Önskar argument för att köra Linux som desktop/arbetsstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nu för tiden när Office 365, Microsoft Teams, OneNote, Sharepoint samt OneDrive slår på såpass bred front (varje fall bland väldigt många företag samt bland skolor, Universitet etc) så undrar jag också hur stödet för denna suit är i Linux? Dessutom för er som spelar så antar jag att alla spel inte fungerar så bra i Linux?

Själv kör jag SoftMaker Office 2018 (2021 finns i beta) som alternativ till MS Office under både Windows och Linux. I de fall där det inte räcker till, så fungerar online-versionerna i Office 365 bra. Det är ingen större skillnad att köra Chrome i Linux jfm Windows. Har egentligen bara haft prestandaproblem med Adobe Flash (vilket snart är utrotat i vilket fall som helst).

Kör Ubuntu 18.04 LTS med Gnome och tycker det fungerar betydligt bättre än Windows på min laptop (Dell XPS 13). Speciellt drivrutinerna för ljud och wifi känns stabilare i Linux. I Windows får jag oönskade appar i form av Killer Control Center samt Waves MaxxAudio.

Har endast kvar Windows för Adobe Lightroom och Photoshop. Spel kör jag mest på konsol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Sett från din synvinkel men kanske inte från de som bara skall få jobb gjort på ett effektivt sätt. Jag förstår precis vad du menar och på många sätt håller jag med dig men lik förbannat har Windows och macOS 98-99% av marknaden. Det är bara att konstatera att en monokultur är vad marknaden vill ha och marknaden kanske i slutändan har väldigt goda skäl för att vilja ha det på det sättet.

TS ställer en fråga och gör det ur synvinkeln av en pragmatisk användare som sitter och jämför med Windows. Då svarar jag på det sättet som är relevant ur den synvinkeln.

Nja, TS ställer ju inte frågan om vad någon behöver göra för att Linux ska bli stort på desktop, han frågar varför han själv ska köra Linux. Huruvida monokulturer är bra eller dåligt för att uppnå målet med att göra ett operativsystem populärt hör egentligen inte ens till frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vet att väldigt många programmerare kör Linux vilket förvillar mig lite. Är det lika enkelt att programmera Windows applikationer från en Linux miljö som från en Windows miljö? Har Microsoft fullt Linux stöd för deras Visual Studio suite eller kör man andra utvecklingsmiljöer?

För allt jag personligen sysslar med som inte är "Legacy" mjukvaruutveckling, mjukvara vi aktivt skriver om för att stödja Linux, så är det mycket bättre på Linux, till stor del tack vare alla pakethanterare. Att man även har full kontroll tillåter en så mycket mer möjligheter och saker är mer straight-forward och tydligare struktuerat. Mycket utveckling sker även mot Docker och det är överlägset att köra på Linux gentemot Windows. Dessvärre så förvaltas fortfarande "Legacy" mjukvaran då den ligger produktionssatt så sitter fast med Windows på jobbet. Vill däremot byta även där asap.

Enligt mig är den stora akilles hälen för Linux hur dåligt High-DPI stödet är i min erfarenhet. Gillar köra 4K UHD och det fungerar inte alltid så jätte bra på Linux, speciellt på min 15":are.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Enligt mig är den stora akilles hälen för Linux hur dåligt High-DPI stödet är i min erfarenhet. Gillar köra 4K UHD och det fungerar inte alltid så jätte bra på Linux, speciellt på min 15":are.

Så sant. Av det jag testat funkar KDE bäst för detta, som exempelvis faktiskt klarar av 150%, i kontrast till Gnomes väldigt yxiga heltalsmultipel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sett från din synvinkel men kanske inte från de som bara skall få jobb gjort på ett effektivt sätt. Jag förstår precis vad du menar och på många sätt håller jag med dig men lik förbannat har Windows och macOS 98-99% av marknaden. Det är bara att konstatera att en monokultur är vad marknaden vill ha och marknaden kanske i slutändan har väldigt goda skäl för att vilja ha det på det sättet.

TS ställer en fråga och gör det ur synvinkeln av en pragmatisk användare som sitter och jämför med Windows. Då svarar jag på det sättet som är relevant ur den synvinkeln.

Att monokultur är vad marknaden vill ha bara för att 98-99% lever inlåsta är ett logiskt felslut. En stor andel användare där ute har ingen aning om att det finns något annat än Windows. Sedan har vi appleanvändarna som inte bryr sig så länge det finns ett stiliserat äpple på, och gamers som med glädje skulle byta under förutsättning att det ger dem några extra fps.

De som har något att vinna på en monokultur är dels den som ansvarar för supporten på produkten och dels de som vill låsa in användare i villfarelsen att "this is it, take it or take it". Att supportera flera plattformar är ett otyg (jag talar av egen erfarenhet) man gärna undviker, och den erfarenheten har även medfört att jag kan meddela att ju fler plattformar som erbjuds, desto fler plattformar kommer att användas.

Marknaden vill ha monokultur, men de vill ha sin monokultur.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Fungerar CS:GO precis lika bra under Linux som Windows, inga nackdelar överhuvudtaget?

Det var pga videon nedan jag fick för mig att det finns nackdelar att spela från Ubuntu eller att det var lite struligare att konfigurera men jag kan ha missuppfattat.

Jag behöver lägga till '-nojoy' i Steams startalternativ för CSGO för att det överhuvudtaget ska starta. Upplever också prestandan som något sämre än Windows, troligtvis för att CSGO på GNU/Linux använder OpenGL. Fullt spelbart dock. Oftast >100 fps. Har man inte en skärm med hög uppdateringsfrekvens så märker man förmodligen inte prestandaskillnaden.

Permalänk
Medlem

Här kommer nog den längsta uppsatsen i denna tråd!

Nu får du inte ta detta fel men "rörigt" är nog en typisk åsikt bland dem som har generellt dålig insyn i FOSS-världen.
Från mitt perspektiv symboliserar det istället en enorm valfrihet och anpassningsbarhet, kanske för enorm för någon som kommer från en Windows/Mac-bakgrund.
Tro mig, jag blev också överväldigad i början men om man är intresserad så går det ganska snabbt att se vad som funkar för mig
och inte.

Det kan så klart vara rätt jobbigt när man tidigare inte fått möjligheten eller behövt göra några tidigare val på den fronten.
-GUI har ju funnits länge, det bästa GUI:t borde således redan vara uppfunnet och numera standard?
-Nej!
"Distro-hopping" är en term som varit rätt standard under lång tid inom Linux-världen.
Det finns ingen utstakad "bästa Linux distro" för att alla är vi olika och har datorn till olika ändamål, rätt verktyg till rätt situation för att slippa onödigt trixande.
Prova gärna först i VM eller via Live-installation, som du själv nämner i ditt inlägg.

Så nej jag tror att din frågeställning är lite fel här... Vi skall inte motivera dig att till att byta från ett arbetssätt som för dig fungerar, du måste själv vilja byta OS av en bra anledning som är påverkan nog för din del.
Då vi alla är olika så värdesätter vi olika funktionaliteter och förutsättningar, det är helt naturligt. Så är det bara.

Saknar du inget på den plattform där du befinner dig nu, klarar du dig säkert perfekt även i fortsättningen av precis samma anledning som jag klarar mig perfekt på Linux-sidan.

Byter du från ex. Windows till Linux-baserat OS "bara för att" gör du det nog av fel anledning.
Som t.ex. att du byter med motivationen att du vill "prova på Linux" men ändå ta med dig och använda alla dina vanliga applikationer som du är van vid under Windows, något byte till annat är inte tänkbart.
Första säkra tecknet på att du kommer att misslyckas är att flera av de applikationer som du använder dig av enbart supportas/finns tillgängliga på din nuvarande OS-plattform (Windows/Mac).
Även om du kan få igång dem och köra dem utan prblem via ex. kompatibilitets-lager som WINE kan det vara licenser, registeringar, logins, launchers, DRM mm. som inte tillåter dig att köra programvaran på Linux-distros då tillverkaren inte vill ge någon support för det.

Därmed blir valet lite enklare för oss FOSS-människor.
Regel nr. 1: Bry dig helst inte om de kommersiella alternativen för de gör bara ditt liv surt. Hönan och ägget.
De vill inte supporta något "Linux" och därför kommer ditt liv bli ett rent h-vete om du ändå vill köra deras applikationer på Linux-OS.
Det är också en av anledningarna till att så många alternativ finns inom Open Source.
Det gäller dock även att känna till dem, i bland måste du kombinera flera st. för att få till den funktionalitet som saknas p.g.a. att Adobe-sviten ej fungerar under Linux-OS.

MEN, byter du däremot OS för att du sett något spännande som kan tillföra något, är chanserna att du gör det av en betydligt bättre anledning.

Sedan, en viktig aspekt enl. mitt sätt att se det:
Nyhetsrapporteringen går hela tiden mot Windows och Mac på i stort sett alla kända IT-nyhetsmedier.
Sweclockers är inget undantag där heller, förutom när självaste Linux kärnans skapare, Linus Torvalds, byter till ett AMD-baserat system från ett Intel-baserat, förstås!
-Och då talar vi ändå om en tid då Linux-plattformen är mer aktuell än någonsin och Sweclockers ändå riktar mer uppmärksamhet mot Linux-nyheter än uner tidigare epoker.

Alltså, skall du ha en ärlig chans att se nyttan med Linux-OS bör du läsa artiklar och trådar som rör just Linux och Open Source för att bli mer inkluderad i den världen.
För den världen skiljer sig markant, då det är en långtgående och präglad kultur där i princip allt diskuteras öppet, för allmänheten att se, till skillnad från företags interna utveckling mm.
Du kan t.o.m. ta del av Linus Torvalds e-mail formuleringar, som fram tills dess att han började använda filter mot oförskämda ord var rätt... intressant.

Distro-hopping, som jag nämnde ovan, innebär att man provar på lite olika distros för att känna vad som passar bäst.
Till skillnad från Windows versioner ger Linux-distros dig stor valfrihet när det kommer till att prova nytt, utan att för den delen behöva formatera om diskar mm.
Jag vet många fall där personer gått helt över till Linux-system för vissa ändamål, men ändå inte vet om att kan man ha kvar sin home-partition orörd med alla inställningar och preferenser, trots att man gör en total wipe av systemet om man valt att ha en separat root partition ( / ) för det.
Windows-tänket lyser starkt igenom där.
1 partition där allt ligger, har man två parititioner så är det mycket troligt i form av en annan fysisk disk som man manuellt flyttar saker till. typ D:\Spel eller liknande.
Så gör man med fördel inte i Linux-system.
Du kan så klart ha olika diskar men poängen tjänar ofta olika syften och du definerar en s.k. monteringspunkt som t.ex. ( /grejer ) istället för en enhets bokstav + etikett. Själva root-parititionen där systemet är installerat behöver oftast inte vara större än 10-20GB.
Det går alltså utmärkt att lägga rootpartitionen ( / ) samt ( /boot ) partition på en mindre men snabb disk t.ex. en mSATA på 20GB eller USB-minne och sedan ha ( /home ), där alla dina användardata, configs mm. hamnar, den parititionen kan du istället ha på en långsammare jättestor disk, RAID-enhet, NFS share eller liknande.
En klar fördel är att om du någon gång behöver ominstallera burken med t.ex. ny version av distron eller annan distro väljer du att formatera root-partitionen ( / ) och att använda ( /home ) som home-directory, men avstår från att formatera ( /home ) parititionen.
Därmed finns all din data och configs kvar men du använder den på ett nytt system som inte behöver vara det minsta likt ditt förra.

När det kommer till program och applikationer handlar det inte bara om att byta ut program-sviter rakt av, det handlar även om ändrade workflows och ett visst mått av filosofi, eller åtminstone ett öppet mindset för att ta reda på hur saker och ting flyter på i ett helt annat ekosystem.

Försöker du med att "köra Windows" på Linux-OS (borträknat VM's såklart) kan du enbart förvänta dig ett totalt fiasko.
Speciellt i dessa tider då du snart bör kunna köra Linux-kärnan på Windows snarare, då Microsoft verkar gå mer och mer åt det hållet.

Har läst oändliga klagospalter när person X har installerat någon Linux-distro utan att kunna ett skvatt och sedan försökt köra sina Windows-programvaror rakt av, när ingenting då fungerar out of the box säger man att "Linux var det sämsta mög jag kommit i kontakt med för inget fungerar" och glatt kan man sedan kostatera Linux = Fail med stort "F" och gå tillbaka till Windows, övertygad om att det inte finns några som helst fördelar med valfriheten då den inte kom paketerad som man förväntade sig att det skulle vara, eller någon annan talat så väl om.

En annan felaktig anledning (enl. mig) till att folk försöker sig på ett byte till Linux-baserade OS har alltid varit när folk säger att "Linux är gratis"...
-NEJ! Det är inte gratis, har aldrig varit "gratis", frågan är mer i vilken valuta du betalar, är det inte pengar (-För det finns absolut kommersiell programvara, licenser och support i mängder för Linux-plattformen också!) så tenderar det istället att handla om tid som du investerat i att lära dig plattformen.
För "tid är pengar" som bekant.

Olika distros har olika inriktningar, det är både en styrka och svaghet beroende på ändamålet.
Många distros baserar sig på något etablerat grundkoncept s.k. upstream distro för att på så vis slippa uppfinna hjulet igen, och istället "forka" d.v.s. skapa en egen tolkning, branch av ett OS med lite annan inriktning eller förbättringar på ett visst område.
De två största ekosystemen historiskt sett är Debian och RedHat.
Båda tog över mycket i Linux-världen p.g.a. kompetenta pakethanterare i slutet av 90-talet/början av 2000-talet.
Det är något som Windows först nu börjat titta närmare på i sina Windows 10 versioner.
En bra pakethanterare är väldigt fördelaktigt, då du slipper sitta och leta runt på webben efter nya programvaraor samt uppdateringar till dessa.
Med simpla kommandon eller via GUI kan du då installera, ominstallera, ta bort samt uppgradera applikationer och resten av hela systemet utan att behöva surfa runt på okända webbsidor eller jonglera runt med binärer/beroenden/kompileringar manuellt.

I något av de kommersiella operativsystemen får du oftast foga dig, vara nöjd med det som erbjuds i GUI-väg helt enkelt, då det mest troligt bara finns ett enda GUI, medan endast fantasin sätter gränserna inom Linuxvärlden.
Du kan kombinera och ändra om så att, som i ditt fall, en workstation blir just en workstation och inget mer, om det nu är vad du önskar.

Ubuntu, som du nämner, har även olika "flavours" så som Kubuntu, Lubuntu mm. det signalerar till en Linux-användare att skillnaderna mest handlar om skillnader mellan olika förvalda GUI's eller "DE" (Desktop Environments) som det heter.
Du kan installera vilket DE du vill på vilken distro du vill, oftast finns det alternativ direkt tillgängliga i distrons pakethanterare.

Ubuntu härstammar från Debian's utvecklarbas d.v.s. "Debian (Testing)".
Medan distros som t.ex. Open Suse baserar sig på RedHats grund.

Ubuntu är ett vanligt val bland utvecklare och har varit under minst ett decennie nu.
De prioriterar en stabil miljö, stort applikationsutbud.
De använder sig av .deb paket som härstammar från Debian's APT som är kända för att skynda extremt långsamt men även erbjuder bäst stöd och vältestade paket för sjukt många olika plattforms-arkitekturer såvitt jag känner till, du kan troligtvis fortfarande köra senaste releasen av Debian systemet på gamla SPARC och PowerPC's från början av 2000-talet)
Ubuntu uppdaterar sällan till den senaste Linux-kärnan även om nya versioner av Linux (Yes, Linux är en kärna -inget OS, var såklart tvungen att nämna det för ingen säger ju att man kör XNU (MacOS) eller NT (Windows) i andra sammanhang.) släpps flera gånger årligen (Linux-kärnan står för ny funktionalitet, drivrutiner, stöd för nya komponenter och tekniker så det är den som ger dig fördelar om din hårdvara är ny.)

Vidare till vad som fungerar och inte.

Steam fungerar på Ubuntu och i princip alla andra distros, ja det gör det, det supportas även på Linux-OS av Valve men vilken upplevelse du får på spelplanet beror rätt kraftigt på hårdvara samt version av Linux-kärnan som din distro använder.
Du kan köra både Linux-versionen av Steam samt Windows versionen via ex. WINE -då enklast via någon game manager som håller koll på olika WINE-versioner så att du kan prova lite olika kombinationer beroende på spel eller programvara, där typ Lutris eller PlayOnLinux är de mest kända.

Manjaro som du nämner är en s.k. "rolling-release" och härstammar i sin tur från en distro kallad Arch Linux (de använder samma pakethanterare och paketen .aur)
Deras filosofi går istället ut på att ständigt ha tillgång till de senaste släppta applikationspaketen och versionerna, hellre än de mest stabila, testade versionerna.
För just spel kan det fungera otroligt mycket bättre med "det senaste" än t.ex. Ubuntu som håller sig till en viss version av Linux-kärnan som långtidssupportas mer för stabilitetens skull.
-Däremot för produktivitet eller 3:e partsapplikationer och allt som inte är open source och kräver att mjukvarutillverkare buggfixar sina egna mjukvarur då de inte är open Source, brukar senaste Linux-kärnan nästan klassas som det värsta giftet.
Företagen som supportar ev. programvaror på Linux-plattformen tenderar att enbart stödja vissa Linux-versioner under vissa förutsättningar, allt annat kan krascha och brinna.
För att jämföra scenariot mellan Linux och Windows där vore det som att enbart LTSC versionerna av Windows hade varit dem där du kunnat installera Adobe-sviten på. Allt annat är osupportat. M.a.o. endast LTSC av Windows 10 1607 samt 1809 hade varit gångbara då.

Ett exempel är Ubuntu 20.04 LTS som släpptes för c:a en månad sedan, den baseras på en 2 versioner gammal Linux-kärna (5.4) och därmed "föråldrad" redan vid release om du köpt nyproducerad hårdvara efter november 2019. Fördelen med en gammal kärna är just att den är testad och stabil enl. deras sätt att se det.

Nuvarande stabila Linux version är 5.6 och 5.7 släpps mest troligt inom någon månad -den befinner sig i RC-7 just nu och har du en rolling-release Linux distro så uppgraderar sig distron till Linux 5.7 kort efter att den släpps, du kan då ha fått support för ny funktionalitet direkt via kärnan, t.ex. nya CPU revisioner, ny mikrokod, nya GPU-drivrutiner samt bättre stöd för, OLED/HDR-displayer över HDMI, power-save states osv. som bara är en handfull nyheter i version 5.7.
Man kan alltså gå miste om en hel del funktionalitet på hårdvarufronten om distron man använder ligger kvar på en äldre Linux-kärna.
Du kan såklart installera en nyare kärna i Ubuntu med, inget är omöjligt, men då kan du också råka ut för problem då Canonical ev. inte gör några direkta tester mot den just versionen utan du står då själv för supporten.

Office365, glöm det på Linux-distros i dess nuvarande tillstånd. Teams är det enda som jag känner till faktiskt fungerar någorlunda och det är i en preview-fas.
"Microsoft älskar Linux" som det så fint heter, men ännu så länge har den kärleken inte visat sig när det kommer till deras desktop applikationer, hävdar jag.

Finns dock Office-alternativ, web-lösningar och native klienter för många konkurrerande system t.ex. Slack, LibreOffice, OnlyOffice, Alfresco, Nextcloud m.fl.

Så till sist: Låter det frestande?
Eller har jag lyckats demotivera dig fullständigt nu?

Kan bara för min egen del hävda att när jag nu vant mig vid Open Source-världens fördelar efter c:a 15 års reguljär användning vill jag inte behöva ta i Windows med tång.
Helt min egen åsikt och jag begär inte att någon annan delar just den.

För någon som är oinsatt förstår jag att det kan låta helt obegripligt, men jag har anpassat mina sätt att arbeta på och det fungerar otroligt smidigt.
Det tog naturligtvis inte 15 år att hamna i det här läget utan snarare 2-3 år att greppa konceptet, de andra 13 åren har mest flutit på och varje månad för med sig något nytt spännande projekt, release, podcast eller lösning.
Anledningen till att man har svårt att förstå mitt tänk grundar sig säkert i att man inte har en susning om vad som är möjligt utanför sin egen IT-bubbla.
Att det finns en ack så stor värld bortom Windows och Mac för den som är villig och intreserad, eller att man kanske helt enkelt är invand och obekväm med det som inte passar in i sin egen IT-världsbild.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sett från din synvinkel men kanske inte från de som bara skall få jobb gjort på ett effektivt sätt. Jag förstår precis vad du menar och på många sätt håller jag med dig men lik förbannat har Windows och macOS 98-99% av marknaden. Det är bara att konstatera att en monokultur är vad marknaden vill ha och marknaden kanske i slutändan har väldigt goda skäl för att vilja ha det på det sättet.

TS ställer en fråga och gör det ur synvinkeln av en pragmatisk användare som sitter och jämför med Windows. Då svarar jag på det sättet som är relevant ur den synvinkeln.

Som Crazy Ferret är inne på nedan; har du funderat på varför det ser ut som det gör? Man kan ju fråga sig hur en alternativ värld hade sett ut där Microsoft (m.fl.) inte aktivt hindrat kompatibilitet. Vi har OpenGL och Vulkan för Linux, men inte DirectX exempelvis. För att använda DirectX-applikationer är man i praktiken tvingad att köra Windows. Det är inte marknaden som bestämt det, det är Microsoft (och majoriteten av befolkningen är inte medvetna om det). Det finns många exempel där Linux (och andra *nix-system) tagit fram smarta lösningar och Microsoft valt att göra en egen variant, men "hjärndöd" i jämförelse, enbart i syfte att vara inkompatibla med *nix-lösningen. Monopol ftw!

Skrivet av Crazy Ferret:

Att monokultur är vad marknaden vill ha bara för att 98-99% lever inlåsta är ett logiskt felslut. En stor andel användare där ute har ingen aning om att det finns något annat än Windows. ...*snip*

De som har något att vinna på en monokultur är dels den som ansvarar för supporten på produkten och dels de som vill låsa in användare i villfarelsen att "this is it, take it or take it". ...*snip*

^^

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy Ferret:

<klipp>
Marknaden vill ha monokultur, men de vill ha sin monokultur.

Det närmaste vi har en monokultur som styrs av marknaden och som är relativt fri från inlåsning är väl rimligen webben där då W3C agerar stor och stark aktör. Det är därför jag ställer visst hopp till just Chrome OS, det är så hårt knutet till webben i hur det är tänkt att fungera.

Jag tror att den arbetsfördelningen vi har mellan Windows och Linux kommer att bestå. Linux för desktop kommer aldrig att bli stort. Däremot kan det bli stort när det sker ett skifte, när någon ny marknad öppnas upp. Mobiltelefoner är ett exempel. En annan möjlighet är om/när spel flyttas till att köra på en server med typ en browser som UI på klienten.

Så frågan om Windows eller Linux kanske skall besvara med "webben!". Vilket då är den största monokulturen av alla ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det närmaste vi har en monokultur som styrs av marknaden och som är relativt fri från inlåsning är väl rimligen webben där då W3C agerar stor och stark aktör. Det är därför jag ställer visst hopp till just Chrome OS, det är så hårt knutet till webben i hur det är tänkt att fungera.

Jag tror att den arbetsfördelningen vi har mellan Windows och Linux kommer att bestå. Linux för desktop kommer aldrig att bli stort. Däremot kan det bli stort när det sker ett skifte, när någon ny marknad öppnas upp. Mobiltelefoner är ett exempel. En annan möjlighet är om/när spel flyttas till att köra på en server med typ en browser som UI på klienten.

Så frågan om Windows eller Linux kanske skall besvara med "webben!". Vilket då är den största monokulturen av alla ...

Linux för desktop kommer att bli stort när Windows går över till linuxkärnan.

Dock vet jag inte om jag kan hålla med om att webben skulle vara en monokultur, så det får du gärna utveckla lite kring hur du tänker ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Linux för desktop kommer att bli stort när Windows går över till linuxkärnan.

Dock vet jag inte om jag kan hålla med om att webben skulle vara en monokultur, så det får du gärna utveckla lite kring hur du tänker ...

Det är ju inte nödvändigtvis heller ett önskvärt scenario.

Det blir i såfall mer som Android än som Ubuntu, om man säger som så. Hur öppet Android är i praktiken kan man ju se när man tittar på företag som försöker utveckla telefoner som inte bygger på Googles tjänster.

Det är därför jag menar att om det kommer en Stark Man som Bestämmer hur "Linux" ska vara så kommer det inte vara det Linux vi känner längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Linux för desktop kommer att bli stort när Windows går över till linuxkärnan.

Dock vet jag inte om jag kan hålla med om att webben skulle vara en monokultur, så det får du gärna utveckla lite kring hur du tänker ...

Windows kommer aldrig att gå över till en linuxkärna. Du kanske tänker på WSL/WSL2? Inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Windows kommer aldrig att gå över till en linuxkärna. Du kanske tänker på WSL/WSL2? Inte riktigt samma sak.

Nej, jag menar precis vad jag skrev.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, jag menar precis vad jag skrev.

Då har du som sagt fel för det kommer aldrig att hända.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju inte nödvändigtvis heller ett önskvärt scenario.

Det blir i såfall mer som Android än som Ubuntu, om man säger som så. Hur öppet Android är i praktiken kan man ju se när man tittar på företag som försöker utveckla telefoner som inte bygger på Googles tjänster.

Det är därför jag menar att om det kommer en Stark Man som Bestämmer hur "Linux" ska vara så kommer det inte vara det Linux vi känner längre.

Nej, absolut inte helt önskvärt, men tämligen osannolikt att de inte kommer att ta den vägen vad det lider. Embrace, extend, extinguish - det har varit deras ledord länge och knappast något som kommer att förändras med tiden. Med tanke på hur mycket de redan nu omfamnat linuxkärnan och att de redan är högt betalande medlemmar i Linux Foundation så känns den gamla bilden av att de kommer att hålla kvar vid konceptet att utveckla en egen kärna för all framtid som högst osannolik, och det logiska vore att gå över till en linuxkärna i Windows med start i Windows Server och därefter även på desktopsidan.

Mer som Android än Ubuntu? Absolut! Det råder ingen tvekan om det, och öppenheten är ofrånkomligt att den kommer att bli drabbad (se mina tidigare tankar med avseende på support). Extend, extinguish, bortsett från att det på intet sätt kommer att ta livet ur linuxvärlden i övrigt i första taget.

Tidsram för detta? Inte en blekaste, men det skulle förvåna mig om det inte händer under 20-talet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Då har du som sagt fel för det kommer aldrig att hända.

Okej, jag lägger in en påminnelse i kalendern om att påminna dig om att du hade rätt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag behöver lägga till '-nojoy' i Steams startalternativ för CSGO för att det överhuvudtaget ska starta. Upplever också prestandan som något sämre än Windows, troligtvis för att CSGO på GNU/Linux använder OpenGL. Fullt spelbart dock. Oftast >100 fps. Har man inte en skärm med hög uppdateringsfrekvens så märker man förmodligen inte prestandaskillnaden.

Du skriver "Upplever också prestandan som något sämre än Windows, troligtvis för att CSGO på GNU/Linux använder OpenGL. Fullt spelbart dock."

Synd, jag hade hoppats på att det skulle vara lika snabbt eller vassare på Linux.

Oftast över >100fps? Jag har väl oftast över 300fps när jag lirar själv. Men det kan ju bero på cpu, gpu samt vilka inställningar man kör i så klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reefer:

Då har du som sagt fel för det kommer aldrig att hända.

Det där med att uttala sig tvärsäkert om framtiden är svårt.

Om du hade berättat för mig på 90-talet att framtidens macOS skulle vara baserat på UNIX och att Apple-datorer skulle köra på x86-processorer så hade jag förmodligen också sagt att det aldrig skulle hända.

(Eller, tja, med den lilla detaljen att på 90-talet var jag ett barn som visste ännu mindre om datorer och sånt än jag vet idag, men du fattar.)

Jag är själv rätt skeptisk till idén att Microsoft skulle byta till en Linux-kärna för Windows. Däremot kan jag gott och väl tänka mig att Microsoft inom inte allt för lång framtid släpper en egen Linuxdistribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy Ferret:

Linux för desktop kommer att bli stort när Windows går över till linuxkärnan.

Dock vet jag inte om jag kan hålla med om att webben skulle vara en monokultur, så det får du gärna utveckla lite kring hur du tänker ...

Att grundprincipen är en standard per område som då definierar hur det hela fungerar, fastställt av någon central auktoritet, inte multipla sinsemellan inkompatibla lösningar som konkurrerar med varandra på ett Darwinistiskt sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Du skriver "Upplever också prestandan som något sämre än Windows, troligtvis för att CSGO på GNU/Linux använder OpenGL. Fullt spelbart dock."

Synd, jag hade hoppats på att det skulle vara lika snabbt eller vassare på Linux.

Oftast över >100fps? Jag har väl oftast över 300fps när jag lirar själv. Men det kan ju bero på cpu, gpu samt vilka inställningar man kör i så klart.

Potentialen för spelprestanda i klass med Windows finns i GNU/Linux, men ofta blir den inte utnyttjad till fullo av spelutvecklare, framförallt i äldre spel som CSGO som använder OpenGL. Nyare spel som använder Vulkan presterar betydligt bättre. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man får bättre prestanda i CSGO genom att köra Windows-versionen i Wine/Proton+DXVK. Har inte testat det med CSGO men har sett det i andra spel. Ett imponerande exempel är Doom från 2016 som inte ens har någon Linux-release men vars Windows-version fungerar perfekt i Proton och i princip utan någon prestandaförlust jämfört med Windows, förutsatt att du väljer Vulkan, inte OpenGL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Att grundprincipen är en standard per område som då definierar hur det hela fungerar, fastställt av någon central auktoritet, inte multipla sinsemellan inkompatibla lösningar som konkurrerar med varandra på ett Darwinistiskt sätt.

Okej, jag skulle nog säga att webben är på tok för löst sammanknutet område för att kunna tala om det i ett sammanhang som detta. Visst finns det standardiserade protokoll för datatrafik, name resolution, standardiserade tekniker som man ska kunna förvänta sig att webbläsare ska hantera och så vidare, men det finns inget som någon central auktoritet egentligen har något att säga till om, och ytterst lite som någon i något steg inte gör avsteg ifrån på ett eller annat vis.
Olika webbläsare renderar än idag webbsidor olika, saknar stöd för vissa tekniker och har exklusivt stöd för andra. Jag skulle hypotetiskt sett kunna sätta upp en egen webbserver (valfri servermjukvara), skriva min dynamiska kod i vilket språk jag nu än känner för, och låta den renderas på olika sätt i olika webbläsare, och ingen kan hindra mig om jag väljer att endast ha halvhyfsad exklusiv kompatibilitet för NetScape 2.02 vilket gör sidan obrukbar för ganska exakt 100% av världens användare (och nej, häng inte upp er på just NetScape 2.02, det var något taget ur tomma luften, men jag svär på att det finns någon webbläsare av någon version där ute för vilket detta är fullt möjligt).

Jag har tre olika webbläsare (exklusive de i appar inbakade) endast i min telefon, bara för att kunna ta mig runt adekvat på den lilla del av nätet jag hänger på. Jag skulle i många fall önska att webben var en monokultur där jag skulle kunna ha en enda webbläsare som är plattformsoberoende och som renderade 100% av världens godsinnade webb på ett adekvat vis, men så är inte fallet.

Men men, det känns som att den specifika diskussionen är ungefär 2.7 hekto off-topic, och jag vet inte riktigt (mest för att jag hunnit glömma bort den) hur relevant den egentligen är för trådens ursprungliga frågeställning ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Kör dual boot och med Linux Zorin sedan ett par månader tillbaka och jag gillar nog Linux bättre nu en Windows 10, enda orsaken jag har kvar Windows är för spel, går ju i stort sett att köra allt i Linux nu om man använder WineHQ och jag startar nästa alltid Linux först varje dag då jag sätter mig vid datorn, ska jag spela eller lyssna på musik då kör jag Windows och de funkar så klart bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Här kommer nog den längsta uppsatsen i denna tråd!

Nu får du inte ta detta fel men "rörigt" är nog en typisk åsikt bland dem som har generellt dålig insyn i FOSS-världen.
Från mitt perspektiv symboliserar det istället en enorm valfrihet och anpassningsbarhet, kanske för enorm för någon som kommer från en Windows/Mac-bakgrund.
Tro mig, jag blev också överväldigad i början men om man är intresserad så går det ganska snabbt att se vad som funkar för mig
och inte.

Det kan så klart vara rätt jobbigt när man tidigare inte fått möjligheten eller behövt göra några tidigare val på den fronten.
-GUI har ju funnits länge, det bästa GUI:t borde således redan vara uppfunnet och numera standard?
-Nej!
"Distro-hopping" är en term som varit rätt standard under lång tid inom Linux-världen.
Det finns ingen utstakad "bästa Linux distro" för att alla är vi olika och har datorn till olika ändamål, rätt verktyg till rätt situation för att slippa onödigt trixande.
Prova gärna först i VM eller via Live-installation, som du själv nämner i ditt inlägg.

Så nej jag tror att din frågeställning är lite fel här... Vi skall inte motivera dig att till att byta från ett arbetssätt som för dig fungerar, du måste själv vilja byta OS av en bra anledning som är påverkan nog för din del.
Då vi alla är olika så värdesätter vi olika funktionaliteter och förutsättningar, det är helt naturligt. Så är det bara.

Saknar du inget på den plattform där du befinner dig nu, klarar du dig säkert perfekt även i fortsättningen av precis samma anledning som jag klarar mig perfekt på Linux-sidan.

Byter du från ex. Windows till Linux-baserat OS "bara för att" gör du det nog av fel anledning.
Som t.ex. att du byter med motivationen att du vill "prova på Linux" men ändå ta med dig och använda alla dina vanliga applikationer som du är van vid under Windows, något byte till annat är inte tänkbart.
Första säkra tecknet på att du kommer att misslyckas är att flera av de applikationer som du använder dig av enbart supportas/finns tillgängliga på din nuvarande OS-plattform (Windows/Mac).
Även om du kan få igång dem och köra dem utan prblem via ex. kompatibilitets-lager som WINE kan det vara licenser, registeringar, logins, launchers, DRM mm. som inte tillåter dig att köra programvaran på Linux-distros då tillverkaren inte vill ge någon support för det.

Därmed blir valet lite enklare för oss FOSS-människor.
Regel nr. 1: Bry dig helst inte om de kommersiella alternativen för de gör bara ditt liv surt. Hönan och ägget.
De vill inte supporta något "Linux" och därför kommer ditt liv bli ett rent h-vete om du ändå vill köra deras applikationer på Linux-OS.
Det är också en av anledningarna till att så många alternativ finns inom Open Source.
Det gäller dock även att känna till dem, i bland måste du kombinera flera st. för att få till den funktionalitet som saknas p.g.a. att Adobe-sviten ej fungerar under Linux-OS.

MEN, byter du däremot OS för att du sett något spännande som kan tillföra något, är chanserna att du gör det av en betydligt bättre anledning.

Sedan, en viktig aspekt enl. mitt sätt att se det:
Nyhetsrapporteringen går hela tiden mot Windows och Mac på i stort sett alla kända IT-nyhetsmedier.
Sweclockers är inget undantag där heller, förutom när självaste Linux kärnans skapare, Linus Torvalds, byter till ett AMD-baserat system från ett Intel-baserat, förstås!
-Och då talar vi ändå om en tid då Linux-plattformen är mer aktuell än någonsin och Sweclockers ändå riktar mer uppmärksamhet mot Linux-nyheter än uner tidigare epoker.

Alltså, skall du ha en ärlig chans att se nyttan med Linux-OS bör du läsa artiklar och trådar som rör just Linux och Open Source för att bli mer inkluderad i den världen.
För den världen skiljer sig markant, då det är en långtgående och präglad kultur där i princip allt diskuteras öppet, för allmänheten att se, till skillnad från företags interna utveckling mm.
Du kan t.o.m. ta del av Linus Torvalds e-mail formuleringar, som fram tills dess att han började använda filter mot oförskämda ord var rätt... intressant.

Distro-hopping, som jag nämnde ovan, innebär att man provar på lite olika distros för att känna vad som passar bäst.
Till skillnad från Windows versioner ger Linux-distros dig stor valfrihet när det kommer till att prova nytt, utan att för den delen behöva formatera om diskar mm.
Jag vet många fall där personer gått helt över till Linux-system för vissa ändamål, men ändå inte vet om att kan man ha kvar sin home-partition orörd med alla inställningar och preferenser, trots att man gör en total wipe av systemet om man valt att ha en separat root partition ( / ) för det.
Windows-tänket lyser starkt igenom där.
1 partition där allt ligger, har man två parititioner så är det mycket troligt i form av en annan fysisk disk som man manuellt flyttar saker till. typ D:\Spel eller liknande.
Så gör man med fördel inte i Linux-system.
Du kan så klart ha olika diskar men poängen tjänar ofta olika syften och du definerar en s.k. monteringspunkt som t.ex. ( /grejer ) istället för en enhets bokstav + etikett. Själva root-parititionen där systemet är installerat behöver oftast inte vara större än 10-20GB.
Det går alltså utmärkt att lägga rootpartitionen ( / ) samt ( /boot ) partition på en mindre men snabb disk t.ex. en mSATA på 20GB eller USB-minne och sedan ha ( /home ), där alla dina användardata, configs mm. hamnar, den parititionen kan du istället ha på en långsammare jättestor disk, RAID-enhet, NFS share eller liknande.
En klar fördel är att om du någon gång behöver ominstallera burken med t.ex. ny version av distron eller annan distro väljer du att formatera root-partitionen ( / ) och att använda ( /home ) som home-directory, men avstår från att formatera ( /home ) parititionen.
Därmed finns all din data och configs kvar men du använder den på ett nytt system som inte behöver vara det minsta likt ditt förra.

När det kommer till program och applikationer handlar det inte bara om att byta ut program-sviter rakt av, det handlar även om ändrade workflows och ett visst mått av filosofi, eller åtminstone ett öppet mindset för att ta reda på hur saker och ting flyter på i ett helt annat ekosystem.

Försöker du med att "köra Windows" på Linux-OS (borträknat VM's såklart) kan du enbart förvänta dig ett totalt fiasko.
Speciellt i dessa tider då du snart bör kunna köra Linux-kärnan på Windows snarare, då Microsoft verkar gå mer och mer åt det hållet.

Har läst oändliga klagospalter när person X har installerat någon Linux-distro utan att kunna ett skvatt och sedan försökt köra sina Windows-programvaror rakt av, när ingenting då fungerar out of the box säger man att "Linux var det sämsta mög jag kommit i kontakt med för inget fungerar" och glatt kan man sedan kostatera Linux = Fail med stort "F" och gå tillbaka till Windows, övertygad om att det inte finns några som helst fördelar med valfriheten då den inte kom paketerad som man förväntade sig att det skulle vara, eller någon annan talat så väl om.

En annan felaktig anledning (enl. mig) till att folk försöker sig på ett byte till Linux-baserade OS har alltid varit när folk säger att "Linux är gratis"...
-NEJ! Det är inte gratis, har aldrig varit "gratis", frågan är mer i vilken valuta du betalar, är det inte pengar (-För det finns absolut kommersiell programvara, licenser och support i mängder för Linux-plattformen också!) så tenderar det istället att handla om tid som du investerat i att lära dig plattformen.
För "tid är pengar" som bekant.

Olika distros har olika inriktningar, det är både en styrka och svaghet beroende på ändamålet.
Många distros baserar sig på något etablerat grundkoncept s.k. upstream distro för att på så vis slippa uppfinna hjulet igen, och istället "forka" d.v.s. skapa en egen tolkning, branch av ett OS med lite annan inriktning eller förbättringar på ett visst område.
De två största ekosystemen historiskt sett är Debian och RedHat.
Båda tog över mycket i Linux-världen p.g.a. kompetenta pakethanterare i slutet av 90-talet/början av 2000-talet.
Det är något som Windows först nu börjat titta närmare på i sina Windows 10 versioner.
En bra pakethanterare är väldigt fördelaktigt, då du slipper sitta och leta runt på webben efter nya programvaraor samt uppdateringar till dessa.
Med simpla kommandon eller via GUI kan du då installera, ominstallera, ta bort samt uppgradera applikationer och resten av hela systemet utan att behöva surfa runt på okända webbsidor eller jonglera runt med binärer/beroenden/kompileringar manuellt.

I något av de kommersiella operativsystemen får du oftast foga dig, vara nöjd med det som erbjuds i GUI-väg helt enkelt, då det mest troligt bara finns ett enda GUI, medan endast fantasin sätter gränserna inom Linuxvärlden.
Du kan kombinera och ändra om så att, som i ditt fall, en workstation blir just en workstation och inget mer, om det nu är vad du önskar.

Ubuntu, som du nämner, har även olika "flavours" så som Kubuntu, Lubuntu mm. det signalerar till en Linux-användare att skillnaderna mest handlar om skillnader mellan olika förvalda GUI's eller "DE" (Desktop Environments) som det heter.
Du kan installera vilket DE du vill på vilken distro du vill, oftast finns det alternativ direkt tillgängliga i distrons pakethanterare.

Ubuntu härstammar från Debian's utvecklarbas d.v.s. "Debian (Testing)".
Medan distros som t.ex. Open Suse baserar sig på RedHats grund.

Ubuntu är ett vanligt val bland utvecklare och har varit under minst ett decennie nu.
De prioriterar en stabil miljö, stort applikationsutbud.
De använder sig av .deb paket som härstammar från Debian's APT som är kända för att skynda extremt långsamt men även erbjuder bäst stöd och vältestade paket för sjukt många olika plattforms-arkitekturer såvitt jag känner till, du kan troligtvis fortfarande köra senaste releasen av Debian systemet på gamla SPARC och PowerPC's från början av 2000-talet)
Ubuntu uppdaterar sällan till den senaste Linux-kärnan även om nya versioner av Linux (Yes, Linux är en kärna -inget OS, var såklart tvungen att nämna det för ingen säger ju att man kör XNU (MacOS) eller NT (Windows) i andra sammanhang.) släpps flera gånger årligen (Linux-kärnan står för ny funktionalitet, drivrutiner, stöd för nya komponenter och tekniker så det är den som ger dig fördelar om din hårdvara är ny.)

Vidare till vad som fungerar och inte.

Steam fungerar på Ubuntu och i princip alla andra distros, ja det gör det, det supportas även på Linux-OS av Valve men vilken upplevelse du får på spelplanet beror rätt kraftigt på hårdvara samt version av Linux-kärnan som din distro använder.
Du kan köra både Linux-versionen av Steam samt Windows versionen via ex. WINE -då enklast via någon game manager som håller koll på olika WINE-versioner så att du kan prova lite olika kombinationer beroende på spel eller programvara, där typ Lutris eller PlayOnLinux är de mest kända.

Manjaro som du nämner är en s.k. "rolling-release" och härstammar i sin tur från en distro kallad Arch Linux (de använder samma pakethanterare och paketen .aur)
Deras filosofi går istället ut på att ständigt ha tillgång till de senaste släppta applikationspaketen och versionerna, hellre än de mest stabila, testade versionerna.
För just spel kan det fungera otroligt mycket bättre med "det senaste" än t.ex. Ubuntu som håller sig till en viss version av Linux-kärnan som långtidssupportas mer för stabilitetens skull.
-Däremot för produktivitet eller 3:e partsapplikationer och allt som inte är open source och kräver att mjukvarutillverkare buggfixar sina egna mjukvarur då de inte är open Source, brukar senaste Linux-kärnan nästan klassas som det värsta giftet.
Företagen som supportar ev. programvaror på Linux-plattformen tenderar att enbart stödja vissa Linux-versioner under vissa förutsättningar, allt annat kan krascha och brinna.
För att jämföra scenariot mellan Linux och Windows där vore det som att enbart LTSC versionerna av Windows hade varit dem där du kunnat installera Adobe-sviten på. Allt annat är osupportat. M.a.o. endast LTSC av Windows 10 1607 samt 1809 hade varit gångbara då.

Ett exempel är Ubuntu 20.04 LTS som släpptes för c:a en månad sedan, den baseras på en 2 versioner gammal Linux-kärna (5.4) och därmed "föråldrad" redan vid release om du köpt nyproducerad hårdvara efter november 2019. Fördelen med en gammal kärna är just att den är testad och stabil enl. deras sätt att se det.

Nuvarande stabila Linux version är 5.6 och 5.7 släpps mest troligt inom någon månad -den befinner sig i RC-7 just nu och har du en rolling-release Linux distro så uppgraderar sig distron till Linux 5.7 kort efter att den släpps, du kan då ha fått support för ny funktionalitet direkt via kärnan, t.ex. nya CPU revisioner, ny mikrokod, nya GPU-drivrutiner samt bättre stöd för, OLED/HDR-displayer över HDMI, power-save states osv. som bara är en handfull nyheter i version 5.7.
Man kan alltså gå miste om en hel del funktionalitet på hårdvarufronten om distron man använder ligger kvar på en äldre Linux-kärna.
Du kan såklart installera en nyare kärna i Ubuntu med, inget är omöjligt, men då kan du också råka ut för problem då Canonical ev. inte gör några direkta tester mot den just versionen utan du står då själv för supporten.

Office365, glöm det på Linux-distros i dess nuvarande tillstånd. Teams är det enda som jag känner till faktiskt fungerar någorlunda och det är i en preview-fas.
"Microsoft älskar Linux" som det så fint heter, men ännu så länge har den kärleken inte visat sig när det kommer till deras desktop applikationer, hävdar jag.

Finns dock Office-alternativ, web-lösningar och native klienter för många konkurrerande system t.ex. Slack, LibreOffice, OnlyOffice, Alfresco, Nextcloud m.fl.

Så till sist: Låter det frestande?
Eller har jag lyckats demotivera dig fullständigt nu?

Kan bara för min egen del hävda att när jag nu vant mig vid Open Source-världens fördelar efter c:a 15 års reguljär användning vill jag inte behöva ta i Windows med tång.
Helt min egen åsikt och jag begär inte att någon annan delar just den.

För någon som är oinsatt förstår jag att det kan låta helt obegripligt, men jag har anpassat mina sätt att arbeta på och det fungerar otroligt smidigt.
Det tog naturligtvis inte 15 år att hamna i det här läget utan snarare 2-3 år att greppa konceptet, de andra 13 åren har mest flutit på och varje månad för med sig något nytt spännande projekt, release, podcast eller lösning.
Anledningen till att man har svårt att förstå mitt tänk grundar sig säkert i att man inte har en susning om vad som är möjligt utanför sin egen IT-bubbla.
Att det finns en ack så stor värld bortom Windows och Mac för den som är villig och intreserad, eller att man kanske helt enkelt är invand och obekväm med det som inte passar in i sin egen IT-världsbild.

Tack

Uppskattar verkligen din långa förklaring men kommer nog läsa den ett par ggr till för att smälta allt. Framtiden ska bli intressant att följa och jag tycker nog att Linux börjar bli för bra och stora nu för att ignoreras (även som arbetsstationer), jag tror det kommer hända saker, man märker ju att även Microsoft börjar få svårt att blunda längre. Kanske i en framtid att ännu flera mjukvaruleverantörer kommer släppa Linux varianter av deras applikationer. Tex Office365 suiten stödjer väl Mac, varför ska den inte kunna komma ut i en Linux version i framtiden?

Men ja, för att verkligen ge Linux en ärlig chans är det kanske bättre att följa ditt råd och gå helt på open source alternativen och köra Linux fullt ut istället för att för att försöka få allt det man är van vid att använda från Microsoft världen.
För att citera dig:
"Bry dig helst inte om de kommersiella alternativen för de gör bara ditt liv surt. Hönan och ägget.
De vill inte supporta något "Linux" och därför kommer ditt liv bli ett rent h-vete om du ändå vill köra deras applikationer på Linux-OS."

Kör Ubuntu i VMWare Workstation Player nu via Windows 10 home och det fungerar överraskande bra tycker jag, inga problem alls hittills med fin prestanda men dual boot har fördelen att man får tillgång till hela datorns resurser i form av cpu, gpu och ram (hela min 3700X och 16GB ram). Har ju faktiskt en relativt bra släpbar "tegelsten" till bärbar hemma, en gammal i7a med ok prestanda också som jag inte måste använda, kanske kan trycka in Linux på den.

Det här som du skrev är väldigt bra, smidigt (jag ska prova det här ganska omgående, åtminstone att lägga /home på en egen partition):
"Det går alltså utmärkt att lägga rootpartitionen ( / ) samt ( /boot ) partition på en mindre men snabb disk t.ex. en mSATA på 20GB eller USB-minne och sedan ha ( /home ), där alla dina användardata, configs mm. hamnar, den parititionen kan du istället ha på en långsammare jättestor disk, RAID-enhet, NFS share eller liknande. En klar fördel är att om du någon gång behöver ominstallera burken med t.ex. ny version av distron eller annan distro väljer du att formatera root-partitionen ( / ) och att använda ( /home ) som home-directory, men avstår från att formatera ( /home ) parititionen.
Därmed finns all din data och configs kvar men du använder den på ett nytt system som inte behöver vara det minsta likt ditt förra."

Sist men inte minst får jag väl försöka hitta lite spännande och inspirerande projekt. Jag är kanske inte lika upphetsad över som många andra är här att köra stora SAN, NAS, OwnCloud, övervakningssystem av typen "James Bond" och filmdelningstjänster hemma (helst ska det speglas också). Jag föredrar helt enkelt molntjänster för detta, samt IP TV.....

Sist men inte minst, vi är helt klart ganska Microsoft baserade på jobbet, åtminstone för mycket av det som jag pysslar med vilket gör mitt Linux intresse lite mera utmanande. Jag kommer absolut inte komma ifrån Microsoft och jag behöver det också, däremot kanske jag kan uppnå någon sorts symbios och acceptera båda världarna.

Sedan det här är att det är lite mer trixande och konfigurerande etc med Linux, att det ställer lite mera krav ur ett tekniskt perspektiv, det är ett plus för mig, gör att det blir lite roligare att sätta sig in i allt. Har ju kört en del Unix genom årens lopp så kanske inte riktigt samma uppförsbacke för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det så att Steam inte lirar på Ubuntu utan diverse workarounds? (kanske är en stor anledning till att Manjaro och PopUS ökat kraftigt i popularitet)
https://www.pcgamer.com/steam-is-dropping-support-for-ubuntu-....

Men jag undrar ändå, varför allt detta strul när allting ändå fungerar med mindre strul på Windows 10?

Mycket av strulet du beskriver ligger i att få windows applikationer att fungera "endå" på linux. Det är rätt fantastiskt att så mycket windows mjukvara faktiskt går att köra idag. Här skulle jag säga att har man ett stort behov av windows applikationer så gör man bäst att stanna på windows eller dualboota. Även om du kör steam så är urvalet av spel med support för linux begränsat.

Jag har inte läst just den artikeln men skulle tippa på att det kan bero på att ubuntu tänker sluta stödja 32bitars applikationer. Generellt är det dock så att bara för att steam inte officiellt stödjer en distribution så betyder det inte att det inte går att använda.

Skrivet av makatech:

Vet att väldigt många programmerare kör Linux vilket förvillar mig lite. Är det lika enkelt att programmera Windows applikationer från en Linux miljö som från en Windows miljö? Har Microsoft fullt Linux stöd för deras Visual Studio suite eller kör man andra utvecklingsmiljöer?

Ska man utveckla en ren windows applikation så görs det bäst i windows. Det jag tror du missar är hur pass stort Linux/*nix är på server sidan och "molnet". Jag jobbar som webutvecklare (backend/frontend, lite devops) och kommer t.ex. väldigt sällan i kontakt med någon windows maskin. Sånt kan dock variera beroende på arbetsplats.

Om du är nyfiken på att testa linux så tycker jag att det bästa är att helt enkelt prova det. Du kan dualboota och behålla windows. Men av ditt inlägg att dömma så låter det som att du spelar mycket och är nöjd med windows så jag tror att du antagligen kommer vilja stanna där. Några anledningar till att jag gillar linux är följande:

  • Extremt konfigurerbart

  • Fri/öppen källkod

  • Är inte sprängfyllt med inbyggd spyware

  • Gratis

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Synd, jag hade hoppats på att det skulle vara lika snabbt eller vassare på Linux.

Hittills har jag aldrig lyckats få till någon benchmark där Linux är snabbare än Windows i det totala resultatet. Dock finns det ett par delsegrar till Linux fördel.

Så här ser det ut på min laptop i Geekbench (Ubuntu 18.04 vs Windows 10 1809):
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/2316255?baseline...

Har även testat nyare Linux-kärnor, men det har inte påverkat mina resultat nämnvärt.
I tester som WebXPRT 3 (i Chrome) så får jag alltid betydligt högre resultat i Windows jfm Ubuntu 18.04.

Nu är iofs inte Ubuntu 18.04 den mest optimerade Linux-disten, men Windows 10 presterar ofta bättre än övriga (bortsett från Clear Linux i enstaka fall):
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=windows10...

Däremot tycker jag att många Linux-distar upplevs som snabbare än en standardinstallation av Windows, men det är ofta på grund av (eller tack vare) alla services som plågar Windows i bakgrunden. När man lyckats tygla dessa, så är Windows helt ok som operativsystem.

Det är lite det som är skillnaden mellan operativsystemen, där jag i Windows spenderar timmar/dagar till att avinstallera/stänga av appar/program/services och annan bloatware, medan i Linux så finns inte den typen av bloatware. Det är även en magisk känsla att kunna uppdatera systemet på ett ställe utan onödiga omstarter (till skillnad från Windows som fortfarande måste starta om titt som tätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Mycket av strulet du beskriver ligger i att få windows applikationer att fungera "endå" på linux. Det är rätt fantastiskt att så mycket windows mjukvara faktiskt går att köra idag. Här skulle jag säga att har man ett stort behov av windows applikationer så gör man bäst att stanna på windows eller dualboota. Jag har inte läst just den artikeln men skulle tippa på att det kan bero på att ubuntu tänker sluta stödja 32bitars applikationer.

Ska man utveckla en ren windows applikation så görs det bäst i windows. Det jag tror du missar är hur pass stort Linux/*nix är på server sidan och "molnet". Jag jobbar som webutvecklare (backend/frontend, lite devops) och kommer t.ex. väldigt sällan i kontakt med någon windows maskin. Sånt kan dock variera beroende på arbetsplats.

Om du är nyfiken på att testa linux så tycker jag att det bästa är att helt enkelt prova det. Du kan dualboota och behålla windows. Men av ditt inlägg att dömma så låter det som att du spelar mycket och är nöjd med windows så jag tror att du antagligen kommer vilja stanna där. Några anledningar till att jag gillar linux är följande:

  • Extremt konfigurerbart

  • Fri/öppen källkod

  • gratis

Jag kan helt klart hitta andra användningsområden som jag även kommer dra nytta av i jobbet men det är väl bara det att ofta när man är hemma så är det skönt att softa, man surfar lite, lyssnar på musik och lirar ibland ett spel eller två. Fastnar man i ett sådant mönster räcker så klart en Windows 10 maskin långt.

Men som jag skrev tidigare, jag är inte lika upphetsad som många andra här att dra igång OwnCloud, NAS, SAN, UPS, VPN, backup, Plex, videoövervakning, brandväggar och gud vet vad hemma. Har lite svårt att motivera sådana projekt, lagringsmiljöer och server miljöer för mig själv hemma. En molntjänst samt ip tv och jag känner mig relativt nöjd. Däremot förstår jag så klart att ni som håller på så lär er en massa på köpet och har kul. Labbmiljöer för att lära mig saker som jag kan ha nytta av även i jobbet är en helt annan sak, det är så klart vettigt. Men för sådant är det väl snarare en rejäl virtuell server jag behöver med diverse VMar (inklusive Linux VM) och kanske inte helt självklart att den ska vara Linux (jag får läsa på lite, beror på vilken virtualiseringsmotor jag kommer köra).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Kör Ubuntu i VMWare Workstation Player nu via Windows 10 home och det fungerar överraskande bra tycker jag, inga problem alls hittills med fin prestanda men dual boot är så klart en snyggare lösning samt att man då får tillgång till hela datorns resurser i form av cpu, gpu och ram (hela min 3700X och 16GB ram). Har ju faktiskt en relativt bra släpbar"tegelsten" till bärbar hemma, en gammal i7a med ok prestanda också som jag inte måste använda, kanske kan trycka in Linux på den.

Virtualisering är ett bra sätt att snabbt och smidigt få känna på, samt att jämföra olika distributioner utan att utsätta sitt vardagssystem för några risker. Om man t.ex. har en handfull distributioner som man är intresserad av att prova så kan man ladda hem avbildningen för varje och köra dem parallellt som virtuella maskiner.

När man har bekantat sig tillräckligt och hittat en favorit kan man gå vidare och dual-boota. Man får dock vara beredd på att upplevelsen inte nödvändigtvis blir exakt den man hade när man virtualiserade.

Permalänk

För den som är intresserad gör flightlessmango.com prestandtester av spel under Linux vs Windows.
Tex https://flightlessmango.com/benchmarks/V2_LlSaYNUo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragin Pig:

Jag har inte läst just den artikeln men skulle tippa på att det kan bero på att ubuntu tänker sluta stödja 32bitars applikationer. Generellt är det dock så att bara för att steam inte officiellt stödjer en distribution så betyder det inte att det inte går att använda på andra.

Korrekt. Jag följde detta när det begav sig och det grundade sig i att Canonical vill slopa 32-bit. De backade dock lite senare och har lovat att de viktigaste programbiblioteken fortfarande kommer att vara tillgängliga i 32-bit vilket innebär att program som Steam fortfarande kommer gå att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kör dual boot och med Linux Zorin sedan ett par månader tillbaka och jag gillar nog Linux bättre nu en Windows 10, enda orsaken jag har kvar Windows är för spel, går ju i stort sett att köra allt i Linux nu om man använder WineHQ och jag startar nästa alltid Linux först varje dag då jag sätter mig vid datorn, ska jag spela eller lyssna på musik då kör jag Windows och de funkar så klart bäst.

Spelandet fattar jag men lyssna på musik går väl lika bra i Linux, eller hur menar du, något du saknar för ditt musiklyssnande i Linux?

Den här videon gjorde mig dock nyfiken på att seriöst prova hur det är att spela i Linux just nu:
https://www.youtube.com/watch?v=Co6FePZoNgE

Älskar introt på den här videon, var tvungen att se om det 3 ggr "... the bloated legacy of Billy G."