Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Permalänk
Medlem

Amazon verkar så sjuk rörigt och dåligt organiserat. Om man söker på en viss produkt så får man upp massa andra produkter istället. Och eftersom allting kommer från massa olika leverantörer är det helt osammanhängande. Nä tack, jag fortsätter som innan. (Prisjakt + Inet + Dustin + Komplett + Webbhallen + kanske några till...)

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nu är ju han minst 10 gånger rikare än den "näst" rikaste hur rik måste man vara tills pengar saknar värde för den personen?

Enligt Forbes (2020):
1. Bezos: $113 miljarder.
2. Gates: $98 miljarder.
3. Bernard Arnault: $76 miljarder.
4. Warren Buffett: $67,5 miljarder.
5. Larry Ellison: $59 miljarder.

För mig hade det mer än väl räckt med en miljard dollar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte för att jag gillar Amazons etablering här smen detta är väl en bra sak för konsumenten i alla fall? Jag har inget emot längre retur och liknande i alla fall.

Det är inte konsumenten som får längre returer, det är amazon som kan lämna tillbaka saker som inte sålt till grossisten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nu är ju han minst 10 gånger rikare än den "näst" rikaste hur rik måste man vara tills pengar saknar värde för den personen?

Amazon går mer eller mindre med förlust på den delen de tjänar sina pengar på sina servertjänster och de lär inte vilja gå back i evigheter. De slår ut konkurrens och sen lär de höja priserna.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag bojkotta amazon. Vänligt, men jävligt bestämt: Fuck off!

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Amazon verkar så sjuk rörigt och dåligt organiserat. Om man söker på en viss produkt så får man upp massa andra produkter istället. Och eftersom allting kommer från massa olika leverantörer är det helt osammanhängande. Nä tack, jag fortsätter som innan. (Prisjakt + Inet + Dustin + Komplett + Webbhallen + kanske några till...)

Det är en nackdel med Amazon. De har ofta bra priser men det kan säljar genom alla möjliga skumma försäljare inte genom Amazon själva. CDON kör med samma modell numera, inte som förr när man visste att det var från dem. Nu kan de sälja scam-produkter.

Det är inte lika illa som Wish men det är ändå en hel del bluff man får se upp för. Jag har dock bara köpt från ställen som funnits länge och bed bra betyg och gamla hederliga är det för bra för att vara sant brukar fungera för att slippa de mesta bluffarna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Tyvärr varje vecka i fyndtråden

Folk kommer handla där det är billigast om det inte finns någon anledning till att inte göra det som gynnar konsumenten. Det är inte samma sak som att köpa eko mjölk istället för vanlig mjölk för att supportera dem som producerar ekologiskt eller liknande jämförelser. Detta är samma produkt, från samma fabrik till ett lägre pris.

Jag kommer inte stödhandla hos "Svenska" leverantörer bara för att. Ett högre pris måste motiveras av något som är meningsfullt för mig som konsument, inte bara för att "vi går inte runt annars". Bevisa för mig som konsument varför jag ska betala mer för att ha en "relation" till er. Bättre service, bättre returvillkor, snabbare leverans, lojalitetsrabatter osv osv vad det nu kan vara. Det finns saker som amazon inte kan konkurrera med också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Man ska överhuvudtaget inte stödja Amazon.
De kommer försöka köra över alla avtal med facken, vilket är något som inte kommer gå i Sverige.
Jag kommer själv absolut inte köpa från Amazon även om exempelvis ett grafikkort är 200kr billigare där än hos övriga återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

Man ska överhuvudtaget inte stödja Amazon.
De kommer försöka köra över alla avtal med facken, vilket är något som inte kommer gå i Sverige.
Jag kommer själv absolut inte köpa från Amazon även om exempelvis ett grafikkort är 200kr billigare där än hos övriga återförsäljare.

Du tillhör nog tyvärr inte den stora massan som ABSOLUT kommer köpa hos amazon och spara in 200kr. Vad får man för dessa 200kr extra som man "skänker" till säg Inet eller Dustin? Då kan du ju lika gärna bara köpa grafikkortet hos amazon och swisha 200kr till valfri butik du vill stödja. De kan sluta sälja produkter helt och hållet egentligen och bara skapa någon sorts välgörenhetsorganisation om man ska tänka på det sättet.

Om de inte kan hitta sätt att konkurrera så kommer dem inte finnas kvar. Det finns andra saker att konkurrera med än pris.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker pilen under amazon liknar en penis..?

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är bara att hoppas på motstånd som åtminstone resulterar i vettiga avtal. Tänker även på att inte paketleverantörer lägger sig för platta för att få volym. I USA blev det så att postverket i praktiken subventionerade Amazon under många år. Samarbete är alltid bra men man får inte göra bort sig i förhandlingarna.

Vore ju lysande om de ställde lite krav och lyckas få ordning på postnord

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StegeSWE:

Är det bara jag som tycker pilen under amazon liknar en penis..?

Ja

Permalänk
Medlem

Alltså... Jag kan verkligen leva utan dem. Är de något som deras tyska och engelska motsvarighet får man vara glad om man får prylarna på 2-3 veckor. Om alls.... Nästan alla svenska handlare känns ju 1000% mer professionella.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

@korvOlle: Svar nej.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Du tillhör nog tyvärr inte den stora massan som ABSOLUT kommer köpa hos amazon och spara in 200kr. Vad får man för dessa 200kr extra som man "skänker" till säg Inet eller Dustin? Då kan du ju lika gärna bara köpa grafikkortet hos amazon och swisha 200kr till valfri butik du vill stödja. De kan sluta sälja produkter helt och hållet egentligen och bara skapa någon sorts välgörenhetsorganisation om man ska tänka på det sättet.

Om de inte kan hitta sätt att konkurrera så kommer dem inte finnas kvar. Det finns andra saker att konkurrera med än pris.

Om du nu vet om att ett företag utnyttjar sina anställda med värdelösa avtal för att kunna pressa ut en produkt till dig för att du ska spara 5% på kostnaden så tycker jag det är din förbannade skyldighet att inte stödja ett sådant företag med pengar. Man stödjer den värld man vill leva i, sen så är det ju givetvis så att för vissa så är de här extra 200kr en kännbar summa så de har inte råd att ta det bättre moraliska beslutet. Av samma anledning köper man inte kött från andra länder än Sverige, ägg från frigående höns etc.

Och nä, i online-handel så finns det inte så mycket mer att konkurrera med än pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Allt beror bara på vem man betalar

Precis!
Man kan alltid fundera över vad som är betalning, eller kanske i slutändan muta!

It-jätten fick skriva ministerns citat i reklamkampanj

Är man nöjd med att ett företag skriver och använder citat i ens namn så....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Undrar om Amazon.se kan ha samma priser som Amazon.de. Här i Sverige har vi kassettskatten(Copyswede) och kemikalieskatten. Eller tänker dom inte betala dom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrillo:

Om du nu vet om att ett företag utnyttjar sina anställda med värdelösa avtal för att kunna pressa ut en produkt till dig för att du ska spara 5% på kostnaden så tycker jag det är din förbannade skyldighet att inte stödja ett sådant företag med pengar. Man stödjer den värld man vill leva i, sen så är det ju givetvis så att för vissa så är de här extra 200kr en kännbar summa så de har inte råd att ta det bättre moraliska beslutet. Av samma anledning köper man inte kött från andra länder än Sverige, ägg från frigående höns etc.

Och nä, i online-handel så finns det inte så mycket mer att konkurrera med än pris.

Sverige sitter med trumfkortet, tänk på det. Aldrig i världen att Amazon vågar ge sig på diverse fackrörelser med eländiga arbetsvillkor. Det funkar i länder där dom med lagens arm KAN göra så, men inte i norden. Missköter dom sig så åker dom ju på alla skatter som dom fått mer eller mindre gratis. Ta till exempel Elgiganten som ägs av Dixon. Jag har bott på öarna några år, och jag kan lova att det är hemskt att jobba i en del butiker till Dixon jämfört med Elgiganten. Power provade sig på dåliga villkor här i Norge för ett par år sedan. Det höll nästan på att kosta dom en ny konkurs tack vare dålig PR och böter från staten. Att dom provar att göra saker så billigt dom kan är jag med på, men det är ju deras jobb.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Du tillhör nog tyvärr inte den stora massan som ABSOLUT kommer köpa hos amazon och spara in 200kr. Vad får man för dessa 200kr extra som man "skänker" till säg Inet eller Dustin? Då kan du ju lika gärna bara köpa grafikkortet hos amazon och swisha 200kr till valfri butik du vill stödja. De kan sluta sälja produkter helt och hållet egentligen och bara skapa någon sorts välgörenhetsorganisation om man ska tänka på det sättet.

Om de inte kan hitta sätt att konkurrera så kommer dem inte finnas kvar. Det finns andra saker att konkurrera med än pris.

Till stor del, men absolut inte enbart, så handlar det om företagskultur. Hur man flyttar runt kosing för att undvika skatt samt (iaf i flertalet andra länder) undermålig lön och arbetsvillkor för anställda.

Man kommer, och bör, handla hos den ev. 200kr dyrare inet eller dustin för att man hellre ger sina pengar till ett företag som har bra moraliska värden, rimligare arbetsvillkor och även skickar runt skattepengarna du betalat in i det samhälle vi lever i snarare än snårigaste vägen till Caymanöarna.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte jag, handlar jag på Amazon.se eller för den del .de så vill jag helst handla direkt av Amazon och inte en massa grossister.

Ser fram emot att de öppnar, speciellt om vi får intressanta öppningserbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hoppas de kör över de svenska grossisterna. Dags att få ordning på de svenska ockerpriserna.

Finns en orsak varför svenska grossister har de priser de har också. Till att börja med så kan man peka på Amazons totala avsaknad av kollektivavtal och human arbetspolicy som orsak till deras "låga priser".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Så länge det är billigt skiter jag fullständigt hur de gör business

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hos en distributör och marginalen finns inte där. Tror ni vi sitter och tjänar storkovan på att sälja komponenter till åf?

Man tjänar inte cash på ett grafikkort direkt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Hymer:

Jag jobbar hos en distributör och marginalen finns inte där. Tror ni vi sitter och tjänar storkovan på att sälja komponenter till åf?

Man tjänar inte cash på ett grafikkort direkt.

Kablarna däremot.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Jag jobbar hos en distributör och marginalen finns inte där. Tror ni vi sitter och tjänar storkovan på att sälja komponenter till åf?

Man tjänar inte cash på ett grafikkort direkt.

Hur motiverar ni att vara kvar i branschen då det finns för många aktörer för att hålla er flytande? Kan ju inte vara ren goodwill som gör att ni fortsätter agera grossist, eller de som äger er som stoppar in pengar.

Ingen kritik eller något utan mest intresserad. Vi har ju lite för många ÅF'ar redan, många ingår i samma koncerner.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Ser fram emot att Amazon sätter en ny standard!

Ja att lönerna sänks med 70-90% och du jobbar 10-14 timmar /dag 7 dagar i veckan och ingen semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kablarna däremot.

Det är en annan femma fast iof så kan man ju redan köpa grisbilligt hos vissa åf om man orkar.

Jag är glad över att jag inte jobbar b2c. B2b kunder handlar så länge priset är ok och mer på relation.

Amazon är ju inte särskillt billiga på b2b segmentet vilket jag är glad över.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle_bear:

Ja att lönerna sänks med 70-90% och du jobbar 10-14 timmar /dag 7 dagar i veckan och ingen semester

Är väl upp till arbetarna om dom väljer att jobba där eller inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av My2nd:

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

Eller så kanske man bara ska skita helt i att köpa produkten i så fall istället om du är så principiell?

Jag ogillar sånt tänk rätt hårt. Man kanske kan avstå helt? Måste man verkligen köpa till varje pris hela tiden?

Det ohållbara konsumtionssamhället i sitt esse här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur motiverar ni att vara kvar i branschen då det finns för många aktörer för att hålla er flytande? Kan ju inte vara ren goodwill som gör att ni fortsätter agera grossist, eller de som äger er som stoppar in pengar.

Ingen kritik eller något utan mest intresserad. Vi har ju lite för många ÅF'ar redan, många ingår i samma koncerner.

För min del är det kundrelationen och att man faktiskt hjälper dom med rätt produkter. Klart vi tjänar pengar men marginalerna är små.

Amazon privat för mig är ett skräpföretag och jag skulle alla dagar i veckan föredra tex Inet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |