SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Jubileumsmästare

@Ice Frontier:

Absolut, men det funkar ju i dagsläget så länge alla EU-länder har en snarlik skattesats, vilket uppenbarligen inte är fallet. Antingen får Sverige sänka sina skatter, eller så får andra länder höja sina – eller både och! Håller dock med om att problemet bör lösas.

Permalänk
Medlem

Kryphålet ska täppas till. Har man affärer i Sverige, med svenskar som kunder och arbetare, ja då för sjutton ska dom betala skatt.

Det gäller både för Amazon och vilket annat företag som helst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja i så fall så blir det väl en avvägning för staten om de får in mer pengar på att ett företag driver verksamhet i Sverige i utbyte mot skattelättnader och annat eller om man tjänar mer pengar på att låta bli att ge stödet, och då riskera att etableringen uteblir.

SSU som andra borde rimligen tycka det är bra att sysselsättningen ökar och det blir mer klirr i kassan.

Just Amazon däremot är ju inte direkt kända för att ha bra löner och schyssta arbetsvillkor, och om de börjar kräva att folk inte skall få vara fackligt anslutna, inte vill ha kollektivavtal etc så kan jag förstå vreden, men något sådant har jag inte sett än.

Problemet är att det saknas transparens och regelverk. Dvs öppet mål för den som vill muta/mutas.
Dessutom kan man inte säga vilka effekter dessa skattelättnader skulle få om de istället appliceradas på all kommersiell verksamhet. Istället för att vissa företag betalar 3% av vad andra företag betala energiskatt kanske energiskatten borde sänkas rakt av. Dessutom har merparten av etableringsstöden vara kontraproduktiva för miljön då man gynnat transportsektorn (gratis flygplatser till lågprisflyget) och decentralisering (ökade infrastrukturkostnader och miljönbelastning). Sorry kan skriva en bok om varför etableringsstöd är så oerhört dåligt för sveriges medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag tycker precis tvärtom att ju mer pengar man tjänar desto mindre berör det dig att blir av med 1%. Ponera att en fattig person blir av med 50% av sin inkomst så kommer denna person gå under. Om jeff bezos blir av med 50% så kan han fortfarande köpa ett eget land. Jag har noll empati för skattesmitare med motivationen att det är synd om dem för att de betalar så mycket skatt. Har du tjänat så mycket att du har 31miljader att betala i skatt så går det ingen nöd på dig.

Är nog ingen som tycker synd om företag som vinner. Det är förlorarna som tycker synd om sig själva och kan hitta de minsta felen att klaga på.
Tas skattesmitningen bort från stora företag ska du vilket helvete detta land blir när de flyttar och pengarna inte trillar in för att betala alla kommunanställda, arbetslösa, ensamma mödrar, sjukskrivna, flyktingar, sjukhus, skolor, poliser, bibliotek, församlingar och alla dessa absurda politiska projekt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det skulle vara intressant med en lista med bolag som INTE skatteplanerar. Så de som tycker det är viktigt kan handla där. Elle det kanske inte finns sådana bolag?

Finns ingen lista. Det går inte att göra något åt det så varför skapa en lista?
Ikea och biltema är ju dock några som planerar lite om vi säger så. Men dessa är Svenska företag och allt svenskt har någon helig status.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

@Belgaar: ska ett förerag få kunna tjäna så mycket pengar? Ska inte det konkurera på samma villkor som andra företag? Borde vara olagligt hela denna affär.. mutade politiner och fiffel på småförertagare och skattebetalares bekostnad.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

@Belgaar: ska ett förerag få kunna tjäna så mycket pengar? Ska inte det konkurera på samma villkor som andra företag? Borde vara olagligt hela denna affär.. mutade politiner och fiffel på småförertagare och skattebetalares bekostnad.

Om ett företag inte får tjäna mycket pengar i Sverige varför skulle ett företag vilja etablera sig i Sverige istället för säg Danmark?
Stora skatter på företag driver bort utveckling och investering.
Hur mycket inkomst till Sverige hade det blivit om Amazon etablerade sig i Danmark?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Problemet är att det saknas transparens och regelverk. Dvs öppet mål för den som vill muta/mutas.
Dessutom kan man inte säga vilka effekter dessa skattelättnader skulle få om de istället appliceradas på all kommersiell verksamhet. Istället för att vissa företag betalar 3% av vad andra företag betala energiskatt kanske energiskatten borde sänkas rakt av. Dessutom har merparten av etableringsstöden vara kontraproduktiva för miljön då man gynnat transportsektorn (gratis flygplatser till lågprisflyget) och decentralisering (ökade infrastrukturkostnader och miljönbelastning). Sorry kan skriva en bok om varför etableringsstöd är så oerhört dåligt för sveriges medborgare.

Ja ur rättvisesynpunkt och miljöhänsyn och allt det där håller jag med dig. Men att slopa det i praktiken blir nog en omöjlighet. Vilken regering som helst, med vilken politisk färg som helst, skulle genast få hugg av oppositionen om massarbetslöshet, mindre pengar till staten, avstannad ekonomi och Fan och hans moster.

Det är det som är så tråkigt med politik nuförtiden. Handlar inte så mycket om samhällsbygge eller idéer för framtiden längre utan det enda som verkar spela roll är att plocka billiga poänger, säga "det folk vill höra", oavsett om det är genomtänkt eller ej, och att sjukta ner sina motståndare även om de genomför politik man i sak gillar. Det är sorgligt. Men ja det är rätt långt ifrån ämnet så jag stannar nog vid det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Blir ju väldigt konstigt ur konkurrens perspektiv när Amazon inte betalar skatt medans webbhallen inet & de som ska konkurrera inte får samma förutsättningar, leder ju till monopol i slutändan vilket vi som konsumenter blir drabbade/lidande av.

För små företag är i underläge på förhandlingsbordet, det handlar inte om att vara rättvis utan vad du kan komma undan med för både politiker och globala/multi företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snyft:

Om ett företag inte får tjäna mycket pengar i Sverige varför skulle ett företag vilja etablera sig i Sverige istället för säg Danmark?
Stora skatter på företag driver bort utveckling och investering.
Hur mycket inkomst till Sverige hade det blivit om Amazon etablerade sig i Danmark?

Så företag i Sverige tjänar inte tillräckligt med pengar?
Har nog hört allt nu.

Slå upp ordet utpressning så kanske du förstår hur tjänstvillig denna mening är: "Om ett företag inte får tjäna mycket pengar i Sverige varför skulle ett företag vilja etablera sig i Sverige istället för säg Danmark?".

Det är inte så att Amazon inte hade tjänat pengar i Sverige, men de skriker och gråter för att kunna slippa undan skatt.

"Stora skatter på företag driver bort utveckling och investering." Återigen en myt, detta är endast gnäll och används argument när de vill slippa undan skatt.

Hela ditt inlägg dryper av naiv tillit till dessa företag, de är ute efter att tjäna pengar inte för att tala sanning.
Kan företag dra ett par lögner för att slippa undan skatt så kommer de att göra det, företag är maskiner vars uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt och de har ingen moralisk kompass som de måste följa.

Hur hade det sett ut om jag slapp betala skatt och du var tvungen att fortsätta betala?
Är det rättvist tycker du?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte sätter en global minsta skatt på allt på kanske 10%, skulle gissa att det skulle bli mer klirr i kassan än vårat galna system vi har idag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Blir ju väldigt konstigt ur konkurrens perspektiv när Amazon inte betalar skatt medans webbhallen inet & de som ska konkurrera inte får samma förutsättningar, leder ju till monopol i slutändan vilket vi som konsumenter blir drabbade/lidande av.

Bolagsskatt, eller vinstskatt, har inte den påverkan. En kärnverksamhet i ett företag är i stort sett opåverkat av skatten på vinsten. Monopol uppstår när företag lämnar marknaden för att de inte längre går med vinst, så länge företag tjänar pengar kommer de finnas kvar.

Ett faktum som jag tror många inte inser är att beskattning av vinst aldrig kan leda till förlust.

Din vinst är naturligtvis intäkt minus utgift. Alltså inte beroende av vinstskatten alls, och kan därmed inte påverka om du går med vinst eller inte. Skatten är beroende av vinsten, vinsten är inte beroende av skatten.

Vinst efter skatt är naturligtvis mycket viktigt, ja. Men inte för kärnverksamheten och inte heller så direkt för konkurrenssituationen. Det påverkar framför allt investerare och aktiekursen.

För övrigt, riktigt dåligt av Sweclockers att publicera en politisk opinion och förbjuda politisk diskussion. Detta relaterar ju inte ens till teknik, utan som bäst den ekonomiska situationen för återförsäljare av teknik. Ganska långsökt för "Vi anser dock att ämnet är aktuellt och nyhetsvärdet högt i detta fall". Kommer vi höra MPs åsikter om brytning av jordartsmetaller också? De metallerna hamnar ju ändå i teknik. Kommer vi få höra MUPs åsikter om kärnkraft? Den strömmen driver ju ändå datacenter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Sweclockers svarade tidigare att dom skulle publicera även nyheter från andra politiska källor på samma tema om dom fick tips om det. Nu har dom fått det så det återstår väl att se om man menar allvar med att låta fler än en politisk aktör får yttrycka sina åsikter om Amazon och Jeff Bezos. För egen del tvivlar jag på att så kommer ske men blir gärna motbevisad.

Helst hade jag dock sett att man helt lät bli att publicerad vad jag ser som politisk propaganda oavsett vem/vad som står bakom, men har man nu valt att göra det och vill bevara sin trovärdighet som objektiva finns nog inget annat val än att göra detsamma för motpolen för att balansera ut det hela.

Skrivet av loevet:

@improwise: helt enkelt för att detta uttalande kommer från en politisk organisation. Om vi hade sett ett liknande uttalande från en annan politisk grupp, företag, branschorganisation eller dylikt hade vi rapporterat om det. Om du har nyhetstips att dela med dig av välkomnas det varmt.

Skrivet av improwise:

Helt ok, här är ett nyhetstips som också handlar om Amazon och Jeff Bezos, denna gång från Timbro

https://timbro.se/smedjan/kronikor/jeff-bezos-fortjanar-varen...

(Kan tillägga att jag själv ser båda som politiska partsinlagor och tycker att båda har rätt i vissa saker och fel i andra)

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Du är verkligen ute & cycklar.

Redigerad i enlighet med §1 /Mod
Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@johanandersson: Du är verkligen ute & cycklar.

Om du har någon förklaring av hur vinstskatt kan leda till en förlust så hör jag det gärna. Annars litar jag på de föreläsare jag lyssnat på och den litteratur jag läst.

Vinstskatt tar bort en viss andel av din vinst, inte din intäkt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om du har någon förklaring av hur vinstskatt kan leda till en förlust så hör jag det gärna. Annars litar jag på de föreläsare jag lyssnat på och den litteratur jag läst.

Vinstskatt tar bort en viss andel av din vinst, inte din intäkt.

Såklart kan inte vinstskatt leda till att företaget går med förlust just exakt det året, men i det långa loppet så kan en hög vinstskatt hindra bolag från att ha en buffert, samt att återinvestera i bolaget. I förlängningen så klarar inte företaget av sämre tider och kan gå under.

Högre vinstskatt betyder även sämre löner och lägre utdelning till aktieägare när mer pengar ska in till statens kassa, istället för att distribueras bland de som tror på företaget såpass mycket att de investerat tid och pengar.

Fast det är ju så många vill att samhället ska fungera. Beskatta företagen så att de precis överlever sedan ge statliga bidrag när det blir sämre tider, allt för att göra företagen så beroende av staten som möjligt. Lafferkurvan måste väl vara tillämpligt på något sätt gällande vinstskatt också, eller har jag fel?

edit: Lite omformuleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Såklart kan inte vinstskatt leda till att företaget går med förlust just exakt det året, men i det långa loppet så kan en hög vinstskatt hindra bolag från att ha en buffert, samt att återinvestera i bolaget. I förlängningen så klarar inte företaget av sämre tider och kan gå under.

Högre vinstskatt betyder även sämre löner och lägre utdelning till aktieägare när mer pengar ska in till statens kassa, istället för att distribueras bland de som tror på företaget såpass mycket att de investerat tid och pengar.

Fast det är ju så många vill att samhället ska fungera. Beskatta företagen så att de precis överlever sedan ge statliga bidrag när det blir sämre tider, allt för att göra företagen så beroende av staten som möjligt. Lafferkurvan måste väl vara tillämpligt på något sätt gällande vinstskatt också, eller har jag fel?

edit: Lite omformuleringar.

Både vinst och förlust kan skjutas i tiden mellan åren för att motverka att man beskattas hårt för vinst ett år när man gått förlust de andra. Det är inte en hel utjämning, men tanken är att man ska bli beskattad på genomsnittsvinsten till viss del. Återinvesteringar skrivs av och kostnaden från dem räknas bort från vinsten innan skatten. Tjänade du 100 kronor men skriver av en maskin som kostade 100 kronor på 10 år så är din vinst 90 kronor. På så sätt kan investeringar sänka skatten.

Ja, högre vinstskatt leder till en lägre aktiekurs och vilja att investera i verksamheter. Men inte för att vinstskatten får företagen att gå med förlust, vilket var det jag försökte förmedla.

Jag kan inte tänka mig att någon vill att företagen ska vara beroende av staten. Staten har redan nästan absolut makt över företagen, det finns ingen orsak att sätta dem i en beroendeställning. Det är bara en massa onödig byråkrati.

Lafferkurvan är en mycket grov förenkling, men jo den är applicerbar. Sänker man vinstskatten så är fler företag villiga att betala skatt här. Även kallat skatteparadis.

Lafferkurvan har två branta bitar. Om vi visste exakt vart vi var på kurvan så hade det vi naturligtvis kunnat anpassa oss därefter, men i verkligheten är det naturligtvis omöjligt att veta vart vi står.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Såklart kan inte vinstskatt leda till att företaget går med förlust just exakt det året, men i det långa loppet så kan en hög vinstskatt hindra bolag från att ha en buffert, samt att återinvestera i bolaget. I förlängningen så klarar inte företaget av sämre tider och kan gå under.

Högre vinstskatt betyder även sämre löner och lägre utdelning till aktieägare när mer pengar ska in till statens kassa, istället för att distribueras bland de som tror på företaget såpass mycket att de investerat tid och pengar.

Fast det är ju så många vill att samhället ska fungera. Beskatta företagen så att de precis överlever sedan ge statliga bidrag när det blir sämre tider, allt för att göra företagen så beroende av staten som möjligt. Lafferkurvan måste väl vara tillämpligt på något sätt gällande vinstskatt också, eller har jag fel?

edit: Lite omformuleringar.

Stackars aktieägarna! Bezos och Gates och alla andra i deras klubb behöver verkligen större utdelningar... om du tror att någon genomsnittlig person i Sverige straffas av en sådan sak så har vi ganska olika bild av samhället (relativt såklart... finns såklart småägare)

Permalänk
Medlem

Bara jag som vill ha bort Amazon utan att dem ens har öppnat?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Så företag i Sverige tjänar inte tillräckligt med pengar?
Har nog hört allt nu.

Slå upp ordet utpressning så kanske du förstår hur tjänstvillig denna mening är: "Om ett företag inte får tjäna mycket pengar i Sverige varför skulle ett företag vilja etablera sig i Sverige istället för säg Danmark?".

Det är inte så att Amazon inte hade tjänat pengar i Sverige, men de skriker och gråter för att kunna slippa undan skatt.

"Stora skatter på företag driver bort utveckling och investering." Återigen en myt, detta är endast gnäll och används argument när de vill slippa undan skatt.

Hela ditt inlägg dryper av naiv tillit till dessa företag, de är ute efter att tjäna pengar inte för att tala sanning.
Kan företag dra ett par lögner för att slippa undan skatt så kommer de att göra det, företag är maskiner vars uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt och de har ingen moralisk kompass som de måste följa.

Hur hade det sett ut om jag slapp betala skatt och du var tvungen att fortsätta betala?
Är det rättvist tycker du?

Det finns inget som heter tillräckligt. Människan är aldrig nöjd, samma gäller företag som Amazon OCH staten.
Om det kostar Amazon mer och ger mindre pengar att bygga ett lager/nätshop inriktat på norden i ett av fyra länder, varför skulle man investera i det där landet och ge sig ett konstant handikapp? Låter det som en smart plan att satsa på det landet?

Du är ju inte med i verkligheten. Grupper/personer har med skattepengar/subventioner lockat hit Amazon för att skapa jobb och på så sätt få mer skattepengar än om de inte etablerar sig här.

Hur är det en myt? Kolla på tex Nordea och Findus som lämnade Sverige för inte så längesen.

Jag har mer tillit för att Amazon levererar mina varor än att staten betalar min pension när det väl är dags om 40 år.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stackars aktieägarna! Bezos och Gates och alla andra i deras klubb behöver verkligen större utdelningar... om du tror att någon genomsnittlig person i Sverige straffas av en sådan sak så har vi ganska olika bild av samhället (relativt såklart... finns såklart småägare)

Det blir ganska snedvridet om man hela tiden tar upp den som är störst och rikast så fort man nämner skatt och bolag. Det är väl klart att genomsnittliga svenska personer drabbas. Våra pensioner finns på aktiemarknaden (stora summor i bolag som är klassiska "skattesmitare" som Apple, Facebook o.s.v.), svenska folket köper aktier som aldrig förr i bolag i både nationella och globala bolag. Bara för att det inte syns direkt så betyder inte det att det inte finns indirekta orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bara jag som vill ha bort Amazon utan att dem ens har öppnat?

Jag har inte heller så stort intresse av Amazon och kommer inte handla av dem om det inte är så att produkten inte går att hitta i svensk motsvarighet. Försöker agera så generellt med globala bolag. Det finns lättare och svårare val samt flera gånger då man inte har något val. Just Amazon anser jag vara ett lätt val att aktivt undvika eftersom de endast agerar mellanhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Både vinst och förlust kan skjutas i tiden mellan åren för att motverka att man beskattas hårt för vinst ett år när man gått förlust de andra. Det är inte en hel utjämning, men tanken är att man ska bli beskattad på genomsnittsvinsten till viss del. Återinvesteringar skrivs av och kostnaden från dem räknas bort från vinsten innan skatten. Tjänade du 100 kronor men skriver av en maskin som kostade 100 kronor på 10 år så är din vinst 90 kronor. På så sätt kan investeringar sänka skatten.

Ja, högre vinstskatt leder till en lägre aktiekurs och vilja att investera i verksamheter. Men inte för att vinstskatten får företagen att gå med förlust, vilket var det jag försökte förmedla.

Jag kan inte tänka mig att någon vill att företagen ska vara beroende av staten. Staten har redan nästan absolut makt över företagen, det finns ingen orsak att sätta dem i en beroendeställning. Det är bara en massa onödig byråkrati.

Lafferkurvan är en mycket grov förenkling, men jo den är applicerbar. Sänker man vinstskatten så är fler företag villiga att betala skatt här. Även kallat skatteparadis.

Lafferkurvan har två branta bitar. Om vi visste exakt vart vi var på kurvan så hade det vi naturligtvis kunnat anpassa oss därefter, men i verkligheten är det naturligtvis omöjligt att veta vart vi står.

Ok, tack för mer förklaring. Ska erkänna att jag inte är helt insatt i hur bolagsbeskattningen fungerar, men från de fåtal jag känner som driver företag så verkar det vara det enormt svårt att driva ett litet företag och jobba upp en buffert om man skulle bli sjuk eller bli skadad. Det är inte bara med vinstskatt utan även gällande anställningar och annat, men det är en sidodiskussion.

En annan sak dock som jag reagerade på är hur många små företag som lever månad till månad. Nu när Corona slog till så rök restaurangen och andra småbutiker på löpande band för att inkomsterna sjönk under 2-3 månader. Jag har svårt att tro att alla var klantiga och slarvat bort pengar, så jag drog en enkel slutsats att det är något som är fel med bolagsbeskattningen. Det verkar vara riktigt svårt att bygga företag i Sverige.

Jag tror nog att vi har ca 11 - 15 % av Sveriges röstberättigade befolkning som vill att företagen ska vara beroende av staten (V+ ev MP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Det finns inget som heter tillräckligt. Människan är aldrig nöjd, samma gäller företag som Amazon OCH staten.
Om det kostar Amazon mer och ger mindre pengar att bygga ett lager/nätshop inriktat på norden i ett av fyra länder, varför skulle man investera i det där landet och ge sig ett konstant handikapp? Låter det som en smart plan att satsa på det landet?

Du är ju inte med i verkligheten. Grupper/personer har med skattepengar/subventioner lockat hit Amazon för att skapa jobb och på så sätt få mer skattepengar än om de inte etablerar sig här.

Hur är det en myt? Kolla på tex Nordea och Findus som lämnade Sverige för inte så längesen.

Jag har mer tillit för att Amazon levererar mina varor än att staten betalar min pension när det väl är dags om 40 år.

Det kommer skapa jobb ja, men det kommer också driva bort massa andra aktörer som helt enkelt inte kan konkurrera eftersom dom inte kan skatteplanera och fulspela lika friskt som Amazon. Så frågan är om summan av skatteintäkter blir högre, lägre eller lika när Amazon anställer och andra sparkar.

Va inte så naiv och tro att om Amazon kommer hit så blir det bara plus för Sverige.

Jag har inga problem med att företag konkurrerar. Men det ska vara på samma villkor.

Jag hade blivit tokförbannad om jag visste att mina kollegor på jobbet fick behålla nästan hela sin lön men inte jag. Men dom kan ta del av allt vad våra skattepengar går till ändå. Ja du fattar hoppas jag vad jag vill komma fram till och många med mig.

Skit samma, det är i min värld inte värt att kämpa för att försöka förändra detta elände. Det kommer ta så otroligt mycket tid av så många människor att förändra detta. Jag är inte beredd att göra det. Offra jobbtid, familjetid, fritid och sömn. Livet är för kort. Jag har accepterat läget. Jag gillar det inte, men jag har accepterat det.

Den här gången pratar vi om Amazon, nästa gång är det någon annan verksamhet...cirkusen fortsätter...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Samma moderparti som fjäskade för Facebook när dom etablerade serverhallar i Sverige?

Give me a break.

Permalänk
Skrivet av Shadee:

Ok, tack för mer förklaring. Ska erkänna att jag inte är helt insatt i hur bolagsbeskattningen fungerar, men från de fåtal jag känner som driver företag så verkar det vara det enormt svårt att driva ett litet företag och jobba upp en buffert om man skulle bli sjuk eller bli skadad. Det är inte bara med vinstskatt utan även gällande anställningar och annat, men det är en sidodiskussion.

En annan sak dock som jag reagerade på är hur många små företag som lever månad till månad. Nu när Corona slog till så rök restaurangen och andra småbutiker på löpande band för att inkomsterna sjönk under 2-3 månader. Jag har svårt att tro att alla var klantiga och slarvat bort pengar, så jag drog en enkel slutsats att det är något som är fel med bolagsbeskattningen. Det verkar vara riktigt svårt att bygga företag i Sverige.

Jag tror nog att vi har ca 11 - 15 % av Sveriges röstberättigade befolkning som vill att företagen ska vara beroende av staten (V+ ev MP)

Det är väl det som är pudelns kärna. Om alla betalade lika mycket i sin progressiva skattesats så skulle skatten inte behöva vara så jävla hög. Men eftersom Volvo, Facebook och Amazon slipper betala sina miljarder i skatt, slipper vi resterande pöbel inte billigt undan. Om alla betalade skatt som vi borde, då hade vi behövt betala mindre i skatt.

Jag är höginkomsttagare och betalar mycket av min lön i 50% -skalan. Men jag klagar inte.

Det vi dock ska komma ihåg är att vår största skattesänkning skulle komma ifrån att alla skulle börja källskattas lika. Tjänar man pengar i Sverige, ska man beskattas i Sverige. Det skulle sänka skatten för de som inte är multimiljardärer. Amazon är välkomna, våra korrupta politiker behöver bara lyssna ett par varv på staten och kapitalet och släppa sitt behov att ge kapitalet en avsugning så fort de får chansen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snyft:

Det finns inget som heter tillräckligt. Människan är aldrig nöjd, samma gäller företag som Amazon OCH staten.
Om det kostar Amazon mer och ger mindre pengar att bygga ett lager/nätshop inriktat på norden i ett av fyra länder, varför skulle man investera i det där landet och ge sig ett konstant handikapp? Låter det som en smart plan att satsa på det landet?

Du är ju inte med i verkligheten. Grupper/personer har med skattepengar/subventioner lockat hit Amazon för att skapa jobb och på så sätt få mer skattepengar än om de inte etablerar sig här.

Hur är det en myt? Kolla på tex Nordea och Findus som lämnade Sverige för inte så längesen.

Jag har mer tillit för att Amazon levererar mina varor än att staten betalar min pension när det väl är dags om 40 år.

Det du talar om är att ge stora företag bättre villkor än alla andra företag.
Lite som kungar och drottningar medans resten ska vara bönder och betala skatt.
Då kan ju varje företag i Sverige sätta sig på tvären och säga att de slutar betala skatt om Amazon inte behöver betala skatt, och sedan slutar alla medborgare att betala skatt dom med.
Sen har du förvandlat Sverige till Somalia #2 (Somalia har ingen skatt) och sedan får du beställa en privatarmé som beskyddar dina egendomar då polisen inte finns mer eftersom vi inte har några skatteintäkter.
Everyman for himself.

Låter som en fin verklighet det.
Har du några andra bra idéer när du ändå är igång?
Någon måtta får det vara på er frimarknadstalibaner, där skatt är stöld och buhuu företagen flyr landet snyft snyft.

Antingen så är villkoren detsamma för alla eller så är där inga villkor endast vilda västern.

Och på tal om handikapp så ska alla företag verksamma i Sverige ha samma handikapp.
Detta "handikappet" används för att förbättra våra samhällsfunktioner, något som har degraderats rejält de senaste 30 åren genom ideologiskt grundade strategier, skatteflykt/planering samt inkompetens.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att så många har så starka åsikter och samtidigt så liten förståelse hur saker och ting fungerar. Alla kan inte kunna bokföring, skattelagstiftning och alla detaljer i EU sammarbetet.

Och tycka att politiker är korkade för de inte gör något... Vi lever i en demokrati och vi är alla på sätt och vis politiker. Eller i vart fall möjliga politiker... Så om det nu är så lätt, är det inte bara du ser till och blir invald och fixar de hela? Helt plötsligt var det inte så lätt längre.

Sen kan man absolut ha åsikter... Och visst är det saker som både är korkade och korrupta... Och det kanske inte alltid är de bästa politikerna som väljs utan de som nätverkar bäst inom de egna partiet. Men har du åsikter om detta så bör de vara i riktning hur vi i så fall kan ändra på detta... För faktum är att vår och andra demokratier har liknande problem. Populära ideér är inte alltid de bästa lösningarna, och populära politiker är inte alltid de mest handlingskraftiga personerna. Och dessutom är det långt ifrån alltid populärt att göra förändringar, även om det är bra... för majoriteten vet inte vad man har gjort och varför.

Och visst får man klaga och tycka... Men läs på och ha informerade och genomtänkta åsikter... Enda sättet för att vi ska kunna välja bra politiker och hitta bra lösningar på våra problem.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag tycker precis tvärtom att ju mer pengar man tjänar desto mindre berör det dig att blir av med 1%. Ponera att en fattig person blir av med 50% av sin inkomst så kommer denna person gå under. Om jeff bezos blir av med 50% så kan han fortfarande köpa ett eget land. Jag har noll empati för skattesmitare med motivationen att det är synd om dem för att de betalar så mycket skatt. Har du tjänat så mycket att du har 31miljader att betala i skatt så går det ingen nöd på dig.

Vadå för att man är rik så ska staten ha rätt till alla pengar?. Om Jeff blir av med 50% så rasar aktierna och Amazon går i konkurs på nolltid eftersom stor del av företagets värde och vinst baserar sig just på EBITDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det du talar om är att ge stora företag bättre villkor än alla andra företag.
Lite som kungar och drottningar medans resten ska vara bönder och betala skatt.
Då kan ju varje företag i Sverige sätta sig på tvären och säga att de slutar betala skatt om Amazon inte behöver betala skatt, och sedan slutar alla medborgare att betala skatt dom med.
Sen har du förvandlat Sverige till Somalia #2 (Somalia har ingen skatt) och sedan får du beställa en privatarmé som beskyddar dina egendomar då polisen inte finns mer eftersom vi inte har några skatteintäkter.
Everyman for himself.

Låter som en fin verklighet det.
Har du några andra bra idéer när du ändå är igång?
Någon måtta får det vara på er frimarknadstalibaner, där skatt är stöld och buhuu företagen flyr landet snyft snyft.

Antingen så är villkoren detsamma för alla eller så är där inga villkor endast vilda västern.

Och på tal om handikapp så ska alla företag verksamma i Sverige ha samma handikapp.
Detta "handikappet" används för att förbättra våra samhällsfunktioner, något som har degraderats rejält de senaste 30 åren genom ideologiskt grundade strategier, skatteflykt/planering samt inkompetens.

Det jag pratar om är mina observationer och reflektioner om företag/Amazon och Sverige.
Är det inte så då? Har det varit snack om att hålla mindre företag vid liv? Hörde på radio för någon månad sedan hur någon statlig person hade erbjudit att låna ut enorma summor skattepengar till SAS. Kan mindre företag låna skattepengar när det går dåligt?
Ikea, Biltema och andra stora svenska företag har undvikit skatter i decennier.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.