SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Medlem

Blir ju väldigt konstigt ur konkurrens perspektiv när Amazon inte betalar skatt medans webbhallen inet & de som ska konkurrera inte får samma förutsättningar, leder ju till monopol i slutändan vilket vi som konsumenter blir drabbade/lidande av.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Den här forumregeln är fortfarande ytterst anmärkningsvärd.

"Här kommer en politisk artikel som SSU vill pusha ut, men ni får inte kritisera den".

Håller med. Ibland blir det väldigt svårt att debatera något utan att ta med politiken.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Nej det går inte att slippa undan svenska skatteregler. Utländska företag som vill bedriva verksamhet i Sverige ska registrera filial och verksamheten ska vara självständig och avskiljd från moderbolaget.
Själva skatteplaneringen handlar snarare om hur pengarna flyttas och bokförs.

Är du säker på det? Tillåt mig få dra det extrema foliedräktsnacket igen: ingen svensk politiker eller myndighetsanställd kommer våga dra Amazon till till juridisk rätta för det är så rikt företag att det lär ha egna "lönnmördarkontakter" som de kan implementera om någon börja käbbla med dem.

(så är det troligen inte men det känns som om Amazon bara vill förstöra världen vilket är ironiskt då Amazonskogen är livsviktig för Jorden)

Amazons bokföring:
KREDIT - Försäljning
DEBIT - Be-sås bankkonto

Alla andra "kontonummer" existerar inte!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

SSU om Amazon Politiker – ett perverst hån mot skattebetalarna

Tycker du att politikerna har för hög lön? Själv tycker jag dock att den är hyfsat rimlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Amazon (och FB/Google IIUC) har ~97% rabatt på elskatten i Sverige, ordnat av svenska politiker. De betalar alltså ett halvt öre skatt per kWh. Jämför gärna det med skattesatsen på din egen elräkning...

Fakenews..

Amazons datacenter betalar samma elskatt som all annan tung elförbrukande industri i Sverige.

"Företag i tillverkningsindustrin samt datorhallar betalar 0,5 öre per kWh i elskatt. Skatten infördes 2004, efter ett minimumkrav från EU. Före det var industrins elskatt nedsatt till 0."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagst-elpriser-till-indust...

Permalänk
Medlem

Biltema flyr också skatter, väldigt intressant att läsa om

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ett-av-sveriges-snab...

Citat:

Sten-Åke Lindholms bolag i Schweiz köper in varorna från tillverkarna i Asien, för att sen sälja dem vidare till varuhusen i Sverige till ett mycket högre pris.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av enbom:

Kommer de inte betala svensk skatt så är det ju helt bisarrt att de kan ens få etablera sig här...

Ja men det är dom långt ifrån ensamma om, å andra sidan är det trevligt att få hit lite stora företag!

Tycker det mesta faktiskt är positivt och självklart kommer det att skära sig lite när ett sådant stort företag som Amazon ska etablera sig i Sverige, ska bara lugna ner sig lite så kommer allt bli bra tror jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Amazon (och FB/Google IIUC) har ~97% rabatt på elskatten i Sverige, ordnat av svenska politiker. De betalar alltså ett halvt öre skatt per kWh. Jämför gärna det med skattesatsen på din egen elräkning...

Undrar just hur många arbetstillfällen dessa företag genererar i förhållande till skattelättnaderna som dom får.

Permalänk
Medlem

Om jag får billigare varor som ett resultat av Amazons skattefiffel ser jag det som skatteåterbäring från vårt absurda skattetryck.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Den här forumregeln är fortfarande ytterst anmärkningsvärd.

"Här kommer en politisk artikel som SSU vill pusha ut, men ni får inte kritisera den".

Ingen har sagt att man inte får kritisera den tes som läggs fram. De vill bara inte se en massa off-topic om huruvida parti A eller B är bäst. Man vill helt enkelt att diskussionerna i denna tråd håller sig till själva sakfrågan, vilket är helt rimligt.

Skrivet av Nucky:

Om vi inte får diskutera sakligt kring politik och ämnet som berör Amazon och andra bolag som man påstår nyttjar helt korrekta och tillåtna lagar och regler i vår omvärld kan ni lika gärna stänga kommenterar kring artiklar och lämna röstalternativ åt oss om ni vill att vi enbart ska skriva

- Jag håller med
- Jag håller inte med

Vill ni hålla er borta från politik så får ni nog hålla er borta från att posta artiklar om allehanda dravel som speciellt kommer från en politiskt individ.

Ingen har sagt att man inte får diskutera själva ämnet. Det är dock inte en tråd om politik i allmänhet utan fokuserar specifikt på den typ av skatteupplägg som Amazon använder.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det värsta är hur känns det tex för Elgiganten eller andra i samma bransch som måste betala hela elpriset eller hela skattesatsen...kan inte kännas rättvist eller schysst att konkurrera på olika vilkor.

Om Elgiganten driver datacenter får de samma rabatt på elskatten.

"Företag i tillverkningsindustrin samt datorhallar betalar 0,5 öre per kWh i elskatt. Skatten infördes 2004, efter ett minimumkrav från EU. Före det var industrins elskatt nedsatt till 0."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagst-elpriser-till-indust...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Vad är det perversa med att ett företag utnyttjar kryphål? Det perversa är att kryphålen existerar och att våra pantade politiker inte gör något åt saken.

Ett problem med det statement är att vi har politiker som vars jobb förståss är det men även rätt mycket annat. Amazon kan tjäna miljoner på en bra skatteplanering och att hitta kryphål. De kan och lägger mycket pengar på advokater och personal vars enda jobb är skatteplanering och allt däromkring. Lika så har FB, Google och andra stora bolag och de är mycket snabba på att hantera nya förändringar så förändringar i politik och regler har de redan en lösning för innan vår lagstiftning hinner gå in i effekt.

I formula 1 finns en "regel" som heter sportmanship. Även om en teknisk lösning skulle vara inom reglementet så kan FIA (de som styr) besluta att lösningen är emot själva grunden till regeln. Vilket gör att små förändringar som att spegeln inte får vara en vinge och ett team gör armen som håller spegeln till en vinge istället så är det tekniskt inte emot reglerna men det kan vara emot sportmanship till reglen för att det är i prinicp samma sak och precis emot det förändringen av reglementet var menat att ta bort.

Går att göra så i politik men det kan vara farligt också för det ger mycket makt och landar i slutändan i tolkningsfrågor vilket kan göra skrivna lagar får mindre styrka.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Grundproblemet här är ju pengar. Gör något åt problemet ist för att gnälla över konsekvenserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Så kallad "skatteplanering" är verkligen fult och borde inte vara lagligt i ett civilicerat samhälle. Låt arbetarna betala sin skatt, medans företag och dess ägare slipper undan. Fy!

Svensk bolagtskatt är på 21%. Företaget gick 15 miljarder dollar med vinst. Det är 150 miljarder kroner. 21% på detta är

Givetvis ska ingen behöva betala 31.5 miljarder i skatt. Tänk dig själv om någon snor 31.5 miljarder av dig. Till detta tillkommer väll en drös andra skatter.

Skulle jag tjäna så mycket att staten kräver att jag ska betala 31 miljarder skatt+ så skulle jag också byta land illa kvickt. Tycker att ett skatte tak är befogat på max 1 miljard i skatt oavsett inkomst. Det skulle inte påverka dig eller mig. Men ingen ska behöver betala 31.5 miljarder.

Tragiskt att se att något parti tror på det själv.

Permalänk
Medlem

Det finns många poddar och program som tar upp detta med skatteplanering. Det är oftast inte olagligt heller det dom gör. Det är helt i enlighet med de lagar och regler som sats upp. Fult är det men det skiter aktieägare i. Bara man tjänar mer och mer pengar. Vem det skadar har aldrig varit i deras tanke.

Money talks...som vanligt. Det här händer i princip i varenda stort företag. Det finns undantag som vanligt, men det är verkligen undantag.

https://www.youtube.com/watch?v=5YkKwRCxfx8

Lyssna också på P3-dystopia. Oligarkerna, senaste avsnittet. Inte exakt detta men dom tar upp hur mäktiga företagare och deras rika ägare påverkar politiken.

Världen är så sjuk, orättvis där de mäktiga bara blir mäktigare.

Världen är sjuk och Amazon är bara en i mängden. Inget som förvånar.

Ska man själv sluta handla och ha att göra med företag som håller på med fuffens så blir det att flytta ut i skogen och bli självförsörjande som kvarstår.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Haha det är ju otroligt (o)lustigt att SSU anmärker gentemot detta när det är deras moderparti som styr nationen för tillfället och har agerat för att detta skall kunna ske.

Det är som en fars, fast på riktigt

Mvh

Det är väl inte helt ovanligt att ungdomspartierna försöker utmana/peka finger på sina föräldrar? Tonårstrots osv.

Permalänk
Medlem

@RaZman: det går ju alltid att flytta till nåt annat land

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

På Expressens ledarsida går SSU-ordförande Philip Botström till attack mot Amazons utnyttjande av kryphål i EU:s skattelagar.

Läs hela artikeln här

Sweclockers bör inte vara en plattform för vare sig SSU eller Expressen, ta bort artikeln.
Nästa steg vore annars NMR föredrar EATX-chassin enligt Nordfront.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är du säker på det? Tillåt mig få dra det extrema foliedräktsnacket igen: ingen svensk politiker eller myndighetsanställd kommer våga dra Amazon till till juridisk rätta för det är så rikt företag att det lär ha egna "lönnmördarkontakter" som de kan implementera om någon börja käbbla med dem.

(så är det troligen inte men det känns som om Amazon bara vill förstöra världen vilket är ironiskt då Amazonskogen är livsviktig för Jorden)

Amazons bokföring:
KREDIT - Försäljning
DEBIT - Be-sås bankkonto

Alla andra "kontonummer" existerar inte!

Det där är rent trams. Och ja, jag är säker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Fakenews..

Amazons datacenter betalar samma elskatt som all annan tung elförbrukande industri i Sverige.

"Företag i tillverkningsindustrin samt datorhallar betalar 0,5 öre per kWh i elskatt. Skatten infördes 2004, efter ett minimumkrav från EU. Före det var industrins elskatt nedsatt till 0."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagst-elpriser-till-indust...

Det är inte fake news med tanke på att tillverkningsindustrin har skattelättnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Fakenews..

Amazons datacenter betalar samma elskatt som all annan tung elförbrukande industri i Sverige.

"Företag i tillverkningsindustrin samt datorhallar betalar 0,5 öre per kWh i elskatt. Skatten infördes 2004, efter ett minimumkrav från EU. Före det var industrins elskatt nedsatt till 0."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagst-elpriser-till-indust...

Det jag skrev är alltså korrekt, bara det att det visar sig omfatta en större grupp företag. Tack för inputen, har redigerat mitt inlägg för att förtydliga det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja men det är dom långt ifrån ensamma om, å andra sidan är det trevligt att få hit lite stora företag!

Tycker det mesta faktiskt är positivt och självklart kommer det att skära sig lite när ett sådant stort företag som Amazon ska etablera sig i Sverige, ska bara lugna ner sig lite så kommer allt bli bra tror jag

Jag är väl medveten om att de inte är ensamma om det. Jag antar att varenda företag som blivit STORA använder alla kryphål som finns. Det gynnar sig att inte vara schysst helt enkelt. Det gör att det inte blir en rättvis marknad. Där företag som följer lagen "as intended" inte har samma förutsättningar som företag som inte gör det.

Dock känns det ju som att dessa kryphål finns av en anledning då de aldrig blir fixade. Lobbyister.

Som konsument kanske det är positivt om vi får ett lite annorlunda sortiment som annars inte går att få tag på lätt i Sverige men tror inte det kommer gynna Sverige i helhet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Svensk bolagtskatt är på 21%. Företaget gick 15 miljarder dollar med vinst. Det är 150 miljarder kroner. 21% på detta är

Givetvis ska ingen behöva betala 31.5 miljarder i skatt. Tänk dig själv om någon snor 31.5 miljarder av dig. Till detta tillkommer väll en drös andra skatter.

Skulle jag tjäna så mycket att staten kräver att jag ska betala 31 miljarder skatt+ så skulle jag också byta land illa kvickt. Tycker att ett skatte tak är befogat på max 1 miljard i skatt oavsett inkomst. Det skulle inte påverka dig eller mig. Men ingen ska behöver betala 31.5 miljarder.

Tragiskt att se att något parti tror på det själv.

Jag tycker precis tvärtom att ju mer pengar man tjänar desto mindre berör det dig att blir av med 1%. Ponera att en fattig person blir av med 50% av sin inkomst så kommer denna person gå under. Om jeff bezos blir av med 50% så kan han fortfarande köpa ett eget land. Jag har noll empati för skattesmitare med motivationen att det är synd om dem för att de betalar så mycket skatt. Har du tjänat så mycket att du har 31miljader att betala i skatt så går det ingen nöd på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Så kallad "skatteplanering" är verkligen fult och borde inte vara lagligt i ett civilicerat samhälle. Låt arbetarna betala sin skatt, medans företag och dess ägare slipper undan. Fy!

Det är varje företags plikt mot aktieägarna att inte betala mer skatt än de behöver. Det är inte företagens fel om det finns lagar som tillåter detta och de företag som inte utnyttjar sina rättigheter enligt gällande lagar får skylla sig själva. Samma sak gäller individer. Man ska inte fuska och bryta mot de lagar som finns men så länge man följer gällande regler så har man inte begått något fel. Vare sig om man är företag eller privatperson.

Att sedan lagstiftningen gör att arbetare får betala mer skatt än företag är politik. Tycker man politiken är fel får man väl rösta därefter. Men skuldlägg inte de som följer de regler som politiker har beslutat om. Lägg skulden på de som röstat fram politikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rimligen borde väl Svenska skatteregler gälla för den verksamhet Amazon har i Sverige? Eller går det slipa sådant bara man har sitt huvudkontor i s.k "skatteparadis"?

Tycker också att det torde vara så, annars skulle väl alla större svenska företag flytta sina huvudkontor till Irland och Malta?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det jag skrev är alltså korrekt, bara det att det visar sig omfatta en större grupp företag. Tack för inputen, har redigerat mitt inlägg för att förtydliga det.

Tack.

Jag tycker medierna / Aftonbladet har speglar det som att ~97% rabatt var exklusivt för Amazon, därav fakenews / vinklat drev med halvsanningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vi vill återigen påminna om att nyheten berör Amazon och teknikbolags hantering av skatt. Personliga invändningar mot partipolitik eller sittande regering hör inte hemma i den här tråden. Vänligen håll er till ämnet, och konsultera SweClockers policy om politiska diskussioner om något känns oklart.

Varför tar ni upp detta då undrar jag..Vad en politiker tycker om skattefrågor ???

Förövrigt så är det ju hans eget parti som gett Amazon sådana lättnader genom etableringsbidrag bla

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Sweclockers bör inte vara en plattform för vare sig SSU eller Expressen, ta bort artikeln.
Nästa steg vore annars NMR föredrar EATX-chassin enligt Nordfront.

Håller med dig helt.Politik och skattefrågor hör knappast hemma på denna platttform.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Hattifnatten: Artikeln handlar om Amazon, storbolag och i vilken utsträckning de följer regionala skatteregler. Artikeln handlar inte om SSU, utan ett uttalande från en av deras representanter om artikelns ämne.

Fetmarkerat är ett oxymoron, enligt mig.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte fake news med tanke på att tillverkningsindustrin har skattelättnader.

Men Aftonbladets artikel (som nu verkar vara borttagen) var fakenews.
Och jag gissar att många fick ett felaktigt intryck av den.