Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Så du menar att Tesla lilla subwoofer inbyggd på 6.5" kommer matcha sig Gz, Digital design, Spl eller liknande 10" bas med lång slaglängd ?

Ljud var min första passion och har byggt endel i bilar inklusive steg framsystem ljuddämpning + beräkning av lådor.

Skulle vara kul och se något original ljud i en bil som matchar ett bra custom bygge installerat i bilen med lådor för framsystem i dörrarna + bara 1 st 10" + slutsteg & kablar.

När detta sker lär jag bli väldigt överraskad.

Men sedan har vi olika krav på ljud & alla har inte samma krav som mig på detta område.

Glömmer aldrig när jag gick i 3 klass och krävde hemma stereo i delar med seperat 2 kanals förstärkare plus högtalare & cd spelare. Fick ett begagnad Hitachi system från föräldrarna på födelsedagen.

Men idag har jag bara hemmabio istället med seperata steg, hemmabio processor, 2 st 18" subwoofer hemmabyggda i slutna lådor med Pa Steg delade via högpass 120 hz vet att dom flesta kör 80 hz men använder dom till musik också. Klipsch reference premiere system via RR280, 450C centern och 4 surround burkar.

Vad har du för krav och erfarenheter inom ljud ?

Jag skrev aldrig något om att ett originalsystem kan spela lika bra som ett specialbyggt customsystem med anpassade lådkonstruktioner i dörrar/paneler och separata slutsteg.

Däremot hävdade du att biljud aldrig är bra i original samt att du generaliserade eftermarknadssystem. Kan ju vara allt från en billig CD-spelare från Biltema...

Har byggt lite småljud i bil, inget allvarligt men hade lite leksaker för tidskomp.

Hemma kör jag ett enklare 5.1.4 med M&K Sound 750 samt ett gäng custom-byggda 10”-lådor.
Pioneer SC-LX704 med ett 3-kanals och ett 2-kanals extern slutsteg
Uppmätt med REW.

Det är dock ett vardagsrum så därav inget mer avancerat system.
Får duga för stunden.

Vad nu det har med elbilar?

För att hålla mig hyfsat till tråden så kör jag VW laddhybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Lite väl Tesla friendly här inne, Teslor är ju... enl mig... Fula, och interiör... där har dom en hel del att lära. Byter jag till el kommer jag gå tillbaka till mitt gamla favvomärke det är helt klart.
https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM

MB ECQ

Han var rolig att lyssna på, tackar för tipset!
Sen såg bilen riktigt trevlig ut.

Permalänk
Medlem

Kanske av intresse Hyundai Kona går nu att beställa med dragkrok, tyvärr bara 300kg. Kanske pressar Kia att släppa fram dragkrok som alternativ.

https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Kanske av intresse Hyundai Kona går nu att beställa med dragkrok, tyvärr bara 300kg. Kanske pressar Kia att släppa fram dragkrok som alternativ.

https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric

Hyundai äger Kia
Kia är tyngre bil än kona

Permalänk
Medlem

@tapaza80: Frågan är ju, vad fan kan man dra med 300 kilo max? Du får inte ens slänga på en släpvagn.
En lätt click n go trailer till en vattenskoter väger 400 kilo och en riktig släpvagn väger ännu mer så det känns helt poänglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hyundai äger Kia
Kia är tyngre bil än kona

Då lär det inte bli så mkt "press" på Kia, synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Då lär det inte bli så mkt "press" på Kia, synd

Dragkroken till kona är enbart till för cykelhållare och dess konstruktion svag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Gruarn: Japp, räknar med att drivmedelspriser kommer fortsätta vara lägre än innan Corona som inte är den enda anledningen till att oljepriset drevs ner. Tänker du in att verksamheter ställer om mer och mer och fler kör elbilar kommer efterfrågan minska och priset sjunka.
Omvänt kommer elpriset öka då industrier ställer om mer till el för produktion och fler kör elbil och vi jobbar aktivt med att sänka utbudget av el genom att stänga reaktorer genom straffskatter.
Dieseln kostade också 14 kronor senast 2018, det är snarare senaste åren priset legat onormalt högt.

Betydligt skulle jag inte säga, 10% är väl betydligt men att gå från 0,4 till 0,43 är inte något du märker av. Min nuvarande bensinsnurra går från 0,52 nu på sommartid till 0,56 i -25 så klart mindre påverkan än vad elbilar får. Säg att en elbil tappar 25% i -20 så höjer det också förbrukningen rejält och förändrar kalkylen rejält.
Det som äter upp en stor del av miljöbilspremien framgår väl från din egen kalkyl. 3 år á differensen mellan 103'-94'= 27' och sen räknar vi in ett högre inköpspris och högre handpenning så. Detta är också räknat på din kalkyl med 16/L bränslepris

Den jag veriferat det med vid pumpen var en skoda octavia kombi 2018 4x4. Imponerande snål men också imponerande seg med sina 110 hästkrafter.

Du glömmer också bort att om man vill kan man köpa en begagnad diesel för säg 300' stället med samma villkor eller lägre skatt om man vill. Då blir det 100' som elbilen måste tjäna in på något vis.

Jag har inte haft möjlighet att svara dig, men några synpunkter på ovanstående. Till att börja med kan jag konstatera att dieselpriset redan är över 14kr/L och de 16 jag räknade med var en bra bit under listpris innan Covid, så jag vidhåller att 16kr/L är ett mer realistiskt antagande om snittpris för drivmedel under perioden som startar från det att du får bilen levererad tills det gått 1 år.

Men det är inte den stora skillnaden i kalkylen som du lyfter. Du jämför med en Skoda Octavia 4x4. Dessa har förlorat ungefär 50% av sitt värde på 2 år, vilket är långt från de 13%/år som jag räknat med. e-niron baserat på nypriset på en e-niro i fjol och vad de kostar att köpa begagnade idag så är det i alla fall inte tydligt att 13% är fel i snitt, även om enskilda bilar som gått långt kan överstiga det. I just den här kalkylen, om vi skulle sätta in en octavia istället för den Audi som du sade tidigare att du jämförde med, så innebär det en värdeminskning på 60 000 första året, inte 50 000, vilket naturligtvis gör ICE-alternativet dyrare.

Sedan verkar du vilja räkna in "högre inköpspris och högre handpenning" som ett sätt att avfärda kalkylen, men gör du det så räknar du in kostnader 2 gånger i kalkylen för elbilen. I kassaflödesanalysen så är dessa skillnader mellan de två alternativen redan inräknad i dels den räntekostnad som tillkommer för det högre priset, och genom den högre värdeminskning som blir resultatet eftersom den räknas ut som en andel av inköpspriset.

Sammantaget ser det ut som att det inte föreligger någon prisskillnad mellan en ny e-niro och en ny skoda octavia, förutom att du får en miljöbilspremie i det ena fallet, dvs 60 000 ren rabatt för att köpa den ena av de två bilarna.

Sedan lyfter du möjligheten att köpa en begagnad bil och det har du helt rätt i, men det är mycket svårare att räkna på, eftersom man då får räkna på den specifika bilen, snarare än en modell med ett givet pris. Dock är det fortfarande viktigt att jämföra äpplen med äpplen om man vill få siffror som är jämförbara och där tenderar försäkringskostnaderna att vara en fallgrop. Vill man ha samma skydd som nybilsgaranti + halvförsäkring så är väl det närmaste man kommer en helförsäkring, vilken tenderar att vara betydligt dyrare.

Skrivet av BergEr:

Problemet kommer nog inte ligga i våran produktion av el utan mer att kabeln till din gata inte klarar mer.
Folk som bor kring stockholm/göteborg/malmö vet redan att det är brist på el. Företag blir stoppade från att expandera, bostadsområden får ingen el om man väljer att bygga. Helt enkelt för vi har svårt att transportera ner el från våra vattenkraftverk.

Elektriker jag pratat med som jobbat på nätet här i stan säger att nästan hela nätet behöver bytas för att klara en omställning till elbilar.
Att alla prylar som drar el blir mer effektiva hjälper väl dock till men helt i det torra tror jag inte vi har det.

Om "kabeln i gatan" klarar dagens topplaster dagtid vintertid, varför skulle den inte klara de lägre lasterna nattetid? Detta är en av de saker där "elbilstänkandet" skiljer sig från "ICEtänkandet". För ICE är det viktigt att kunna fylla på massor snabbt, för det måste ske på specifika platser vid specifika tillfällen på grund av bland annat giftighet och brand/explosionsrisk. För elbil handlar det snarare om att ha möjlighet att fylla på under lång tid. Som många påpekar om bilen, den står ju mest stilla och att ladda den kräver varken tillsyn eller risk för giftigt spill, så det kan ske var som helst, så länge det finns ett stickproppsuttag.

Jag satt på ett möte en gång med en fastighetsägare som hade räknat på vad det skulle kosta att installera laddare och huruvida elnätet var redo för det. Problemet var bara att de hade räknat med 50kW-laddare på alla sina fastigheter och det klarade varken ekonomin eller elnätet. Ett enkelt sätt att skjuta projektet i sank, men det verkliga behovet handlar ju snarare om 2-4 platser a' 10-16A i 10-16 timmar/tillfälle. Det är vad nätet hanterar idag dagtid, så varför skulle det inte klara det nattetid?

Skrivet av lasseTM:

Problemet är inte så stort som media beskriver och det går ganska effektivt att styra med eltariffer som främjar ladda på kvällar/nätter.
Det kan mycket väl vara så att en industri inte får expandera på en viss plats pga underdimensionerade elnät i den orten men industrier är stora förbrukare mellan 7-16, elbilar laddas i regel på kvällar och nätter.
Sedan hjälper solpaneler till dagtid att portionera ut el i våran nät lokalt för åker man runt i ett villaområde idag så hoppar solpaneler upp likt svampar.
Får flera tex möjlighet att ladda på jobbet men med något reducerad fart för ett vettigt pris jämnar man ju ut elförbrukningen och även här hjälper solpaneler till.

Sedan är det ganska effektivt att styra elbilsladdningen med hjälp av timpriser, om du får elen för halva priset kanske du kan vänta med att starta laddningen av dig bil till efter 23:00 istället för 17:00 när du är hemma från jobbet.

Sedan drar oljeindustrin väldigt mycket el idag, vilket inte är ett lokalt problem men där finns rätt mycket att hämta.

Effektbehovet av en av de elintensiva industrierna mäts i antal MW. en bil som laddar på 230V@10A drar en effekt om 0,002MW. Så en fabrik som inte producerar kan alltså motsvara att ett ofantligt stort antal bilar laddar... Vi har inte dessa problem när industrin inte producerar.

Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Och när fler industrier går över till el? Tex SSAB och Hybrit som kommer behöva otroliga mängder ström dygnet runt.
Det finns en hel del man behöver göra och det kommer hamna på staten att hjälpa till med kostnaderna. Förslagsvis gör man det i samma veva som alla kommuner måste göra om VA-näten som är en kostnad så stor att de flesta inte ens kan tänka sig summan.

Och om SSAB och Hybrit går över till el är de verksamma inom det geografiska område som har bäst tillgång till både elproduktion och effekt i överföringsnäten, så den kapaciteten finns där de är aktiva. Annars är väl just tunga fordon och fastighetsdrift de typfall där vätgas kommer att kunna ge störst effekt?

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Konstigt, macken jag körde förbi för 10 minuter sen hade diesel under 14 kronor. Antar att det bara räknas när du ser saker, konstigt att hela drivmedelsbranschen räknar med en fortsatt prispress en lång tid framöver också men jag antar att din subjektiva uppskattning är bättre.

Du blandar ihop saker väldigt friskt nu så svårt att argumentera, Octavian var exempel på en bil med låg förbrukning som du efterfrågade själv och inte en bil jag räknade med i exemplet. Att sen komma en en vecka senare med ett egentligen helt snurrigt svar gör det ganska poänglöst. Kalkylen var mellan en A4 ny som har ett klart mindre värdetapp än du fått för dig att alla ICE bilar har nu.

Jag kollade faktiskt försäkringen på en ny tesla eller e-niro mot en begagnad bil där man behövde helförsäkring. Skiljde runt 3000 på ett år, inget du räknar hem med en elkostnad som är likvärdig diesel per mil när elbilen kostar 300-400 Tkr mer. Att du inte tycker opportunity cost är något att räkna med säger väl en del om hur du räknar däremot så jag tror det är ganska svårt att diskutera med dig.

Egentligen har jag redan konstaterat att ingen av dagens elbilar uppfyller mina krav då jag börjat kolla på om man får dra en vattenskoter och vanligt kåpsläp med två skotrar på. Är väl en model X men den är ju sanslöst dyr, Model Y skulle nog kunna uppfylla mina krav också men då är den närmare ett år bort innan leverans i Sverige skulle jag tro.

Hybrit är inte heller en person eller ett företag, det är ett projekt som kommer belasta elnätet i de områden jag rör mig.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det kommer ta innan elbilar är lika billiga att köpa som vanliga bilar?
För närvarande så kostar elbilar mellan 100-150.000 kronor mer än sina fossila syskon.
Det borde ju rimligtvis bli allt billigare att tillverka elbilar så det kan väl knappast röra sig om allt för många år innan priserna kommer ner till lite mer normala siffror?

Exempel på bilar som jag tänker på: Ny VW Polo kostar från 150.000 medan en ny E-UP kostar från 250.000
En vanlig Golf börjar på 200.000 och en el-Golf börjar på 350.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur lång tid tror ni det kommer ta innan elbilar är lika billiga att köpa som vanliga bilar?
För närvarande så kostar elbilar mellan 100-150.000 kronor mer än sina fossila syskon.
Det borde ju rimligtvis bli allt billigare att tillverka elbilar så det kan väl knappast röra sig om allt för många år innan priserna kommer ner till lite mer normala siffror?

Exempel på bilar som jag tänker på: Ny VW Polo kostar från 150.000 medan en ny E-UP kostar från 250.000
En vanlig Golf börjar på 200.000 och en el-Golf börjar på 350.000.

Antar att tillverkarna försöker hålla upp priset så länge de kan på elbilar men när konkurrensen hårdnar så kommer priserna att gå ner men tyvärr ser jag inte i min spåkula när det kan tänkas hända, nästa år kanske? Har väldigt svårt att se att tex en Hyundai Ioniq electric skulle kosta 75kkr mer än plug-in hybriden. Man kastar ut Motor, växellåda, avggassystem och lägger till en biffigare elmotor och 27KWh extra batteri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Gruarn: Konstigt, macken jag körde förbi för 10 minuter sen hade diesel under 14 kronor. Antar att det bara räknas när du ser saker, konstigt att hela drivmedelsbranschen räknar med en fortsatt prispress en lång tid framöver också men jag antar att din subjektiva uppskattning är bättre.

Jag blev lite fundersam på din raljerande ton, så jag tog mig friheten till en liten marknadsundersökning:

Mack

Dieselpris

Circle K

14,33 kr/l

OKQ8

14,33 kr/l (14,08 kr/l på obemannad station)

Preem

14,33 kr/l

Ingo (Circle Ks obemannade kedja)

14,08 kr/l

ST1 (Har tyvärr inget riktigt listpris på sin webbsida)

14,08 kr/l (på de mackar som presenterades för mig)

Den billigaste dieseln i Umeå går enligt bensinpriser.nu
13,93 kr/l, tre av de trettio stationer som har prisuppgift inom Umeå kommun kostar mindre än 14 kr/l.

Sammantaget skulle jag påstå att 14 kronor/liter diesel inte alls är en orimlig siffra att räkna på.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Polestar samarbetar med Koenigsegg och kommer visa upp mer om detta den 21 Juni 12.00
https://twitter.com/PolestarCars/status/1273223868967198721

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Att Elbilar funkar bättre i kallt klimat är enligt mig bara logiskt med tanke på hur elmotorn funkar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fungerar-helt-el...

Tyckte det var kul och hitta ett svenskt reportage för ovanlighetens skull.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Att Elbilar funkar bättre i kallt klimat är enligt mig bara logiskt med tanke på hur elmotorn funkar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fungerar-helt-el...

Tyckte det var kul och hitta ett svenskt reportage för ovanlighetens skull.

På vilket vis fungerar elbilen bättre i kallt klimat? Och bättre än vad?
Hur är det med batterierna i kallt klimat?

Det vore något att diskutera på din Youtube-kanal, Sweden EVguru.
Är det fortfarande bara moped som gäller? Eller när ska vi få se fler tester av bilar?
https://www.youtube.com/channel/UCLSD3Nsqo4LX-cd6_1UApCg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

På vilket vis fungerar elbilen bättre i kallt klimat? Och bättre än vad?
Hur är det med batterierna i kallt klimat?

Det vore något att diskutera på din Youtube-kanal, Sweden EVguru.
Är det fortfarande bara moped som gäller? Eller när ska vi få se fler tester av bilar?
https://www.youtube.com/channel/UCLSD3Nsqo4LX-cd6_1UApCg

Kan säga att drar man igång en bensinbil som stått ute i -20 till -30 några dagar så får man vänta ett bra tag innan oljan är varm nog för att vilja gasa på speciellt mycket. Inte alls bra för en lite kraftfullare motor och turbo att varva högt när de är kalla, var alltid lite knivigt i fjällen när jag skulle dra igång bilen för att köra 5 minuter till affären och tillbaka.

Elmotorer har även fördel vad gäller grepp på vintern då du får bättre styrning av enskilda hjul med en motor fram och bak samt att de är snabbare på att ändra vridmomentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att drar man igång en bensinbil som stått ute i -20 till -30 några dagar så får man vänta ett bra tag innan oljan är varm nog för att vilja gasa på speciellt mycket. Inte alls bra för en lite kraftfullare motor och turbo att varva högt när de är kalla, var alltid lite knivigt i fjällen när jag skulle dra igång bilen för att köra 5 minuter till affären och tillbaka.

Elmotorer har även fördel vad gäller grepp på vintern då du får bättre styrning av enskilda hjul med en motor fram och bak samt att de är snabbare på att ändra vridmomentet.

Hur effektfullt är ett batteri som stått i samma förhållande?

Elbilar tycker jag har svårare med greppet iom verkningsgraden.
Även min laddhybrid har svårt med fästet i regn och snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur effektfullt är ett batteri som stått i samma förhållande?

Elbilar tycker jag har svårare med greppet iom verkningsgraden.
Även min laddhybrid har svårt med fästet i regn och snö.

Kört hela vintern med min Elmoped och kan säga att greppet är enormt bättre en förväntat.

Fördelen med Elmotorn är att du känner sambandet med vägen mycket bättre och visst kan de släppa som med alla andra fordon men du känner detta också direkt och kan agera efter detta.

Hade ingen kortare räckvidd i vintras men kallast minus 15 grader någon dag i vintras.

Förbränningsmotorn måste vänta på att få upp en arbetstemperatur innan den har korrekt verkningsgrad och gillar ej kallstarter och ventilknack som kan uppstå kalla dagar pga oljan ej har rätt temperatur och klarar ej av att smörja korrekt.

Medans elbilarna värmer upp batteripacket om man låter den stå på laddning över natten som även rekommenderas från tex Ford Mustang Mach E vid kalla vinterdagar pga saknar värmepump likadant med Tesla modell 3.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur effektfullt är ett batteri som stått i samma förhållande?

Elbilar tycker jag har svårare med greppet iom verkningsgraden.
Även min laddhybrid har svårt med fästet i regn och snö.

Batteriet hålls i relativt bra temp, visst kanske du inte får ut full effekt men du slipper iaf slita massvis på motorn om du gasar lite och har mer än nog prestanda från start. Sitter man med en bil som har säg 400 hk och stor turbo vill man inte hoppa in i den vid -25 och börja gasa, då vill man värma upp den länge innan man drar på.

En vettig elbil har inga problem med greppet, en laddhybrid är dock ingen elbil så de kan nog ha problem. Att hjälpsystem går in innebär inte att man har problem med greppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kört hela vintern med min Elmoped och kan säga att greppet är enormt bättre en förväntat.

Fördelen med Elmotorn är att du känner sambandet med vägen mycket bättre och visst kan de släppa som med alla andra fordon men du känner detta också direkt och kan agera efter detta.

Hade ingen kortare räckvidd i vintras men kallast minus 15 grader någon dag i vintras.

Förbränningsmotorn måste vänta på att få upp en arbetstemperatur innan den har korrekt verkningsgrad och gillar ej kallstarter och ventilknack som kan uppstå kalla dagar pga oljan ej har rätt temperatur och klarar ej av att smörja korrekt.

Medans elbilarna värmer upp batteripacket om man låter den stå på laddning över natten som även rekommenderas från tex Ford Mustang Mach E vid kalla vinterdagar pga saknar värmepump likadant med Tesla modell 3.

Nu är det ju viss skillnad mellan att köra moped och bil.

Bor man i ”utsatt” klimat så lär man använda motorvärmare.
Vill du jämföra med helt kall bil får du jämföra med ett tidigare färdigladdad elbil som placerats ut i samma klimat. Annars är det en orättvis jämförelse.

Min laddhybrid tappar från 45km till knappa 30km vid -5, därunder märker jag ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Batteriet hålls i relativt bra temp, visst kanske du inte får ut full effekt men du slipper iaf slita massvis på motorn om du gasar lite och har mer än nog prestanda från start. Sitter man med en bil som har säg 400 hk och stor turbo vill man inte hoppa in i den vid -25 och börja gasa, då vill man värma upp den länge innan man drar på.

En vettig elbil har inga problem med greppet, en laddhybrid är dock ingen elbil så de kan nog ha problem. Att hjälpsystem går in innebär inte att man har problem med greppet.

Ska du jämföra förvärmt batteri får du jämföra med förvärmd motor. Annars haltar ju hela jämförälsen om man inte jämför med en bil som stått med motorvärmare.

Att hjälpsystemen går in är väl ett tydligt bevis på problem med grepp? Eller misstolkar jag vad för hjälpsystem du menar?

Och varför jämföra med en vässad turbosnura som man ska vrålgasa? Det är väl ändå normal körning vi pratar om och inte extremfall?

Det finns alltså mindre vettiga elbilar?

Och på vilket vis är min GTE inte en elbil när den går enbart på elmotorn?
Kan köra 120kmh utan att bränslemotorn är igång, men då räcker inte batteriet några 45km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ska du jämföra förvärmt batteri får du jämföra med förvärmd motor. Annars haltar ju hela jämförälsen om man inte jämför med en bil som stått med motorvärmare.

Att hjälpsystemen går in är väl ett tydligt bevis på problem med grepp? Eller misstolkar jag vad för hjälpsystem du menar?

Det finns alltså mindre vettiga elbilar?

Jag jämför inte ett förvärmt batteri, batteriet i en vettig elbil håller sig alltid inom rimliga gränser genom att använda energin som finns i batteriet. Så när man än vill köra iväg är batteriet på en icke-skadlig nivå för att gasa som man vill.

Nej, hjälpsystemet går ju in när det känner av att framdrivningen kan hjälpas på något vis vilket inte betyder att man har problem med greppet. Frågan är snarare vilken drivning och framkomlighet du faktiskt får med hjälpsystemens hjälp, i en modern bil så justeras saker hela tiden även på torr asfalt.

Klart det finns mindre vettiga elbilar, det finns mindre vettiga bensinbilar också. Vissa elbilar har t.ex. ingen vettig kylning eller värmning av batteriet så bland annat laddhastigheter begränsas kraftigt pga det, inte speciellt vettigt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag jämför inte ett förvärmt batteri, batteriet i en vettig elbil håller sig alltid inom rimliga gränser genom att använda energin som finns i batteriet. Så när man än vill köra iväg är batteriet på en icke-skadlig nivå för att gasa som man vill.

Nej, hjälpsystemet går ju in när det känner av att framdrivningen kan hjälpas på något vis vilket inte betyder att man har problem med greppet. Frågan är snarare vilken drivning och framkomlighet du faktiskt får med hjälpsystemens hjälp, i en modern bil så justeras saker hela tiden även på torr asfalt.

Klart det finns mindre vettiga elbilar, det finns mindre vettiga bensinbilar också. Vissa elbilar har t.ex. ingen vettig kylning eller värmning av batteriet så bland annat laddhastigheter begränsas kraftigt pga det, inte speciellt vettigt enligt mig.

Ett batteri i en elbil som inte är kopplat till ett uttag regleras alltså också?

Om en elbil är bättre så bör det även gälla när du inte står med ett färdigladdat batteri.

Killen i artikeln skrev ju även att det behövdes snabbladdare för att ta sig tur/retur till Luleå över en dagstripp. Nu vet jag inte vad det är för sträcka det rör sig om.

Vilka elbilar är vettiga i din mening och vilka inte?
Vilka bilar jämför du med och är det under lika förhållanden?

Och nu pratar vi inte att ut och gasa runt och drifta som det låter när du beskriver körstilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ett batteri i en elbil som inte är kopplat till ett uttag regleras alltså också?

Om en elbil är bättre så bör det även gälla när du inte står med ett färdigladdat batteri.

Killen i artikeln skrev ju även att det behövdes snabbladdare för att ta sig tur/retur till Luleå över en dagstripp. Nu vet jag inte vad det är för sträcka det rör sig om.

Vilka elbilar är vettiga i din mening och vilka inte?
Vilka bilar jämför du med och är det under lika förhållanden?

Och nu pratar vi inte att ut och gasa runt och drifta som det låter när du beskriver körstilen.

Svar ja, det behöver inte vara inkopplat för att reglera temperaturen i batteriet.

Vettiga bilar finns det många av, de flesta är det. Om jag inte missminner mig var det väl bland annat tidigare versioner av Leaf som hade problem med att de inte aktivt kylde batteripaketet, så om man behövde snabbladda flera ggr i rad. Att ha den endast som stadsbil är väl då ingen fara men i min mening är det oavsett lite dumt att skippa sådant. Finns ju vissa som har samma problem fast med kyla på vintern då de faktiskt inte aktivt värmer batteriet lika bra som andra bilar.

Har kört till samma ställen i fjällen flera gånger per vinter i rätt många år nu, har kört bland annat olika fyrhjulsdrivna bilar från Audi och Volvo dit de senaste 5 åren (”årets modell” när de kördes) och nu de senaste 2 vintrarna Tesla (i de flesta fall var det samma däckmodell på bilarna). Det har varit en markant skillnad i grepp mellan Tesla och de övriga på de isiga och ibland översnöade branta backarna kring fjällbyarna samt på vägarna dit. Bra viktfördelning och och låg tyngdpunkt gör nog en hel del även på vintern.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: exakt, hela min poäng var att 14 kronor litern är rimligt att räkna med. Inte 16 som personen jag ifrågasätter tycker är rimligt

@Aktsu varför tappar folk så mycket räckvidd på elbilar om dom inte förvärmer då? Alla rekommendationer från videos i Canada är att man måste förvärma och ha bilen kopplad till en laddare för att få någon räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu varför tappar folk så mycket räckvidd på elbilar om dom inte förvärmer då? Alla rekommendationer från videos i Canada är att man måste förvärma och ha bilen kopplad till en laddare för att få någon räckvidd.

Man tappar helt enkelt inte så mycket räckvidd om man inte förvärmer, att värma bilen tar inte jättemycket energi. Däremot om man skall köra 8 km till jobbet och sen tillbaka efter en arbetsdag så blir andelen energi som går åt till att värma upp bilen en relativt stor del eftersom man kört så kort. Men på sådana korta sträckor är ju räckvidden inte ett speciellt stort problem oavsett.

Att inte förvärma när man åker från fjällen kostar max någon procent extra, jag gillar dock varma bilar så jag förvärmer fast med batteriet. Kostade mig ca 4% att ha värmen på i min Model S med lilla batteriet i halvtimme när det var -26. Den var varm och isfri efter typ 10 minuter men jag orkade inte stressa med väskorna, då var även batteriet uppvärmt lite extra.

Permalänk
Medlem

Man måste förstå att vintertid så är det inte bilens egna egenskaper som är påverkade av kylan, utan det är fysikens lagar som spelar en ett spratt.

Kall luft är tjockare = Mer energi krävs för att ta sig fram genom den. Snö, slask och vatten på vägen ökar energiåtgången att ta sig fram.
Detta påverkar samtliga transportmedel, oavsett drivmedel. Skillnaden för bilar är att avgasbilar är så fruktansvärt ineffektiva att den skillnaden som ovan skrivna situationer inte märks på samma vis.

Man kan vända på det och tänka sig den vansinniga mängd energi som en avgasbil slösar med. På vintern kan man delvis använda den för att värma kupén, men hela resten av året går även värmeenergin helt till spillo.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Man måste förstå att vintertid så är det inte bilens egna egenskaper som är påverkade av kylan, utan det är fysikens lagar som spelar en ett spratt.

Kall luft är tjockare = Mer energi krävs för att ta sig fram genom den. Snö, slask och vatten på vägen ökar energiåtgången att ta sig fram.
Detta påverkar samtliga transportmedel, oavsett drivmedel. Skillnaden för bilar är att avgasbilar är så fruktansvärt ineffektiva att den skillnaden som ovan skrivna situationer inte märks på samma vis.

Man kan vända på det och tänka sig den vansinniga mängd energi som en avgasbil slösar med. På vintern kan man delvis använda den för att värma kupén, men hela resten av året går även värmeenergin helt till spillo.

Fast detta låter oerhört märkligt. Jag är enig i att kall luft ger ett högre luftmotstånd och därmed en högre förbrukning. Men då detta är en faktor som är helt oberoende av vilken teknologi som används för att driva bilen framåt, så borde en ICE drabbas precis lika mycket som en BEV. Om du nu inte insinuerar att det högre luftmotståndet samtidigt ökar verkningsgraden i en ICE tillräckligt för att kompensera för detta?

Annars är det rimligen så att om räckvidden för en BEV minskar med 30% i kallt väder, så borde exakt samma gälla en ICE.

Av vad jag har kunnat läsa mig till så nämner dock alla att det är uppvärmning av kupé och batteripack som står för det största räckviddstappet för en BEV, något som alltså inte alls är fallet för en ICE då man som du säger får överskottsenergi från förbränningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast detta låter oerhört märkligt. Jag är enig i att kall luft ger ett högre luftmotstånd och därmed en högre förbrukning. Men då detta är en faktor som är helt oberoende av vilken teknologi som används för att driva bilen framåt, så borde en ICE drabbas precis lika mycket som en BEV. Om du nu inte insinuerar att det högre luftmotståndet samtidigt ökar verkningsgraden i en ICE tillräckligt för att kompensera för detta?

Annars är det rimligen så att om räckvidden för en BEV minskar med 30% i kallt väder, så borde exakt samma gälla en ICE.

Av vad jag har kunnat läsa mig till så nämner dock alla att det är uppvärmning av kupé och batteripack som står för det största räckviddstappet för en BEV, något som alltså inte alls är fallet för en ICE då man som du säger får överskottsenergi från förbränningen.

Håller med om att verkningsgraden vid förbränning är oförändrad, men spillvärmen kan ju användas på vintern vilket hjälper en ICE bil på vintern. Däremot drabbas den ju av ökad förbrukning på vintern som för elbilar.

Uppvärmningen tar inte speciellt mycket av total energiförbrukning om man kör långt, iaf om man skall hålla kupén inom normala temperaturer och inte värma den som en ugn. Går ju enkelt att räkna på och många har testat, det handlar om några procent i timmen för att hålla kupén och batteriet varma vid riktigt kalla temperaturer.

Permalänk
Medlem

Bil från Kina i Skoda Citigo, Vw Lupo klass med 33 Kwh för 70 000 Rmb men detta är efter Kinas stödpeng 25000 Rmb. Sedan tillkommer Vat, Tull + frakt.
https://www.electrive.com/2020/04/01/china-considers-extendin...

95000 Bil + 12000 Rmb frakt * 1.35 Vat+tull = 144 450 Rmb = 191 950 Sek

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.