Vart kan man köpa isopropanol?

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Det är 70% isopropanol som rekommenderas för ändamålet, och det går inte att bara späda ut 99% isopropanol med kranvatten eftersom kranvatten inte är tillräckligt rent för ändamålet, och det går inte att använda andra rengöringsmedel eftersom andra rengöringsmedel inte passar till ändamålet, och att ingen skulle köpa det är en lögn eftersom 70% isopropanol är standarden för ändamålet.

Så varför finns det inte i Sverige när det finns utanför Sverige och alla använder det?

då undrar jag vad du ska ha det till om vanligt kranvatten inte är tillräckligt rent?
typ till vanlig handrengöring/ytrengöring är 70% med 30% vanligt kranvatten lätt tillräckligt bakteriedödande och typ alla bakterier som inte tål ipa komer dö av halten i blandningen.

eller iaf utspätt med destilerat vatten vilket är typ vatten 99% rent från i princip alla typer av bakterier, alger, osv.

och när du köper färdigbland 70% ipa vad tror du den är utspädd med?
kan lova att det är vatten i form av destilerat eller annat sätt renat kranvatten som det blandas ut med vid tillverkningen till 70% ipa.

inte som att 70% ipa tillverkas så det endast innehåller 70% ipa inget annat för det går inte och något måste fylla ut resterande 30%.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

då undrar jag vad du ska ha det till om vanligt kranvatten inte är tillräckligt rent?
typ till vanlig handrengöring/ytrengöring är 70% med 30% vanligt kranvatten lätt tillräckligt bakteriedödande och typ alla bakterier som inte tål ipa komer dö av halten i blandningen.

eller iaf utspätt med destilerat vatten vilket är typ vatten 99% rent från i princip alla typer av bakterier, alger, osv.

och när du köper färdigbland 70% ipa vad tror du den är utspädd med?
kan lova att det är vatten i form av destilerat eller annat sätt renat kranvatten som det blandas ut med vid tillverkningen till 70% ipa.

inte som att 70% ipa tillverkas så det endast innehåller 70% ipa inget annat för det går inte och något måste fylla ut resterande 30%.

Mikrobiologi. I 70% så är resten renat och destillerat vatten och det måste blandas på något sätt för att bli rätt, därför vill jag köpa direkt istället för att göra det själv.

Fler frågor? Annars så undrar jag bara varför det inte finns i Sverige när det finns överallt utanför Sverige eftersom så många använder det.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna söka efter ytdesinfektion istället, som jag tror åtminstone en person redan påpekat?

Denna är t.ex. rätt nära den procentsats du söker, och är en blandning av isopropanol, etanol och butanon. Denna består av 45% IPA och du skulle alltså kunna tillföra 99+%-ig till önskad styrka.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Mikrobiologi. I 70% så är resten renat och destillerat vatten och det måste blandas på något sätt för att bli rätt, därför vill jag köpa direkt istället för att göra det själv.

Fler frågor? Annars så undrar jag bara varför det inte finns i Sverige när det finns överallt utanför Sverige eftersom så många använder det.

då är jag med på varför du va like kinky med det. trodde du bara ville ha för att typ torka köksbordet med eller nått.

jadu kan inte svara på detta men ren gissning är väl för liten marknad för att vara värt att sälja i sverige eller nått som med mycket annat som man får importera för det existerar knappt eller inte alls i butiker i sverige.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Mikrobiologi. I 70% så är resten renat och destillerat vatten och det måste blandas på något sätt för att bli rätt,

Nu blir jag nyfiken. Vilka eventuella mikroorganismer i svenskt kranvatten överlever i en vätska med 70% alkohol?

Permalänk
Skrivet av Fryngel:

Nu blir jag nyfiken. Vilka eventuella mikroorganismer i svenskt kranvatten överlever i en vätska med 70% alkohol?

tippar att i användningsområdet snarare handlar om ev mineraler osv som generellt finns i vanligt kranvatten troligen och troligen även klor som kan finnas i driksvatten i små mängder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Mikrobiologi. I 70% så är resten renat och destillerat vatten och det måste blandas på något sätt för att bli rätt, därför vill jag köpa direkt istället för att göra det själv.

Fler frågor? Annars så undrar jag bara varför det inte finns i Sverige när det finns överallt utanför Sverige eftersom så många använder det.

Eftersom du inte är TS och har lånat tråden så missade jag att citera dig. Undrar om du såg mitt förslag om VIrkon härovan: #20441871

På din fråga varför det inte finns att köpa för 70-90 kr litern så är väl svaret ganska enkelt när du kan köpa Virkon S för 15 kr litern. En produkt som verkar vid 1% istället för 70% för IPA. Du nämner att ditt ämnesområde är "mikrobiologi". Jag läser det som forskning med renhetskrav efter avdödning. Då förstår jag varför Virkon inte är rätt i och med vissa tillsatser(*). Men då kan knappast kunskapen att blanda till en specifik lösning vara ditt största problem?

* Virkon har en röd färg när den är aktiv. Då effekten avtar över tid så indikeras detta genom att färgen avtar och till slut försvinner när blandningen inte uppfyller kraven. Ganska smart.

Permalänk
Medlem

Kolla om inte din lokala datorbutik har någon flaska att tillgå. . . fick en flaska med isopropanol som gick ut på 90-talet från min lokala butik förra året.