Önskar argument för att köra Linux som desktop/arbetsstation

Permalänk
Medlem

Listan som de nämner i LLT videon ovan är https://www.protondb.com/
sen finns också wines egna lista appDB

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Spelandet fattar jag men lyssna på musik går väl lika bra i Linux, eller hur menar du, något du saknar för ditt musiklyssnande i Linux?

Den här videon gjorde mig dock nyfiken på att seriöst prova hur det är att spela i Linux just nu:
https://www.youtube.com/watch?v=Co6FePZoNgE

Älskar introt på den här videon, var tvungen att se om det 3 ggr "... the bloated legacy of Billy G."

Har testat att spela musik till min stereo i Linux men jag får inte lika bra ljud, kör med högupplöst musik 24 bit och de låter skit i Linux, vet inte om de är någon inställning man måste göra, i Windows kan jag ställa in 24 bit och 198000khz för ljudet ut till min DAC men jag har inte hittat något sånt i Linux.

Sedan så har jag Jriver betald för flera år framåt och de funkar perfekt i Windows och jag har en app i min telefon som jag kan styra mitt musik bibliotek från datorn så de kommer jag fortsätta med eftersom jag kommer ha kvar Windows för spel och jobb, jag har även många bra program för redigering och ripp av musik och filmer så Windows lär bli kvar länge till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Har testat att spela musik till min stereo i Linux men jag får inte lika bra ljud, kör med högupplöst musik 24 bit och de låter skit i Linux, vet inte om de är någon inställning man måste göra, i Windows kan jag ställa in 24 bit och 198000khz för ljudet ut till min DAC men jag har inte hittat något sånt i Linux.

Sedan så har jag Jriver betald för flera år framåt och de funkar perfekt i Windows och jag har en app i min telefon som jag kan styra mitt musik bibliotek från datorn så de kommer jag fortsätta med eftersom jag kommer ha kvar Windows för spel och jobb, jag har även många bra program för redigering och ripp av musik och filmer så Windows lär bli kvar länge till.

Använder man Pulse Audio så konfigureras det i '/etc/pulse/daemon.conf'.

Såhär brukar det vara konfigurerat som standard, det vill säga 44,1KHz 16-bit. Alternate-sample-rate = 48000 betyder att Pulse automatiskt skiftar till 48KHz om man spelar upp en källa kodad i 48KHz för att undvika omsampling. All form av omsampling leder till en viss CPU-belastning och teoretisk kvalitetsförlust så här har egentligen Pulse en fördel över Windows som alltid tvingar omsampling till det man har valt.

; default-sample-format = s16le ; default-sample-rate = 44100 ; alternate-sample-rate = 48000 ; default-sample-channels = 2 ; default-channel-map = front-left,front-right

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Hittills har jag aldrig lyckats få till någon benchmark där Linux är snabbare än Windows i det totala resultatet. Dock finns det ett par delsegrar till Linux fördel.

Så här ser det ut på min laptop i Geekbench (Ubuntu 18.04 vs Windows 10 1809):
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/2316255?baseline...

Har även testat nyare Linux-kärnor, men det har inte påverkat mina resultat nämnvärt.
I tester som WebXPRT 3 (i Chrome) så får jag alltid betydligt högre resultat i Windows jfm Ubuntu 18.04.

En av förbättringarna i GB5 är prestanda är näst intill identiskt på en viss HW, det oavsett OS.

I just ditt fall finns en rätt enkel förklaring: du har kört detta test med nätsladden inkopplad. Windows kör då med en power-plan som motsvarar "performance" i Linux men Ubuntu kör alltid "powersave".

Går att se på metadata i dina GB5 körningar. Windows når till de 4,6 GHz som din CPU är kapabel till som maxboost medan Ubuntu aldrig går över 4,2 GHz. Just spärren på 4,2 GHz känner jag igen från min bärbara, en Dell Latitude med i7-8665U (max turbo 4,8 GHz).

Kör detta och testa igen:
$ sudo cpupower frequency-set -g performance

Något där prestandaskillnaden är enorm till Linux fördel är kompilering!

Angående varför man ska använda Linux: om målet är att köra spel och andra Windows-program, kör Windows för guds skull!
Själv kör jag Ubuntu för det passar mitt arbetssätt bäst, jag är långt mer effektivt med de program som finns där (inget Wine, eller andra trick för att köra Windowsprogram utan kör enbart Linux-native program).

MS Office kan man behöva ibland för någon tvingar en, men vill man vara produktiv finns långt bättre alternativ. Layout ska inte göras av amatörer (jag, likt de flesta office användare är amatörer på layout), beroende på användarfall kör jag Markdown, Latex eller liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför inte båda? Kör Linux som bas och kör Windows via VM. Jag har inte kunnat testa detta själv än tyvärr men det smidiga är när man kör passthrough på ett grafikkort och använder ett annat för Linux. Någon får rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En av förbättringarna i GB5 är prestanda är näst intill identiskt på en viss HW, det oavsett OS.

I just ditt fall finns en rätt enkel förklaring: du har kört detta test med nätsladden inkopplad. Windows kör då med en power-plan som motsvarar "performance" i Linux men Ubuntu kör alltid "powersave".

Går att se på metadata i dina GB5 körningar. Windows når till de 4,6 GHz som din CPU är kapabel till som maxboost medan Ubuntu aldrig går över 4,2 GHz. Just spärren på 4,2 GHz känner jag igen från min bärbara, en Dell Latitude med i7-8665U (max turbo 4,8 GHz).

Kör detta och testa igen:
$ sudo cpupower frequency-set -g performance

Tack för kommentaren!

Nu är det dock just Ubuntu som rapporterar processorn som @ 4.60 GHz, men du har rätt i att Ubuntu kör "powersave" hos mig. Jag använder CPU Power Manager för att tvinga upp CPU:n till High Performance. Undervoltar även lika mycket i båda OS:en. I Windows har jag bara balanced som power-plan, men väljer även där "Best Performance" som power mode. Så här borde inställningarna vara likvärdiga.

Däremot börjar jag tror att det är fixarna för Meltdown och Spectre som spökar för mig i Ubuntu. Har försökt med "mitigations=off" och motsvarande, men det har inte gjort någon skillnad. Ska testa med annan kernel och se om det blir lite mer fart då.

Själv trivs jag bättre i Linux (Ubuntu i mitt fall) än i Windows och bootar egentligen bara upp Windows om jag ska hålla på med bildredigering.

Permalänk
Medlem

Grejar enbart med min Ubuntu VM än så länge men det blir åtminstone dual boot på en gammal i7 bärbar jag har till att börja med så får jag se sedan. Jag lyckades varje fall följa nedanstående guide för att skapa en separat home partition (efter installation av Ubuntu). Fastnade lite på hur jag skulle boota om med iso filen för att ladda gparted men kopplade till slut, man fick vara snabb med Esc tangenten under uppstartsekvensen för att komma in i bios läget. En 8 år gammal guide men det gick ju bra ändå, gksu editorn verkar tagits bort, det enda som inte stämde.
https://www.howtogeek.com/116742/how-to-create-a-separate-hom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Varför inte båda? Kör Linux som bas och kör Windows via VM. Jag har inte kunnat testa detta själv än tyvärr men det smidiga är när man kör passthrough på ett grafikkort och använder ett annat för Linux. Någon får rätta mig om jag har fel!

Absolut, det blir båda för mig men sannolikt tvärtom, antingen Windows som bas med Linux som VM eller dual boot (har en stationär och en bärbar att leka med).

Permalänk
Medlem

Roat mig med att köra dual boot med Ubuntu på en gammal Windows 10 bärbar med 8GB ram, SSD, Intel i7-3720QM, Nvidia Quadro K2000.

Fugerar väl bra, möjligen känns Firefox webbläsaren relativt resurskrävande och seg i Ubunto, klart segare än Windows 10 + Chrome på samma laptop men i övrigt tycker jag nog allt känns bra. Den virtuella instansen i VMWare Workstation Player på min vanliga 3700X med 16GB och 1080Ti med Windows 10 känns klart piggare men har ju också betydligt bättre hårdvara (minns dock inte i skallen hur mycket resurser jag gav den instansen).

Kör ni andra Firefox i Ubuntu eller är den i allmänhet lite seg, börjar bli osäker på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kör ni andra Firefox i Ubuntu eller är den i allmänhet lite seg, börjar bli osäker på den?

Kul att du börjat dualboota! Vilken version av Ubuntu kör du samt vilket desktop environment (Gnome, KDE, LXQt etc.)?

Kör du Ubuntu 20.04, så är väl Wayland standard istället för Xorg? Xorg kan eventuellt snurra bättre på äldre hårdvara. Detta ändras enklast vid login.

Ang. Firefox, så har jag länge känt att den webbläsaren är seg på äldre hårdvara (speciellt i Windows). Däremot kändes den väldigt pigg och rapp i Linux för mig på min i7-8565U. Däremot är Google Chrome mitt förstaval i Linux, då jag kan casta YouTube m.m. till min SmartTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att du börjat dualboota! Vilken version av Ubuntu kör du samt vilket desktop environment (Gnome, KDE, LXQt etc.)?

Kör du Ubuntu 20.04, så är väl Wayland standard istället för Xorg? Xorg kan eventuellt snurra bättre på äldre hårdvara. Detta ändras enklast vid login.

Ang. Firefox, så har jag länge känt att den webbläsaren är seg på äldre hårdvara (speciellt i Windows). Däremot kändes den väldigt pigg och rapp i Linux för mig på min i7-8565U. Däremot är Google Chrome mitt förstaval i Linux, då jag kan casta YouTube m.m. till min SmartTV.

Jag kör Ubuntu 20.04 LTS med Gnome både på min gamla bärbara med dual boot samt i vmware workstation player instansen på min 3700X arbetsstation som kör Windows 10.

Får roa mig med att byta till Chrome ikväll på den som dual bootar (min gamla laptop) för att se om den är lite snällare. Firefox fungerade väl ok men upplevde den som något resurskrävande i Ubuntu (på min gamla bärbara). Grejade även en del med Nvidia drivers, inställning för hardware acceleration etc. Kanske är så generellt att inte Firefox är så snäll mot äldre hårdvara oavsett om det är Windows eller Linux, vet ej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Använder man Pulse Audio så konfigureras det i '/etc/pulse/daemon.conf'.

Såhär brukar det vara konfigurerat som standard, det vill säga 44,1KHz 16-bit. Alternate-sample-rate = 48000 betyder att Pulse automatiskt skiftar till 48KHz om man spelar upp en källa kodad i 48KHz för att undvika omsampling. All form av omsampling leder till en viss CPU-belastning och teoretisk kvalitetsförlust så här har egentligen Pulse en fördel över Windows som alltid tvingar omsampling till det man har valt.

; default-sample-format = s16le ; default-sample-rate = 44100 ; alternate-sample-rate = 48000 ; default-sample-channels = 2 ; default-channel-map = front-left,front-right

Jag omsamplar ingenting i Jriver utan kör ljudfilen som den är direkt till min DAC där jag ser att ljudfilen inte är ändrad utan är i samma format.

Permalänk
Medlem

Trådens rubrik säger för mig det allra mesta. Behöver du ett argument så är det sannolikt inte något du behöver. Hade du behövt det så hade du vetat om det. Däremot så kan du virtualisera med vmware Player eller VirtualBox och testa om du är nyfiken, utan att tumma på din Windows installation.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Tycker inte att Firefox är särskilt resurskrävande i Ubuntu. Den äldsta hårdvaran jag kör Ubuntu på i dagsläget är en 12år gammal core 2 duo laptop med 6GB RAM och surfar jag runt i Firefox ligger processorn på 4-5% och totala minnesanvändningen på 1,8GB varav Firefox tuggar ~ 200MB.

Men vet att det är skillnad på resurskrävande och upplevd seghet, jag tyckte Firefox presterade överlag sämre på Manjaro och då låg disten och idlade på ca 0,8GB RAM med Firefox igång.

Är det en SSD i den datorn? Det gör mycket.

Om du känner för att prova något annat så kan du köra Chromium som Googles Chrome bygger på.
Den går att hämta via Ubuntu Software eller enkelt klick i Terminalen: sudo apt-get install chromium.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Tack för kommentaren!

Nu är det dock just Ubuntu som rapporterar processorn som @ 4.60 GHz, men du har rätt i att Ubuntu kör "powersave" hos mig. Jag använder CPU Power Manager för att tvinga upp CPU:n till High Performance. Undervoltar även lika mycket i båda OS:en. I Windows har jag bara balanced som power-plan, men väljer även där "Best Performance" som power mode. Så här borde inställningarna vara likvärdiga.

Däremot börjar jag tror att det är fixarna för Meltdown och Spectre som spökar för mig i Ubuntu. Har försökt med "mitigations=off" och motsvarande, men det har inte gjort någon skillnad. Ska testa med annan kernel och se om det blir lite mer fart då.

Själv trivs jag bättre i Linux (Ubuntu i mitt fall) än i Windows och bootar egentligen bara upp Windows om jag ska hålla på med bildredigering.

Var inte den 4,6 GHz siffran jag refererade till, om man lägger till ".gb5" till resultat-URL:en får man en massa extra information. Där kan man se att din Windows körning boostar fullt ut medan Linux körning är begränsad till 4,2 GHz. Jag får också en 4,2 GHz begränsning under Linux när den bärbara kör med "powersave" (mot maximal boost på 4,8 GHz).

Kolla in denna: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2316255.gb5

processor_frequency frequencies 0 4182 1 4181 2 4182 3 4182 4 4182 5 4182 6 4182 7 4182 8 4182 9 4182 10 4182 11 4182 12 4182 13 4182 14 4092 15 4157 16 4176 17 4182 18 4182 19 4182 20 4182 21 4176 22 4182 23 4182 24 4176 25 4182 26 4182 27 4182 28 4176 29 4182 30 4182 31 4182 32 4182 33 4182 34 4182 35 4182 36 4182 37 4182 38 4182 39 4140 40 4170 41 4182

De frekvenser som uppmätts under enkeltrådtesterna på din dator när den kör Linux
Skrivet av makatech:

Absolut, det blir båda för mig men sannolikt tvärtom, antingen Windows som bas med Linux som VM eller dual boot (har en stationär och en bärbar att leka med).

Om det ditt mål säger jag: prova först om WSL2 täcker dina Linux-behov (sitter själv och väntar spänt på att min Surface Pro ska bli klar med maj-uppdateringen så man kan börja testa WLS2)! Dual-boot är sällan en optimal lösning, det brukar i slutändan bli att man bara kör ett system och det andra tar upp diskutrymme.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, vi får väl se, en högst avslappnad test och inblick i Linux värld men det är roande. Mitt intryck är varje fall att Linux börjat bli riktigt riktigt bra och mera lättanvänt än förr. Ganska lätt att hitta information på nätet också när det är något man undrar över.

Ska också prova det som @Yoshman skrev i ett av inläggen här om performance mode för att se om det tar upp prestandan något på min gamla tegelsten (Intel i7-3720QM laptopen, Dell Precision M4700). Antar att den kör i power save mode just nu. Men ja, ska jämföra mellan ett par webbläsare och se. Vet inte om jag misstolkade System Monitor men tyckte att Firefox verkar något överraskande resurskrävande (cpu) och ja, Windows 10 + Chrome på exakt samma bärbara är en bättre/snabbare upplevelse enbart sett till webbläsare. Men som jag skrev tidigare, min Ubuntu VM på min kraftfullare 3700X arbetsstation fungerar mera smooth med bra prestanda, kan vara något med någon drivare eller inställning på min gamla laptop eller att bara hårdvaran är lite seg. Hur som helst inget viktigt egentligen.

$ sudo cpupower frequency-set -g performance

Att jag dualbootar den här ca 8 år gamla tegelstenen (ca 3,5kg) är ok, jag använde knappt datorn längre ändå, mera som något av en reservdator.

Hmmm, här tydligen en snubbe som provat lite Linux distros på Dell Precision M4700
https://labiol.xyz/index.php/2018/02/12/dell-precision-m4700-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Trådens rubrik säger för mig det allra mesta. Behöver du ett argument så är det sannolikt inte något du behöver. Hade du behövt det så hade du vetat om det. Däremot så kan du virtualisera med vmware Player eller VirtualBox och testa om du är nyfiken, utan att tumma på din Windows installation.

Visst kan det mycket väl sluta med det, att jag testar en liten period men sedan droppar det, vi får väl se. Ja, det fungerar perfekt att köra Ubuntu i VMware Player tycker jag, varje fall hittills.

Hur använder du själv din Linux arbetsstation?

Ja, jag är nyfiken.

Permalänk
Inaktiv

@makatech: Jämfört med Windows så är det några funktioner i Linux-versionen av Firefox som inte är aktiverade som standard pga. att de inte anses vara helt stabila eller kvalitetssäkrade. Skriv in 'about:config' i adressfältet och testa t.ex. att ändra 'layers.acceleration.force-enabled' till true för att aktivera hårdvaruacceleration genom OpenGL. Testa eventuellt också att sätta 'gfx.webrender.enabled' till true för att aktivera WebRender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visst kan det mycket väl sluta med det, att jag testar en liten period men sedan droppar det, vi får väl se. Ja, det fungerar perfekt att köra Ubuntu i VMware Player tycker jag, varje fall hittills.

Hur använder du själv din Linux arbetsstation?

Ja, jag är nyfiken.

Använder inte Linux idag, men jag prövar varannan ubuntu för att se hur Steam fungerar och hur långt utvecklingen har kommit då jag inte vill behöva använda workarounds för att få igång spel. Den dagen det fungerar direkt utan handpåläggning och Ubuntu får fractal scaling för 1440 skärmar så är jag på. I mitt fall handlar det om öppen källkod som jag är starkt för. Men än så länge vinner Windows i enkelheten med hur allt fungerar direkt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var inte den 4,6 GHz siffran jag refererade till, om man lägger till ".gb5" till resultat-URL:en får man en massa extra information.

Kolla in denna: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2316255.gb5

Intressant! Har nu testat med lite olika firmwares samt att byta governor till performance. Detta har gett mig bättre "Single Core"-prestanda, men "Multi Core" blir lidande. Se exempel nedan:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2320188
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2320188.gb5

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2325928
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2325928.gb5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@makatech: Jämfört med Windows så är det några funktioner i Linux-versionen av Firefox som inte är aktiverade som standard pga. att de inte anses vara helt stabila eller kvalitetssäkrade. Skriv in 'about:config' i adressfältet och testa t.ex. att ändra 'layers.acceleration.force-enabled' till true för att aktivera hårdvaruacceleration genom OpenGL. Testa eventuellt också att sätta 'gfx.webrender.enabled' till true för att aktivera WebRender.

Tack, jag provade det här i går förutom att sätta 'gfx.webrender.enabled' till true

Tycker nog att kombinationen Ubuntu - Firefox gav mig en marginellt segare surf-upplevelse än Windows 10 och Chrome (på samma laptop) men framförallt så fick jag intrycket av att Firefox belastade datorn mer än Chrome (i Windows). Men det kan vara något inte jag fått till med Nvidia eller någon av inställningarna ovan. Finns en hel jäkla massa att prova, konfigurering, andra webbläsare samt andra Linux distrubutioner.

Sist men inte minst tycker jag att min ordinarie hemmamaskin med Ryzen 3700X, 1080Ti, 16GB & SSD diskar är så himla skön, stabil och smooth så att jag tror att den skämmer bort mig en del just nu. Den här laptopen är ändå ca 8 år gammal så jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig.

Permalänk
Medlem

Hmmm, visst finns det lite olika program till Linux där man kan ställa in performance modes? Hur installerar jag enklast cpupower i Ubuntu, försökte att googla men lite rörigt just för den rackaren tycker jag? Är det framförallt cpupower ni använder i detta syfte?

Här står det "Provided by: linux-tools-common_3.13.0-24.46_all " men lite rörigt tycker jag att förstå vilken tools version som är aktuell just nu och om den behöver laddas ner först eller ej.
http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man1/cpupower.1.ht...

Det här är en helt annan modul/plugin men kanske också är bra, i synnerhet om man önskar ett gui?
https://extensions.gnome.org/extension/945/cpu-power-manager/

https://www.linuxuprising.com/2019/01/easily-set-cpu-governor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Varför inte båda? Kör Linux som bas och kör Windows via VM. Jag har inte kunnat testa detta själv än tyvärr men det smidiga är när man kör passthrough på ett grafikkort och använder ett annat för Linux. Någon får rätta mig om jag har fel!

Väldigt många Gotchas där!

Har du ett par usb-portar du också kan ge till din VM? Som är i en egen iommu group och är tillgängliga? Om inte, då kör du en spice-klient, vilket har sina nackdelar, CS kan du glömma om vi säger så. Har du ett extra grafkkort, en extra skärm, och nätdel som kan hantera det? Ja, trevligt, men fortfarande ljud, extra uppsättning möss/tangentbord. Om nej på flera skärmar, och du kollar på Vfio, så kommer återigen frågan, är du fast med en spice-klient som har sina buggar, eller har du extra usb portar i rätt iommu grupp? Har du en dummy plug för ditt grafikkort så du kan initialisera det? Vet du hur du ska få Nvidia's drivrutiner att inte ge error 43? Hur löser du ljud? Många gånger sprakar det och fungerar riktigt illa, kan du plocka ut ljudet från det grafikkort du använder som passthrough och få det att fungera bra? Om nej, jobbigt igen.

Det är klart att det är tekniskt möjligt, det är också klart att man kan få det relativt bra under rätt förhållanden. För gemene man är det alldeles för mycket fallgropar och saker som inte fungerar så smidigt som man kan tro att det gör.

För en trevlig upplevelse med minimerade problem: Extra mus, tangentbord, skärm, grafikkort. Men det är "gotchas" även där. Jag skulle verkligen Vilja ha möjligheten att göra det enkelt, att köra Windows som typ.. Ett flatpak. Men vi har en lång väg att vandra.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

@makatech: Personligen använder jag inga sådana verktyg även om jag har testat spontant någon gång. Använder dock Feral Game Mode som temporärt ändrar vissa prestandainställningar när man startar ett spel och sedan återgår till normalt när man avslutar spelet. Det finns numera i Ubuntus repo så det räcker med 'sudo apt install gamemode' för att ta hem det, sen lägger man till 'gamemoderun %command%' för de spelen där man vill aktivera det. Mer noggrann funktionsbeskrivning finns på GitHub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det här är en helt annan modul/plugin men kanske också är bra, i synnerhet om man önskar ett gui?
https://extensions.gnome.org/extension/945/cpu-power-manager/

Det är den jag kör med

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är den jag kör med

Det får bli den, min första Linux motgång är att jag inte får till installationen av cpupower på ett vettigt sätt i Ubunto 20.04 LTS.

Råden/tipsen för vilka paket som ska installeras om man först bara skriver in cpupower i terminal fönstret stämmer inte (vilka paket som saknast etc) det blir kneptigt till slut med konflikter, fattar noll och lyckas inte googla mig till en lösning.

Vet inte om det är någon sorts bugg som möjligen/kanske har att göra med detta:

"cpupower suggests installation of non-existent linux-cloud-tools-generic package"
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1696375

Edit: Hmmmm, möjligt jag lyckades lösa detta dock med hjälp av en liknande lösning som presenteras här:
https://www.youtube.com/watch?v=0B3Ay5DF7co

I mitt fall nedanstående kommando men jag har inte 100% koll på vad jag gör riktigt förutom att jag tvingade den att skriva över konflikt biblioteket (bäst att läsa på).
sudo dpkg -i --force-overwrite /var/cache/apt/archives/linux-tools-common_5.4.0-33.37_all.deb

samt
sudo apt -f install

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Här står det "Provided by: linux-tools-common_3.13.0-24.46_all " men lite rörigt tycker jag att förstå vilken tools version som är aktuell just nu och om den behöver laddas ner först eller ej.
http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man1/cpupower.1.ht...

Här länkar du till en gammal utgåva av Ubuntu 'Trusty', vilket var 14.04, alltså sex år gammal.

Du har väl Ubuntu 20.04? Dess kodnamn är 'Focal'. Klickar du på 20.04 LTS längst upp på sidan så kommer du till motsvarande sida för din aktuella version och där kan man se "Provided by: linux-oem-5.6-tools-common_5.6.0-1007.7_all" vilket verkar rimligt eftersom Linux 5.6 är den aktuella kerneln.

Misstänker att du kanske följt en guide liknande denna, men inget av de svaren kommer fungera eftersom de verkar ha bytt namn på paketet sedan dess. Jag misstänker att detta är motsvarande paket i 20.04. Testa följande:

sudo apt install linux-oem-5.6-tools-common

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

I mitt fall nedanstående kommando men jag har inte 100% koll på vad jag gör riktigt förutom att jag tvingade den att skriva över konflikt biblioteket (bäst att läsa på).
sudo dpkg -i --force-overwrite /var/cache/apt/archives/linux-tools-common_5.4.0-33.37_all.deb

samt
sudo apt -f install

Detta är ett bra sätt att sabba sitt system så att det blir svårt att få ordning på det efteråt. Vi är många som lärt oss detta den hårda vägen och helt enkelt fått formatera disken och börja om från början

Ofta finns det en god anledning till att apt varnar och hindrar dig från att göra vissa saker. Den .deb-filen du försöker installera där t.ex. är inte den versionen du ska ha, utan en äldre version. Som sagt i förra inlägget så verkar de ha bytt namn på linux-tools-common.

Eloge dock för att du visar nyfikenhet och är villig att experimentera. Det kan vara lärorikt och skoj, men det kan också få frustrerande konsekvenser, så kör inte det kommandot på en dator som är viktig, utan experimentera i så fall på en oviktig dator eller en VM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Här länkar du till en gammal utgåva av Ubuntu 'Trusty', vilket var 14.04, alltså sex år gammal.

Du har väl Ubuntu 20.04? Dess kodnamn är 'Focal'. Klickar du på 20.04 LTS längst upp på sidan så kommer du till motsvarande sida för din aktuella version och där kan man se "Provided by: linux-oem-5.6-tools-common_5.6.0-1007.7_all" vilket verkar rimligt eftersom Linux 5.6 är den aktuella kerneln.

Misstänker att du kanske följt en guide liknande denna, men inget av de svaren kommer fungera eftersom de verkar ha bytt namn på paketet sedan dess. Jag misstänker att detta är motsvarande paket i 20.04. Testa följande:

sudo apt install linux-oem-5.6-tools-common

Ja, jag körde aldrig linux-tools-common_3.13.0-24.46_all

Däremot körde jag nu sudo apt install linux-oem-5.6-tools-common och fick som svar:
linux-oem-5.6-tools-common is already the newest version (5.6.0-1010.10).
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Förklaring: Så som jag gjorde från början var att jag helt enkelt slog cpupower på prompten och sedan försökte installera de paket som Ubuntu rekommenderade mig, efter paket (rekommendation) nr 2 så hamnade jag i en konflikt.

Ja, jag var nära att installera om men eftersom jag kanske lyckades lösa konflikten och att inte software updatern strular längre så lugnar jag mig ett tag åtminstone.

Körde även en
sudo apt-get update
samt
sudo apt-get upgrade
sekevens (utan fel) efter mitt reparationsförsök.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Ja, jag körde aldrig linux-tools-common_3.13.0-24.46_all

Däremot körde jag nu sudo apt install linux-oem-5.6-tools-common och fick som svar:
linux-oem-5.6-tools-common is already the newest version (5.6.0-1010.10).
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Det är installerat redan med andra ord. Då borde du kunna köra t.ex.

cpupower --help

eller

man cpupower

så får du upp manualen till cpupower.