Vart kan man köpa isopropanol?

Permalänk

Finns här för 59kr/flaskan inkl moms

Fraktfritt vid 10-pack står det om det kan vara till glädje. Verkar billigast hittills

http://grufmanbil.se/produkt/10405/

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Grufman är billiga men frakten kostar 169Kr såvida man inte köper 10 l.

Var ute efter lite sprit själv, svårt att hitta i Sverige och dessutom dyr frakt. Hittade då detta på Amazon, 3 l för 250Kr, känns överkomligt. Fri frakt vid köp över 39 EUR

https://www.amazon.de/-/en/Isopropanol-99-9-Rubbing-Alcohol-C...

Permalänk
Medlem

Bor man i stor-STHLM kan man åka till Autodudes, där köpte jag min flaska då det var slut "överallt".
"Bara" 50% iso men det funkade för mitt ändamål, gummirester och tjära.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vill flika in här med en varm rekommendation av Grufman Bil. Jag beställde 10 flaskor igår fredag. Idag lördag(!) plingade till i mobilen att det fanns att hämta på mitt lokala uthämtningsställe.

Snabb leverans är bara förordet.

Permalänk
Medlem

Grufman har nu även sänkt fraktpriset. Kan inte gå över 99kr.
Ska köpa minst 2 flaskor så jag tjänar in på frakten!

Tack för denna tråd

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Bump. Någon som vet var man köper 70% isopropanol + vatten, inget annat?

Permalänk

På kjell går det att köpa 99,5% och sedan kan du späda till önskad %

Permalänk
Medlem

Hur späder man ut det på rätt sätt och vad köper man rätt vatten för att späda ut det med? Kjell är väldigt dyrt för så lite också, det var därför jag undrade om någon vet var man kan köpa 70% + 30% destillerat vatten eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag letar efter 70% eftersom det är bättre än 99%+ för rengöring. 99% dunstar för snabbt så det dödar inte lika mycket.

edit: Jag vill slippa köpa speciellt vatten och massa utrustning bara för att blanda ihop till 70%. Att bara lägga till lite kranvatten funkar inte.

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Jag letar efter 70% eftersom det är bättre än 99%+ för rengöring. 99% dunstar för snabbt så det dödar inte lika mycket.

edit: Jag vill slippa köpa speciellt vatten och massa utrustning bara för att blanda ihop till 70%. Att bara lägga till lite kranvatten funkar inte.

Har du 99% i faskan ska dlandas ut med 29% rent vatten iom att det är 0% så kommer du ha 70%

Så 2.9dl vatten per liter alcohol

Är inte svårare än så.

Sen är frågan vad du ska ha det till 70% alcohol är lätt tillräckligt starkt och dödar alla bakterier som ev finns i kranvattnet du blandar med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag vill slippa köpa speciellt vatten och massa utrustning bara för att blanda ihop till 70%. Att bara lägga till lite kranvatten funkar inte.

Vad funkar det inte till?
Demineraliserat vatten från Biltema kostar inte många tior, om det är så noga med vattnet man spär ut det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du 99% i faskan ska dlandas ut med 29% rent vatten iom att det är 0% så kommer du ha 70%

Så 2.9dl vatten per liter alcohol

Är inte svårare än så.

Nja.
Per liter totalt blir det väl. Det vill säga 2,9 dl vatten och 7,1 dl alkohol för att få 1 liter 70% blandning.
Vill man använda hela flaskan på en liter så får man ju lägga till ca 4 dl vatten.

4/14 ungefär 29% vatten i lösningen sett till volym.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cosplay:

Jag letar efter 70% eftersom det är bättre än 99%+ för rengöring. 99% dunstar för snabbt så det dödar inte lika mycket.

edit: Jag vill slippa köpa speciellt vatten och massa utrustning bara för att blanda ihop till 70%. Att bara lägga till lite kranvatten funkar inte.

Ska du desinficera ytor är det mycket bättre att köpa lämpligt medel för det, såsom https://www.apotea.se/liv-des-72-1-l

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

För desinfektion som trådskaparen tydligen tänker använda det till?

Mig veterligt fungerar inte bensin eller andra liknande kolväten särskilt bra alls till det. Det är t o m stora problem med bakterietillväxt i dieseltankar som som står länge.

Det finns beprövade och testade medel som är bevisat effektiva mot både bakterier, virus och svampar, typ det jag redan länkat. Och det är relativt billigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För desinfektion som trådskaparen tydligen tänker använda det till?

Mig veterligt fungerar inte bensin eller andra liknande kolväten särskilt bra alls till det. Det är t o m stora problem med bakterietillväxt i dieseltankar som som står länge.

Det finns beprövade och testade medel som är bevisat effektiva mot både bakterier, virus och svampar, typ det jag redan länkat. Och det är relativt billigt.

I diesel kan det hända men tar tid och det gäller främst alger. Bensin och aceton bryter ned cellväggar och är inget trevligt ställe för bakterier eller alger och svamp. Utöver det så är det väldigt hög % halt i dessa också.

Jag köpte isopropylalkohol hos Kjell idag faktiskt. 99% rent. Kostade ca 250 kr för en liter. Bara blanda ut till önskad procent. I mitt fall är det 50% jag vill ha.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I diesel kan det hända men tar tid och det gäller främst alger. Bensin och aceton bryter ned cellväggar och är inget trevligt ställe för bakterier eller alger och svamp. Utöver det så är det väldigt hög % halt i dessa också.

Jag köpte isopropylalkohol hos Kjell idag faktiskt. 99% rent. Kostade ca 250 kr för en liter. Bara blanda ut till önskad procent. I mitt fall är det 50% jag vill ha.

280 spänn litern var jäklar dyrt.
T.o.m Swedol är hundringen billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac_macuser:

Finns här för 59kr/flaskan inkl moms

Fraktfritt vid 10-pack står det om det kan vara till glädje. Verkar billigast hittills

http://grufmanbil.se/produkt/10405/

Lite högre pris nu men fortfarande billigt.
Ny adress och shop:
https://www.isopropanol.se

Permalänk
Medlem

electrokit har för 99kr/liter (dock ej i lager i skrivande stund).

iom att isopropanol.se tar en hunka i frakt under 10 enheter och frakten börjar på 29:- hos electrokit så blir det billigare om man bara ska ha 1 eller 2 iaf (electrokit skickar inte heller mer än 2 flaskor).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För desinfektion som trådskaparen tydligen tänker använda det till?

Mig veterligt fungerar inte bensin eller andra liknande kolväten särskilt bra alls till det. Det är t o m stora problem med bakterietillväxt i dieseltankar som som står länge.

Det finns beprövade och testade medel som är bevisat effektiva mot både bakterier, virus och svampar, typ det jag redan länkat. Och det är relativt billigt.

Allt jag hittat om det så lämnar det 0% rester och många sidor som säljer det rekommenderar det till elektronik

*edit* i Bensin så bildas det inga bakterier, bara i diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

280 spänn litern var jäklar dyrt.
T.o.m Swedol är hundringen billigare.

Bra att veta tills nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om det är riktig desinfektion ni är ute efter så kör veterinärer och sjukvården en produkt som heter Virkon S. Den tar såväl virus som sporer och detta recept duger t.o.m. för den Afrikanska svinpesten. Vi blandade 1% i sprayflaska och använde i djurstallarna.

Finns på apoteken där 50gram kostar ca 75:- och spädes 10gram per liter till en 1% lösning, dvs 15 kr litern.

Citat:

Virkon S användes inom human- och djursjukvård i djurstallar, växthus, kläckerier, potatislager, transportfordon, minkfarmer, fiskodlingar, lagerrum för grönsaker m.m. Användes även till föremål i anslutning till ovanstående t.ex. stöveldesinfektion och desinfektion av instrument. Medlet har ett brett verkningsspektrum. Virkon S är ett patenterat biologiskt nedbrytbart desinfektionsmedel. Desinfektionen ska föregås av rengöring för optimalt desinfektionsresultat. pH i 1%-ig lösning är ca 2,6. Virkon S är ett oxiderande medel med kaliumperoximonosulfat som aktiv substans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om det är riktig desinfektion ni är ute efter så kör veterinärer och sjukvården en produkt som heter Virkon S. Den tar såväl virus som sporer och detta recept duger t.o.m. för den Afrikanska svinpesten. Vi blandade 1% i sprayflaska och använde i djurstallarna.

Finns på apoteken där 50gram kostar ca 75:- och spädes 10gram per liter till en 1% lösning, dvs 15 kr litern.

Det är nog mer tänkt till elektronikrengöring, men bra tips

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det är nog mer tänkt till elektronikrengöring, men bra tips

Tror det var mer svar på personen som frågade efter 70% bakteriedödande.

Tveksamt att den behöver döda bakterier på en cpu...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det inte någon lag kring det hela? Jag brukar köra med aceton istället men det kanske inte är lika bra.
För handtvätt kör man bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror det var mer svar på personen som frågade efter 70% bakteriedödande.

Tveksamt att den behöver döda bakterier på en cpu...

Precis, jag behöver 70% isopropanol att rengöra och döda bakterier med och 70% fungerar bättre än 99% så jag behöver inte 99% eller någon annan blandning med något annat innehåll eller att blanda ihop själv.

Varför är det så svårt att hitta i Sverige?

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Precis, jag behöver 70% isopropanol att rengöra och döda bakterier med och 70% fungerar bättre än 99% så jag behöver inte 99% eller någon annan blandning med något annat innehåll eller att blanda ihop själv.

Varför är det så svårt att hitta i Sverige?

troligen för att typ ingen skulle köpa det.

typ som att köpa färdigblandad spolarvätska inte vill man betala fullt pris för ethanol för 50-75% kranvatten.

som sagt vill du behöva skippa att behöva blanda i en flaska köp ett av färdigblandade bakteriedödande medel som rekommenderats ovan avsett för ändamålet.

Skrivet av Chromatic:

Är det inte någon lag kring det hela? Jag brukar köra med aceton istället men det kanske inte är lika bra.
För handtvätt kör man bensin.

aceton funkar till cpurengöring vilket jag antar du menar men det kan ev lösa upp ev plast det kommer i kontakt med beroende på vilken typ av plast det är så bör användas försiktigt känns dock överkurs för attt torka av en cpu med när vanlig sketen T-röd för 20:-/l på närmsta mack funkar lika bra till det.

bensin på händerna är väl inte att föredra visst det dödar säkert bakterier men tror jag nog hälre isf kört en skvätt ethanol från pumpen isf istället eller bara tvål o vatten helt enkelt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen för att typ ingen skulle köpa det.

typ som att köpa färdigblandad spolarvätska inte vill man betala fullt pris för ethanol för 50-75% kranvatten.

som sagt vill du behöva skippa att behöva blanda i en flaska köp ett av färdigblandade bakteriedödande medel som rekommenderats ovan avsett för ändamålet.

aceton funkar till cpurengöring vilket jag antar du menar men det kan ev lösa upp ev plast det kommer i kontakt med beroende på vilken typ av plast det är så bör användas försiktigt känns dock överkurs för attt torka av en cpu med när vanlig sketen T-röd för 20:-/l på närmsta mack funkar lika bra till det.

bensin på händerna är väl inte att föredra visst det dödar säkert bakterier men tror jag nog hälre isf kört en skvätt ethanol från pumpen isf istället eller bara tvål o vatten helt enkelt.

Förlåt, ett dåligt skämt av mig!
Ja det låter klokt, vet att aceton verkligen älskar att äta upp plast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen för att typ ingen skulle köpa det.

typ som att köpa färdigblandad spolarvätska inte vill man betala fullt pris för ethanol för 50-75% kranvatten.

som sagt vill du behöva skippa att behöva blanda i en flaska köp ett av färdigblandade bakteriedödande medel som rekommenderats ovan avsett för ändamålet.

aceton funkar till cpurengöring vilket jag antar du menar men det kan ev lösa upp ev plast det kommer i kontakt med beroende på vilken typ av plast det är så bör användas försiktigt känns dock överkurs för attt torka av en cpu med när vanlig sketen T-röd för 20:-/l på närmsta mack funkar lika bra till det.

bensin på händerna är väl inte att föredra visst det dödar säkert bakterier men tror jag nog hälre isf kört en skvätt ethanol från pumpen isf istället eller bara tvål o vatten helt enkelt.

Det är 70% isopropanol som rekommenderas för ändamålet, och det går inte att bara späda ut 99% isopropanol med kranvatten eftersom kranvatten inte är tillräckligt rent för ändamålet, och det går inte att använda andra rengöringsmedel eftersom andra rengöringsmedel inte passar till ändamålet, och att ingen skulle köpa det är en lögn eftersom 70% isopropanol är standarden för ändamålet.

Så varför finns det inte i Sverige när det finns utanför Sverige och alla använder det?