Önskar argument för att köra Linux som desktop/arbetsstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Väldigt många Gotchas där!

Har du ett par usb-portar du också kan ge till din VM? Som är i en egen iommu group och är tillgängliga? Om inte, då kör du en spice-klient, vilket har sina nackdelar, CS kan du glömma om vi säger så. Har du ett extra grafkkort, en extra skärm, och nätdel som kan hantera det? Ja, trevligt, men fortfarande ljud, extra uppsättning möss/tangentbord. Om nej på flera skärmar, och du kollar på Vfio, så kommer återigen frågan, är du fast med en spice-klient som har sina buggar, eller har du extra usb portar i rätt iommu grupp? Har du en dummy plug för ditt grafikkort så du kan initialisera det? Vet du hur du ska få Nvidia's drivrutiner att inte ge error 43? Hur löser du ljud? Många gånger sprakar det och fungerar riktigt illa, kan du plocka ut ljudet från det grafikkort du använder som passthrough och få det att fungera bra? Om nej, jobbigt igen.

Det är klart att det är tekniskt möjligt, det är också klart att man kan få det relativt bra under rätt förhållanden. För gemene man är det alldeles för mycket fallgropar och saker som inte fungerar så smidigt som man kan tro att det gör.

För en trevlig upplevelse med minimerade problem: Extra mus, tangentbord, skärm, grafikkort. Men det är "gotchas" även där. Jag skulle verkligen Vilja ha möjligheten att göra det enkelt, att köra Windows som typ.. Ett flatpak. Men vi har en lång väg att vandra.

Well, shit.

Jag har bara doppat mina tår i Linux tidigare men fick en okej upplevelse och är inte rädd för att behöva felsöka, men.. det låter som om de youtube-videos jag såg några månader bakåt fick det att verka lite för enkelt att genomföra i praktiken.

Extra mus/tangentbord/skärm samt GFX är tillgängligt men extra ljudkort och nätverkskort däremot.. Jag får gräva lite djupare i framtiden!

Permalänk
Medlem

Man väljer inte OS man väljer vad man gör med datorn. Är spel en viktig del av datorns uppgift är windows självklart. Är det grafisk design finns MacOS som är starkare inom vissa områden. Linux är inget vidare val i dessa områden men i mycket annat, främst utveckling av server/webb skulle jag påstå, Linux starkaste kort idag. All religiös/politisk BS är så bakvänt, religion och politik skall du inte tillämpa på ditt val av datorsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man väljer inte OS man väljer vad man gör med datorn. Är spel en viktig del av datorns uppgift är windows självklart. Är det grafisk design finns MacOS som är starkare inom vissa områden. Linux är inget vidare val i dessa områden men i mycket annat, främst utveckling av server/webb skulle jag påstå, Linux starkaste kort idag. All religiös/politisk BS är så bakvänt, religion och politik skall du inte tillämpa på ditt val av datorsystem.

När det gäller utvecklingsbiten så blir det intressant att se om WSL (samt Microsofts framtida utveckling av den) leder till att färre utvecklare behöver dubblera datorer, kan sluta köpa svindyra Mac eller minska antal VMs.

En del nu verkar ju köra Windows för spel, Office, Adobe suiten och Linux för utveckling.

WSL (och nu WSL2 med Windows 10 2004) är varje fall klart vassare implementerat än vad jag förstod från början.

Microsofts insteg i open source världen är oerhört intressant att följa. Nya Edge läsaren grundar sig på Chromium, Microsoft har köpt Github, WSL samt säkert mer än så.

Permalänk
Medlem

Har försökt gå över till Linux flera gånger gillar tanken med det, men programmerar ej eller skriver mjukvara så tycker alla känns ganska klunkiga eller omständiga att använda, dessutom är inte särskilt många program särskilt avancerade (finns en del bra program också) eller så känns det som att flytta till win95 grafiskt & användarvänlighet mässigt. Körde Ubuntu senaste veckan. Men har i nuläget 2 windows, mac os & en ubuntu & i nuläget är det allt för många program man skulle sakna för ett byte. (tex. Cubase, universal audio ie all musik-produktion) om man pysslar med grafiskt så finns det ju vettigt i Linux eller enklare office-program samt programmering eller för server men som arbetsstation eller hemdator e jag mer tveksam.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Största argumentet är frihet. Att inte vara beroende av ett storföretag som ser dig som en produkt att tjäna pengar på. Men även att kunna göra vad man vill med datorn. För mig blev det roligt med datorer igen efter att jag bytt ut Windows mot Linux. Gjorde detta för drygt 10 år sedan och kan inte vara mer nöjd. Känslan att jag själv har kontroll över min egen dator är värd mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En del nu verkar ju köra Windows för spel, Office, Adobe suiten och Linux för utveckling.

Själv skaffade jag en iMac just för Adobe-suiten (Lightroom/Photoshop) samt videoredigering och försökte köra Windows virtuellt (Parallels).
Valet av just Apple berodde på bättre färgkalibrering och stöd för råformat (Nikon) out-of-the-box.

I slutändan började jag däremot boota upp Windows mer och mer än macOS pga vissa spel och jag flyttade även över bildredigeringen (Lightroom/Photoshop) till Windows. Nu är det enbart videoredigeringen som är kvar på Mac.

Har egentligen inget behov av varken macOS eller Linux med tanke på vad Windows-plattformen erbjuder idag, men jag trivs bättre i macOS samt Linux. Ägnar alldeles för mycket tid åt att fixa problem som Microsoft skapat i Windows, medan mina macOS och Linux-burkar bara rullar på utan problem.

Jag kör en Wordpress-server på Ubuntu 18.04 (VirtualBox) som även borde rulla fint under WSL2. Hade det inte varit för att WSL2 kräver Windows 10 version 2004, så hade jag säkert valt den vägen. Känner en viss trygghet med att kunna köra min VirtualBox-konfiguration på valfri maskin hemma (oavsett om macOS eller Windows är host) jfm WSL2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Att det inte finns Någon Som Bestämmer hur saker ska vara på Linux är vad som gör Linux fantastiskt.

Det är också det som gör Linux omöjligt att köra på desktop för gemene man. Måste alltid finnas någotn vid rodret som styr skutan rätt.
Det finns allt för många distar idag. Linux är lit esom js-ramverk. Det poppar upp ett var och varannan dag/vecka. Man vet inte riktigt vilket man ska använda för att tillfredsställa ens behov.

Jag använder Office 365 samt Adobe produkter på jobbet. Dessa finns inte på Linux vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar sen, hamnade i möte

Permalänk
Medlem

Själv har jag betydligt mer problem med windows än Linux. Linux är lättare för mig och datorn. Mer stabilt och säkert, smidigt. Du kan även anpassa så som du vill ha det. Även om man som jag inte kan programmera själv kan man ändå ladda ner en distro med den Dektop Environment man gillar. Själv är jag van med Gnome ända sedan Gnome 2 och kan då köra t.ex. Ubuntu MATE men även van med Gnome 3 så kan köra vanliga Ubuntu. Inte använt KDE och de andra mycket men vissa föredrar dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Linux är så himla jobbigt när man ska köra FTP eller liknande, på en W10 burk lägger du in portforward och Filezilla Server, på en Linux burk måste du krångla med en FTP'd. Sen SAMBA är helt efterblivet på linux också, fungerar aldrig bra, har testat Ubuntu sedan version 8 och det är alltid problem med workgroups eller att hitta varandra på nätverket, på Mac som jag har via jobbet fungerar det supersmidigt, helnöjd där. Sen blir det komiskt att varje år startas trådar som "2018 - året då linux kommer till desktop".

Nej Linux kommer aldrig att slå igenom på desktop, spel kommer inte portas då de stora DRM inte fungerar, det är indie och de få som kör drm-fritt som kommer eventuellt släppa sina spel men så länge de stora AAA spelen inte kommer så kommer inte fotfästet. För majoriteten av pc-användare så är det spel som är huvudsyftet (om vi kollar swec och PCMR m.fl.).

Från en som har kört de tidiga versionerna av Ubuntu och c.o så kommer det aldrig att slå igenom, man har pratat om det här sedan Windows XP. Plus GIMP och liknande är inte lika bra som de stora alternativen så man har svårt att få in kreatörer.

My .2 cents.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Gillar man att lära sig saker och sitta och få ett system som man vill, samt lägga ner tid på saker som kanske inte fungerar direkt så kör Linux.
Men när man väl fått allt och fungera är det helt underbart.

Jag kör Linux på laptops och servrar, har i princip aldrig kört det på en desktop för det blir så mycket meck om man vill spela spel...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Så länge du inte utvecklar .NET spelar det ingen egentlig roll vilken miljö du använder. Följ minsta motståndets och den stora massans väg. Det är onödigt att krångla till det för sig. Programmerare är av naturen lata.

Det går bra att utveckla på Linux & macOS också idag med .net core -> https://dotnet.microsoft.com/download.

Permalänk
Medlem

Blev totalt galen i går på VMWare Player och Windows 10 2004 (jag kör home edition). En WTF upplevelse.

Någonting har hänt med den här kombon...

Först efter uppgradering till Windows 10 2004 så slutade min Ubuntu VM i VMWare Player version 15.5.2 att fungera. Fick då felmeddelandet vid uppstart: "VMware Player and Device/Credential Guard are not compatible. VMware Player can be run after disabling Device/Credential Guard."

En lösning på detta problem ska tydligen vara att köra bcdedit /set hypervisorlaunchtype off från kommando prompten. Problemet är att gör man det så slutar WSL att fungera istället.... f*ck

Nytt försök:
Installerade istället den helt färska VMWare Player version 15.5.5 vilken ska ha stöd för Windows 10 2004 releasen. VMWare har också byggt in stöd för Hypervisor så att de inte ska krocka om jag förstår det korrekt.

Lyckades installera Ubuntu med VMWare player 15.5.5 och starta upp men lite konstigheter:

Under boot får jag fel likt dessa (för varje tilldelad cpu kärna):
0.786049 [Firmware Bug]: cpu 0, try to use APIC520 (LVT offset 2) for vector 0xf4, but the register is already in use for vector 0x0 on this cpu.

samt att jag fick taskigt ljud i Ubuntu vilket jag inte lyckades fixa, lite skrapigt/hackigt, möjligt att den helt enkelt misslyckades med att installera korrekt drivare för ljudet, att den här auto funktionen ballat ur där den tidigare var smart att välja rätt drivare.

Allt det här fungerade helt smärtfritt, smidigt och perfekt när jag körde Windows 10 (home) version 1909 och VMWare Player 15.5.2 med Ubuntu VM.

Möjligt jag skiter i VMWare nu och går över till VirtualBox istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Linux är så himla jobbigt när man ska köra FTP eller liknande, på en W10 burk lägger du in portforward och Filezilla Server, på en Linux burk måste du krångla med en FTP'd. Sen SAMBA är helt efterblivet på linux också, fungerar aldrig bra, har testat Ubuntu sedan version 8 och det är alltid problem med workgroups eller att hitta varandra på nätverket, på Mac som jag har via jobbet fungerar det supersmidigt, helnöjd där. Sen blir det komiskt att varje år startas trådar som "2018 - året då linux kommer till desktop".

Nej Linux kommer aldrig att slå igenom på desktop, spel kommer inte portas då de stora DRM inte fungerar, det är indie och de få som kör drm-fritt som kommer eventuellt släppa sina spel men så länge de stora AAA spelen inte kommer så kommer inte fotfästet. För majoriteten av pc-användare så är det spel som är huvudsyftet (om vi kollar swec och PCMR m.fl.).

Från en som har kört de tidiga versionerna av Ubuntu och c.o så kommer det aldrig att slå igenom, man har pratat om det här sedan Windows XP. Plus GIMP och liknande är inte lika bra som de stora alternativen så man har svårt att få in kreatörer.

My .2 cents.

FTP år 2020?!

Låt mig ge dig ett tips: Kör SFTP. (-ej samma som FTPS)

På en Ubuntu-installation. (Server eller desktop)

Öppna en terminal, skriv:

sudo apt install openssh-server -y

Klart!

-Du kan givetvis göra detta grafiskt också, men det är omständigare och tar längre tid än ett copy-paste kommando!

Nu kan du köra en port-forward i din router till port 22 (standard för SSH) på Ubuntu-maskinen.
Nu kan du nå den från hela världen via sftp://dittanvandarnamn@dindoman.com alt. dittanvandarnamn@dindoman.com:22, all kommunikation till den är krypterad.
FileZilla m.fl. har inbyggt stöd för SFTP.

Exemplet ovan är givetvis inte rekommenderat eftersom din burk är exponerad mot Internet.
Att byta port på services mm. bör du alltid göra för att minska den potentiella attackytan men sådant kan du alltid ha som val när du gör din portforward.

Vill du ha ett till SFTP-konto?
Skapa en ny användare i Ubuntu.

Vill du begränsa åtkomsten för en viss användare i en viss mapp?
-Skapa ett "SFTP-jail", finns många snabba guider för det.

Vill du köra Samba på Linux? Bite the bullet. Det går, men är inte mödan värt enl. mitt sätt att se det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av GarfieldPower:

Linux är så himla jobbigt när man ska köra FTP eller liknande, på en W10 burk lägger du in portforward och Filezilla Server, på en Linux burk måste du krångla med en FTP'd. Sen SAMBA är helt efterblivet på linux också, fungerar aldrig bra, har testat Ubuntu sedan version 8 och det är alltid problem med workgroups eller att hitta varandra på nätverket, på Mac som jag har via jobbet fungerar det supersmidigt, helnöjd där. Sen blir det komiskt att varje år startas trådar som "2018 - året då linux kommer till desktop".

Vill man inte lära sig detaljerna om ovanstående kan man installera WebMin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kan köra alla Microsofts webbappar i den webbläsare du väljer att använda, oavsett operativsystem. Det borde till och med rent teoretiskt funka att t.ex. videokonferensa i Teams, givet att du får igång din webcam att funka med Linux och att webbläsaren klarar av att se den. Jag gissar dock på att vissa funktioner endast funkar i den tjocka Teams-klienten, t.ex. "roliga bakgrunder".

Däremot så finns inte deras "tjocka" appar till Linux. Alltså desktop-varianterna av t.ex. Outlook, Word, Excel, etc.

Desktop-varianterna av Outlook, Word och Excel fungerar* dock under Wine. När jag säger fungerar* menar jag att när jag googlar runt så hittar jag folk som lyckas köra detta, men även folk som har problem. Det kommer aldrig funka lika bra och lika tillförlitligt som på en riktig Windows-installation.

Huruvida du kan ansluta till jobbets VPN beror till 100% på vilket VPN ditt jobb använder. De flesta har Linux-versioner av sina klienter, men inte alla.

Inget av detta är ju dock en fördel för Linux eller ett argument för att köra Linux. I bästa fall så funkar det lika bra eller åtminstone hjälpligt, efter en del strul. Tvärtom skulle jag säga att även om det går fast inte är lika bra som på Windows så är strulet ett argument mot att använda Linux.

Med andra ord, om du letar efter ett operativsystem att köra Office på och köra jobbets VPN-klient utan att vara den enda konstiga fågeln som kör ett OS som din IT-avdelning inte vet ett skit om hur de ska supportera, så är ju Windows det självklara valet, inte Linux.

Sedan så är det ju bra *att* man kan göra allt detta på Linux, vilket betyder att man kan klara sig om man har andra tydliga fördelar som är viktiga för dig själv att köra Linux.

Behövs ett LSW (Linux Subsystem for Windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut inte!

Att Linux inte är en monokultur är en av styrkorna med Linux. Att det inte finns Någon Som Bestämmer hur saker ska vara på Linux är vad som gör Linux fantastiskt. Att Windows och macOS är monokulturer är deras största svagheter.

Jag hade hållit med dig om det varit så att ALLA appar för Linux funkat på ALLA distributioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag hade hållit med dig om det varit så att ALLA appar för Linux funkat på ALLA distributioner

Förvisso, men det finns lösningar för allt.
Snaps, Flatpack och AppImage (-mer av en statisk image) är några tekniker som motsvarar vad du får i Windows Store t.ex.

Sedan om du vill ha en mer omfattande serverlösning för flera användare (men det fungerar även med desktop-appar) kan du köra med Linux-containrar eller Docker för de beroenden som krävs.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

0.786049 [Firmware Bug]: cpu 0, try to use APIC520 (LVT offset 2) for vector 0xf4, but the register is already in use for vector 0x0 on this cpu.

samt att jag fick taskigt ljud i Ubuntu vilket jag inte lyckades fixa, lite skrapigt/hackigt, möjligt att den helt enkelt misslyckades med att installera korrekt drivare för ljudet, att den här auto funktionen ballat ur där den tidigare var smart att välja rätt drivare.

Firmware buggen är nog inget att bry sig om, det kanske finns en lösning på det om du googlar.

Ang. ljudet, se till att du har Virtualize Intel VP-x/AMD-v och Virtualize IOMMU påslaget under settings för VM:en.
Har du installerat vmware-tools i Linux?

Btw, VirtualBox är betydligt långsammare än VMWare Player, i alla fall för mig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Att välja Linux är bara du själv som kan besluta, om det är värt det eller ej.
En sak du måste ha med dig att linux är inte alltid så enkelt som det kan se ut!! Du kommer för eller senare behöva använda terminalen i Linux, vare sig du vill det eller ej.
Fördelarna med Linux är att a) linux kräver mindre resurser samt fungerar mer stabilt än windows (om man inte pillar i onödan och sabbar något) för det händer (har själv gjort det ).
Linux ger dig en exakt kontroll på vad som händer med ditt system som du bara kan drömma om med Windows system. Likaså all telemetri insamling av allt du gör med din Windows 10 maskin vet Microsoft allt om dig. Å andra sidan så lägger folk ut sitt privatliv på Facebook m.m. samt via Google så det kanske inte spelar någon större roll.
Däremot det som stör mig är att både Microsoft och Apple OS X har bakdörrar in i dit system och kan både stänga av ditt system och av installera program om så skulle önskas från MS Och Apple efter kanske påtryckningar av någon myndighet.
Om du värdesätter din integritet så är Linux THE ONLY WAY!

Jag själv har en bakgrund med att börjat med Ms – Dos på 80 talet och fram till idag Windows 10. Jag har även kört och kör Linux parallellt sedan mitteln av 2000 talet likså OS X.
Jag som hållit på med både data teknik, närverk, programmering och mycket mer kan säga att det mesta kan du gör med Linux lika bra som med Windows eller OS X.
Jag själv håller på med (semi pro) med fotografering och fan tar eld om man inte kör OS X alt Win och Adobe program. Allt annat är otänkbart, som att svära i kyrkan!
Men jag börjar efter 30+ år med Microsoft och deras havererade uppdateringar tröttna att supporta detta företag. Jag ska dock säga att jag personligen aldrig ”nästan” aldrig haft några som helst problem med Windows eller dess uppdatering. Dock har jag alltid byggt mina egna datorer med kända dator delar från kända märken med bra drivrutiner.
Jag har en dator som är från Windows Vista tiden som har uppdaterats till Win 8 och senare till win 10 utan en enda ominstallation. Dator har aldrig om installerats sedan Win Vista installerades på datorn. Så Windows kan vara stabilt.
Men tillbaka till fotot delen. Jag bytte ut mitt Adobe Lightroom och Photoshop mot Darktable/Rawtherapee och Gimp och det har fungerat bättre än Adobe och win 10 pro på min AMD Ryzen 9 3950X dator med Manjaro.
Dock har jag kvar en Win installation kvar ( Dual bootar (separata diskar för systemen)) och för att kunna spela world of warship!!

Då en miljons frågan är Linux bättre för slutanvändare i frågan av användning jämte mot Windows 10 Pro (med bra hårdvara och rätt drivrutiner) blir svaret NEJ! Båda systemen klarar av jobbet lika smidigt och bra med rätt hårdvara och rätt drivrutiner.
Detta härledde till att efter nästan 1 år med bara Linux som primär system (dual Bootar) så valde jag att gå tillbaka till Windows (som primär system) med min AMD Ryzen 3950X med 64GB 3600Mhz minne och M2 och NVme diskar m.m. för att fördelarna i att använda Linux var för små samt att jag älska Luminar 4 samt Capture ONE och world of warship. Mina Linux program Darktable/Rawtherapee och Gimp fungerar absolut perfekt och egentligen inte behöver min Windows alls, Jag hade klarat mif perfekt med Linux om jag hade velat!
Dock totalt så finns det ingen anledning egentligen att byta för min del, utöver att jag slipper dualboota till Windows när jag vill köra Luminar eller world of warship (WoW funkar via steam på Linux dock kan du inte lägga till dit WoW konto utan du får börja om, vilket jag absolut inte vill efter spelat spelet sedan Betan).
Dock kommer jag för eller senar att gå över till Linux när spelet WoW inte längre tränger på. Detta för jag älskar det fria och det fundamentala tänkandet öppen källkod står för, samt ingen företag snokar runt i min dator alt säljer min ”data” utan att jag får det av vinsten!
Linux är framtiden – Frågan är bara När!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

För dem av oss som älskar att pilla är det ju perfekt. För mig personligen använder jag det på min primära dator endast på grund av att jag älskar att faktiskt behöva göra saker manuellt och lära mig om systemen på en djupare nivå samtidigt. På samma sätt älskar jag att sätta upp serverar och liknande mycket mer än att faktiskt använda dem. Vägen till en användbar miljö är helt enkelt roligare än att faktiskt använda det när det är klart.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Firmware buggen är nog inget att bry sig om, det kanske finns en lösning på det om du googlar.

Ang. ljudet, se till att du har Virtualize Intel VP-x/AMD-v och Virtualize IOMMU påslaget under settings för VM:en.
Har du installerat vmware-tools i Linux?

Btw, VirtualBox är betydligt långsammare än VMWare Player, i alla fall för mig.

Tack, ja, tools ska vara installerat däremot tror jag inte är Virtualize Intel VP-x/AMD-v är påslaget, ska testa senare, vore verkligen skönt med en sådan enkel lösning.

Permalänk
Medlem

Tror en stor del av de som väljer att inte köra Linux är på grund av att Windows helt enkelt dominerar när det kommer till att köra spel, samt känns det som om att om man är insatt i det kreativa arbetet så söker man sig mer naturligt till en Mac eller Windows.

Linux känns mest nästan vara gjord för DYI / programmerare / Sys Admin.

Men kanske det har ändrats sen jag studerade till datanom för 5 år sedan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Linux är så himla jobbigt när man ska köra FTP eller liknande, på en W10 burk lägger du in portforward och Filezilla Server, på en Linux burk måste du krångla med en FTP'd. Sen SAMBA är helt efterblivet på linux också, fungerar aldrig bra, har testat Ubuntu sedan version 8 och det är alltid problem med workgroups eller att hitta varandra på nätverket, på Mac som jag har via jobbet fungerar det supersmidigt, helnöjd där. Sen blir det komiskt att varje år startas trådar som "2018 - året då linux kommer till desktop".

Nej Linux kommer aldrig att slå igenom på desktop, spel kommer inte portas då de stora DRM inte fungerar, det är indie och de få som kör drm-fritt som kommer eventuellt släppa sina spel men så länge de stora AAA spelen inte kommer så kommer inte fotfästet. För majoriteten av pc-användare så är det spel som är huvudsyftet (om vi kollar swec och PCMR m.fl.).

Från en som har kört de tidiga versionerna av Ubuntu och c.o så kommer det aldrig att slå igenom, man har pratat om det här sedan Windows XP. Plus GIMP och liknande är inte lika bra som de stora alternativen så man har svårt att få in kreatörer.

My .2 cents.

Från en som precis installerat Ubuntu 20.04 på laptop och satt upp en hemma-server kan jag säga att jag inte alls håller med dig. För att få igång samba var det bara att installera, läsa lite dokumentation och exempel på forum, ändra lite i en config-fil och så var det klart. Med Docker och Docker Compose blir det nästan löjligt enkelt att installera och underhålla server-applikationer. Men visst kräver det ett visst intresse och förmåga att hitta och ta till sig information.

För 5 år sen var Linux-stödet bland spel bedrövligt men det blir stadigt bättre tack vare Valve/Steam, Vulkan, Google m.fl. Nu är "slå igenom" ett diffust mål (när exakt vet man om något slagit igenom?), men det blir iaf stadigt bättre. Microsoft släpper både Teams och Edge till Linux, Blender är i stort sett en industri-standard och Linux-kärnan får stöd från alla håll och kanter. Jag ser det inte som bortom all rimlighet att Gimp (om tillräckligt många företag ställer sig bakom) är en industri-standard om 5 år.

Men allt sånt där snack är egentligen ointressant. Vad som spelar roll är; Är Ubuntu användbart för mig idag? Svaret på den frågan är: Ja! Jag kör en hemma-server med allt ifrån NextCloud till Minecraft och jag kan spela mina favoritspel just nu; Dota2, Dota Underlords, CS:GO och Total War Warhammer 2 med polarna på Discord, och strular Discord så hoppar vi in på min Mumble Server. Jag kan klippa ihop skojiga filmer med Kdenlive och Olive som jag smidigt skickar över från mobilen med KDE Connect. Ska jag göra lite semi-seriös kodning finns det ingen bättre plattform.

Är det för alla? Nej men finns det nånting som är för alla? Vi hänger ju på ett entusiastforum för datorer - kör på för fan!

Permalänk
Medlem

Linux uppmanar en att pilla (Tweaks) och hitta smidiga lösningar och få ditt linux precis som du vill, och det in på microdetalj nivå om så önskas!

Det enskilt störsts fördelen jag tycker med Linux är att du har 100% kontroll över systemet och du vet exakt vad som körs på dit system! Detta kan du aldrig få med Windows eller OSX!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Den största enskilda nackdel med Linux är att du än idag måste kunna lite terminal för när du väl får problem så löses det med terminalen! Det kan vara skrämmande för vissa!

För min del var det just terminalen som gjorde det att jag började med Linux, det bäst verktyg någonsin enligt mig!

Jag kan säga så här:
Är du inte rädd för terminalen och inte har ett program eller spel som du absolut måste ha och köra som inte finns till Linux!
Då finns det egentligen ingen anledning att inte köra Linux!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Jag har använt diverse Linux-distar som primärt OS i ca 13 år nu. Mycket av det jag läser numera (inkluderat i denna tråd) var sant när jag började men är numera i stort sett lösta problem.

Spel:
Efter att Valve började kasta pengar på problemet har vi sett stora förbättringar i kompatibilitet. Eftersom Proton är baserad på WINE driver båda projekten varandra framåt, och det märks på kompatibiliteten. Nuförtiden är det bara ett spel kvar som jag inte kan spela enbart i Linux och det är PlanetSide 2, som ju behöver BattlEye. Det startar med WINE-staging men eftersom BattlEye kraschar med slumpvisa intervall och uppdateras ofta är det hit-and-miss. Övriga spel fungerar antingen perfekt eller tillräckligt nära för att ändå vara spelbara. Slå upp spelen du vill spela på WINEHQ och ProtonDB, sannolikt fungerar de rakt av eller behöver någon enstaka inställning.

Undvik dock grafikkort från NVIDIA om du vill köra Linux. Deras drivare är stängda och de vägrar samarbeta ordentligt med Linux-utvecklare; de släpper lite dokumentation då och då för att hjälpa på ytan men inte ofta någon som behövs, de utvecklar egna inkompatibla lösningar med attityden "take it or leave it", deras stängda drivare ligger ofta efter i stöd för nya kärnor så du får hålla dig till lite äldre versioner, etc. Intel och AMD har båda öppna drivare och fungerar helt felfritt även med RC-versioner (Release Candidate) av Linux. Med det sagt presterar deras kort relativt ok i Linux när de väl fungerar, dock får de ju inte prestandaförbättringarna som öppna drivare får i kärnan.

Produktivitet:
Detta var länge ett problem med Linux. Eftersom marknaden var så liten var det ingen som riktigt ville ta steget att utveckla sina kommersiella program för Linux. Nu har vi både en uppsjö av öppna videoredigeringsverktyg som Kdenlive, OpenShot, Olive, etc. samt professionella verktyg som DaVinci Resolve (dock saknar deras gratisversion för Linux stöd för H.264). På CAD-fronten har vi FreeCAD som är öppen och Fusion 360 som visserligen inte har officiellt stöd fungerar i WINE. Sysslar med med elektronik-CAD har vi haft KiCad väldigt länge och den kan numera mäta sig med dyra program för Windows. För att utveckla firmware till embedded-prylar har vi alla möjliga versioner av GCC samt Microships egna MPLAB X med tillhörande kompilatorer. Utveckling av vanliga skrivbordsprogram sker oftast genom GCC eller Clang och vi har flertalet "toolkit" som fungerar både i Linux såväl som Windows. Proffsig ljudredigering är på intåg och JACK fungerar bra som låglatensljudserver när man väl får igång den. Textredigerare finns det gott om, både för kod och för riktiga dokument.

Det saknas fortfarande lite för att få igång alla dyra programvarupaket i Linux men för det mesta finns det något alternativ som fungerar bättre utan att tappa någon större funktionalitet. Om det är något du behöver och betalar för som inte fungerar i Linux bör du höra av dig till utvecklaren, om de hör hur marknaden växer är det mer sannolikt att de lägger tid på Linux.

Nöje:
Filmuppspelare finns det ingen brist på. VLC finns redan förinstallerad i många Linux-distar och MPV är riktigt trevlig om man vill ha en minimalistisk spelare. Linux har historiskt varit väldigt bra på filmuppspelning senaste decenniet och de flesta är väl bekanta med Kodi som ju också finns till Linux. Webbläsare har vi ingen brist på heller, skulle nog påstå att vi har fler val än i Windows. Microsoft Edge är på väg om det är något man vill ha. Musikspelare har vi också gott om (för många för att lista här) och min favorit är Audacious eftersom det är en klon av gamla härliga Winamp (kan använda samma skins rakt av, inklusive standardskalet), riktiga Winamp går att köra via WINE också om man vill det.

Här var det tidigare problem med NVIDIA-grafik igen men numera är processorer tillräckligt kraftiga för att man inte ska behöva hårdvaruacceleration till video. Kanske har de förbättrat situationen senaste åren, har finit mängd energi att lägga på bråk med deras drivare för den enda burken jag har kvar med deras kort. Intel och AMD har videoacceleration som fungerar rakt av men det är som sagt lite "moot point" numera.

Problemlösning:
Som vi alla vet uppstår det alltid problem i ett OS förr eller senare. Antingen är det mjukvara eller hårdvara som inte fungerar. I Linux har du gott som verktyg för att hitta problem snabbt. Vi börjar med terminalprogram; dmesg ger dig snabbt överklick om vad kärnan försöker säga dig, lsof visar vilka filer/nätverksanslutningar som är öppna och av vilka program, df visar ledigt och använt diskutrymme på alla monterade filsystem, htop visar resursanvändning, sensors visar temperaturer och effektmätningar från hårdvaran.

Grafiska verktyg: baobab eller "Disk Usage Analyzer" ger dig ett tårtdiagram med flera skal så att du snabbt kan se distributionen av använt diskutrymme, väldigt händigt när ledigt utrymme blir knapert och man vill hitta vad som äter utrymme. kssyguard eller "KSysGuard" visar ungefär samma information som htop och det finns alternativ att välja på här. gnome-logs eller "Logs" samlar loggfiler och presenterar meddelanden i kategorier. Det finns fler verktyg som jag inte använder tillräckligt ofta för att kunna rekommendera, men den gamla erfarenheten om att man måste använda terminalen i en Linux-dist är så gott som en myt om man inte har ställt till det riktigt ordentligt (till exempel genom att använda NVIDIAs drivare, det finns en tydlig trend här av en anledning). Terminalen är dock vad jag och många andra är van vid sedan äldre tider så det tenderar att vara sättet jag löser problem på mina maskiner.

Slutkommentarer:
Linux-distar för skrivbordsanvändning har kommit långt senaste åren och utvecklingstakten tycks fortsätta accelerera trots lite spridda politiska problem. I det stora hela är det väldigt kompetenta operativsystem som helt klart kan mäta sig med de två stora kommersiella alternativen. Även om Linux-distar ibland faller lite kort i kompatibilitet med Windows-program får man komma ihåg att det ofta rör sig om kompatibilitet med ett helt annat operativsystem som inte delar många likheter under ytan. Om det mesta man gör på datorn är att spela, kolla på film och slösurfa lite är det helt klart dags att testa "dual boot". Det du förlorar i tid på att lära dig ett nytt OS för du mångfaldigt tillbaka i valfrihet och kontroll, på en nivå som inte ens existerar i Windows. Du väljer själv vilken skrivbordsmiljö du vill ha, gillar du någon existerande miljö från ett annat OS finns temat sannolikt med i samlingen från B00merang-Project vilket kan hjälpa dig på traven i övergångsperioden.

En sak som många hänger upp sig på i början är att allt installeras via en pakethanterare i Linux-distar (undantaget LFS, men den disten är det få som börjar med). Istället för att hämta programmen från diverse sidor och installera genom installationsprogram som i Windows finns det istället en pakethanterare som håller reda på alla uppdateringar och beroenden. Du kan se det som ett distributionsspecifikt installationsprogram som inte bara installerar program och alla bibliotek som behövs, den håller dessutom alla program uppdaterade och ser till så att de inte skriver över filer för varandra. Uppdateringar till bibliotek installeras bara en gång och kontrolleras alltid så att inget program behöver en specifik äldre version (alltså beroenden) innan de hämtas. De flesta distar hämtar paketlistor automatiskt och säger till om det finns uppdateringar så att du kan installera dem när du känner för det.

Sist är NVIDIA är en av de stora bromsklossarna när många börjar med Linux-distar. Det är knappast ovanligt att nya användare tappar suget efter att ha slösat timmar på att försöka få igång deras drivare. Använd aldrig drivaren som går att hämta direkt från NVIDIA om du inte vet vad du gör, den har i regel alltid sönder något eftersom pakethanteraren inte vet vad installationsprogrammet gör och därför inte kan skydda systemet från att något viktigt skrivs över. I regel är det ju en dålig idé att installera saker på annat sätt än via pakethanteraren men inget utom möjligen gamla versioner av Adobe Flash slår NVIDIAs drivrutiner. Det finns en öppen drivrutin för NVIDIA-kort som finns i Linux-kärnan men den är väldigt trött på kort efter 700-serien eftersom NVIDIA tog bort möjligheten att köra korten ordentligt utan att skicka en signerad firmware till dem först. Det innebär att nyare kort är fast på bootklockorna och är halvt värdelösa på spel. NVIDIA visar inga stora tecken på att vilja förbättra situationen, utan hänvisar istället till deras egen stängda drivare. Min rekommendation om du har ett nytt NVIDIA-kort i datorn är att antingen köra en Linux-dist som gör det enkelt att använda NVIDIAs drivrutin med sina egna modifikationer som Ubuntu eller Manjaro, köra på en äldre dator eller byta till ett kort som fungerar utan den (Intel, AMD eller NVIDIA innan 900-serien).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Förvisso, men det finns lösningar för allt.
Snaps, Flatpack och AppImage (-mer av en statisk image) är några tekniker som motsvarar vad du får i Windows Store t.ex.

Sedan om du vill ha en mer omfattande serverlösning för flera användare (men det fungerar även med desktop-appar) kan du köra med Linux-containrar eller Docker för de beroenden som krävs.

Visst, det är väl bra att det finns work-arounds, men det borde vara mer standardiserat. Och sen en sak som är särkilt kass med Linux (själv använder jag Ubuntu i en maskin), det är drivrutinshanteringen, oftast är den versionsberoende. Du kan ha en fungerande GPU-drivrutin till Ubuntu 18.04, efter uppdatering till 20.04 så har den inte stöd längre, och det är bara ett exempel.

Permalänk
Medlem

anektotiskt egocentriskt rantande:

Vet tyvärr inte hur många gånger jag försökte ersätta Windows med Linux på mina gamla härkar (har alltid haft halvt antika datorer, se sig), men är det inte nätverkskortet som strulat på de bärbara, så är det grafikkorten eller något annat. Eller så har datorerna varit så klena att de klarar Windows men inte Linux. Smaka på den. (ja, det är ju fönsterhanterarna och drivrutiner för grafik som ställt till det antar jag)

Eller så har det funkat bra, och så har det kommit en uppdatering till grub eller nåt och så går det inte att boota sedan. Har provat Linux till och från i över 20 år, och har det fortfarande som VM och på något USB för att kunna boota och felsöka datorer. Har Linux Mint installerat på en äldre SSD, men använder det väldigt sällan.

Såsom kommande från Amiga har jag alltid tyckt illa om Windows, och ganska illa om även Mac på 90-talet. OSX var rätt bra förbättring, men krävde ju dyr hårdvara ända tills det gick att köra osx86 på en vanlig PC, och då försvann en del argument för Linux för min del. Trodde annars Linux skulle vara perfekt för mig, med kombinationen av GUI och CLI.

Dock, Mac går väl mot ARM och då blir det väl slut på att köra på vanlig PC-hårdvara. Windows 10 tycker jag illa om, så kanske Linux blir ett måste om ett par år. Det som jag främst saknar på Linux och Mac är gratisprogram för att göra blurayskivor med menyer osv. Ja, jag håller på med sådant för familjens filmer etc. Sitter även med iphoto+aperture nu, fint att kunna använda båda på samma bibliotek. Ser ingen självklar ersättare inom linuxvärlden.

I mina ögon är MacOS ungefär som Linux borde vara. (<= jag, jag inser att "linux" här används väldigt löst)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av krigelkorren:

Helvetes massa text!

Ja Linux är absolut inget för mig iaf. När ja va 15 så hade ja kunnat testa lite men idag ska det fungera utan större problem.
*Installerar Windows 10*

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]