Skrivet av Gainsgoblin:
@Gruarn: Japp, räknar med att drivmedelspriser kommer fortsätta vara lägre än innan Corona som inte är den enda anledningen till att oljepriset drevs ner. Tänker du in att verksamheter ställer om mer och mer och fler kör elbilar kommer efterfrågan minska och priset sjunka.
Omvänt kommer elpriset öka då industrier ställer om mer till el för produktion och fler kör elbil och vi jobbar aktivt med att sänka utbudget av el genom att stänga reaktorer genom straffskatter.
Dieseln kostade också 14 kronor senast 2018, det är snarare senaste åren priset legat onormalt högt.
Betydligt skulle jag inte säga, 10% är väl betydligt men att gå från 0,4 till 0,43 är inte något du märker av. Min nuvarande bensinsnurra går från 0,52 nu på sommartid till 0,56 i -25 så klart mindre påverkan än vad elbilar får. Säg att en elbil tappar 25% i -20 så höjer det också förbrukningen rejält och förändrar kalkylen rejält.
Det som äter upp en stor del av miljöbilspremien framgår väl från din egen kalkyl. 3 år á differensen mellan 103'-94'= 27' och sen räknar vi in ett högre inköpspris och högre handpenning så. Detta är också räknat på din kalkyl med 16/L bränslepris
Den jag veriferat det med vid pumpen var en skoda octavia kombi 2018 4x4. Imponerande snål men också imponerande seg med sina 110 hästkrafter.
Du glömmer också bort att om man vill kan man köpa en begagnad diesel för säg 300' stället med samma villkor eller lägre skatt om man vill. Då blir det 100' som elbilen måste tjäna in på något vis.
Jag har inte haft möjlighet att svara dig, men några synpunkter på ovanstående. Till att börja med kan jag konstatera att dieselpriset redan är över 14kr/L och de 16 jag räknade med var en bra bit under listpris innan Covid, så jag vidhåller att 16kr/L är ett mer realistiskt antagande om snittpris för drivmedel under perioden som startar från det att du får bilen levererad tills det gått 1 år.
Men det är inte den stora skillnaden i kalkylen som du lyfter. Du jämför med en Skoda Octavia 4x4. Dessa har förlorat ungefär 50% av sitt värde på 2 år, vilket är långt från de 13%/år som jag räknat med. e-niron baserat på nypriset på en e-niro i fjol och vad de kostar att köpa begagnade idag så är det i alla fall inte tydligt att 13% är fel i snitt, även om enskilda bilar som gått långt kan överstiga det. I just den här kalkylen, om vi skulle sätta in en octavia istället för den Audi som du sade tidigare att du jämförde med, så innebär det en värdeminskning på 60 000 första året, inte 50 000, vilket naturligtvis gör ICE-alternativet dyrare.
Sedan verkar du vilja räkna in "högre inköpspris och högre handpenning" som ett sätt att avfärda kalkylen, men gör du det så räknar du in kostnader 2 gånger i kalkylen för elbilen. I kassaflödesanalysen så är dessa skillnader mellan de två alternativen redan inräknad i dels den räntekostnad som tillkommer för det högre priset, och genom den högre värdeminskning som blir resultatet eftersom den räknas ut som en andel av inköpspriset.
Sammantaget ser det ut som att det inte föreligger någon prisskillnad mellan en ny e-niro och en ny skoda octavia, förutom att du får en miljöbilspremie i det ena fallet, dvs 60 000 ren rabatt för att köpa den ena av de två bilarna.
Sedan lyfter du möjligheten att köpa en begagnad bil och det har du helt rätt i, men det är mycket svårare att räkna på, eftersom man då får räkna på den specifika bilen, snarare än en modell med ett givet pris. Dock är det fortfarande viktigt att jämföra äpplen med äpplen om man vill få siffror som är jämförbara och där tenderar försäkringskostnaderna att vara en fallgrop. Vill man ha samma skydd som nybilsgaranti + halvförsäkring så är väl det närmaste man kommer en helförsäkring, vilken tenderar att vara betydligt dyrare.
Skrivet av BergEr:
Problemet kommer nog inte ligga i våran produktion av el utan mer att kabeln till din gata inte klarar mer.
Folk som bor kring stockholm/göteborg/malmö vet redan att det är brist på el. Företag blir stoppade från att expandera, bostadsområden får ingen el om man väljer att bygga. Helt enkelt för vi har svårt att transportera ner el från våra vattenkraftverk.
Elektriker jag pratat med som jobbat på nätet här i stan säger att nästan hela nätet behöver bytas för att klara en omställning till elbilar.
Att alla prylar som drar el blir mer effektiva hjälper väl dock till men helt i det torra tror jag inte vi har det.
Om "kabeln i gatan" klarar dagens topplaster dagtid vintertid, varför skulle den inte klara de lägre lasterna nattetid? Detta är en av de saker där "elbilstänkandet" skiljer sig från "ICEtänkandet". För ICE är det viktigt att kunna fylla på massor snabbt, för det måste ske på specifika platser vid specifika tillfällen på grund av bland annat giftighet och brand/explosionsrisk. För elbil handlar det snarare om att ha möjlighet att fylla på under lång tid. Som många påpekar om bilen, den står ju mest stilla och att ladda den kräver varken tillsyn eller risk för giftigt spill, så det kan ske var som helst, så länge det finns ett stickproppsuttag.
Jag satt på ett möte en gång med en fastighetsägare som hade räknat på vad det skulle kosta att installera laddare och huruvida elnätet var redo för det. Problemet var bara att de hade räknat med 50kW-laddare på alla sina fastigheter och det klarade varken ekonomin eller elnätet. Ett enkelt sätt att skjuta projektet i sank, men det verkliga behovet handlar ju snarare om 2-4 platser a' 10-16A i 10-16 timmar/tillfälle. Det är vad nätet hanterar idag dagtid, så varför skulle det inte klara det nattetid?
Skrivet av lasseTM:
Problemet är inte så stort som media beskriver och det går ganska effektivt att styra med eltariffer som främjar ladda på kvällar/nätter.
Det kan mycket väl vara så att en industri inte får expandera på en viss plats pga underdimensionerade elnät i den orten men industrier är stora förbrukare mellan 7-16, elbilar laddas i regel på kvällar och nätter.
Sedan hjälper solpaneler till dagtid att portionera ut el i våran nät lokalt för åker man runt i ett villaområde idag så hoppar solpaneler upp likt svampar.
Får flera tex möjlighet att ladda på jobbet men med något reducerad fart för ett vettigt pris jämnar man ju ut elförbrukningen och även här hjälper solpaneler till.
Sedan är det ganska effektivt att styra elbilsladdningen med hjälp av timpriser, om du får elen för halva priset kanske du kan vänta med att starta laddningen av dig bil till efter 23:00 istället för 17:00 när du är hemma från jobbet.
Sedan drar oljeindustrin väldigt mycket el idag, vilket inte är ett lokalt problem men där finns rätt mycket att hämta.
Effektbehovet av en av de elintensiva industrierna mäts i antal MW. en bil som laddar på 230V@10A drar en effekt om 0,002MW. Så en fabrik som inte producerar kan alltså motsvara att ett ofantligt stort antal bilar laddar... Vi har inte dessa problem när industrin inte producerar.
Skrivet av Gainsgoblin:
@lasseTM: Och när fler industrier går över till el? Tex SSAB och Hybrit som kommer behöva otroliga mängder ström dygnet runt.
Det finns en hel del man behöver göra och det kommer hamna på staten att hjälpa till med kostnaderna. Förslagsvis gör man det i samma veva som alla kommuner måste göra om VA-näten som är en kostnad så stor att de flesta inte ens kan tänka sig summan.
Och om SSAB och Hybrit går över till el är de verksamma inom det geografiska område som har bäst tillgång till både elproduktion och effekt i överföringsnäten, så den kapaciteten finns där de är aktiva. Annars är väl just tunga fordon och fastighetsdrift de typfall där vätgas kommer att kunna ge störst effekt?