Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att lägga en beställning på chassit, för jag känner på mig att om jag velar mer så kommer det ändå sluta med ett köp, men med 0 i lager

Det verkar tyvärr som att jag måste gå på ett 750w nätagg om jag ska köra Corsairs SF, för annars får jag inte tre st 6+2 PCIe :/

Hade från början tänkt köra en AIO i sidan, men funderar nu på luft. Vad är den största luftkylaren som går in? Är det NH-U12A som gäller?

Ska läsa igenom alla kommentarer i recensionstråden, men tänkte att ett inlägg här blir lite av en genväg

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Är sugen på detta chassi!
Har ett Define s2 som jag är nöjd med, med bra temperaturer kör 2080ti xc ultra och i7 10700k!
Hade ett Tu150 innan som jag tyckte gick för varmt!
Frågan är nu om man skulle prova detta? Kan inte bestämma mig

Om du redan har komponenter som passar så är det väl att köra på. Med tanke på hur hypat NR200P är just nu så kan du garanterat sälja till ett bra pris om du inte gillar det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag var tvungen att lägga en beställning på chassit, för jag känner på mig att om jag velar mer så kommer det ändå sluta med ett köp, men med 0 i lager

Det verkar tyvärr som att jag måste gå på ett 750w nätagg om jag ska köra Corsairs SF, för annars får jag inte tre st 6+2 PCIe :/

Hade från början tänkt köra en AIO i sidan, men funderar nu på luft. Vad är den största luftkylaren som går in? Är det NH-U12A som gäller?

Ska läsa igenom alla kommentarer i recensionstråden, men tänkte att ett inlägg här blir lite av en genväg

Utan moddning så är Scythe Fuma 2 den största som går in. Med moddning kan man få in större.

Är det något skilt du har tänkt 3x8pin för? Om det är för RTX 3090 så skulle jag nog inte sätta ett sånt kort i det här chassit, om ryktena om power draw stämmer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

NR200P vs. NH-D15 chromax.black

Här är min version av NR200P.

Fler bilder på imgur.

Riktigt enkelt chassi att bygga i. Lätt att komma åt allting.
Temperatur och ljudnivå ligger spontant bra till, har inte mätt än.

Computer Specification:
Cooler Master MasterBox NR200P
ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
Intel i9-9900K
Noctua NH-D15 chromax.black
ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
G.Skill Trident Z 3200MHz CL14
Samsung 970 EVO 500GB
WD Black SN750 1TB
Corsair SF600 V2
Thermal Grizzly Kryonaut

Computer Modifications:
Pslate Customs Custom Sleeved GPU Cables
ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Deshrouded With Noctua NF-A12x15 x2
Noctua Plastic Fan Packaging Acting As GPU Air Duct
ASRock Z390 VRM Heatsink Spreader Cut Way Down
G.Skill Trident Z Heat Spreaders Removed

3.5mm Headset jack cable not installed
Routed 24 pin behind the PSU
PSU mounted in the SFX-L location to fit the 24 pin cable
Vented side panel holes modified to fit the NH-D15

Fans:
120 mm Noctua NF-A12x25 PWM back mounted CPU/case fan as intake
140 mm Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black CPU fan - Intake
120 mm Noctua NF-A12x25 PWM back mounted CPU fan as intake
140 mm Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black side mounted - Intake
120 mm Noctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap top mounted - Exhaust
120 mm 650-1800RPM PWM (SickleFlow) top mounted - Exhaust
120 mm Noctua NF-A12x15 PWM x2 GPU - Intake

Future plans:
Experimenting with the fan directions (CPU exhaust etc.)
Flipping the NH-D15 180 to get the Noctua logos in the right direction
Adding a Nvidia Ampere 30X0 GPU
Cutting out more space for the back mounted case fan
Changing out all extra fans for Noctuas future chromax.black versions
Changing the Cooler Master SickleFlow top mounted case fan for a Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Här är min version av NR200P.
...

Vad får du för temps i detta utförande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Utan moddning så är Scythe Fuma 2 den största som går in. Med moddning kan man få in större.

Är det något skilt du har tänkt 3x8pin för? Om det är för RTX 3090 så skulle jag nog inte sätta ett sånt kort i det här chassit, om ryktena om power draw stämmer.

Behöver det 6+8+8 för nuvarande grafikkort

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Cooler Master

@holter: Jisses pannkaka, bra jobbat! Imponerande

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Behöver det 6+8+8 för nuvarande grafikkort

Ah, glömde bort att Gaming X Trio ska ha tre Det är väl ungefär enda moderna kortet som har det, om jag kommer ihåg rätt?

Be Quiet! SFX-L Power 600W har 4st 6+2. Det kunde kanske vara ett alternativ? Bra och tyst nätagg i övrigt också, men det beror på vad du har tänkt dig, och om du får rum för SFX-L.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ah, glömde bort att Gaming X Trio ska ha tre Det är väl ungefär enda moderna kortet som har det, om jag kommer ihåg rätt?

Be Quiet! SFX-L Power 600W har 4st 6+2. Det kunde kanske vara ett alternativ? Bra och tyst nätagg i övrigt också, men det beror på vad du har tänkt dig, och om du får rum för SFX-L.

Ja, och helt meningslöst dessutom

Har det? Jag ser bara 2st. Nu blev det ett SF750 ändå, tänkte att det känns bättre med SFX också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

@holter: Grymt nice build!

Tänkte mig något liknande med min D14 för att slippa köpa ett nytt, lite mindre, monster!
Borrade du bara upp större hål i gallret med vanlig borr eller?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har det? Jag ser bara 2st. Nu blev det ett SF750 ändå, tänkte att det känns bättre med SFX också.

Han menar nog två sladdar med dubbla PCIe kontakter.
Men Fractal Design ION SFX-L kör också samma konstiga begränsning,
500W får bara en sladd med två PCIe, 650W med exakt samma uppsättning anslutningar på lådan får två sladdar och totalt 4 PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Han menar nog två sladdar med dubbla PCIe kontakter.
Men Fractal Design ION SFX-L kör också samma konstiga begränsning,
500W får bara en sladd med två PCIe, 650W med exakt samma uppsättning anslutningar på lådan får två sladdar och totalt 4 PCIe.

Ah jag såg fel på bilderna, kollade kablarna som följer med men det såg ut som att det bara var en 6+2 på varje, men intressant at specen säger 2st 6+2 också. Då föredrar jag nog dock 4st separata 6+2.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Tror ni dark rock Tf eller noctua nh-c14s får plats i detta chassi med top och sido fläktar installerade?
Höjden verkar ju inte vara något problem om man tar över översta fläkten på kylarna då ligger dom på runt 110mm! Dock så ställer bredden o djupet kanske till det?

Permalänk
Medlem

@holter: Imponerande bygge! Varför kör du slimfläktar nere vid GPU?
Kan tipsa om Arctic P12 om du vill ha svarta fläktar i nivå med NF-A12x25.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut mitt! Ikväll blir det byggkväll!

Bygger mindre musikstudio i en skrubb, så prio ligger på att den går tyst. Spec kommer landa på en 8400, semipassivt gtx1070 och 16gb ram till en början.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Frull3:

Skall man gå efter gamenexus senaste AIO video så lär det inte vara direkt optimalt med AIO i botten. Aldrig själv gillat AIO, mest för att många luftkylare kan tävla med dem. Särskilt om chassit tillåter en större luftkylare. En Custom Loop däremot kan jag köpa är bättre. Senaste videon från Optimumtech ( https://www.youtube.com/watch?v=SBIWgKmwr68 ) visar han en bra lösning för små chassin, med då NR200 som exempel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Vad får du för temps i detta utförande?

Har inte haft tid att mäta så noga tyvärr. CPU:n idlar runt 35 grader i princip helt tyst system.
Har inte kört någon direkt last, ska försök fixa det. Även experimentera lite med intake/exhaust på alla fläktar.

Skrivet av CM_Fredrik:

@holter: Jisses pannkaka, bra jobbat! Imponerande

Tack! Även om jag misshandlat chassit lite

Skrivet av Betty (Kung Pow):

@holter: Grymt nice build!

Tänkte mig något liknande med min D14 för att slippa köpa ett nytt, lite mindre, monster!
Borrade du bara upp större hål i gallret med vanlig borr eller?

Precis, jag borrade upp existerande hål och filade lite efteråt. Ska nog försöka snygga till det lite till i framtiden.
Jag har dock CPU-sidan vänd inåt en vägg så utseendet är sekundärt.

Skrivet av Noob I am:

@holter: Imponerande bygge! Varför kör du slimfläktar nere vid GPU?
Kan tipsa om Arctic P12 om du vill ha svarta fläktar i nivå med NF-A12x25.
https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Tack för bra tips! Jag kommer dock uppgradera mitt 1080 till ett 30X0 snart så jag använde ett par fläktar jag hade liggande.
Annars hade jag kört 25 mm, kanske i 140 mm-utförande. Det verkade passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Tack för bra tips! Jag kommer dock uppgradera mitt 1080 till ett 3080 snart så jag använde ett par fläktar jag hade liggande.
Annars hade jag kört 25 mm, kanske i 140 mm-utförande. Det verkade passa.

Låter som en bra plan. Funderar på att göra ett bygge som liknar ditt. Hoppas det släpps många 30x0 grafikkort som lämpar sig för de-shrouding.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@holter: Riktigt snyggt! Har du en bild med den modifierade sidopanelen på? Sitter på liknande setup nu (DH15 m.m), fast i ett Lian Li TU150 som jag funderar på att byta ut för ett NR200

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

@holter: Riktigt snyggt! Har du en bild med den modifierade sidopanelen på? Sitter på liknande setup nu (DH15 m.m), fast i ett Lian Li TU150 som jag funderar på att byta ut för ett NR200

Ja, finns bland bilderna på imgur som jag länkade till.

Jag kan bara rekommendera chassit, riktigt enkelt att bygga i och känns gediget också.

Inte samma nivå som Ghost S1/Ncase M1/Formd T1 men priset är ju ett annat. Det gör också det enklare att ta fram verktygen och börja borra/såga

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Bjuder på en bild av min setup

https://i.imgur.com/vydrVf4.jpg

Snyggt. Vilken cpu-kylare är det?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Snyggt. Vilken cpu-kylare är det?

https://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/fuma2.html

Scythe Fuma 2 ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Ser ut att stämma. Fast utan slimfläkten monterad va?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ser ut att stämma. Fast utan slimfläkten monterad va?

Troligtvis monterad där vi inte ser bakom glaspanelen.

Permalänk
Medlem

Blev ett köp, ser fram emot lite mindre chassi igen, samt vit färg som gör rummet nån atom ljusare, är trevligt tycker jag.

Behövde byta mobo (från atx) och nätagg (från atx..) så ett Fractal 500 Ion SFX-L på väg (kan kanske krocka något med standardtjock 120mmchassifläkt i topp så har en slimvariant jag tänkte prova med).

Från i7-6700 som jag dock är nöjd med men lite färre mitigations från lscpu vore skoj..samt såklart något rappare i spel och när behandlar och exporterar 42MP-råbilder: -> Ryzen 5 3600 eftersom den finns i lager, 3 3300x gör det ej, och vem vet när Vermeer kommer mellan nu och julafton? Har fått bud på nuvarande utrustning nu, så ska bli skoj att bygga nytt och lite mindre igen. Luftkylning ahoy, kein AIO. NH-L12S (70mm mot 76mm clearance med stående graffe).

Blev två DDR4 3600MHZ CL16-RAM-rektanglar; letar efter mobo nån dag till.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Sando:

Snyggt, även om Vader skulle ha passat in bättre i färgtemat

Tack, haha jo, vader hade kanske varit snyggt, gillar dock "the child" hehe

Skrivet av Halogen:

Snyggt. Vilken cpu-kylare är det?

Det är Scythe Fuma 2 utan den medhavda slimfläkten, vänd så det blåser in i datorn

Skrivet av Shiftypants:

Troligtvis monterad där vi inte ser bakom glaspanelen.

Ingen slim fläkt installared, tjocka delen är baktill, den är vänd kan man säga, iallafall om man ser till de flesta bilder, är bara någon millimeter till baksidan såhär, sitter som gjuten.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett till NR200 idag, utan att ens ha byggt mitt första

Delarna till mitt första bygge borde landa idag så det blir antagligen kvällens underhållning.

Det andra beställdes för att jag inte kunnat hitta ett litet trevligt chassi att bygga server i, och till slut tänkte jag att jag lika gärna ha två av dessa små rackare bredvid varandra på skrivbordet. Dessvärre fanns inte svart kvar i lager så jag kunde få en av varje, men men.

Det förutsätter dock att Gigabyte B450M DS3H mATX faktiskt passar som det skrivits om. Ska testa det i första chassit jag beställt så jag inte öppnar två i onödan

Edit* Kan säga att moderkortet passar inte. Så den planen sket sig. Hittar inget moderkort som är nog litet och samtidigt har 4 dimms, så det får bli att antingen kör annat chassi eller köpa nya minnen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Klippte det sista svarta exemplaret från Inet nu i veckan. Tänkte konvertera det till ett liggande desktopchassi och köra i tv-bänken efter mitt misslyckande med Sliger Conswole.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Klippte det sista svarta exemplaret från Inet nu i veckan. Tänkte konvertera det till ett liggande desktopchassi och köra i tv-bänken efter mitt misslyckande med Sliger Conswole.

I onlinelagret? Ditt as, jag skulle precis köpa när den försvann.

Men lika bra, hade fått ihop ett paket på nästan 5000kr med chassi, moderkort och PSU så du, eller vem det nu var, sparade mig en del pengar.

Letar runt efter någon som säljer men jävligt slut. Antingen extrem åtgång eller missbedömde CM totalt intresset. Trodde nu efter lunchen att Amazon fått in ett lass men visade sig fort att de var slut även där.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

I onlinelagret? Ditt as, jag skulle precis köpa när den försvann.

Men lika bra, hade fått ihop ett paket på nästan 5000kr med chassi, moderkort och PSU så du, eller vem det nu var, sparade mig en del pengar.

Letar runt efter någon som säljer men jävligt slut. Antingen extrem åtgång eller missbedömde CM totalt intresset. Trodde nu efter lunchen att Amazon fått in ett lass men visade sig fort att de var slut även där.

Onlinelagret ja, sorry!

Får hoppas att de dyker in snart igen!