Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

And then there were two

NR 2 är tomt än sålänge i väntan på delar, men kommer husera följande

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Ryzen 2700
Scythe Fuma 2
2x 32GB Corsair Vengeance LPX Black 3200MHz
2x Samsung 970 EVO 1 TB (NVMe)
1x Crucial BX500 2TB
Corsair SF450 V2 SFX 80+ Platinum
Asus GT430 DirectCU

Förhoppningsvis är inte grafikkortet för gammalt, men jag fick det i utbyte mot en lunch så det kan jag överleva

Fick även hem min nya kylare till main-datorn idag, så förhoppningsvis blir det mindre knaster där.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Work in progress...

Vad gör man inte medans man väntar på sitt nätagg!

Ändrade url
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

@CM_Fredrik: Vad skulle en separat sidoplåt gå på tror du?
Funderar på att modda lite, men blir jag inte nöjd hoppas jag den går att ersätta

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Om man kör ett SFX-L-nätagg flyttar man ju upp hållaren för nätagg ett snäpp.
Är det någon som vet om detta gör att det inte får plats två normaltjocka fläktar i toppen?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

@CM_Fredrik: Vad skulle en separat sidoplåt gå på tror du?
Funderar på att modda lite, men blir jag inte nöjd hoppas jag den går att ersätta

Kan tänka mig att den blir hyffsat enkel att köpa från någon som kör glassidan, då NR200 med enbart plåt inte lanserats i Sverige. Så vi sitter väl alla med båda varianterna, men tror att väldigt många hellre kör med glassida. Tyvärr är jag inte en av dom då jag prioriterar ljudnivån högst med detta bygge.

I annat fall, maila CM och fråga om den går att köpa löst.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Jag fick in en NF-A12x15 120 mm ovanför min D15, kanske får plats ovanför en D14 också.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är slutsålt atm, men annars är detta ett riktigt bra mITX chassi. Inte riktigt i SFF nivå men det gör mig inget, hade jag inte redan ett stabilt mITX case så hade jag inte tvekat på denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om man kör ett SFX-L-nätagg flyttar man ju upp hållaren för nätagg ett snäpp.
Är det någon som vet om detta gör att det inte får plats två normaltjocka fläktar i toppen?

https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R2RFI0VRQ3KN8S/ref... verkar indikera att den ena behöver vara tunnare än standard. Jag kan svara mer definitivt så fooort jag får tid att actually build the thing, om inte tidigare så helgen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om man kör ett SFX-L-nätagg flyttar man ju upp hållaren för nätagg ett snäpp.
Är det någon som vet om detta gör att det inte får plats två normaltjocka fläktar i toppen?

Jag tror det kan bli problem, om man inte hittar en ännu tunnare överföringskontakt för nätagget, den är rätt kraftig nu och den som hindrar mig från att hänga nätagget högre

Skrivet av holter:

Ser bra ut!

Jag fick in en NF-A12x15 120 mm ovanför min D15, kanske får plats ovanför en D14 också.

Mycket möjligt, har dock ingen tunnare fläkt att prova med
Funderar på att vrida den 90 grader, dra in luft ovanifrån istället
Den tar nämligen i regeln en bit som den sitter nu
Kan vara så att AM4 sockeln är något högre än vad du har för intel?
För höjden på D14 och D15 ska väl vara identiska?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om man kör ett SFX-L-nätagg flyttar man ju upp hållaren för nätagg ett snäpp.
Är det någon som vet om detta gör att det inte får plats två normaltjocka fläktar i toppen?

Kan säga att de inte funkar strömkablen tar imot ena fläkten.
Så kommer byta mitt SFX-L nätagg.

Permalänk
Medlem

Hämtade mitt för en vecka sedan och började bygga, riktigt trevligt chassi att bygga i

Satte min dual rad AIO i botten, på intake, och pumpen skrapade och lät utav fan, så bytte ut den mot en gammal evo 212 jag hade liggande

Riktigt trist då en AIO lr custom loop är det enda rimliga alternativet för att montera grafikkortet stående

Verkar vara ett chassi för luft eller custom vatten, då jag inte sett någon som lyckats mixtra in en rad i toppen

Permalänk
Inaktiv

Jag ser fram emot när ni som har chassit och uppgraderar till 3080/3090 rapporterar hur det går med dessa varma kort i chassit. Någon som är inne på att uppgradera redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Hämtade mitt för en vecka sedan och började bygga, riktigt trevligt chassi att bygga i

Satte min dual rad AIO i botten, på intake, och pumpen skrapade och lät utav fan, så bytte ut den mot en gammal evo 212 jag hade liggande

Riktigt trist då en AIO lr custom loop är det enda rimliga alternativet för att montera grafikkortet stående

Verkar vara ett chassi för luft eller custom vatten, då jag inte sett någon som lyckats mixtra in en rad i toppen

Alternativet du har är ju rad på plåtsidan eller ställa chassit upp-och-ner eller liggandes (för att luften inte ska samlas i pumpen, kolla GN videon tidigare i tråden). Det går såklart att sätta en radiator på en AIO, men då sabbar man ju garanti och sånt

Permalänk
Medlem

Machines & More: Liquid AIO Cooling In The Cooler Master NR200, Part 2: Fans, Fans, and More Fans
https://www.youtube.com/watch?v=QcMI-mP1Aw0

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Ser bra ut!

Jag fick in en NF-A12x15 120 mm ovanför min D15, kanske får plats ovanför en D14 också.

Hur fäste du den, med det medföljande "gallerfästet"? Jag provade detta men det bygger ju lika långt ner som en 25mm-fläkt oavsett...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Betty (Kung Pow):

@CM_Fredrik: Vad skulle en separat sidoplåt gå på tror du?
Funderar på att modda lite, men blir jag inte nöjd hoppas jag den går att ersätta

Bra fråga! Vi har inte satt upp den som en officiell reservdel än. Som tidigare nämnt i tråden kan man ju köpa den av någon som kör TG-panelen, men om man går genom officiella kanaler så kan man alltid kontakta vår support (https://account.coolermaster.com/). Dit kan man alltid vända sig om man behöver en reservdel som inte går att få tag på i handeln, eller genom vår egen reservdelsshop, så gör vi allt vi kan för att få tag på den löst

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Kan tänka mig att den blir hyffsat enkel att köpa från någon som kör glassidan, då NR200 med enbart plåt inte lanserats i Sverige. Så vi sitter väl alla med båda varianterna, men tror att väldigt många hellre kör med glassida. Tyvärr är jag inte en av dom då jag prioriterar ljudnivån högst med detta bygge.

I annat fall, maila CM och fråga om den går att köpa löst.

Skrivet av CM_Fredrik:

Bra fråga! Vi har inte satt upp den som en officiell reservdel än. Som tidigare nämnt i tråden kan man ju köpa den av någon som kör TG-panelen, men om man går genom officiella kanaler så kan man alltid kontakta vår support (https://account.coolermaster.com/). Dit kan man alltid vända sig om man behöver en reservdel som inte går att få tag på i handeln, eller genom vår egen reservdelsshop, så gör vi allt vi kan för att få tag på den löst

Tack för era svar!

Regelbrott raderat. // MOD
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

And then there were two

https://i.imgur.com/morr0Ey.jpg

NR 2 är tomt än sålänge i väntan på delar, men kommer husera följande

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Ryzen 2700
Scythe Fuma 2
2x 32GB Corsair Vengeance LPX Black 3200MHz
2x Samsung 970 EVO 1 TB (NVMe)
1x Crucial BX500 2TB
Corsair SF450 V2 SFX 80+ Platinum
Asus GT430 DirectCU

Förhoppningsvis är inte grafikkortet för gammalt, men jag fick det i utbyte mot en lunch så det kan jag överleva

Fick även hem min nya kylare till main-datorn idag, så förhoppningsvis blir det mindre knaster där.

Holy moly vad snygg!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad.*

Påminner om att all handel sker i marknaden, ej i forumet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Holy moly vad snygg!

Inte riktigt lika vackert på insidan

_________

Den nya h100i jag stoppade i igår knastrade lite i början, men eften stund la det sig och nu är den lika tyst som jag förväntar mig av en AIO. Skönt! Nu ska jag bara hämta ut Noctua-fläktarna som ligger på Posten så får nog NR1 ses som klar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Inte riktigt lika vackert på insidan

https://i.imgur.com/TFzAYVk.jpg

_________

Den nya h100i jag stoppade i igår knastrade lite i början, men eften stund la det sig och nu är den lika tyst som jag förväntar mig av en AIO. Skönt! Nu ska jag bara hämta ut Noctua-fläktarna som ligger på Posten så får nog NR1 ses som klar.

Pumpen bör vridas 90 grader moturs, slangarna neråt: https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Pumpen bör vridas 90 grader moturs, slangarna neråt: https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Ja det är ju bara det här med att det måste gå att stänga datorn också. Blir väldigt ansträngda böjar på slangen om jag sätter den annorlunda. Men får väl ge det ett försök

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Ja det är ju bara det här med att det måste gå att stänga datorn också. Blir väldigt ansträngda böjar på slangen om jag sätter den annorlunda. Men får väl ge det ett försök

Ful-lösningen är väl att rotera hela chassit. Men förståeligt om det blir trångt. Egentligen inget jättebekymmer att montera fel mer än att man tappar effektivitet och ökar ljudnivån. AIO-kylare är sällan i närheten av de dyraste delarna i datorn så tar dessa slut är det egentligen bara att byta.

Permalänk
Medlem

Tog tag i kabelhärvan men hade inte riktigt tålamod ändå, detta får duga då jag kör med mespanelen

Specs:
Ryzen 3600
Noctua NH-12US with an extra Arctic p12 fan in the rear as intake
16gb ram
Shappire Nitro+Corsair sf 750w
1x 500gb samsung evo 860 SSD
1x Kingston A2000 1Tb NVME
2x Arctic P12 as top exhaust
2x Arctic P12 as bottom intake

Temps
Ambient: 22c
CPU idle: 40c
CPU Cinebench R20: 73c
GPU idle: 37c
GPU Heaven Benchmark: 65c and 84c hotspot

Regelbrott raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Tog tag i kabelhärvan men hade inte riktigt tålamod ändå, detta får duga då jag kör med mespanelen

https://i.redd.it/v4qm3u3za8i51.jpg

Specs:
Ryzen 3600
Noctua NH-12US with an extra Arctic p12 fan in the rear as intake
16gb ram
Shappire Nitro+Corsair sf 750w
1x 500gb samsung evo 860 SSD
1x Kingston A2000 1Tb NVME
2x Arctic P12 as top exhaust
2x Arctic P12 as bottom intake

Temps
Ambient: 22c
CPU idle: 40c
CPU Cinebench R20: 73c
GPU idle: 37c
GPU Heaven Benchmark: 65c and 84c hotspot

Du får gärna köpa min ouppackade glassida

Tråden har precis blivit rensad pga köp-snack

Permalänk
Medlem

Blir en kul afton 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag tror det kan bli problem, om man inte hittar en ännu tunnare överföringskontakt för nätagget, den är rätt kraftig nu och den som hindrar mig från att hänga nätagget högre

Mycket möjligt, har dock ingen tunnare fläkt att prova med
Funderar på att vrida den 90 grader, dra in luft ovanifrån istället
Den tar nämligen i regeln en bit som den sitter nu
Kan vara så att AM4 sockeln är något högre än vad du har för intel?
För höjden på D14 och D15 ska väl vara identiska?

Ja, D14 och D15 är båda 160 mm så det borde passa. Jag vet inte hur mycket det påverkar temps dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Hur fäste du den, med det medföljande "gallerfästet"? Jag provade detta men det bygger ju lika långt ner som en 25mm-fläkt oavsett...

Jag använde Noctuas bruna långsmala "Anti vibration mounts" som följer med fläktarna. Klippte till och tryckte i hålen.

En temporär lösning dock, ska försöka hitta något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ser fram emot när ni som har chassit och uppgraderar till 3080/3090 rapporterar hur det går med dessa varma kort i chassit. Någon som är inne på att uppgradera redan?

Jag siktar på ett 3080 eller 3090 FE.

Vad tror ni om optimala fläktriktningar för 30X0 FE & NR200? Länk till Overclockers.co.uk för bilder på luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ful-lösningen är väl att rotera hela chassit.

Det finns en bra guide för att rotera och få gpu uppåt:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/ijwywj/nr200_inverted...

Gissar att en del popnitar ryker, men tydligen ska bara en mindre bit tas bort i moderkortsplåten.