Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Enligt Forbes (2020):
1. Bezos: $113 miljarder.
2. Gates: $98 miljarder.
3. Bernard Arnault: $76 miljarder.
4. Warren Buffett: $67,5 miljarder.
5. Larry Ellison: $59 miljarder.

För mig hade det mer än väl räckt med en miljard dollar.

Denna site sätter lite perspektiv på hur mycket pengar Bezos & Co sitter och ruvar på

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är väl upp till arbetarna om dom väljer att jobba där eller inte?

Så du tycker man ska låta svenska arbetsgivare göra lite som de vill bara för att folk har fria valet att söka något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Anledningen till att man importerar från Amazon.de är att det finns ett utbud som aldrig når oss i Sverige, eller att det är billigare p.g.a. färre mellanhänder. Om de använder sig av svenska grossister, så försvinner båda dessa fördelarna.

Jag har faktiskt aldrig upplevt amazon.de eller .co.uk som billigare än Svenska nätbutiker, har enbart handlat där pga utbudet.

Och såklart en hundralapp för garanterad leverans nästa dag eller hela fraktkostnaden återbetalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Så du tycker man ska låta svenska arbetsgivare göra lite som de vill bara för att folk har fria valet att söka något annat?

Ja? Är dom en dålig arbetsgivare så lär ju inte Amazon klara sig särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Ser verkligen inte framemot att Amazon etablerar sig i Sverige. Och absolut inte på de villkor som regeringen har serverat åt dem. Det är bra med konkurrens, men en rättvis konkurrens. Tycker allt med Amazon luktar unket. Hoppas att de misslyckas fatalt i EU.

Det är inte Amazon som ska beskyllas för det, utan våra korrupta politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja? Är dom en dålig arbetsgivare så lär ju inte Amazon klara sig särskilt bra.

Jo fast hade företag möjligheten att göra lite som de vill så hade majoriteten av vanliga arbetare i Sverige haft dåliga arbetsvillkor, vilket hade resulterat i att det hade varit betydligt svårare att hitta ett bra jobb med schyssta villkor.

Det är bara att blicka tillbaka i tiden eller jämföra med andra länder om du inte inser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte Amazon som ska beskyllas för det, utan våra korrupta politiker.

Skandal hur politikerna leker med våra skattepengar heter det. Jag är för svensk för att göra något åt det och gnäller med bara i närmsta kretsen tyvärr.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo fast hade företag möjligheten att göra lite som de vill så hade majoriteten av vanliga arbetare i Sverige haft dåliga arbetsvillkor, vilket hade resulterat i att det hade varit betydligt svårare att hitta ett bra jobb med schyssta villkor.

Det är bara att blicka tillbaka i tiden eller jämföra med andra länder om du inte inser det.

Inte helt säker att jag förstår vad du menar.
Så du tror att om Amazon torterar sina arbetare och sedan drar sig ut ur Sverige så kommer arbetsvillkoren i resten av Sverige bli sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inte helt säker att jag förstår vad du menar.
Så du tror att om Amazon torterar sina arbetare och sedan drar sig ut ur Sverige så kommer arbetsvillkoren i resten av Sverige bli sämre?

Nej det han säger är att om skattesmitar Amazon lyckas etablera sig väl så kommer de dumpa lönerna och vilkoren i branschen, pengar är religionen och inget är oacceptabelt.

Tänk dig ungefär som åkerinäringen där utlänningar kör med blank däck och skiter i sömnen, riskerar andra trafikanter, men så är det som krävs för att konkurrera.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inte helt säker att jag förstår vad du menar.
Så du tror att om Amazon torterar sina arbetare och sedan drar sig ut ur Sverige så kommer arbetsvillkoren i resten av Sverige bli sämre?

Du behöver ju inte ta i så att du spricker. Du kan inte alls förställa dig hur löner, semester med mera hade varit sämre om företagen fick bestämma fritt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är väl upp till arbetarna om dom väljer att jobba där eller inte?

Skitbra argument i en laissez-faire ekonomi som åtminstone har den fördelen att incitamentstrukturerna är intakta. Där står vi inte idag vilket gör argumentet betydligt mera luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Nordlund:

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

På en frimarknad möjligtvis.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Nordlund:

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

Wow snacka om att inte förstå världen för att man är uppvuxen i sverige. Då det finns mer folk som vill arbeta än vad det finns jobb så kommer lön för jobb med låga kompetenskrav att sjunka då folk kommer göra vad som krävs för att ställa mat på bordet. Detta även om det innebär att de får sämre lön och får jobba dubbelt så långa dagar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Undrar om Amazon.se kan ha samma priser som Amazon.de. Här i Sverige har vi kassettskatten(Copyswede) och kemikalieskatten. Eller tänker dom inte betala dom.

Staten kan säkert göra ett undantag för Amazon, "dom kommer skapa så många nya jobb ju!"

Det är kul att folk här inte vill stödja Amazon pga dåliga avtal och liknande. Med den logiken borde ni aldrig gå ut och äta då restaurangbranschen är riktigt rutten gällande sådant. Inga kollektivavtal, ingen tjänstepension, inga scheman, dålig lön, knappt något ob, får köpa arbetsutrustning själv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Nordlund:

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

Och om alternativet till dåliga villkor är inget arbete och inkomst alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inte helt säker att jag förstår vad du menar.
Så du tror att om Amazon torterar sina arbetare och sedan drar sig ut ur Sverige så kommer arbetsvillkoren i resten av Sverige bli sämre?

Han menar att Amazon har krigskistan för att med en kombination av prisdumpning och skitvillkor för anställda sänka existerande svenska e-handlare till den grad att man inte har mycket val annat än att jobba för skitvillkor på amazon om man vill vara kvar i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Nordlund:

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

Jag tror dessvärre inte att det är så enkelt att alla har valet att neka.
Låt oss säga att du är arbetssökande, bor i närområdet där ett distributionscenter etableras och blir anvisad av Arbetsförnedringen att söka jobb där.

Tror du Amazon kommer neka samtliga ansökningar hur mycket de som anvisats av AF än försöker framställa sig som dåliga anställda?
Personen som blir anvisad av AF har ju alternativet att inte skicka någon ansökan men risken är då väldigt stor att A-kassa och andra bidrag kan dras in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Staten kan säkert göra ett undantag för Amazon, "dom kommer skapa så många nya jobb ju!"

Det är kul att folk här inte vill stödja Amazon pga dåliga avtal och liknande. Med den logiken borde ni aldrig gå ut och äta då restaurangbranschen är riktigt rutten gällande sådant. Inga kollektivavtal, ingen tjänstepension, inga scheman, dålig lön, knappt något ob, får köpa arbetsutrustning själv osv.

Fast detta är mer i jämförelsevis med, "Kommer du fortsätta äta på ditt lokala pizza hak nu när Pizza hut dumpat arbetsvilkoren och priserna?"

Restaurangnäringen består främst av egna småföretagare utan större marginaler, det har väl ändå covid krisen visat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Känns som det saknas en skopa allmänbildning.
Det finns en anledning till att en anställd har relativt bra skyddsnät i Sverige jämfört med många andra länder och det är inget man ska ta lättvindigt eller ta för givet.

Ett vinstdrivande aktiebolag som saknar medmänsklighet kommer alltid göra allt för att maximera utdelningen till ägarna.

Permalänk
Medlem

Det är såklart viktigt för konkurrensen att Amazon (eller vilken annan specifik aktör som helst) inte får mycket förmånligare avtal med leverantörerna, än andra butiker. Speciellt inte lägre priser. Eftersom kunder ofta köper där det är billigast (enligt prisjakt)... Amazon kan dessutom sälja utan större påslag och äta förluster i syfte att plocka marknadsandelar. Då blir det omöjligt att konkurrera för konkurrenterna. Inget varken vi konsumenter eller distributörerna vinner på i längden.

Till skillnad från hypen så tror jag det blir svårt för Amazon att ta så mycket marknadsandelar i Sverige. Vilket såklart gör att Amazon blir en detaljist bland alla andra här. Inte den enda stora aktören, som dikterar villkoren för alla andra. För samhällets bästa bör vi nog inte låta Amazon bli för stora.

Permalänk
Medlem

Om jag kan springa ner till Inet och få excellent service på dagen istället för att skicka eventuella problemvaror för att en vecka senare få reda på att den har felsökts o hittats fel på o ytterligare en vecka senare skickats till verkstad o ytterligare en vecka för retur till mig så väljer jag inet trots eventuella hundralappar.... som att petala för en billig försäkring.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V || Intel Core i7 2600 @ 4.4GHz || Kingston HyperX 16GB 9-9-9-27 @ 1600MHz || MSI GTX 960 GAMING 4G || OCZ Arc 100 240GB SSD || 2x BenQ 2420T 24" 120Hz

Permalänk
Medlem

Haha, nu helvände jag ang. amazon pga denna nyheten bara för att...
Hoppas att dom misslyckas lika brutalt som mediamarkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är kul att folk här inte vill stödja Amazon pga dåliga avtal och liknande. Med den logiken borde ni aldrig gå ut och äta då restaurangbranschen är riktigt rutten gällande sådant. Inga kollektivavtal, ingen tjänstepension, inga scheman, dålig lön, knappt något ob, får köpa arbetsutrustning själv osv.

Det blir väl rätt svårt att leva ett liv över huvud taget då klädindustrin är rätt rutten också, ser inte så många springa runt nakna så de verkar missat något.
All elektronik börjar med urkassa villkor i någon rutten diktatur, ändå verkar folk sitta vid sin dator och använda sin smartphone glatt.

Går fortsätta lista min blir rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Är det bara jag som tycker pilen under amazon liknar en penis..?

Jag hade inte sett det förut. Men tack! Går inte att o-se nu ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Amazon skiter egentligen om någon viker sig. Om de inte få de villkor de kräver kommer de starta sitt eget grossistföretag, importera och sedan konkurrera ut de grossister som finns nu. Så enkelt är det. Givetvis vet de svenska grossisterna detta och de kommer lägga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Till stor del, men absolut inte enbart, så handlar det om företagskultur. Hur man flyttar runt kosing för att undvika skatt samt (iaf i flertalet andra länder) undermålig lön och arbetsvillkor för anställda.

Man kommer, och bör, handla hos den ev. 200kr dyrare inet eller dustin för att man hellre ger sina pengar till ett företag som har bra moraliska värden, rimligare arbetsvillkor och även skickar runt skattepengarna du betalat in i det samhälle vi lever i snarare än snårigaste vägen till Caymanöarna.

Jag kan tycka att det inte är vårt jobb som konsumenter att se till att företag gör rätt för sig. Om Svenska politiker valt att släppa in bolag i Sverige och bolag "skatteoptimerar" så finns det nog garanterat en uträkning på att landet ändå gynnas av det i stora hela. Och gör det inte det, så har vi självklart en diskussion att ta där, men det ansvaret ska inte läggas på konsumenten tycker jag.

Det är lätt att sitta här och skriva att konsumenter inte ska köpa palmolja, kläder som görs av barn i Bangladesh osv osv. Typ alla stora företag är "onda" i det avseendet, vi hade ju hela Biltema-debatten för ett litet tag sen gällande skatteoptimering också. Det blir en omöjlighet för konsumenter att gå i det minfältet och bara handla av företag som efterlever någon sorts moralisk kod som vi har satt upp som inte ens är helt definierad.

Jag försöker också tänka på dessa aspekter ibland, men vart ska man dra gränsen? Ska jag sluta handla Apple för att det är usla förhållanden i deras fabriker? Ska jag sluta handla på H&M? Ska jag sluta köpa Arla-mjök? Kommer ju sluta med att jag får bo i en Hippie-buss i skogen och självproducera allt. Det är en fantastik idé att tänka att vi genom vår "moraliska" konsumtion ska rädda världen, men i verkligheten är det en liten del av det tror jag. Speciellt när de "moraliskt rätta" valen är svåra att hitta och konkurreras ut för att politiken inte har tillräcklig slagkraft på området.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Elkjøp (Elgiganten/Dixon) har en helt egen arbetsgrupp enbart för att kontra mot vad Amazon erbjuder så tydligen räknas dom som en rejält hot. Detta har aldrig funnits eller varit aktuellt innan.

Mediamarkt mm har aldrig räknas som ett "hot" vilket är lite skoj när jättarna snart stångas på riktigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Håller mig till Inet o komplett sålänge det inte är 10% billigare eller mer på storköp

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrillo:

Om du nu vet om att ett företag utnyttjar sina anställda med värdelösa avtal för att kunna pressa ut en produkt till dig för att du ska spara 5% på kostnaden så tycker jag det är din förbannade skyldighet att inte stödja ett sådant företag med pengar. Man stödjer den värld man vill leva i, sen så är det ju givetvis så att för vissa så är de här extra 200kr en kännbar summa så de har inte råd att ta det bättre moraliska beslutet. Av samma anledning köper man inte kött från andra länder än Sverige, ägg från frigående höns etc.

Och nä, i online-handel så finns det inte så mycket mer att konkurrera med än pris.

Jag skulle lätt handla hos en annan leverantör för 5% högre pris om t.ex. något av följande medföljde:
* Längre öppet köp
* Personlig suppot
* Boka i butik (samma dag helst)
* Lojalitetsprogram som är värt namnet (typ komplett kreditkort som ger 4% på allt på komplett.se, brilliant ide)
* Generösare returer - även vid öppen förpackning t.ex. (sjukt tramsigt att man inte får öppna alla gånger)

+ Finns säkert tusen andra saker som medlemmar här på forumet kan lista som skulle vara värt dessa 5 eller tom 10% extra.

Sen som jag skrev i mitt andra inlägg. Jag kan tycka att det inte är riktigt vårt jobb som konsumenter att vara "moralpoliser", man kan inte förvänta sig att vi ska utreda företag mäta dem efter vårt moraliska kompass. Vi baserar nu våra klagomål på det vi läst i media om amazon, men ingen av oss (antar jag) har gjort någon djupgranskning av företaget och tittat på de verkliga effekterna det får på just vårt samhälle. Det blir lite häxjakt kan jag tycka. Detta ansvar bör rimligtvis ligga hos myndigheter som är proffs på detta och kan sätta sig in riktiga siffror och nyttoeffekter och sen ta beslut om företag ska få etablera sig eller inte.

Jag säger inte att vi konsumenter inte kan påverka, det är klart vi kan. Men jag tycker att man hela tiden ser att i verkligheten så är det inte tillräckligt många som engagerar sig alla gånger för att det ska bli någon effekt, detta ser vi i princip för alla aspekter där man försöker fixa ett problem genom att ge konsumenten "dåligt samvete" och vill att hen ska bete sig på ett annorlunda sätt som är bättre för världen men inte nödvändigtvis för individen i det korta perspektivet. Exempel på detta:

* Flygskam - funkar inte
* Nedskräpningsskam - funkar inte
* Skam för fossildrivna bilar - funkar inte

Det som funkar är att ge konsumenten ett likvärdigt eller bättre alternativ som både är bra för världen och individen. T.ex: Tesla - folk köper den för att det är en bra bil, inte för att den är miljövänlig. Tåg istället för flyg, folk tar bara tåget om det är smidigare, bekvämare, billigare eller snabbare än flyget. Nedskräpning, mängden plast i havet minskar inte, för det är för bekvämt att köpa plastförpackningar och det finns inga likvärdiga och lättillgängliga alterntiv. Nu har det kommit påsar för frukt och grönt som inte är i plast som man kan ta med hem och återanvända, ser dessa mer och mer varje dag. Toppen!

Det kommer inte att funka att säga "skäms på dig som handlar på Amazon" om det inte finns ett bättre eller likvärdigt alternativ.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm