Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Någon lycklig ägare av E-Tron 55? Försöker ”bygga” ihop en tillsammans med säljare på Audi, som jag sen lämnar till leaseplan för TCO. Till och börja med är alla tillval hopplösa... måste ha tillval för allt känns de som. Men är väl någonstans med en Proline. Försöker hålla tillvalen till minimum, då det påverkar förmånsvärdet negativt. Funderar på ”Audi smartphone integration” som gör att man kan använda Apple var play osv. Är det ett måste, eller är standardtjänsterna tillräckligt bra, t.ex. deras navigeringssystem? Sen att detta inte är standard på en bil med det priset, är skamligt.
Sen vissa tillval, som kostar mer, ger ett lägre TCO. Det är en ren jungel. Någon som har tips på att ”plocka ihop” en när man har TCO och restvärde i åtanke?
Kan tillägga att en Quattro Proline, med endast smartphone integrationen ger en helt ok TCO, men väldigt högt förmånsvärde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Någon lycklig ägare av E-Tron 55? Försöker ”bygga” ihop en tillsammans med säljare på Audi, som jag sen lämnar till leaseplan för TCO. Till och börja med är alla tillval hopplösa... måste ha tillval för allt känns de som. Men är väl någonstans med en Proline. Försöker hålla tillvalen till minimum, då det påverkar förmånsvärdet negativt. Funderar på ”Audi smartphone integration” som gör att man kan använda Apple var play osv. Är det ett måste, eller är standardtjänsterna tillräckligt bra, t.ex. deras navigeringssystem? Sen att detta inte är standard på en bil med det priset, är skamligt.
Sen vissa tillval, som kostar mer, ger ett lägre TCO. Det är en ren jungel. Någon som har tips på att ”plocka ihop” en när man har TCO och restvärde i åtanke?
Kan tillägga att en Quattro Proline, med endast smartphone integrationen ger en helt ok TCO, men väldigt högt förmånsvärde.

Jag har provat android auto, vilket är snarlik carplay. Inte Imponerad av AA iaf. Skulle aldrig betala extra bara för den funktionen (, igen).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av thexps:

Någon lycklig ägare av E-Tron 55? Försöker ”bygga” ihop en tillsammans med säljare på Audi, som jag sen lämnar till leaseplan för TCO. Till och börja med är alla tillval hopplösa... måste ha tillval för allt känns de som. Men är väl någonstans med en Proline. Försöker hålla tillvalen till minimum, då det påverkar förmånsvärdet negativt. Funderar på ”Audi smartphone integration” som gör att man kan använda Apple var play osv. Är det ett måste, eller är standardtjänsterna tillräckligt bra, t.ex. deras navigeringssystem? Sen att detta inte är standard på en bil med det priset, är skamligt.
Sen vissa tillval, som kostar mer, ger ett lägre TCO. Det är en ren jungel. Någon som har tips på att ”plocka ihop” en när man har TCO och restvärde i åtanke?
Kan tillägga att en Quattro Proline, med endast smartphone integrationen ger en helt ok TCO, men väldigt högt förmånsvärde.

Skrivet av stgr:

Jag har provat android auto, vilket är snarlik carplay. Inte Imponerad av AA iaf. Skulle aldrig betala extra bara för den funktionen (, igen).

Som vanligt "beror det på". Själv skulle jag aldrig köpa en bil utan det igen. Möjligheten att styra Spotify, Podcast addict och Google maps direkt från bilens infotainment är guld värt för mig. Använder du sällan dessa appar/funktioner? Då är det såklart inte värt pengarna

För mig som ofta gjorde längre resor på för mig "okända" vägar/orter så Google maps är fortfarande totalt överlägset alla inbyggda navigatorer jag provat hittills i alla fall. Jag menar, kartuppdateringar var 6 månad som bäst i Audis "stora navigatorpaket"? Förändringar i vägnät, avspärrade vägar etc. uppdateras ju i Maps bara någon dag efter de inträffat.

Jämför jag med

  • 2017 Audi A4 med alla infotainment tillval

  • 2020 Mercedes A250e med premium-plus paket

  • 2019 Volvo V60 T8 med tech paket

Där samtliga haft "stora" navigatorn från respektive märke så vinner Google maps med förkrossande marginal.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Som vanligt "beror det på". Själv skulle jag aldrig köpa en bil utan det igen. Möjligheten att styra Spotify, Podcast addict och Google maps direkt från bilens infotainment är guld värt för mig. Använder du sällan dessa appar/funktioner? Då är det såklart inte värt pengarna

För mig som ofta gjorde längre resor på för mig "okända" vägar/orter så Google maps är fortfarande totalt överlägset alla inbyggda navigatorer jag provat hittills i alla fall. Jag menar, kartuppdateringar var 6 månad som bäst i Audis "stora navigatorpaket"? Förändringar i vägnät, avspärrade vägar etc. uppdateras ju i Maps bara någon dag efter de inträffat.

Jämför jag med

  • 2017 Audi A4 med alla infotainment tillval

  • 2020 Mercedes A250e med premium-plus paket

  • 2019 Volvo V60 T8 med tech paket

Där samtliga haft "stora" navigatorn från respektive märke så vinner Google maps med förkrossande marginal.

Maps har absolut sina fördelar, men de inbyggda systemen har också några saker de är bättre på. Att inte förlita sig enbart på satelliter för navigeringen är trevligt om man kör genom tunnlar eller på gator med höga hus exempelvis. Jag skulle också säga att realtidsinformationen i min bils navigator är lika bra som Googles, men bilens navigator är bättre på att agera på den i realtid. Om jag exempelvis ska navigera från jobbet hem så kommer Google ge mig några alternativa vägar med en uppskattning av restiden baserat på hur det ser ut just då när jag söker, men det är jag som väljer vilken väg jag vill ta och sen är det den som gäller. Bilens navigator väljer en väg baserat på mina val (prioritera distans eller hastighet exempelvis, eller undvik vägtullar eller så) men kan ändra sig baserat på trafikhändelser på vägen. Ganska ofta har Google och navigatorn valt samma väg från början innan jag har kört iväg, men innan jag ens lämnat parkeringen har situationen ändrats såpass att navigatorn ändrar till en helt annan väg (till exempel på grund av olyckor eller broöppning), vilket Google inte gör. Detta har räddat mig från långa köer ganska många gånger. Första gången så litade jag inte på navigatorn då den ville jag skulle köra genom stan istället för förbi den på en led och det kändes ju dumt, men då fastnade jag i kö i en halvtimme för att komma några hundra meter. Andra gånger har jag följt navigatorns uppmaning och lite längre fram på avstånd sett de enorma köerna jag slapp tack vare det.

Men det bästa vore förstås en kombination. Jag tror Android Automotive kan kombinera åtminstone bilens sensorer tillsammans med GPS-signalerna. Att agera på trafiken i realtid hade ju maps kunnat göra idag, det hade bara krävts en ändring i mjukvaran. Och maps andra fördelar med konstant uppdatering av kartdata och liknande är ju väldigt bra.

Sen håller jag absolut med om att det är trevligt att kunna styra ljuduppspelningen bättre via bilens kontroller och så. Min bil hade Spotify inbyggt och det funkade rätt bra, även om det var lite segare på att ladda exempelvis listan över alla mina playlists än telefonen, och man fick ju lite album-art och sånt också. Av någon anledning försvann Spotify från bilen nyligen, vet inte om det är Spotify som har pajat något när appen uppdaterades, eller om det är biltillverkaren som slutade stöda det på den generation av infotainmentsystemet som jag har. Det slipper man ju med AA/CP för då är det ju samma app som i telefonen som körs.

Permalänk
Inaktiv

Hade mer än gärna skaffat en elbil. Egentligen mycket simplare konstruktion & mindre potentiella fel.
Dock 2 saker som måste lösas innan jag kan skaffa elbil dock:
1. Batterierna. Dagens batterier är på tok för skadliga för miljön & finns inget bra sätt att återvinna dem. De har dessutom för låg energidensitet & hållbarhet.
2. Priset. Hänger väl mycket ihop med dagens batterier, men vägrar betala dagens priser för en elbil med såpass dålig räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hade mer än gärna skaffat en elbil. Egentligen mycket simplare konstruktion & mindre potentiella fel.
Dock 2 saker som måste lösas innan jag kan skaffa elbil dock:
1. Batterierna. Dagens batterier är på tok för skadliga för miljön & finns inget bra sätt att återvinna dem. De har dessutom för låg energidensitet & hållbarhet.
2. Priset. Hänger väl mycket ihop med dagens batterier, men vägrar betala dagens priser för en elbil med såpass dålig räckvidd.

Dagens batterier har blivit mycket bättre och kan återvinnas utan problem och Kina är störst på detta men finns en riktigt bra anläggning i Tyskland som gör detta idag och Northvolt planerar att börja med detta så klart deras anläggning är klar i Skellefteå.

Dagens Bensin/Diesel använder Kobolt i bränslet för att ta bort svavel i detta som sedan förbränns ut i atmosfären.

CATL har redan visat ett batteri fri från Kobolt som biltillverkarna kan beställa idag och om 1 månad ska Tesla presentera sitt batteri som ska vara fritt från Kobolt. Dessa batterier klara 2 miljoner Km CATL, Tesla 1.6 miljoner Km.

Priserna är dock högre men påväg neråt om man kollar MG ZS Ev 44.5 Kwh för 219 999 DK = 304 242 SEK-60 000= 244 242 SEK efter miljöpremien för en SUV i Kia E Niro storlek för en ny bil med 25 mils räckvidd & varma sommardagar 30 mil.
https://mgmotors.dk/modeller/

Men oftast priset som avgör om konsumenten köper en bil som passar deras behov och plånbok, men missa inta att räkna på totala ägarekostnaden av fordonet inklusive försäkring, skatt, service, underhåll, driftskostnader och värdeminskning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Auto Motor och Sport verkar gilla körupplevelsen hos nya elbilen VW ID.3

Citat:
"Hur är ID 3 att köra?
– Väldigt kul, en härlig bil på många sätt. Den är pigg med bra bottenkraft och drar intensivt upp till 50 km/h. Man känner verkligen att den är bakhjulsdriven när man drar på i kurvorna. Låg tyngdpunkt gör att bilen känns trygg att köra. Den kränger inte så mycket."

Källa

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Auto Motor och Sport verkar gilla körupplevelsen hos nya elbilen VW ID.3

Citat:
"Hur är ID 3 att köra?
– Väldigt kul, en härlig bil på många sätt. Den är pigg med bra bottenkraft och drar intensivt upp till 50 km/h. Man känner verkligen att den är bakhjulsdriven när man drar på i kurvorna. Låg tyngdpunkt gör att bilen känns trygg att köra. Den kränger inte så mycket."

Källa

Direkt från VW så verkar närma sig leverans av dessa bilar.

"Jürgen Stackmann
@jstackmann
Over 700 #VWID3 1STs arrived in #Norway by ship early this morning. Tummen upp Now, they’re on their way to our dealers and First Mover customers. Getting closer to delivery day and start of First Mover Club!
#FridayMotivation
(14,5 kWh/100 km(komb.); CO2-Emission in g/km: 0; EEK: A+)"

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hyrt en reaunlt zoe under sommarsemestern (som nu är slut). Var en trevlig upplevelse på flera sätt.
Den fragmenterade marknaden för laddning var väl det mest trista med upplevelsen tror jag.
Aja - det är väl vad det är.

Ja nu tänker jag nog inte skaffa nån elbil just nu. Bor så centralt att jag inte behöver busskort ens ;). Cykel går bra.

Men ja - tanken finns ju där ändå. Jag är infernaliskt dålig på bilmodeller och utbud så jag vet inte riktigt vad som finns där ute i nuläget. Men combis ser det ut att vara ganska glest med. Eller? Kanske inte det vackraste alltid - men det är så jäkla praktiskt att kunna ladda in allt möjligt bråte i en rymlig baklucka. Inte minst för tippenvändor så man slipper hyra släp.

Men hur ser utbudet ut på den fronten egentligen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har hyrt en reaunlt zoe under sommarsemestern (som nu är slut). Var en trevlig upplevelse på flera sätt.
Den fragmenterade marknaden för laddning var väl det mest trista med upplevelsen tror jag.
Aja - det är väl vad det är.

Ja nu tänker jag nog inte skaffa nån elbil just nu. Bor så centralt att jag inte behöver busskort ens ;). Cykel går bra.

Men ja - tanken finns ju där ändå. Jag är infernaliskt dålig på bilmodeller och utbud så jag vet inte riktigt vad som finns där ute i nuläget. Men combis ser det ut att vara ganska glest med. Eller? Kanske inte det vackraste alltid - men det är så jäkla praktiskt att kunna ladda in allt möjligt bråte i en rymlig baklucka. Inte minst för tippenvändor så man slipper hyra släp.

Men hur ser utbudet ut på den fronten egentligen?

Nej, kombi är ett väldigt nordiskt påhitt och finns egentligen inte alls som elbil eftersom efterfrågan inte finns utomlands som gör att det lönar sig. Är det ren plats du är ute efter så är en Model S eller X väldigt bra utrymme invändigt. Även e-tron är rymlig. X och e-tron har dragkrok också vilket S fortfarande saknar. Men de kostar och andra sidan sin fina slant dom också.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, kombi är ett väldigt nordiskt påhitt och finns egentligen inte alls som elbil eftersom efterfrågan inte finns utomlands som gör att det lönar sig. Är det ren plats du är ute efter så är en Model S eller X väldigt bra utrymme invändigt. Även e-tron är rymlig. X och e-tron har dragkrok också vilket S fortfarande saknar. Men de kostar och andra sidan sin fina slant dom också.

Allright!
Ja det där med att en kombi är en nordisk grej hade jag ingen aning om - heller.
Ja nä nå dyrare bil är det inte tal om hehe.
Tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Allright!
Ja det där med att en kombi är en nordisk grej hade jag ingen aning om - heller.
Ja nä nå dyrare bil är det inte tal om hehe.
Tackar!

Sedan finns det ju rymligare bilar än Zoe också. Leaf är bra mycket större invändigt, även e-Niro (ibland kallad Niro EV) från Kia.

Björn Nyland på YouTube brukar köra "banana box test" på elbilar. Finns en hel spellista där, och även en video där massor av elbilar dök upp på samma tillfälle för att testa. Gör ut på hur många banankartongen man får in i först bagage (och frunk om sådan finns) och sedan hur många som får plats om man fäller sätena. Kan verka rätt fånigt mått, men det ger en ganska bra bild över hur användbart lastutrymmet ändå är.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar på bilbyte och nästa bil får någon form av elektrifiering. Idag kör jag en 2017 XC60 som egentligen går på tok för billigt för att jag ska kunna motivera ett bilbyte

Just nu är plug in hybrid mest lockande för mig. Gällande en ren elbil så är infrastrukturen för laddning ett problem för mig. Jag kan självfallet ladda hemma men med mitt körmönster skulle det kräva hög grad av planering för att ladda under under resan.

Det är egentligen bara Tesla som eventuellt skulle fungera med deras SC-nätverket. Men Tesla faller ändå bort av flera andra anledningar.

Jag skulle vilja se mindre fragmentering gällande laddstolpar "ute på fältet" med en mer enhetlig prissättning innan jag hoppar på en ren elbil.

// Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har hyrt en reaunlt zoe under sommarsemestern (som nu är slut). Var en trevlig upplevelse på flera sätt.
Den fragmenterade marknaden för laddning var väl det mest trista med upplevelsen tror jag.
Aja - det är väl vad det är.

Ja nu tänker jag nog inte skaffa nån elbil just nu. Bor så centralt att jag inte behöver busskort ens ;). Cykel går bra.

Men ja - tanken finns ju där ändå. Jag är infernaliskt dålig på bilmodeller och utbud så jag vet inte riktigt vad som finns där ute i nuläget. Men combis ser det ut att vara ganska glest med. Eller? Kanske inte det vackraste alltid - men det är så jäkla praktiskt att kunna ladda in allt möjligt bråte i en rymlig baklucka. Inte minst för tippenvändor så man slipper hyra släp.

Men hur ser utbudet ut på den fronten egentligen?

Tyvärr dåligt med prisvärda Kombi den som är påväg in till Europa är MG 5 Electric med 52.5 Kwh.

Här är MG ZS EV test som är den billigast bilen idag som är modell större med vattenkylt batteri, CCS.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Maps har absolut sina fördelar, men de inbyggda systemen har också några saker de är bättre på. Att inte förlita sig enbart på satelliter för navigeringen är trevligt om man kör genom tunnlar eller på gator med höga hus exempelvis. Jag skulle också säga att realtidsinformationen i min bils navigator är lika bra som Googles, men bilens navigator är bättre på att agera på den i realtid. Om jag exempelvis ska navigera från jobbet hem så kommer Google ge mig några alternativa vägar med en uppskattning av restiden baserat på hur det ser ut just då när jag söker, men det är jag som väljer vilken väg jag vill ta och sen är det den som gäller. Bilens navigator väljer en väg baserat på mina val (prioritera distans eller hastighet exempelvis, eller undvik vägtullar eller så) men kan ändra sig baserat på trafikhändelser på vägen. Ganska ofta har Google och navigatorn valt samma väg från början innan jag har kört iväg, men innan jag ens lämnat parkeringen har situationen ändrats såpass att navigatorn ändrar till en helt annan väg (till exempel på grund av olyckor eller broöppning), vilket Google inte gör. Detta har räddat mig från långa köer ganska många gånger. Första gången så litade jag inte på navigatorn då den ville jag skulle köra genom stan istället för förbi den på en led och det kändes ju dumt, men då fastnade jag i kö i en halvtimme för att komma några hundra meter. Andra gånger har jag följt navigatorns uppmaning och lite längre fram på avstånd sett de enorma köerna jag slapp tack vare det.

Men det bästa vore förstås en kombination. Jag tror Android Automotive kan kombinera åtminstone bilens sensorer tillsammans med GPS-signalerna. Att agera på trafiken i realtid hade ju maps kunnat göra idag, det hade bara krävts en ändring i mjukvaran. Och maps andra fördelar med konstant uppdatering av kartdata och liknande är ju väldigt bra.

Sen håller jag absolut med om att det är trevligt att kunna styra ljuduppspelningen bättre via bilens kontroller och så. Min bil hade Spotify inbyggt och det funkade rätt bra, även om det var lite segare på att ladda exempelvis listan över alla mina playlists än telefonen, och man fick ju lite album-art och sånt också. Av någon anledning försvann Spotify från bilen nyligen, vet inte om det är Spotify som har pajat något när appen uppdaterades, eller om det är biltillverkaren som slutade stöda det på den generation av infotainmentsystemet som jag har. Det slipper man ju med AA/CP för då är det ju samma app som i telefonen som körs.

Bara för att rätt ska vara rätt så ändrar även Google Maps resväg baserat på förändringar längs vägen så som köer osv. Man kan t.o.m ställa in hur många minuter man ska spara som minst för att den ska ändra resväg under pågående resa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Som vanligt "beror det på". Själv skulle jag aldrig köpa en bil utan det igen. Möjligheten att styra Spotify, Podcast addict och Google maps direkt från bilens infotainment är guld värt för mig. Använder du sällan dessa appar/funktioner? Då är det såklart inte värt pengarna

För mig som ofta gjorde längre resor på för mig "okända" vägar/orter så Google maps är fortfarande totalt överlägset alla inbyggda navigatorer jag provat hittills i alla fall. Jag menar, kartuppdateringar var 6 månad som bäst i Audis "stora navigatorpaket"? Förändringar i vägnät, avspärrade vägar etc. uppdateras ju i Maps bara någon dag efter de inträffat.

Jämför jag med

  • 2017 Audi A4 med alla infotainment tillval

  • 2020 Mercedes A250e med premium-plus paket

  • 2019 Volvo V60 T8 med tech paket

Där samtliga haft "stora" navigatorn från respektive märke så vinner Google maps med förkrossande marginal.

Min erfarenhet med AA var i Seat Ateca:n jag hade för typ 2 år sedan.
Fick ungefär var 15:e minut till 3:e timma tvinga avslut av AA och sedan rensa både data och cache för AA, och göra setup igen, för att sedan funka 15 minuter till ett par dagar. Provade AA mest för att få vasen i bilens skärm och lyssna på vad jag nu hade i mobilen för att lyssna på musik/poddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Någon lycklig ägare av E-Tron 55? Försöker ”bygga” ihop en tillsammans med säljare på Audi, som jag sen lämnar till leaseplan för TCO. Till och börja med är alla tillval hopplösa... måste ha tillval för allt känns de som. Men är väl någonstans med en Proline. Försöker hålla tillvalen till minimum, då det påverkar förmånsvärdet negativt. Funderar på ”Audi smartphone integration” som gör att man kan använda Apple var play osv. Är det ett måste, eller är standardtjänsterna tillräckligt bra, t.ex. deras navigeringssystem? Sen att detta inte är standard på en bil med det priset, är skamligt.
Sen vissa tillval, som kostar mer, ger ett lägre TCO. Det är en ren jungel. Någon som har tips på att ”plocka ihop” en när man har TCO och restvärde i åtanke?
Kan tillägga att en Quattro Proline, med endast smartphone integrationen ger en helt ok TCO, men väldigt högt förmånsvärde.

Hämtade ut en E-tron i Oktober och har kört 1500 mil hittills. Är mycket nöjd med den och här är ser du hur den är utrustad. Min E-tron

Nu är den inte TCO optimerad någonstans men om jag kunde göra om mina val skulle jag lägga till 4-zon klimatanläggning och sätesvärmare bak, så att frun skulle få det bekvämare.

Har bara kört Apple car play kortare sessioner när jag haft hyrbil men jag skulle inte välja till det. Navigeringen fungerar mycket bra och uppdateringar OTA kommer ofta.

Fick en lånebil när bilen var inne på verkstan och den saknade följande
- Instrumentpanelens ovansida och interiörelement nedtill i läder
- Valcona-läder
- Manöverknappar i svart glasoptik
- Komfortnyckel inklusive sensorstyrd öppning av bakluckan
- Akustikglas för sidorutorna

Avsaknaden av dessa innebar
- Hårdplast vid knät och gummi instrumentbräda
- Alcantara och fuskläder. Fusklädrets gummikänsla var tydligast på armstödet i mitten
- Knappar i svart hårdplast som inte alls smälte in i inredningen
- Enklare nyckel i matt hårdplast. Min nyckel är i glossy black och har mer metall(tror jag)
- Först, E-tron är en mycket tyst bil till att börja med. Men jag upplevde en stor skillnad när akustikglaset saknades. Bilar som man passerar eller passerar en själv hördes tydligt. Med akustikglas hörs dom inte.

Med det sagt tror jag att om man inte känner till ovanstående saker eller värdesätter "känsla" kommer man inte att sakna dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Bara för att rätt ska vara rätt så ändrar även Google Maps resväg baserat på förändringar längs vägen så som köer osv. Man kan t.o.m ställa in hur många minuter man ska spara som minst för att den ska ändra resväg under pågående resa.

Ok, det är inget jag märkt av i alla fall, men det kan säkert vara så. Jag kan bara inte minnas att Google har ändrat den föreslagna vägen till en till synes ologisk rutt som sen visar sig undvika en massa trafik, och det gör min bils navigator rätt ofta. Men det kanske beror på att bilen faktiskt säger till när ändring av rutten sker och jag därför inte tänkt på det när jag kör med Google maps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Förändringar i vägnät, avspärrade vägar etc. uppdateras ju i Maps bara någon dag efter de inträffat.

Man ska dock inte lita för mycket på Google Maps. Har ett ställe i grannkommunen där de inte uppdaterat, över ett halvår sedan bygget var klart och invigt. Då har jag ändå själv gått in på kartan och rapporterat felen. Eniro har rätt, medan hitta.se är sämre än Google. Så vet inte hur de uppdaterar kartan.

Men jag håller ändå med att det är bättre med Google Maps än någon egen kart-tjänst som är inbyggd i bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Man ska dock inte lita för mycket på Google Maps. Har ett ställe i grannkommunen där de inte uppdaterat, över ett halvår sedan bygget var klart och invigt. Då har jag ändå själv gått in på kartan och rapporterat felen. Eniro har rätt, medan hitta.se är sämre än Google. Så vet inte hur de uppdaterar kartan.

Men jag håller ändå med att det är bättre med Google Maps än någon egen kart-tjänst som är inbyggd i bilen.

Jo det håller jag med om. Min bil får ändå uppdateringar rätt ofta men fortfarande så missar man ju alla tillfälliga ändringar och så. Hela våren har bilen rekommenderat en väg till jobbet för mig som av någon anledning har varit avstängd för vanlig trafik och bara öppen för bussar. Det är ju vägen jag brukar ta för den är kortare och man slipper en del köer, och man förstår ju att den ser ännu bättre ut nu när det inte har varit någon trafik alls liksom. Men det är ett problem, inte minst här i Göteborg där de har en tendens att gräva upp halva stan varje sommar.

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Hade mer än gärna skaffat en elbil. Egentligen mycket simplare konstruktion & mindre potentiella fel.
Dock 2 saker som måste lösas innan jag kan skaffa elbil dock:
1. Batterierna. Dagens batterier är på tok för skadliga för miljön & finns inget bra sätt att återvinna dem. De har dessutom för låg energidensitet & hållbarhet.
2. Priset. Hänger väl mycket ihop med dagens batterier, men vägrar betala dagens priser för en elbil med såpass dålig räckvidd.

Varierar antagligen mellan tillverkare men troligen är Tesla bäst, men de andra är nog inte mycket sämre.

Batteriernas initiala miljökostnad körs snabbt ihop,
https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-h...

Allt tyder på att dagens elbilsbatterier håller längre än bilen själv.
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Men visst, dyrt är det, men glöm inte alla besparingar du gör och räckvidd har jag svårt att se som ett problem för 99% av alla människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Varierar antagligen mellan tillverkare men troligen är Tesla bäst, men de andra är nog inte mycket sämre.

Batteriernas initiala miljökostnad körs snabbt ihop,
https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-h...

Allt tyder på att dagens elbilsbatterier håller längre än bilen själv.
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Men visst, dyrt är det, men glöm inte alla besparingar du gör och räckvidd har jag svårt att se som ett problem för 99% av alla människor.

Är det verkligen växthusgaser man ska bekymra sig för när det gäller batterier? Utvinning av litium, kobolt etc brukar ses som ganska problematiskt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Hade mer än gärna skaffat en elbil. Egentligen mycket simplare konstruktion & mindre potentiella fel.
Dock 2 saker som måste lösas innan jag kan skaffa elbil dock:
1. Batterierna. Dagens batterier är på tok för skadliga för miljön & finns inget bra sätt att återvinna dem. De har dessutom för låg energidensitet & hållbarhet.
2. Priset. Hänger väl mycket ihop med dagens batterier, men vägrar betala dagens priser för en elbil med såpass dålig räckvidd.

Volkswagen verkar ha egen lösning på problemet:

Citat:
"Batterierna i ID.3 är garanterade 8 år eller 160.000 km och ska då ha kvar ca. 70 procent kapacitet. När batteriet är uttjänt för elbilen finns alltså fortfarande stor energikapacitet kvar i batteriet som då kan användas för andra områden, såsom energilagring. Ett exempel på s.k. ”Second Life” är den mobila laddningsstation som Volkswagen tidigare har presenterat.

De batterier som är helt uttjänta eller av annan anledning inte kan återanvändas, kommer att återvinnas på ett effektivt och säkert sätt. Batterierna demonteras och råmaterial som nickel, koppar och kobolt frigörs i stora kvantiteter och kan sedan återanvändas i produktionen av nya battericeller."

Volkswagen ID.3 kostar från 374900 kronor efter Bonus Malus bidraget. Den har då 58-kWh batteri en räckvidd på upp till 426 km (WLTP)
Jämför man det med andra elbilar är det prisvärt, jämför man det med fossilbilar så är det inte speciellt billigt.

Källa

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Är det verkligen växthusgaser man ska bekymra sig för när det gäller batterier? Utvinning av litium, kobolt etc brukar ses som ganska problematiskt.

Nja, klart att litium och kobolt är problematiskt, men knappast i närheten lika problematiskt som oljeindustrin.

Metallerna används i största delen av våra laptops och mobiler, att man helt plötsligt efter 20 år av laptopanvändande skulle få moraliska betänkligheter av detta har jag svårt att förstå.

Ang kobolt kommer det mesta från lagliga källor och även oljeindustrin använder mycket kobolt.
https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html

Angående återanvändning av batterier så görs det redan.

Läs tex Tesla Impact Report, riktigt bra läsning
https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf

Permalänk
Avstängd

Bee Around inför maxtak
"Månadskostnaden är fortfarande 399 kr men vi kommer att införa ett maxtak vid 450 kWh. Därefter är priset för AC-laddning (destinationsladdning) 2.40 kr och DC-laddning (snabbladdning) 4.40 kr. Samtliga priser är inklusive moms."

Permalänk
Medlem

Fortfarande absoluta majoriteten av kobolt går till batterier. Kobolt till katalysatorer i oljeindustrin misstänker jag att försvinnande liten. Samma med litium, 2/3 av det som används till batterier går till elbilar. Efterfrågan väntas också flerfaldigas närmaste åren.

https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/
https://seekingalpha.com/article/4094610-lithium-reserves-use...

Jag namedroppade bara två metaller, finns säkert mer att gräva i när det gäller batterier.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Fortfarande absoluta majoriteten av kobolt går till batterier. Kobolt till katalysatorer i oljeindustrin misstänker jag att försvinnande liten. Samma med litium, 2/3 av det som används till batterier går till elbilar. Efterfrågan väntas också flerfaldigas närmaste åren.

https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/
https://seekingalpha.com/article/4094610-lithium-reserves-use...

Jag namedroppade bara två metaller, finns säkert mer att gräva i när det gäller batterier.

Nu har du totalt missat att 2/3 av Lithium går till alla batterier som använder detta, Mobiler, laptops, surfplattor, laddbara powertools, laddbara batterier i gräsklippare, grästrimmer, motorsågar, laddbara handkontroller till tvspel och datorspel inklusive headset & tangentbord, trådlösa hörlurar m.m

Så andelen kommer självklart öka inom bilar också när mer fordon säljs men om man kan återvinna alla metaller i dessa batterier från Elbilarna och sedan skapa nya batterier som jag delade i min video vad är problemet?

Kollar du på Bensin/Diesel som använder Kobolt för att ta bort svavel i tillverkningen istället så förbränns detta och hamnar sedan rakt ut i luften helt omöjligt att förbättra i miljösynpunkt.

Dessutom är Catl nya batteri helt fritt från Kobolt och Tesla batteri som ska presenteras i september ska också vara fri från denna metall som idag är 4% i deras batterier.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Fortfarande absoluta majoriteten av kobolt går till batterier. Kobolt till katalysatorer i oljeindustrin misstänker jag att försvinnande liten. Samma med litium, 2/3 av det som används till batterier går till elbilar. Efterfrågan väntas också flerfaldigas närmaste åren.

https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/
https://seekingalpha.com/article/4094610-lithium-reserves-use...

Jag namedroppade bara två metaller, finns säkert mer att gräva i när det gäller batterier.

Elbilar stod får 15% av världens koboltanvändning och oljan stod för ~5% 2017
https://www.streetwisereports.com/article/2019/03/30/cobalt-t...

Har du en bensindriven bil tycker jag nog det går att säga att den är sämre både moraliskt och miljömässigt, klart det är bättre att inte konsumera alls, själv behöver jag en bil och då var frågan självklar.

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det postats förut.

VW ID Buzz, Den nya folkabussen

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200827/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu har du totalt missat att 2/3 av Lithium går till alla batterier som använder detta, Mobiler, laptops, surfplattor, laddbara powertools, laddbara batterier i gräsklippare, grästrimmer, motorsågar, laddbara handkontroller till tvspel och datorspel inklusive headset & tangentbord, trådlösa hörlurar m.m

Så andelen kommer självklart öka inom bilar också när mer fordon säljs men om man kan återvinna alla metaller i dessa batterier från Elbilarna och sedan skapa nya batterier som jag delade i min video vad är problemet?

Kollar du på Bensin/Diesel som använder Kobolt för att ta bort svavel i tillverkningen istället så förbränns detta och hamnar sedan rakt ut i luften helt omöjligt att förbättra i miljösynpunkt.

Dessutom är Catl nya batteri helt fritt från Kobolt och Tesla batteri som ska presenteras i september ska också vara fri från denna metall som idag är 4% i deras batterier.

Börja med att läsa min länk är du snäll.

Citat:

Li-ion batteries currently account for ~35% of global lithium demand and in 2015/16 electric vehicles accounted for 64% of Li-ion battery demand

Kanske har gått ner men jag tror snarare andelen gått upp.

Skrivet av Irregular Programming:

Elbilar stod får 15% av världens koboltanvändning och oljan stod för ~5% 2017
https://www.streetwisereports.com/article/2019/03/30/cobalt-t...

Har du en bensindriven bil tycker jag nog det går att säga att den är sämre både moraliskt och miljömässigt, klart det är bättre att inte konsumera alls, själv behöver jag en bil och då var frågan självklar.

Ja och elbilar står för kanske 1% av alla bilar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?