycket mindre variation än med PCs...

Tror nog de klarar det. Är ju inte som på tiden då de hade PS3 xbox 360 och wii att koda mot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Känns som att en av de primära fördelarna med konsol är att utvecklarna slipper flera olika konfigurationer. På sådant sätt anser jag att sony gör helt rätt i att släppa 2 st identiska konsoler där den enda skillnaden är skivläsaren. Gör det enklare för utvecklare helt enkelt.

Med microsofts konfigurationer där be blandar minnesstorlek och bandbreddshastighet samt också en mycket lägre ssd-hastighet vet jag inte hur mycket nytta deras starkare grafikkort egentligen gör.

Föredrar utan tvekan sony's konfiguration.

Fast det kommer ju en PS5 pro om 3-4 år oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Se där. Flera valmöjligheter och fragmentation är inte alltid av godo.

Vi kan även inför världsmonopol på alla produkter. 1 konsol. 1 bil. 1 telefon. 1 parti.

Hade gjort allt mycket vettigare och enklare för alla.

Valfrihet ställer bara till det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kan inte spelutvecklarna göra spel som är SX-exklusiva? Då kan de nyttja SX hela potential och även bägge versionerna av PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det kommer ju en PS5 pro om 3-4 år oavsett.

Är jag också övertygad om.

Var mycket framgångsrikt att ha två varianter för Sony denna generationen, och tror inte de heller kommer avstå från den säljmöjligheten i nästa generation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Värt att notera är att det långsamma 2 GB-minnet på 56 GB/s används av operativsystemet och systemmjukvara, så spel kommer inte köras på den begränsade bandbredden. Men den avsevärt lägre bandbredden för spelminnet och minnesmängd på nivå med föregående generation måtte göra livet besvärligt för utvecklare, det Axel Gneitling säger här är exakt vad jag tänkte när jag såg specarna.

Visst att många Series S-ägare kommer spela Game Pass-spel och kanske strömma Xcloud i mindre utsträckning, men utvecklare måste ändå ha Series S i åtanke när de utvecklar för plattformen. Med tanke på att Series S förmodligen kommer sälja riktigt bra med det priset blir det ändå viktigt att ta med den i målplattformarna, oavsett om Microsoft ställer krav på att båda modeller ska stödas eller ej.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns som konsoler blir mer och mer likt PC. Flera olika versioner med olika tekniska specifikationer, nya modeller släpps oftare, och priserna börjar också närmare sig datorpriser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Kan inte spelutvecklarna göra spel som är SX-exklusiva? Då kan de nyttja SX hela potential och även bägge versionerna av PS5.

Tror det inte tillåts enligt avtal.
Vilket jag dock kan förstå, kommer ju bli horribel rage från kunder som köpt den lägre modellen & blir helt utestängda från spel.

Edit:
Sony fick ju till och med nån hybris kring att spel efter juli i år ska rulla på PS5:
https://www.eurogamer.net/articles/2020-05-29-new-ps4-games-m...

Kanske inte så jättemycket jobb, men man kan ju tänka sig att spel som släpps nu legat i utveckling sen innan PS5:an ens hade annonserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det kommer ju en PS5 pro om 3-4 år oavsett.

Ps4a var ju första gången de gjorde så på. Man vet inte om det var en engångsföreteelse

Permalänk
Medlem

Gnäller man över detta så är man ju en kackig programmerare. Det har nog aldrig varit så enkelt att göra spel till konsoller som nu...
Det var annat när utvecklare hade PS3 och 360 där det var helt ny arkitektur (PowerPC var en uppoffring då MS inte fick igenom affären med Intel).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Min gissning är att de förlorar pengar på konsollerna, då det verkar vara rätt så dugliga komponenter under huvet för ett lågt pris, men vinner sen på subscription modellen.

Men absolut, med liiite högre pris på S kanske de kunde ha slängt i dugligare minne.

Fast lägger man S för nära X i både pris och prestanda, så försvinner ju lite vitsen att det skall vara någon skillnad och mening mellan de valen (då blir det ju verkligen två varianter som inte tillför så mycket värde praktiskt att ha två olika val som kund/köpare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är sådana som jag (bland annat) som är den tilltänkta målgruppen för Series S? Småbarnsförälder som gejmar casual när tid finnes, och som har en sambo som älskar vitt/beige och är en dekorationsnazi. Blir ingen mindre träff med Game Pass Ultimate och att EA Play nu kommer till tjänsten.

On that note - jag ber på förhand om ursäkt om spelutvecklingen får stå tillbaka på grund av mig.

PC master race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Gnäller man över detta så är man ju en kackig programmerare. Det har nog aldrig varit så enkelt att göra spel till konsoller som nu...
Det var annat när utvecklare hade PS3 och 360 där det var helt ny arkitektur (PowerPC var en uppoffring då MS inte fick igenom affären med Intel).

Jag ser det snarare som att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort vissa tekniska eller andra beslut som inte kommer orka rulla på den lägre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Fast det kommer ju en PS5 pro om 3-4 år oavsett.

Ja så klart, och det kommer en xbox series XX eller vad de nu ska kalla den. Och då blir gapet mellan den och series S ännu större medan ps5 och ps5 pro gapet blir inte lika stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Kan inte spelutvecklarna göra spel som är SX-exklusiva? Då kan de nyttja SX hela potential och även bägge versionerna av PS5.

Det finns bara en hårdvarukonfiguration av PS5 prestandamässigt. Enda skillnaden mellan modellerna är skivläsaren.

Och nej, nya Xbox-spel måste funka på samtliga system.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.