Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tack och tack för tipsen

Jag köpte ny packning och spridarfilter när jag var hos min ÅF och köpte rengöringsgrejer Skruvade isär gruppen, men bedömde att varken filter eller packning behövde bytas. Rengjorde dock filter och diffuser för hand.

Fortfarande nöjd med maskinen?

Permalänk
Medlem

Hej allesammans,

Jag har en Siemens Surpresso S40 som jag använder varje dag. Den är avkalkad, rengjord och diverse men jag tycker inte att kaffet är så gott som det kan bli när jag te.x är på jobbet i en Jura-automat. Är Jura helt enkelt bättre kaffeautomater? Jag har testat köra mer och mindre grovmalet, testat en massa olika bönor osv men det blir aldrig lika gott som i en Jura. Har ni några ess i rockärmen jag kan testa eller är det helt enkelt min maskins fel? Jag tycker att kaffet ofta har en för syrlig smak i min Surpresso. Tilläggas är att den aldrig har lämnats in till en verkstad eller dylikt utan jag har kört på med avkalkning- och rengöringstabletterna då själva maskinen har fungerat som den ska.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Fortfarande nöjd med maskinen?

Yup Vi blir bättre och bättre kompisar för varje dag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Använder ni kvarn? Efter att ha varit missnöjd med att kaffet smakar bättre hos andra ett tag så var jag på vippen att uppgradera kvarn (igen) innan jag snubblade över trådar om grinder alignment.

Jag följde metoden med Whiteboardmarker och aluminiumfolie som beskrivs tex här:
http://coffeenavigated.net/grinder/ Jag blev minst sagt snopen över hur dålig passning det var mellan skivorna på min Eureka Zenith!

Med fyra(!) lager folie nertill och ett lager upptill blev det en enorm skillnad till kostnaden av en timmes skoj! Nu behåller jag kvarnen ett tag till Skillnaden i koppen blev enorm, skämms nästan över att jag installerade en PID köpte fina filterkorgar och spridarfilter till espressomaskinen innan jag gjorde detta ...

Får se om jag vågar mig på sandpappersvarianten längre fram, för lite bättre kan det ju alltid bli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Hej allesammans,

Jag har en Siemens Surpresso S40 som jag använder varje dag. Den är avkalkad, rengjord och diverse men jag tycker inte att kaffet är så gott som det kan bli när jag te.x är på jobbet i en Jura-automat. Är Jura helt enkelt bättre kaffeautomater? Jag har testat köra mer och mindre grovmalet, testat en massa olika bönor osv men det blir aldrig lika gott som i en Jura. Har ni några ess i rockärmen jag kan testa eller är det helt enkelt min maskins fel? Jag tycker att kaffet ofta har en för syrlig smak i min Surpresso. Tilläggas är att den aldrig har lämnats in till en verkstad eller dylikt utan jag har kört på med avkalkning- och rengöringstabletterna då själva maskinen har fungerat som den ska.

"Syrlig smak i min Surpresso" låter ju som den gör exakt det den ska med tanke på namnet

Kör du med samma kaffe, har ni samma källa till vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

"Syrlig smak i min Surpresso" låter ju som den gör exakt det den ska med tanke på namnet

Kör du med samma kaffe, har ni samma källa till vattnet?

Haha

Där kanske du är något på spåren. Där jag bor är det hårt vatten. Där jag jobbar är det inte det vad jag vet. Men har ändå svårt att tänka mig att det påverkar smaken så mycket. Känns som att det är något med maskinen jag behöver ändra på eller dylikt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Hej allesammans,

Jag har en Siemens Surpresso S40 som jag använder varje dag. Den är avkalkad, rengjord och diverse men jag tycker inte att kaffet är så gott som det kan bli när jag te.x är på jobbet i en Jura-automat. Är Jura helt enkelt bättre kaffeautomater? Jag har testat köra mer och mindre grovmalet, testat en massa olika bönor osv men det blir aldrig lika gott som i en Jura. Har ni några ess i rockärmen jag kan testa eller är det helt enkelt min maskins fel? Jag tycker att kaffet ofta har en för syrlig smak i min Surpresso. Tilläggas är att den aldrig har lämnats in till en verkstad eller dylikt utan jag har kört på med avkalkning- och rengöringstabletterna då själva maskinen har fungerat som den ska.

Blir vattnet tillräckligt varmt? "Vanliga" espressomaskiner måste ofta stå igång en timme innan temperaturen stabiliserar sig, brukar vara bra att köra igenom vatten några gånger så det blir varmt hela vägen till koppen. Men det finns många parametrar... kvarnen är minst sagt viktig också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

Blir vattnet tillräckligt varmt? "Vanliga" espressomaskiner måste ofta stå igång en timme innan temperaturen stabiliserar sig, brukar vara bra att köra igenom vatten några gånger så det blir varmt hela vägen till koppen. Men det finns många parametrar... kvarnen är minst sagt viktig också!

Maskinen står ofta igång länge så det lär det inte vara. Sedan vet jag inte om det blir tillräckligt varmt men jag antar det då temperaturen aldrig är något jag har tänkt på. Å andra sidan är det inte sådär varmt som kokkaffe brukar vara.

Hmm.. att köra igenom vatten har jag inte gjort på länge. Det kanske man borde göra några gånger och se om det blir någon skillnad.

Vad kan man egentligen göra med kvarnen? Jag är inte direkt ingenjör så vet inte om jag vågar experimentera med den:)

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Maskinen står ofta igång länge så det lär det inte vara. Sedan vet jag inte om det blir tillräckligt varmt men jag antar det då temperaturen aldrig är något jag har tänkt på. Å andra sidan är det inte sådär varmt som kokkaffe brukar vara.

Hmm.. att köra igenom vatten har jag inte gjort på länge. Det kanske man borde göra några gånger och se om det blir någon skillnad.

Vad kan man egentligen göra med kvarnen? Jag är inte direkt ingenjör så vet inte om jag vågar experimentera med den:)

Fram med termometern bara! Gissningsvis så stannar det kvar en del malt kaffe mellan bryggningarna, så dagens andra kopp (5 min efter den första) kanske smakar bättre?

Nej, tyvärr är det väl inte så mycket att göra med kvarnen om den är helt integrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

Fram med termometern bara! Gissningsvis så stannar det kvar en del malt kaffe mellan bryggningarna, så dagens andra kopp (5 min efter den första) kanske smakar bättre?

Nej, tyvärr är det väl inte så mycket att göra med kvarnen om den är helt integrerad.

Märker ingen skillnad på första, andra eller femte koppen. Har också testat köra vanligt bryggkaffe och det blir mindre gott i maskinen än om man gör via en vanlig kaffebryggare

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Märker ingen skillnad på första, andra eller femte koppen. Har också testat köra vanligt bryggkaffe och det blir mindre gott i maskinen än om man gör via en vanlig kaffebryggare

Behövs det en rejäl rengöring? (Det behövs alltid göras rent, regelbundet)
Finns det kalkfilter som behöver bytas?
Kan man ställa in (och även kontrollera) temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Behövs det en rejäl rengöring? (Det behövs alltid göras rent, regelbundet)
Finns det kalkfilter som behöver bytas?
Kan man ställa in (och även kontrollera) temperatur?

Den brukar säga till när rengöring behövs. Då stoppar man ner en rengöringstablett och den kör ett rengöringsprogram.

Detsamma gäller för avkalkning, man kör igenom ett program och en avkalkningstablett och går igenom en del steg så att den rengörs ordentligt.

Temperatur kan man nog inte ställa in vad jag vet iallafall.

Kalkfilter? Skulle inte tro det

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Den brukar säga till när rengöring behövs. Då stoppar man ner en rengöringstablett och den kör ett rengöringsprogram.

Detsamma gäller för avkalkning, man kör igenom ett program och en avkalkningstablett och går igenom en del steg så att den rengörs ordentligt.

Temperatur kan man nog inte ställa in vad jag vet iallafall.

Kalkfilter? Skulle inte tro det

Borde finnas möjlighet att rengöra manuellt. Tror knappast att det räcker med en tablett. Kvarnen tex?
Fett härsknar och ger bismak rätt snabbt.

Kanske behöver skickas till service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Borde finnas möjlighet att rengöra manuellt. Tror knappast att det räcker med en tablett. Kvarnen tex?
Fett härsknar och ger bismak rätt snabbt.

Kanske behöver skickas till service?

Så kan det absolut vara. Finns det bara i Stockholm eller var kan man egentligen lämna in Siemens espressomaskiner?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag blev inspirerad av en tråd på Home-Barista.com där en kille gjort ett Google Form för att hålla lite koll på sin espresso. För egen del brygger jag med en del olika metoder så jag gjorde ett eget formulär och utökade hans en hel del.

Om ni är intresserade finns en kopia av mitt formulär här -> https://forms.gle/xTv717JWncMn6GSN8. Fyll inte i det (om ni inte vill dela med er av er data); om ni är intresserade av att göra samma sak skapar ni lämpligen en kopia av formuläret och använder kopian som er egna

Skärmdump på början av formuläret

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

I min Surpresso S40 kan jag ställa in vattnets hårdhet i fyra olika nivåer. Water hardness 1 till Water hardness 4. I manualen står det att Water hardness 1 är för vatten från extern källa samt filtrerat vatten och det jag alltid har kört på. Där jag bor är det rätt hårt vatten (Uppsala) och därför tänker jag att jag borde öka nivån?

Jag testade köra Water hardness 3 och det blir mer kaffe och mindre vatten när jag kör nu, det smakar godare. Jag tror dock att det sliter mer på maskinen att köra en högre grad men jag hittar ingen information kring det här.

Vad tror ni att jag ska köra på för nivå? Tänker jag rätt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Melittas oblekta gourmet-filter men har hört att blekta ska ge bättre smak. Vad säger ni?
Något speciellt filter som är att föredra?

Brygger i en vanlig Moccamaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Jag brukar använda Melittas oblekta gourmet-filter men har hört att blekta ska ge bättre smak. Vad säger ni?
Något speciellt filter som är att föredra?

Brygger i en vanlig Moccamaster.

Guldfilter har minst egensmak, men kaffet smakar mustigare eftersom en större andel fett och små partiklar passerar jämfört med cellulosafilter. Värt att testa om du inte gjort det.

Sist jag hade smakprovning av kaffefilter så var det ett blekt som smakade minst. Testa själv: skaffa alla olika filter du kan, stoppa ner i var sin kopp, häll på varmt vatten, låt dra en stund, smaka av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

Guldfilter har minst egensmak, men kaffet smakar mustigare eftersom en större andel fett och små partiklar passerar jämfört med cellulosafilter. Värt att testa om du inte gjort det.

Sist jag hade smakprovning av kaffefilter så var det ett blekt som smakade minst. Testa själv: skaffa alla olika filter du kan, stoppa ner i var sin kopp, häll på varmt vatten, låt dra en stund, smaka av.

Har blivit mer intresserad av kaffe på sistone. Kanske pga. hemarbete. Inte funderat så mycket på filter och annat innan.
Jag ska prova lite olika och se om jag märker någon skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Har blivit mer intresserad av kaffe på sistone. Kanske pga. hemarbete. Inte funderat så mycket på filter och annat innan.
Jag ska prova lite olika och se om jag märker någon skillnad!

Skölj filtret i varmt vatten innan du brygger kaffe för bästa smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

I min Surpresso S40 kan jag ställa in vattnets hårdhet i fyra olika nivåer. Water hardness 1 till Water hardness 4. I manualen står det att Water hardness 1 är för vatten från extern källa samt filtrerat vatten och det jag alltid har kört på. Där jag bor är det rätt hårt vatten (Uppsala) och därför tänker jag att jag borde öka nivån?

Jag testade köra Water hardness 3 och det blir mer kaffe och mindre vatten när jag kör nu, det smakar godare. Jag tror dock att det sliter mer på maskinen att köra en högre grad men jag hittar ingen information kring det här.

Vad tror ni att jag ska köra på för nivå? Tänker jag rätt?

Tror hårdheten för vattnet har mer betydelse för hur avkalkningsprogrammet körs än hur den gör bryggningen. Prova ändra malningsgrad på kvarnen också, men tänk på att kvarnen måste gå medans du ändrar. Sen kan du prova ändra temperatur, ska väl finnas normal, hög och maximum att välja på den maskinen. Och sen även labba med mängden kaffe den ska mala till en kopp.

Permalänk
Samsung Sverige

Nu har jag i alla fall en fungerande kvarnuppställning hemma. Fick tag på en begagnad Mahlkönig Vario Home som får jobba med espressomaskinen, och en fyndvaru-Wilfa Uniform WSFBS-100B till brygg. Ska beställa lite färska bönor till espresson och finlira kvarnen lite bättre, men än så länge helt okej. Tror dock att det blir en Niche Zero i stället för Vario Home (om jag inte lyckas jättefynda typ en EK43) när det börjar finnas tillgänglighet.

https://i.imgur.com/EdH9ris.mp4

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Hallå. Är det någon som känner till en filterhållare i metall eller porslin som passar moccamaster? Den runda passformen. En längre tid ogillat tanken på att brygga kaffe genom plast.
Mvh

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Vad är detta för monster? Ser ju amazing ut!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

När jag och frugan träffades uppstod ett problem. Vi var tvungna att hitta ett kaffe vi båda tyckte om. Zoegas Forza gillade jag, men inte hon. Mollbergs blandning var inte heller hennes sort. En sort från Gevalia hällde vi ut. Vidrigt.

Sen tipsade en kompis om Arvid Norduist. Vi gav Fransk rost en chans och det har vi druckit sedan hösten 2016. Eftersom vi dricker "fettkaffe" (bullit är ett annat namn) så vill vi ha starkt kaffe. Ett paket räcker en vecka. Om de snålat på mängden som andra tillverkare gjort, då hade det krävts mer. Vill skicka en vädjan till Arvid Nordquist. Ändra inte på storleken!

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av GLaDER:

Vad är detta för monster? Ser ju amazing ut!

Haha, ja, det är något av ett monster. Det är en Elektra T3, en tvågruppsmaskin med fast vattenanslutning och trefas. Den står i tvättstugan (det var dit jag kunde få el, vatten och avlopp) men gör helt fantastiskt kaffe om man gör rätt. Och du kan skumma mjölk i evig tid.

Min är från 2006 om jag minns rätt, men samma modell säljs fortfarande (jag betalade inte i närheten av vad den kostar ny, så skäll inte på mig!) https://www.coffeeitalia.se/elektra-sixties-compact-t3-compac... .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Haha, ja, det är något av ett monster. Det är en Elektra T3, en tvågruppsmaskin med fast vattenanslutning och trefas. Den står i tvättstugan (det var dit jag kunde få el, vatten och avlopp) men gör helt fantastiskt kaffe om man gör rätt. Och du kan skumma mjölk i evig tid.

Min är från 2006 om jag minns rätt, men samma modell säljs fortfarande (jag betalade inte i närheten av vad den kostar ny, så skäll inte på mig!) https://www.coffeeitalia.se/elektra-sixties-compact-t3-compac... .

Coolt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som alltid har fel kaffe/vatten ration varenda dag när man ska brygga kaffe...?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Awsmkiid:

Är det bara jag som alltid har fel kaffe/vatten ration varenda dag när man ska brygga kaffe...?

Jag har kontrollvägt några gånger med 4*Moccamasterskopan och kollat mot åttakopparslinjen på bryggarn. Det hamnar inom en så snäv tolerans att jag har slutat väga om jag inte har väldigt mycket storleksmässigt mindre bönor. Nu har jag några riktigt små som Koppi (tror jag?) sålde via Lidl, då kan man få kompensera lite.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Är det bara jag som alltid har fel kaffe/vatten ration varenda dag när man ska brygga kaffe...?

Jag väger både vatten och bönor; varje gång.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕